Neděle 5. dubna 2020, svátek má Miroslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 5. dubna 2020 Miroslava

Leon je dobrý bazarový tip. V rozmanité nabídce hledejte verzi na plyn

aktualizováno 
Po sedmi letech v prodeji se ukazuje, že Seat Leon není jen šik, ale také velmi odolný a až na pár drobností spolehlivý vůz. Díky široké škále nabízených verzí navíc dokáže oslovit i řidiče s náročnějšími požadavky.

Seat Leon | foto: SEAT

Seat Leon je odjakživa pětidveřovým hatchbackem. Španělská značka s tímto modelem v roce 1999 vstoupila do lukrativní kategorie kompaktních aut, přičemž v prvních dvou generacích existovaly deriváty s praktičtější karoserií – reprezentativněji pojaté Toledo a ve druhé generaci i rodinně zaměřená Altea.

Fotogalerie

Generace třetí, představená v závěru roku 2012, přinesla dvě velké změny. Skončila s touto zvláštní rozmanitostí, která byla pro zákazníky obtížně pochopitelná a vedla i k předčasnému konci Toleda (bylo vyřazeno z nabídky při faceliftu Leonu II). A nabídla zbrusu novou techniku MQB, která znamená na jedné straně unifikaci se sesterskými modely a na straně druhé téměř dokonalý odklon od dosavadních konstrukcí.

Seatu bylo koncernové plánování příznivě nakloněno, a tak se Leon ocitl ve velmi zajímavé pozici. Byl levnější a o něco jednodušeji pojatý než souběžně uvedený Volkswagen Golf, zároveň přinesl výraznější design a v souladu se směřováním značky sportovnější charakter. Dokázal tak zaujmout ty, komu se zdál Golf příliš nudný a zároveň zůstal výhodnou koupí a byl výrazně levnější než Audi A3.

Bezkonkurenčně široká nabídka

Zatímco Altea skončila v propadlišti dějin a z Toleda se stal sesterský model Škody Rapid, nabídka samotného Leonu se rozrostla na čtyři karosářské varianty. Základem byl pětidveřový hatchback, v podstatě identických rozměrů s Golfem sedmé generace.

Záhy se přidal třídveřový Leon SC se zkráceným rozvorem a sníženou střechou a v závěru roku 2013 také kombi Leon ST. Ten ve srovnání se sesterskými kombíky obětoval trochu praktičnosti, rozdíl je však zanedbatelný – Seat uveze 587 litrů zavazadel, zatímco Volkswagen 605 a Škoda Octavia Combi 610 litrů.

Z kombi pak o rok později vznikla čtvrtá verze, zvýšený a oplastovaný Leon X-Perience, standardně dodávaný s pohonem všech kol. Čtyřkolka byla dostupná i v běžném kombi, ačkoliv jen s naftovými motory nebo jako supervýkonná Cupra.

Podobně pestrá byla i paleta nabízených motorů. Běžnou nabídku tvořila pětice benzinových a čtveřice naftových motorů, ke kterým se přidala ještě sportovní Cupra v mnoha evolučních stupních. Výkon pohonných jednotek sahal od skromných 63 kW (86 koní) po 228 kW (310 koní). S trochou trpělivosti si tak dokáže mezi ojetinami vybrat každý.

Nově vyrobené vozy Seat Leon v továrně automobilky ve španělském Martorellu...

Motory nad 90 kW byly dostupné i ve sportovně laděné výbavě FR se sníženým podvozkem, 17palcovými koly, sportovními sedadly a agresivnějším bodykitem. Jde o dobrou volbu, pokud chcete něco zajímavějšího, ale nehledáte rovnou vysokovýkonný hot hatch.

Leon dostal do vínku i pár dalších zajímavostí. Od počátku mohl mít adaptivní tlumiče nebo LED světlomety, což je výbava, které se soudobá sbratřená Octavie dočkala až díky postupným modernizacím. V době uvedení Leonu na trh nenabízel diody žádný konkurenční model, Seat tak byl svým způsobem průkopníkem.

Nejlepší volbou je čtrnáctistovka

Základ nabídky obstaral čtyřválec 1,2 TSI o výkonu 63 kW. Jde o zástupce nové konstrukční řady EA211 opatřené rozvodovým řemenem, takže přeskakování řetězu známé ze starších motorů téhož obchodního označení zde nehrozí.

Pro nenáročné řidiče je to dobrá volba, tento motor byl dostupný jen ve dvou nejnižších úrovních výbavy. Protože nejde o nijak atraktivní kombinaci, právě tyto nejslabší Leony jsou jediné, které pořídíte pod 200 tisíc korun.

Silnější dvanáctistovka má 77 kW, po přechodu na emisní normu Euro 6 v roce 2014 posílila na 81 kW. Ve městě poskytne stejnou službu jako základní model, mimo něj přijde vhod, že nemá tolik seříznutou křivku výkonu. Další předností je šestistupňová převodovka (ačkoliv vzácně se zpočátku dodávala i pětistupňová) a možnost volitelného sedmistupňového automatu DSG. Díky tomu jde o nejdostupnější leon s automatem. Silnější 1.2 TSI byla navíc dostupná také v lépe vybavené verzi Style.

Mnohem rozšířenější je 1,4 TSI. Leon navíc patří k těm šťastným modelům, kde nejčastěji dostupná motorizace je zároveň tou nejlepší. Na výběr byly opět dvě výkonové varianty, nejprve 90 kW/200 Nm a 103 kW/250 Nm. V roce 2014 při přechodu na Euro 6 slabší posílila na 92 kW a silnější na 110 kW, maxima točivého momentu se nezměnila. Jen varianta se 110 kW je vybavena technologií odpojování válců ACT.

Ladění slabší verze se povedlo lépe než u dvanáctistovky. Bez možnosti přímého srovnání v normálním provozu rozdíl ve výkonu a točivém momentu ani nepostřehnete. Proto vás nemusí mrzet, že slabší provedení je výrazně rozšířenější. Obě verze byly dostupné ve výbavách Style a FR (viz výše) a mají shodnou spotřebu, která se v praxi neliší od dvanáctistovky.

Výhradně ve verzi FR se nabízel motor 1,8 TSI o výkonu 132 kW. To představuje zajímavý rozdíl proti Golfu, který tento motor nedostal, i Octavii, kde naopak figuroval jako vrchol standardní nabídky. Jízdním projevem jde o zajímavý mezistupeň mezi běžnými leony a Cuprou.

Seat Leon X-Perience

Osmnáctistovka je volbou pro ty, kdo dobře vědí, proč ji chtějí. Oproti 1,4 TSI je tento motor složitější, má mimo jiné kombinaci přímého a nepřímého vstřikování. Navíc má rozvody poháněné řetězem, který u prvních ročníků ještě „zlobil“. Nadto je maximum točivého momentu kvůli použití stejných převodovek jako u čtrnáctistovky omezené na 250 Nm, takže v praxi výrazně lépe jede až ve středních a vysokých otáčkách. Výhodou i specifikem této varianty jsou větší brzdy.

V nedávné době Seat obměnil nabídku všech benzinových motorů, nové pohonné jednotky však zatím mezi ojetinami nenajdete. Jen pro úplnost proto uvádíme, že základ od roku 2015 na českém trhu představuje tříválec 1.0 TSI/85 kW a čtrnáctistovku nahradil v roce 2018 motor 1.5 TSI ve verzích 96 a 110 kW. Minulostí je i 1.8 TSI, místo něj Seat krátce nasadil 2.0 TSI se 140 kW a 320 Nm, standardně opatřený sedmistupňovým DSG.

S dieselem chybu neuděláte, nevyjde však levně

Nabídka naftových verzí byla shodná s Golfem a Octavií, čítá tedy dva výkonové stupně motoru 1,6 TDI a dva 2,0 TDI. Menší motor neoslní dynamikou, ale potěší spotřebou okolo pěti litrů. Spokojit se musíte s pětistupňovým manuálem, případně se sedmistupňovým DSG, jehož konstrukční rezervy tento motor využívá naplno. Lepší volbou je proto dvoulitr se 110 kW, případně ve verzi FR v ostřejším ladění se 135 kW.

Na poli emisních systémů šel Seat stejně jako další koncernové značky cestou minimalismu, a tak motory TDI uvedl nejprve jen s filtrem pevných částic. Až při přechodu na normu Euro 6 přibyl v roce 2015 zásobníkový katalyzátor na oxidy dusíku, šestnáctistovka současně s tím posílila ze 77 na 81 kW a slabší dvoulitr zase z 320 na 340 Nm. Další evoluční krok přinesl vstřikování AdBlue a posílení šestnáctistovky na 85 kW, respektive nahrazení šestistupňového DSG sedmistupňovým u 2,0 TDI.

Protože Leon není typickým firemním autem, odbyt dieselů byl slabší. To vedlo k předčasnému vyřazení verze 1,6 TDI/66 kW a posléze i 2,0 TDI/135 kW z nabídky. Dieselový Leon má typicky méně najeto a je jich poměrně málo, představují jen osminu nabídky ojetin, zatímco u Golfu je podíl TDI 40 procent.

Výše uvedené také znamená, že zejména dvoulitrový Leon dobře drží cenu. Výměnou za to nabízí dobrou spolehlivost s dlouhou životností filtru pevných částic a bez drahých typických závad. Je potřeba důkladně sledovat stav chladicí kapaliny – oba motory jsou kvůli složitému termomanagementu citlivé na její kvalitu.

Speciální verze mají své kouzlo

Spořivé řidiče by mohl zajímat i plynový Leon s motorem 1.4 TGI. K plnohodnotné benzinové nádrži přidává nádrže na 15 kg CNG, které pokryjí nějakých 350 km. Komu se daří jezdit hlavně na plyn, což je díky rozvíjející se síti plniček stále snadnější, má náklady na palivo okolo koruny na kilometr.

Nádrže na CNG zvyšují hmotnost a zmenšují kufr. Z praktického hlediska pak větší zatížení zadní nápravy znamená menší obratnost v zatáčkách a rychlejší opotřebení předních pneumatik. Leon se naštěstí vyvaroval problémů starších aut na CNG – motor nanejvýš vyžaduje častější výměny svíček a kompozitní nádrže jsou nejen lehčí, ale ani neprorezaví jako dříve používané ocelové.

Seat Leon X-Perience

Loňský rok přinesl přechod na motor 1.5 TGI. Ten má vyšší výkon (96 vs. 81 kW), ale v souladu s novými pravidly pro zvýhodňování alternativních paliv jsou s ním spojené větší nádrže na plyn a jen pohotovostní nádrž na 9 litrů benzinu. Na takový vůz zatím mezi ojetinami nenarazíte.

Samostatnou kapitolou je Leon Cupra. Sportovní verze má fascinující jízdní vlastnosti, techniku na úrovni 1,8 TSI a k tomu mnoho specifických dílů. Zajímavostí je, že motor 2.0 TSI pohánějící Leon Cupra prošel mnoha vývojovými stupni. Základní Cupra 265 se 195 kW se u nás nenabízela. V roce 2014 k nám proto dorazila rovnou Cupra 280 naladěná na 206 kW. Přechod na emisní normu Euro 6 prodělala bez změny parametrů, v roce 2016 ji nahradila Cupra 290 s 213 kW.

Rok 2017 přinesl Cupru 300 s 221 kW a k tomu volitelně pohon všech kol pro kombi. Tím vznikla cenově dostupná raketa, s časem akcelerace z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy. Jde o nejrychlejší Seat všech dob. Nejsilnějším provedením je Cupra R z roku 2017 s výkonem 228 kW, tedy 310 koní. Nezbytná instalace filtru pevných částic v roce 2018 přinesla návrat na 213 kW.

Do servisu jen na rutinní údržbu

Použití platformy MQB znamená snadnou servisovatelnost. K tomu se přidává také dobrá trvanlivost. Spodní části vozu nevyžadují téměř žádnou pozornost. Koroze náprav, spodku karoserie nebo brzdových trubiček jsou u nebouraných kusů neznámou záležitostí.

Vysoká je také odolnost podvozku. Přední náprava a zadní víceprvkový multilink (u variant 4x4, Cupra a 1.8 TSI) vyžadují pozornost až okolo 200 tisíc najetých kilometrů, zadní vlečená náprava u běžných motorizací je prakticky bezúdržbová.

S výjimkou výše popsané citlivosti naftových motorů na kvalitu chladicí kapaliny jsou typické potíže úsměvné. První ročníky měly čelní sklo a světlomety náchylné k poškrábání. U kdysi ojedinělých LED světlometů zase hrozí zablokování automatického nastavování, tedy svícení „do země“ – to je většinou napravitelné přehráním softwaru v servisu.

Výčet poruch dále zahrnuje zadrhávající parkovací brzdu, která vyžaduje zvýšenou pozornost servisu. Může překvapit zatuhlé otevírání kufru, které je jen otravným detailem. A parkovací senzory mohou následkem tlaku zvenčí zapadnout do nárazníku. Zkušené servisy vědí, jak se tato chyba dá napravit lepším uchycením senzoru k nárazníku.

Možností je hodně, rozum velí jasně

Z nepřeberného množství různých variant jasně vyčnívá jako rozumná volba 1.4 TSI – dostatečně výkonný, snadno dostupný a k tomu všemu bez specifických dílů. Na zachovalý kousek si připravte okolo 300 tisíc korun. Příjemnou výhodou Leonu je, že existuje i spousta dalších variant. Kdo proto hledá něco zajímavějšího, má zde šanci. Seat právě představil novou verzi Leonu, prohlédněte si ho zde.

Autoři:
  • Nejčtenější

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

V německém autoprůmyslu hrozí rozsáhlé propouštění, Česko to pocítí také

V německém automobilovém průmyslu hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Uvedl to podle...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede do 20. dubna

Automobilka Škoda Auto podruhé prodloužila odstávku výroby ve všech třech svých českých závodech kvůli pandemii...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prodej ojetin měl být na vrcholu, koronavirus vše změnil. Bazary krachují

Nabídka ojetých aut na českém trhu v březnu klesla oproti předchozímu měsíci o 12 procent na 99 241 vozů. Proti lednu...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Koronavirus zavřel i prodejny aut, koupit lze jen ojetinu

Největší česká síť autobazarů AAA Auto kvůli nucenému zavření svých prodejních prostor převedla veškeré své kapacity na...

Poslední zapomenutá pragovka se vrátila domů z roboty na Krymu

„Hele, trambus! Ale nějakej divnej. No jo, asi kleklej na předek, podívej, jak je nízko. A ta divná maska. Asi...

Legendární VW Transporter proslavily květinové děti, teď slaví sedmdesátku

Kultovní status si díky květinovým 60. létům a hnutí hippies vysloužil „kulatý“ model Volkswagenu Transporter T1, jehož...

Kardashianová si pro představení prádla vybrala automobilový diamant

Kim Kardashianová je prototypem profesionální celebrity, teď ovšem ohromila svět fotografiemi, jimiž propaguje svou...

Najdete na iDNES.cz