Sběratel škodovek: auto z roku 1982 není veterán

aktualizováno 
Kdyby chtěl, mohl by skoro měsíc denně jezdit jiným autem. Navíc takovým, jaké v Česku i na celém světě vlastní jen několik lidí.

Ilustrační foto | foto: Martin StolařMF DNES

Josef Nalezenec z východních Čech ale není snob, který by se chtěl předvádět ve společnosti.

Je sběratelem automobilových veteránů a své historické vozy vyveze na projížďku s přáteli jen několikrát do roka.

"Stará auta sbíral už můj otec, já jsem s tím začal v roce 1963. Prvním vozem byla Tatra 11 a postupně jsem sbírku rozšiřoval, jak jsem potřeboval auta, která by mohla jezdit různá rallye,“ řekl sběratel.

Mezi více než 20 exponáty stojí například modely značky Tatra typového označení 11, 12, 57 a 87 z let 1924 až 1940, Škody Speciál, Monte Carlo nebo Felicia či prvorepublikové vozy Z 9 a 18 zvané Zetka, které vyráběla Zbrojovka Brno.

Své exponáty získával v dezolátním stavu od majitelů, kteří vysloužilé stroje skladovali ve stodolách, nechtěli se zabývat jejich rozebráním a odvezením do šrotu, ale zabíraly jim místo.

Nalezenec jako strojní inženýr si je byl schopen s otcem opravit. K autům měl blízko díky rodinnému zázemí i profesně, do důchodu odcházel jako šéfkonstruktér vysokomýtského výrobce autobusů Karosa.

"Táta měl už před válkou autoopravnu a zámečnickou dílnu, kde jsme všechno dávali dohromady. Tenhle koníček je náročný hlavně časově, když si umíte všechno udělat sám, o peníze ani tak moc nejde,“ vysvětluje Nalezenec.

Pro svou sbírku opravil bývalé hospodářské stavení u domu. Prohlídky pro veřejnost zatím neplánuje, jen pro přátele. Jeho vozy ale jsou k vidění několikrát v roce, kdy se s některými vydává na různé závody veteránů.

"Spanilé jízdy“ také sám organizuje. Letos například s dalšími podobnými nadšenci z celé republiky připravil výjezd na hrad Svojanov na Svitavsku s názvem Svojanovská hůrka, zúčastňuje se také závodu do vrchu Ecce Homo ve Šternberku na Olomoucku.

"Do roka jezdím tak na pět šest akcí. Skoro se všemi starými sběrateli veteránů u nás se znám, už víme, co má kdo rád k večeři. Ty nové moc neberu, auto z roku 1982 pro mne není veterán,“ říká s mírným opovržením v hlase pětasedmdesátiletý milovník historických aut.

Autoři: ,

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Dražba Ceaušeskova unikátního ARA nikoho nepřilákala

Terénní speciál ARO Nicolae Ceaušeska

Rumunská daňová správa ANAF se rozhodla prodat v aukci jeden z automobilů někdejšího komunistického diktátora Nicolae...

Bentley slaví stovku. Nejrychlejší náklaďáky na světě sází na objem

Posádka Elliot Dale a Richard Porter s automoblem Bentley Derby z roku 1935 na rychlostní zkoušce v areálu zemědělského družstva ve Svatém Janu nad Malší na Českobudějovicku.

Za vznikem výrobce luxusních vozů Bentley stál britský průkopník automobilismu a konstruktér motorů Walter Owen...

Autofotka týdne: Metro bylo nejnebezpečnější auto všech dob

Rover 100 při crashtestu

Nic neilustruje úpadek britského automobilového průmyslu lépe než osmnáctiletá kariéra Austinu Metro, později...

Najdete na iDNES.cz