Dodnes nepřekonaný. Mercedes W125 drží rekord 432 km/h už 75 let

  14:48aktualizováno  14:48
Rychleji na běžné silnici už nikdo nikdy nejel. Tedy aspoň to není zdokumentováno. Přesně před sedmdesáti pěti lety 28. ledna 1938 usedl legendární Rudolf Caracciola do stříbrného šípu a vytvořil rychlostní rekord. Od té doby odolává.

Přísně aerodynamický speciál vychází ze závodního stroje, kterým Caracciola jezdil Grand Prix v roce 1937. | foto: Daimler

Tovární pilot Mercedesu na dálnici mezi Frankfurtem nad Mohanem a Darmstadtem zajel s přísně aerodynamicky tvarovaným speciálem  W125 dosud nepokořený rychlostní rekord 432,692 km/h. Takovou rychlostí prolétl stříbrný šíp jeden kilometr veřejné dálnice. Rekordní jízdy musely být podle dodnes platných regulí dvě: jedna tam a druhá zpátky. Výsledný rekord je pak průměrem obou jízd s letmým startem.

Rudolf Caracciola zajel rekordních 432,692 km/h 28. ledna 1938.

Rekord a smrt

Právě na dnešní pondělí připadá ještě jedno, tentokrát smutné výročí, které se k boji o rychlostní rekord váže. Caracciola měl soupeře Bernda Rosemeyera v dresu konkurenčního Auto Unionu (dnes Audi). Právě když se 28. ledna přetahovali na uzavřeném úseku dálnice o rekord, se Rosemeyerův šestnáctiválcový speciál těsně před polednem při třetím pokusu v rychlosti kolem 440 kilometrů za hodinu nadlehčil a vylétl z trati. Royemeyer byl na místě mrtvý.

Na dálnici A5 se mezi Frankfurtem a Darmstadtem jezdí rychle dodnes. U kilometrovníku 508 má dnes Rosemeyer pomník.


Pro rekordní jízdu dostal Caracciola speciální prototyp, který je dnes k vidění v muzeu automobilky. Víc než sedmisetkoňové monstrum vycházelo ze závodního speciálu W125, se kterým Caracciola mnohokrát zvítězil.

Rekordní prototyp dostal zakrytování kol a další úpravy, tím se podařilo srazit aerodynamický koeficient Cx, důležitý proto, aby auto co nejlépe prořezávalo vzduch, na dodnes ohromujících 0,157. Už tehdy pro ladění karoserie používali konstruktéři aerodynamický tunel.

Kvůli kompletnímu zakrytování bez rušivých výřezů museli konstruktéři vyřešit chlazení motoru jinak. Proto dostal speciál pětisetlitrovou nádrž, kterou plnili vodou s ledem, aby se přeplňovaný dvanáctiválec uchladil. Dvěma nozdrami na čumáku motor dýchal (sání).

Protáhlá záď byla výsledkem šlechtění v aerodynamickém tunelu.

Protáhlá záď byla výsledkem šlechtění v aerodynamickém tunelu.

Původní W125 ve specifikaci pro Grand Prix měl řadový přeplňovaný osmiválec, rekordní speciál měl o čtyři válce víc (V12 s rozevřením řad válců 60 stupňů). Přeplňování obstarávaly dva kompresory, s pomocí kterých ze sebe 5,6litr vyrazil 736 koní (541 kW).

Caracciola musel být opravdový mistr volantu. Hlavně však velký odvážlivec, možná spíš blázen. Jak dlouho speciál s primitivními brzdami a na úzkých dobových pneumatikách při rekordních jízdách brzdil radši nedomýšlet...

Caracciolův rekordní speciál vezl 500 litrů vody a ledu, aby se uchladil motor.
Rekordní speciál Mercedes-Benz W125 je dnes k vidění v muzeu automobilky ve...
Rekordní speciál Mercedes-Benz W125 je dnes k vidění v muzeu automobilky ve...

Rekordní speciál Mercedes-Benz W125 je dnes k vidění v muzeu automobilky ve Stuttgartu.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

VIDEO: Unikátní Škoda 200 RS řádí mezi pavilony brněnského výstaviště

Škoda 200 RS

Jednou z nejparádnějších motoristických akcí uplynulého víkendu bylo setkání historických závodních aut a motorek na...

Sněhulák v dehtu: Rozumíte hantýrce bazarníků? Otestuje se

Ilustrační snímek

Českem začíná východoevropská říše ojetin. Porozumět tajemnému jazyku bazarníků je pro ty, kteří nové auto nechtějí,...

Autofotka týdne: Střep z okruhové potyčky šampiona F1 je cennou trofejí

Nascar Chevrolet Camaro Jacques Villeneuve

Z prvního závodu NASCAR v Česku, který se jel začátkem letních prázdnin v Mostě, si diváci „odvalovali“ sjeté...

Najdete na iDNES.cz