Sběratel škodovek: auto z roku 1982 není veterán

aktualizováno 
Kdyby chtěl, mohl by skoro měsíc denně jezdit jiným autem. Navíc takovým, jaké v Česku i na celém světě vlastní jen několik lidí.

Ilustrační foto | foto: Martin StolařMF DNES

Josef Nalezenec z východních Čech ale není snob, který by se chtěl předvádět ve společnosti.

Je sběratelem automobilových veteránů a své historické vozy vyveze na projížďku s přáteli jen několikrát do roka.

"Stará auta sbíral už můj otec, já jsem s tím začal v roce 1963. Prvním vozem byla Tatra 11 a postupně jsem sbírku rozšiřoval, jak jsem potřeboval auta, která by mohla jezdit různá rallye,“ řekl sběratel.

Mezi více než 20 exponáty stojí například modely značky Tatra typového označení 11, 12, 57 a 87 z let 1924 až 1940, Škody Speciál, Monte Carlo nebo Felicia či prvorepublikové vozy Z 9 a 18 zvané Zetka, které vyráběla Zbrojovka Brno.

Své exponáty získával v dezolátním stavu od majitelů, kteří vysloužilé stroje skladovali ve stodolách, nechtěli se zabývat jejich rozebráním a odvezením do šrotu, ale zabíraly jim místo.

Nalezenec jako strojní inženýr si je byl schopen s otcem opravit. K autům měl blízko díky rodinnému zázemí i profesně, do důchodu odcházel jako šéfkonstruktér vysokomýtského výrobce autobusů Karosa.

"Táta měl už před válkou autoopravnu a zámečnickou dílnu, kde jsme všechno dávali dohromady. Tenhle koníček je náročný hlavně časově, když si umíte všechno udělat sám, o peníze ani tak moc nejde,“ vysvětluje Nalezenec.

Pro svou sbírku opravil bývalé hospodářské stavení u domu. Prohlídky pro veřejnost zatím neplánuje, jen pro přátele. Jeho vozy ale jsou k vidění několikrát v roce, kdy se s některými vydává na různé závody veteránů.

"Spanilé jízdy“ také sám organizuje. Letos například s dalšími podobnými nadšenci z celé republiky připravil výjezd na hrad Svojanov na Svitavsku s názvem Svojanovská hůrka, zúčastňuje se také závodu do vrchu Ecce Homo ve Šternberku na Olomoucku.

"Do roka jezdím tak na pět šest akcí. Skoro se všemi starými sběrateli veteránů u nás se znám, už víme, co má kdo rád k večeři. Ty nové moc neberu, auto z roku 1982 pro mne není veterán,“ říká s mírným opovržením v hlase pětasedmdesátiletý milovník historických aut.

Autoři: ,

Od 10. 9. do 22. 9. probíhá ve Frankfurtu nad Mohanem Mezinárodní automobilová výstava (IAA). Žhavým tématem je samozřemě i elektromobilita.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

„Čínské tesly“ přijely do Evropy po svých, zahajují autosalon ve Frankfurtu

Aiways U5

Čínský start-up Aiways chce být čínskou Teslou. Prototypy prémiového elektrického SUV dojely po vlastní ose ze Si-anu...

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

Další z rubriky

Rachotiny dorazily do Prahy, cestou podojily krávu a střílely plechovky

Jízda rachotin napříč Evropou

Jízda starých aut napříč Evropou má za sebou první polovinu. Recesistická spanilá jízda Rammelbakken Reis z Nizozemska...

První milionová škodovka šla do výroby už notně zastaralá. Slaví 50 let

Škoda 100

V srpnu 1969 byla v Mladé Boleslavi zahájena sériová výroba osobních vozů typové řady Škoda 100/110. Nové auto nebylo...

Auto po Bondovi prodáno za 149 milionů. I s olejovou skvrnou

Bondova propracovaná kára je k mání za 6,4 milionu dolarů.

Svět 007 se mění. Elitní agent Jejího Veličenstva bude příště černoška, prohánět padouchy bude v elektromobilu a...

Najdete na iDNES.cz