Neděle 9. srpna 2020, svátek má Roman
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 9. srpna 2020 Roman

Autofotka týdne: Před 40 lety Renault na zadní sedadla namontoval motor

aktualizováno 
Auto s motorem před zadní nápravou je typicky sportovní dvoumístné kupé. V roce 1980 se Renault rozhodl stvořit něco podobného v karoserii hatchbacku R5, se kterým se pokusil dobýt slávu na rallyových tratích.

Renault 5 Turbo | foto: Renault

V sedmdesátých letech zažil svět rally první velkou revoluci. S příchodem Lancie Stratos se přiblížil konec závodních aut odvozených od silničních modelů a začala éra speciálů. Právě Stratos byl inspirací pro Renault, který se rozhodl jít značně neobvyklou cestou.

Francouzi byli úspěšní ve vytrvalostních závodech v Le Mans i ve velkých cenách formule 1, toužili však také po úspěších v rally. Viceprezident Renaultu Jean Terramorsi prosadil stavbu speciálu na základech městského hatchbacku Renault 5. O design závodní verze se postaral Marcello Gandini ze studia Bertone a na vývoj dohlédl Yves Legal.

Výchozí Renault 5 byl obyčejným masovým autem, ve své první generaci s motorem uloženým vpředu podél, který poháněl přední kola. Toto uspořádání bylo v dané době pro renaulty typické, závodní speciál, pojmenovaný 5 Turbo, ale dostal koncepci zcela jinou. Jak napovídá název, motor 1,4 l z řady Cléon-Fonte dostal turbo, navíc se přestěhoval za přední sedadla na místo těch zadních. Zadní kola poháněl silou 160 koní (118 kW) a 221 Nm.

Od běžných verzí se 5 Turbo liší na první pohled výrazně rozšířenými blatníky. Zadní partie jsou mimořádně široké a ukrývají radikálně rozšířenou poháněnou nápravu. Specifických dílů však bylo mnohem víc: R5 Turbo dostal v zájmu snížení hmotnosti hliníkové dveře a střechu, proměnou prošel také interiér.

První prototyp se veřejnosti představil už v roce 1978 a vzbudil velké pozdvižení. Sériová verze debutovala v lednu 1980 na autosalonu v Bruselu. Povinností Renaultu bylo vyrobit nejméně 400 vozů, jinak by 5 Turbo nezískal homologaci pro účast v závodech. Zatímco v jiných případech býval problém požadovanou homologační sérii udat (československý státní AZNP dokonce při kontrole komisařů FIA se Škodou 130 RS podváděl), Renaultu se tyto potíže vyhnuly.

V původní specifikaci se 5 Turbo vyrobilo v počtu 1 820 kusů, kterým se říká „Turbo 1“. Poté Renault přistoupil ke zjednodušení techniky – odstranil drahé hliníkové díly a většinu specifických částí interiéru. Spolu s tím klesla prodejní cena, jízdní výkony se zhoršily jen nepatrně a odbyt řádně narostl. Takzvané „Turbo 2“ dosáhlo na 3 167 vyrobených kusů.

Renault 5 Turbo

S ohledem na neortodoxní pojetí je bilance za šesti let produkce necelých pět tisíc kusů obrovským úspěchem. Navzdory použití loga Renault se o výrobu postarala Alpine ve své továrně v Dieppe. S Alpine, konkrétně s modernizovaným modelem A310 V6, nakonec Renault 5 Turbo také sdílel některé komponenty, například části zavěšení nebo lité disky kol.

Renault 5 Turbo nebyl úspěšný jen komerčně, posbíral také mnoho vítězstvích na tratích rally, což byl ostatně jeho původní účel. Za jeho volant usedaly takové legendy jako Didier Auriol nebo Carlos Sainz, největší úspěchy jsou spojeny se jménem Jean Ragnotti. Ten na Rallye Monte Carlo 1981 vybojoval fantastické vítězství, když porazil mnohem silnější stroje Audi Quattro, Porsche 911 a Lancia Stratos.

Další absolutní vítězství v seriálu mistrovství světa přidal Ragnotti také v letech 1982 a 1985 na asfaltové Tour de Corse. To samé dokázal ještě v sezoně 1986 Joaquim Moutinho na domácím podniku v Portugalsku. Tou dobou už tratím rally dominovaly supervýkonné speciály skupiny B, závodní 5 Turbo je proháněla podle naladění s výkonem 210 až 350 koní.

S motorem vpředu

To už Renault vyráběl model 5 druhé generace, který dostal hranatější karoserii a příčně uložený motor. Tentokrát se konstruktéři s tímto uspořádáním smířili a u sportovní verze vsadili pouze na plastové rozšíření karoserie, rozšířený rozchod kol a snížený podvozek. Novinka jménem 5 GT Turbo měla stále přeplňovanou čtrnáctistovku, která zásobovala přední kola porcí 115 koní (85 kW). To pomohlo k maximální rychlosti přes 200 km/h a akceleraci na stovku pod osm sekund.

Renault 5 GT Turbo

I 5 GT Turbo s motorem vpředu vyrazil na závodní tratě. V roce 1989 dokonce s Alainem Oreillem za volantem ovládaa Rallye Côte d’Ivoire, což bylo historicky jediné celkové vítězství auta skupiny N v mistrovství světa. Především však 5 GT Turbo pomohl vyšlapat cestu pro legendární Clio Williams a navazující tři generace Clia R.S., jejichž tradice se loni uzavřela.

Ještě dvakrát s motorem vzadu

Zběsilý trik s motorem před zadní nápravou si v Renaultu zkusili ještě dvakrát. Poprvé to bylo v roce 1994, kdy se sešlo desáté výročí modelu Espace s bezprecedentní dominancí týmu Williams Renault ve formuli 1.

Pod notně upravenou karoserii Espacu se nastěhovalo karbonové šasi a spolu s ním desetiválec z monopostu, naladěný na šílených 800 koní. Jízdní výkony byly extrémní: maximální rychlost 312 km/h a stovka za 2,6 sekundy. Kvůli velké karoserii a téměř dvojnásobné hmotnosti ve srovnání s formulí nic extra, přesto zcela mimo realitu silničních aut. A to se uvnitř našlo místo pro čtyři dobrovolníky.

Renault Espace F1

Renault Espace F1

Vůz pojmenovaný jednoduše Espace F1 vznikl jen ve dvou kusech – jeden byl plně funkční, druhý maketou. Sloužil k propagačním účelům a nic víc od něj Renault nečekal. Přesto Renault do téže řeky zkusil vstoupit ještě jednou.

V roce 1999 vyjelo Clio V6 Trophy, závodní vůz, který byl doslovným nástupcem 5 Turbo. Opět měl jen dvě místa, výrazně rozšířenou karoserii a zadní nápravu poháněnou před ní uloženým motorem – tentokrát atmosférickým třílitrovým šestiválcem. Původně se šestiválcové Clio objevilo ve značkové závodní sérii.

Ve spolupráci s britskou firmou TWR pak v roce 2001 vznikla i silniční verze. Sériové Clio V6 bylo podstatně výkonnější než soudobé Clio R.S. s pohonem předních kol – mělo 230 místo 172 koní. Bylo také o nemalých 300 kg těžší, a tak nezrychlovalo zásadně svižněji, získávalo navrch hlavně v maximální rychlosti. Ta činila 235 km/h. Výrobu zajišťovalo TWR ve Švédsku a v této podobě vzniklo 1513 kusů.

Modernizovanou verzi Clia V6 vyráběl od roku 2003 RenaultSport v bývalé továrně Alpine v Dieppe. Třílitr posílil na 255 koní a vznikl tak nejvýkonnější hot hatch své doby. Maximální rychlost díky většímu výkonu vzrostla na 246 km/h a sprint na stovku se přiblížil šesti sekundám. Tento krajně nepraktický sportovní vůz vznikl v počtu 1309 kusů, než byla výroba v roce 2005 ukončena.

Šance, že by podobné auto někdy vzniklo zase, jsou minimální. Moderní doba podobným experimentům nepřeje, vývoj aut je svázán stále se zpřísňujícími nároky na asistenční systémy a bezpečnost. V budoucnu se tak snad dočkáme nějakého showcaru a možná i elektrické zadokolky se siluetou hatchbacku, tím jsou však realizovatelné možnosti vyčerpané.

Renault Clio V6

Renault Clio V6

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo uteče, vyhraje. První automobilka ztrácí s Evropou trpělivost

Mitsubishi oznámilo, že to v Evropě balí. Zatím tedy zastavuje uvádění nových modelů. Rozhodující faktory jsou jasné:...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Autofotka týdne: To není žigulík, je to seat vypůjčený od Italů

Kombíky jsou evropskou specialitou, nikde jinde nejsou tak populární. Seat si teď při představení nové generace Leonu,...

Poslední kachnu postavili před 30 lety v Portugalsku. Vyráběla se 40 let

Z dlouhé řady citroënů, které jsou většinou od konkurence snadno rozeznatelné neobvyklou karoserií či originální...

Když slavné jméno zavazuje: cesta na vrchol vede i přes rozvoz pizzy

Premium Příjmení Hill a Villeneuve už znáte. V dnešním příběhu však nebudeme vzpomínat na jejich slavné prvonositele, ale na...

Tak si tu dráhu postavte. První závod v Brně se měřil kalendářem

Premium V těchto dnech před 90 lety dokončovalo několik set dělníků kolem Brna silnici, která se měla brzy zapsat do historie....

Golfová noha: Příběh Elišky, která se s ortopedickou vadou bude potýkat celý život
Golfová noha: Příběh Elišky, která se s ortopedickou vadou bude potýkat celý život

Ročně se v Česku narodí až 200 dětí s ortopedickou vadou nazývanou golfová noha. Jedná se o vrozenou vadu, kterou lékaři většinou odhalí už v...

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...