Neděle 22. května 2022, svátek má Emil
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 22. května 2022 Emil

Renault měl za 120 let namále, dnes patří k největším na světě

  18:29
Renault je čtvrtá nejstarší kontinuálně fungující automobilka na světě, právě v pondělí slaví sto dvacet let od založení. Renault patří společně s partnerským Nissanem do aliance vyrábějící nejvíc aut na světě.

Jedním z nejslavnějších renaultů je malý model R5, který se v první generaci představil v roce 1972. | foto: Renault

Francouzská automobilka Renault patří mezi nejstarší fungující výrobce na světě, delší historií produkce vozidel se spalovacím motorem se mohou pochlubit jen německý Daimler, francouzský Peugeot a česká Tatra. U zrodu firmy, jež je dnes součástí jednoho z největších automobilových koncernů světa, stáli 25. února 1899 tři bratři Renaultovi - mladý inženýr Louis a starší Marcel s Fernandem, kteří přinesli zkušenosti s byznysem získané v rodinné textilce.

Fotogalerie

Poměrně čerstvá technická novinka - Karl Benz představil první automobil v roce 1885 - zajímala zejména Louise, trochu černou ovci zámožné rodiny. Škole moc nedal, o to více ho od mládí zajímala technika a vášeň pro řemeslo. Se synovým přístupem k životu se nakonec smířil i otec Alfred, který mu poskytl zázemí v rodinném sídle v Billancourtu na předměstí Paříže. Tam také Renault junior postavil roku 1898 svůj první vůz. V té době mu bylo 21 let.

Obchodně firma Společnost bratří Renaultů (Société Renault Freres) uspěla zejména díky péči starších sourozenců, klienti pak přibývali i díky tomu, že vozy nenavazovaly na kočáry ani kola. Motor Louis umístil dopředu, zadní kola poháněl místo tehdy běžného řetězu hřídelem, řidítka z bicyklu už v roce 1901 vystřídal volant. Lehké a živé automobily se uplatnily i v závodech, což se stalo osudným Marcelovi, který zahynul v roce 1903 při nehodě při jízdě z Paříže do Madridu.

Fernand podlehl o šest let později vážné nemoci, ani smrt spolumajitelů však nezastavila značku v rozletu. Před vypuknutím první světové války pracovala pro Société des Automobiles Renault (slovo bratři zmizelo z názvu po Fernandově smrti) už 5 000 zaměstnanců. A válka, zprvu Renaultem odmítaná jako mrhání materiálem i lidmi, přinesla nové příležitosti. Válečnému úsilí Francie pomáhaly osobní i nákladní vozy, Renault vyráběl i tanky, letecké motory nebo munici.

Louis Renault se zorientoval i po uzavření míru - auta byla potřeba stále, základ tanku posloužil při vývoji traktoru a aerolinky využily letecké motory. Samozřejmě se vyráběly i osobní vozy, postupně zdokonalované, od roku 1923 také Renault začal používat v logu kosočtverec. Ve 20. letech přežil i nástup ostré konkurence v podobně podniku Andrého Citroëna a obě firmy se dlouho přetahovaly o postavení francouzské jedničky, ze souboje nakonec vyšel vítězně Louis Renault.

Radovat se mohl jen pár let. Ještě sice zabránil převzetí firmy Němci, zaplatil za to však vysokou cenu. V říjnu 1944 ve věku 67 let, jen dva měsíce po osvobození Paříže, zemřel v opovržení jako kolaborant, který dal za nacistické okupace své továrny k dispozici německé mašinerii. Spolupráci s nepřítelem se Louis Renault snažil ospravedlnit slovy „dám jim máslo, aby nám nevzali krávy“, ale marně. Krátce po smrti zakladatele byla firma bez náhrady znárodněna.

Po válce se objevily také snahy ukončit výrobu osobních vozů Renault, ty továrna přestála a řada jejích modelů se v dalších dekádách zapsala do historie. Ať už desítky let vyráběný Renault 4, jeden z prvních úspěšných hatchbacků Renault 16, nestárnoucí Renault 5 nebo průkopník kategorie MPV Renault Espace. Firma byla aktivní i ve východní Evropě, v Rumunsku na základě Renaultu 12 vznikla Dacia 1300, v Československu se pak v licenci vyráběly nákladní vozy Avia.

V 80. letech překonal Renault vážnou hospodářskou krizí a v roce 1996 byl privatizován, stát si ponechal významný podíl (dnes činí 15 procent, necelé dvě třetiny akcií jsou na burze). Koncem 90. let se francouzská firma, jež patřila mezi finalisty soutěže o mladoboleslavskou škodovku, výrazně rozkročila do zahraničí. Kromě koupě Dacie, ze které udělala velmi úspěšnou značku nabízející jednoduché a poměrně laciné modely, se zejména spojila s japonským Nissanem.

Současná aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, která vznikla v roce 2016, patří se zhruba deseti miliony vyrobenými vozy ročně k trojici největších na světě, když konkuruje Toyotě a Volkswagenu (více čtěte zde). Vedle značek Renault, Dacia, Nissan, Datsun, Mitsubishi či Samsung Motors patří pod její křídla i ruská Lada. Menšinový podíl ve ztrátové firmě AvtoVAZ koupili Francouzi v roce 2008, od roku 2016 pak patří do rukou Renaultu tři čtvrtiny akcií automobilky na Volze.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Rakouský elektromobilista vyhrál soud o krátký dojezd svého auta na baterky

Když auto v reálném provozu vypouštělo jiné emise než papírově uvádělo, byla z toho aféra Dieselgate a totální...

Nejdražší auto světa: Mercedes se nechal přesvědčit k prodeji za 3,3 miliardy

Mimořádně vzácný exemplář závodního automobilu Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se na soukromé aukci prodal...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Renault odevzdal Ladu Rusům. Chtějí také znovu vyrábět moskviče

Francouzská automobilka Renault převedla veškerá aktiva své ruské pobočky na město Moskva, svůj podíl 67,69 procenta v...

Cesta k ježdění na elektřinu nebude lidová. Vysvětlí to Volkswagen ID.5

Volkswagen se momentálně čím dál víc vzdaluje kořenům, ze kterých vzešel. „Lidový vůz“ byste v jeho nabídce už hledali...

Vynález století od zapomenutého génia z tiskárny. Pneumatika, co funguje

Premium Výkon motoru, maximální rychlost, přesnost řízení, ovladatelnost. To všechno jsou vlastnosti auta, které by už tři...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

  • Další z rubriky

Na sraz bublajících osmiválců dorazil i frajer v háčkovaném a ječící kráska

Rekreační středisko nedaleko středočeských Čechtic přivítalo o předposledním dubnovém víkendu již sedmnáctý ročník...

Auta s lidskými jmény. Nazvali je po závodnících, vnučce i slavném malíři

Pojmenování automobilů je věda. Oblíbené jsou zeměpisné názvy, zvířata či písmena abecedy. Pro označování modelů nebo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neschopná krabice či levné kabrio. Auta, z nichž jednou bude ceněná klasika

Premium Auto jako investice? Tak jistě, někdo si může v aukci koupit Ferrari 250 GTO za jeden a půl miliardy. Ale pokud mezi...

Pití džusu, objev Senny i odmítnutí vysněného Ferrari. Fittipaldi vzpomíná

Premium Je dvojnásobný mistr světa formule 1, poprvé navíc titul získal jako nejmladší jezdec v historii. Je také jeden...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Jelínek z Luneticu byl u smrtelné nehody, po koncertě srazil na dálnici muže

V sobotu vystoupili Lunetic na koncertě Leoše Mareše. Když se zpěvák skupiny Václav Jelínek (43) vracel domů do...

Hrušínského dcera se svlékla pro Playboy. Manžela to překvapilo, říká

Pro nové číslo Playboye se svlékla a nafotila sexy snímky Kristýna Hrušínská (37). Dcera Jana Hrušínského a Miluše...

Ukrajinci dostali západní superhoufnice M777. Do akce šla i Bohdana

Ať už si dělostřelectvo v dávných dobách vysloužilo titul královny či krále bojiště, ukazuje se i v jednadvacátém...

Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté na místě zjišťují, že bydlí jinde

Premium Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté si zaplatí zájezd v zahraničí, přijedou do hotelu a teprve na jeho recepci...

Po seskoku s padákem zůstala ochrnutá, nyní odešla přehlídku prádla

Dnes devětadvacetiletá Emma Carey v roce 2013 odcestovala z Austrálie do Evropy na plánovanou dovolenou. Tehdy se ve...