Středa 5. srpna 2020, svátek má Kristián
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 5. srpna 2020 Kristián

Autofotka týdne: To není žigulík, je to seat vypůjčený od Italů

aktualizováno 
Kombíky jsou evropskou specialitou, nikde jinde nejsou tak populární. Seat si teď při představení nové generace Leonu, který je v kombíkové verzi důležitou součástí nabídky, připomíná půlstoletí od představení modelu 1430. Kombík španělské značky nepřipomíná žigulík náhodou, vždyť začátky značky jsou pevně spjaté s Fiatem.

Seat 1430 kombi | foto: Seat

Seat tento týden představil plány na příští pětiletku, do kterých mocně zasáhla pandemie koronaviru. Španělská značka jasně deklaruje, že Leon je jejím stěžejním modelem, letos se představil v nové generaci a začíná se prodávat. 

V Česku je jeho kombíkové provedení velmi žádané. Ani příznivci značky ale často netuší, že jeden z prvních kombíků Seatu měl hodně společného s modlou českých chalupářů sedmdesátých a osmdesátých let, kombíkovou ladou. 

Seat - Fiat - Lada

Seat před 50 lety uvedl na trh karosářskou verzi kombi odvozenou od sedanu 1430, prémiové a nejvýkonnější verze modelu Seat 124. „Ani tehdy se totiž odjezd na letní dovolenou příliš nelišil od současnosti. Jen velmi vzácně se však cestovalo letadlem a jen nemnozí se vydávali za odpočinkem do zahraničí. Druhý automobil v rodině byl neobvyklý. Pětidveřový Seat 1430 byl koncipován tak, aby vycházel vstříc novým požadavkům tehdejší společnosti,“ popisuje Filip Stoulil, mluvčí českého zastoupení značky.

Jste na správné stopě: Seat 124 bylo španělské dvojče Fiatu 124, neuvěřitelně povedenému, modernímu autu, se kterým italská automobilka slavila obrovské úspěchy na celém světě. Včetně východního bloku rozdělené Evropy. Rusové na auto od Italů koupili licenci a od roku 1970 ho vyráběli doma v Togliatti (čtěte více). A právě kombík byl jedním z vrcholů, po kterém toužily široké vrstvy motoristů. Byl praktický a hezký. V italském provedení se jmenoval Fiat 124 Familiare, v sovětském podání Lada 1300/1500 Combi a ve Španělsku to byl Seat 1430 familiar.

Seat měl v nabídce ještě velký kombík odvozený od modelu 1500, 1430 ovšem platilo za lidovější auto širokých vrstev.

Krásné staré časy

„Funkční a elegantní“, tak popisovaly automagazíny Seat 1430, „chromované ozdobné prvky zvýrazňovaly hranatý design a dodávaly mu architektonické rysy. Leon Sportstourer vypadá vedle něj téměř organicky, s karoserií vytvarovanou proudícím vzduchem,“ komentuje Stoulil.

Úzký rozchod kol a malé ráfky kontrastují s vyplněnými podběhy kol Leonu. „Není to způsobeno jen zvětšením kol v rámci siluety vozu, ale i jejich rozšířením až ke krajům karoserie, aniž by kola přesahovala, jak požaduje legislativa,“ vysvětluje mluvčí značky.

Poměr prosklení k ploše boků zaručuje dobrý výhled ven. Leon Sportstourer naopak ukazuje, jak malují designéři auta dnes. Drží se „magického“ poměru proporcí 1/3 skla ku 2/3 plechu, to vytváří vizuální dojem ochrany a robustnosti.

Seat 1430 Kombi byl o 3 centimetry vyšší než sedan, ale jen o 1 centimetr delší. Dnes je nový Leon Sportstourer o 27 centimetrů delší než nový pětidveřové hatchbackové provedení. Mnohem zajímavější je ale jiný údaj: Leon je o 60 centimetrů delší než 1430. To ukazuje, jak auta v průběhu evoluce vyrostla, nabyly hlavně bezpečnostní zóny chránící posádku.

Velkou část kufru 1430 zabíralo náhradní kolo. „Navzdory tomu nabízel tento model tak velkou přepravní kapacitu a vynikající provozní vlastnosti, že jej španělští záchranáři v 70. letech používali jako sanitní nebo hasičské vozy,“ popisuje Filip Stoulil.

U 1430 zakrývalo hrdlo nádrže elegantní uzamykatelné víčko. Kombík měl 47litrovou, to je o osm litrů víc než výchozí sedan. Zajímavostí bylo, že kombík měl hrdlo na levém boku, sedan na pravém.

Čtrnáct set třicítka měla klasickou architekturu. To znamenalo vpředu podélně uložený motor a pohon zadních kol. Leon má koncepci, která je standardem dnes: motor uložený vpředu napříč, který pohání přední kola.

Označení Seat 1430 je odvozeno od zdvihového objemu jeho čtyřválcového motoru – 1438 cm3 – o výkonu až 70 k (později byla nabízena ještě výkonnější verze se 75 k). Leon dnes nabízí různé druhy pohonu: motory na benzin, naftu a stlačený zemní plyn, ale také částečně a externě nabíjitelné hybridní pohony.

Autor:
Témata: Seat, kombík, Fiat
Trend: Exploze v Bejrútu
  • Nejčtenější

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Kdo uteče, vyhraje. První automobilka ztrácí s Evropou trpělivost

Mitsubishi oznámilo, že to v Evropě balí. Zatím tedy zastavuje uvádění nových modelů. Rozhodující faktory jsou jasné:...

Škodovce chybí díly, v Boleslavi na ně čekají nedodělané octavie

V automobilce Škoda Auto začala v pondělí celozávodní dovolená, v některých případech bude trvat až dva týdny. V...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda Slavia v akci. Nebýt epidemie, mohla to být zadokolka s motorem vzadu

Vojta Špitálský nově oslavil osmnáctiny a čeká ho pár posledních jízd v autoškole, student Středního odborného učiliště...

Tajemství zlatých adres. Pražská vila za půl miliardy je na prodej

Premium Mohutná, ale v rámci okolní zástavby celkem nenápadná cihlová stavba v srdci diplomatické čtvrti pražské Bubenče je...

Kůže je zrcadlem vnitřních chorob, říká lékař. Jaké nemoci může ukázat?

Premium Vyrážka s pupínky, puchýřky i problémová pigmentová znaménka dokážou pěkně znepříjemnit život, ale mohou být také...

Jak se dělá byznys za miliardy. Agent Paska o přestupu Součka i dalších

Premium Jak se zrodil rekordní přestup záložníka Součka do Anglie? Kam asi tak půjde střelec Schick? Co očekává od zázračného...

  • Další z rubriky

Autofotka týdne: To není žigulík, je to seat vypůjčený od Italů

Kombíky jsou evropskou specialitou, nikde jinde nejsou tak populární. Seat si teď při představení nové generace Leonu,...

OBRAZEM: Veterány šplhaly na Ještěd, nejmladšímu muselo být přes třicet

První srpnový den vyšplhaly prastaré aerovky, tatrovky nebo atletická porsche na Ještěd. Jízdy veteránů se zúčastnila...

Autofotka týdne: Před 40 lety Renault na zadní sedadla namontoval motor

Auto s motorem před zadní nápravou je typicky sportovní dvoumístné kupé. V roce 1980 se Renault rozhodl stvořit něco...

Rodinná ojetina za tři platy: zbytečně přehlížený Seat Altea

Než móda SUV propukla naplno, zkoušel Seat celých deset let zaujmout se sportovně střiženým kompaktním MPV. Altea se do...

Golfová noha: Příběh Elišky, která se s ortopedickou vadou bude potýkat celý život
Golfová noha: Příběh Elišky, která se s ortopedickou vadou bude potýkat celý život

Ročně se v Česku narodí až 200 dětí s ortopedickou vadou nazývanou golfová noha. Jedná se o vrozenou vadu, kterou lékaři většinou odhalí už v...

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Nové zuby mám z Turecka. Zákrok byl psychicky náročný, říká pornoherečka

Česká pornoherečka Daisy Lee si zaletěla do Turecka pro nové zuby. Zákrok, který podstoupila na tamější klinice, ji prý...

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...