Sobota 8. srpna 2020, svátek má Soběslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 8. srpna 2020 Soběslav

Autofotka týdne: To není žigulík, je to seat vypůjčený od Italů

aktualizováno 
Kombíky jsou evropskou specialitou, nikde jinde nejsou tak populární. Seat si teď při představení nové generace Leonu, který je v kombíkové verzi důležitou součástí nabídky, připomíná půlstoletí od představení modelu 1430. Kombík španělské značky nepřipomíná žigulík náhodou, vždyť začátky značky jsou pevně spjaté s Fiatem.

Seat 1430 kombi | foto: Seat

Seat tento týden představil plány na příští pětiletku, do kterých mocně zasáhla pandemie koronaviru. Španělská značka jasně deklaruje, že Leon je jejím stěžejním modelem, letos se představil v nové generaci a začíná se prodávat. 

V Česku je jeho kombíkové provedení velmi žádané. Ani příznivci značky ale často netuší, že jeden z prvních kombíků Seatu měl hodně společného s modlou českých chalupářů sedmdesátých a osmdesátých let, kombíkovou ladou. 

Seat - Fiat - Lada

Seat před 50 lety uvedl na trh karosářskou verzi kombi odvozenou od sedanu 1430, prémiové a nejvýkonnější verze modelu Seat 124. „Ani tehdy se totiž odjezd na letní dovolenou příliš nelišil od současnosti. Jen velmi vzácně se však cestovalo letadlem a jen nemnozí se vydávali za odpočinkem do zahraničí. Druhý automobil v rodině byl neobvyklý. Pětidveřový Seat 1430 byl koncipován tak, aby vycházel vstříc novým požadavkům tehdejší společnosti,“ popisuje Filip Stoulil, mluvčí českého zastoupení značky.

Jste na správné stopě: Seat 124 bylo španělské dvojče Fiatu 124, neuvěřitelně povedenému, modernímu autu, se kterým italská automobilka slavila obrovské úspěchy na celém světě. Včetně východního bloku rozdělené Evropy. Rusové na auto od Italů koupili licenci a od roku 1970 ho vyráběli doma v Togliatti (čtěte více). A právě kombík byl jedním z vrcholů, po kterém toužily široké vrstvy motoristů. Byl praktický a hezký. V italském provedení se jmenoval Fiat 124 Familiare, v sovětském podání Lada 1300/1500 Combi a ve Španělsku to byl Seat 1430 familiar.

Seat měl v nabídce ještě velký kombík odvozený od modelu 1500, 1430 ovšem platilo za lidovější auto širokých vrstev.

Krásné staré časy

„Funkční a elegantní“, tak popisovaly automagazíny Seat 1430, „chromované ozdobné prvky zvýrazňovaly hranatý design a dodávaly mu architektonické rysy. Leon Sportstourer vypadá vedle něj téměř organicky, s karoserií vytvarovanou proudícím vzduchem,“ komentuje Stoulil.

Úzký rozchod kol a malé ráfky kontrastují s vyplněnými podběhy kol Leonu. „Není to způsobeno jen zvětšením kol v rámci siluety vozu, ale i jejich rozšířením až ke krajům karoserie, aniž by kola přesahovala, jak požaduje legislativa,“ vysvětluje mluvčí značky.

Poměr prosklení k ploše boků zaručuje dobrý výhled ven. Leon Sportstourer naopak ukazuje, jak malují designéři auta dnes. Drží se „magického“ poměru proporcí 1/3 skla ku 2/3 plechu, to vytváří vizuální dojem ochrany a robustnosti.

Seat 1430 Kombi byl o 3 centimetry vyšší než sedan, ale jen o 1 centimetr delší. Dnes je nový Leon Sportstourer o 27 centimetrů delší než nový pětidveřové hatchbackové provedení. Mnohem zajímavější je ale jiný údaj: Leon je o 60 centimetrů delší než 1430. To ukazuje, jak auta v průběhu evoluce vyrostla, nabyly hlavně bezpečnostní zóny chránící posádku.

Velkou část kufru 1430 zabíralo náhradní kolo. „Navzdory tomu nabízel tento model tak velkou přepravní kapacitu a vynikající provozní vlastnosti, že jej španělští záchranáři v 70. letech používali jako sanitní nebo hasičské vozy,“ popisuje Filip Stoulil.

U 1430 zakrývalo hrdlo nádrže elegantní uzamykatelné víčko. Kombík měl 47litrovou, to je o osm litrů víc než výchozí sedan. Zajímavostí bylo, že kombík měl hrdlo na levém boku, sedan na pravém.

Čtrnáct set třicítka měla klasickou architekturu. To znamenalo vpředu podélně uložený motor a pohon zadních kol. Leon má koncepci, která je standardem dnes: motor uložený vpředu napříč, který pohání přední kola.

Označení Seat 1430 je odvozeno od zdvihového objemu jeho čtyřválcového motoru – 1438 cm3 – o výkonu až 70 k (později byla nabízena ještě výkonnější verze se 75 k). Leon dnes nabízí různé druhy pohonu: motory na benzin, naftu a stlačený zemní plyn, ale také částečně a externě nabíjitelné hybridní pohony.

Autor:
Témata: Seat, kombík, Fiat
  • Nejčtenější

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Kdo uteče, vyhraje. První automobilka ztrácí s Evropou trpělivost

Mitsubishi oznámilo, že to v Evropě balí. Zatím tedy zastavuje uvádění nových modelů. Rozhodující faktory jsou jasné:...

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Tak si tu dráhu postavte. První závod v Brně se měřil kalendářem

Premium V těchto dnech před 90 lety dokončovalo několik set dělníků kolem Brna silnici, která se měla brzy zapsat do historie....

Poslední kachnu postavili před 30 lety v Portugalsku. Vyráběla se 40 let

Z dlouhé řady citroënů, které jsou většinou od konkurence snadno rozeznatelné neobvyklou karoserií či originální...

Autofotka týdne: To není žigulík, je to seat vypůjčený od Italů

Kombíky jsou evropskou specialitou, nikde jinde nejsou tak populární. Seat si teď při představení nové generace Leonu,...

O pár dveří méně a cena staré škody letí ke hvězdám. Embéčko za 1,8 milionu

Ceny veteránských škodovek jsou vyšponované na maximum. Nejdražší nové auto mladoboleslavské značky je aktuálně Kodiaq...

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...