Renault měl za 120 let namále, dnes patří k největším na světě

  18:29aktualizováno  18:29
Renault je čtvrtá nejstarší kontinuálně fungující automobilka na světě, právě v pondělí slaví sto dvacet let od založení. Renault patří společně s partnerským Nissanem do aliance vyrábějící nejvíc aut na světě.

Jedním z nejslavnějších renaultů je malý model R5, který se v první generaci představil v roce 1972. | foto: Renault

Francouzská automobilka Renault patří mezi nejstarší fungující výrobce na světě, delší historií produkce vozidel se spalovacím motorem se mohou pochlubit jen německý Daimler, francouzský Peugeot a česká Tatra. U zrodu firmy, jež je dnes součástí jednoho z největších automobilových koncernů světa, stáli 25. února 1899 tři bratři Renaultovi - mladý inženýr Louis a starší Marcel s Fernandem, kteří přinesli zkušenosti s byznysem získané v rodinné textilce.

Fotogalerie

Poměrně čerstvá technická novinka - Karl Benz představil první automobil v roce 1885 - zajímala zejména Louise, trochu černou ovci zámožné rodiny. Škole moc nedal, o to více ho od mládí zajímala technika a vášeň pro řemeslo. Se synovým přístupem k životu se nakonec smířil i otec Alfred, který mu poskytl zázemí v rodinném sídle v Billancourtu na předměstí Paříže. Tam také Renault junior postavil roku 1898 svůj první vůz. V té době mu bylo 21 let.

Obchodně firma Společnost bratří Renaultů (Société Renault Freres) uspěla zejména díky péči starších sourozenců, klienti pak přibývali i díky tomu, že vozy nenavazovaly na kočáry ani kola. Motor Louis umístil dopředu, zadní kola poháněl místo tehdy běžného řetězu hřídelem, řidítka z bicyklu už v roce 1901 vystřídal volant. Lehké a živé automobily se uplatnily i v závodech, což se stalo osudným Marcelovi, který zahynul v roce 1903 při nehodě při jízdě z Paříže do Madridu.

Fernand podlehl o šest let později vážné nemoci, ani smrt spolumajitelů však nezastavila značku v rozletu. Před vypuknutím první světové války pracovala pro Société des Automobiles Renault (slovo bratři zmizelo z názvu po Fernandově smrti) už 5 000 zaměstnanců. A válka, zprvu Renaultem odmítaná jako mrhání materiálem i lidmi, přinesla nové příležitosti. Válečnému úsilí Francie pomáhaly osobní i nákladní vozy, Renault vyráběl i tanky, letecké motory nebo munici.

Louis Renault se zorientoval i po uzavření míru - auta byla potřeba stále, základ tanku posloužil při vývoji traktoru a aerolinky využily letecké motory. Samozřejmě se vyráběly i osobní vozy, postupně zdokonalované, od roku 1923 také Renault začal používat v logu kosočtverec. Ve 20. letech přežil i nástup ostré konkurence v podobně podniku Andrého Citroëna a obě firmy se dlouho přetahovaly o postavení francouzské jedničky, ze souboje nakonec vyšel vítězně Louis Renault.

Radovat se mohl jen pár let. Ještě sice zabránil převzetí firmy Němci, zaplatil za to však vysokou cenu. V říjnu 1944 ve věku 67 let, jen dva měsíce po osvobození Paříže, zemřel v opovržení jako kolaborant, který dal za nacistické okupace své továrny k dispozici německé mašinerii. Spolupráci s nepřítelem se Louis Renault snažil ospravedlnit slovy „dám jim máslo, aby nám nevzali krávy“, ale marně. Krátce po smrti zakladatele byla firma bez náhrady znárodněna.

Po válce se objevily také snahy ukončit výrobu osobních vozů Renault, ty továrna přestála a řada jejích modelů se v dalších dekádách zapsala do historie. Ať už desítky let vyráběný Renault 4, jeden z prvních úspěšných hatchbacků Renault 16, nestárnoucí Renault 5 nebo průkopník kategorie MPV Renault Espace. Firma byla aktivní i ve východní Evropě, v Rumunsku na základě Renaultu 12 vznikla Dacia 1300, v Československu se pak v licenci vyráběly nákladní vozy Avia.

V 80. letech překonal Renault vážnou hospodářskou krizí a v roce 1996 byl privatizován, stát si ponechal významný podíl (dnes činí 15 procent, necelé dvě třetiny akcií jsou na burze). Koncem 90. let se francouzská firma, jež patřila mezi finalisty soutěže o mladoboleslavskou škodovku, výrazně rozkročila do zahraničí. Kromě koupě Dacie, ze které udělala velmi úspěšnou značku nabízející jednoduché a poměrně laciné modely, se zejména spojila s japonským Nissanem.

Současná aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, která vznikla v roce 2016, patří se zhruba deseti miliony vyrobenými vozy ročně k trojici největších na světě, když konkuruje Toyotě a Volkswagenu (více čtěte zde). Vedle značek Renault, Dacia, Nissan, Datsun, Mitsubishi či Samsung Motors patří pod její křídla i ruská Lada. Menšinový podíl ve ztrátové firmě AvtoVAZ koupili Francouzi v roce 2008, od roku 2016 pak patří do rukou Renaultu tři čtvrtiny akcií automobilky na Volze.

Autoři: ,

Nejčtenější

Novou značku okruhu řidiči nechápou, vypadá divně. A platí i ta stará

Stará (vlevo) a nová verze informativní dopravní značky  IP1 - Okruh

Nová pravidla silničního provozu přinesla zvláštnost, které si moc řidičů nevšimlo. Přibylo pár nových podob...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Američtí šetřílci kupují TDI z Dieselgate jako diví. Kvůli nízké spotřebě

Vozy s motory TDI, které musel koncern Volkswagen kvůli aféře Dieselgate...

Američtí zákazníci vzali na milost dieselové Volkswageny. Auta, která se podařilo v rámci náprav skandálu Dieselgate...

Další z rubriky

Auta Čechů od roku 1989. Je jich víc, ale stále jsou průměrně čtrnáctiletá

ilustrační snímek

Počet osobních aut na českých silnicích se od sametové revoluce v roce 1989 zvýšil na 2,5 násobek. Zatímco v polovině...

V centru Prahy nocovaly automobilové perly, frčí do Karlových Varů

Prague Carlsbad Classic

Prague Carlsbad Classic je dnes už tradiční jízdou automobilové smetánky. O tomto víkendu, který je doslova nabitý...

Jízda rachotin napříč Evropou. Z Nizozemska do Prahy a zpět

Jízda rachotin napříč Evropou

Kamarádi z armády, příslušníci obou „rozhádaných“ belgických národů, jedna ojetá dodávka a cíl v Praze. To zní jako...

Porsche 917 byl první Piëchův pomník. Dalo vzniknout hypersportům dneška

Porsche 917

Jeden z nejslavnějších závodních vozů automobilové historie Porsche 917 by nikdy nevzniklo, nebýt umanutého Ferdinanda...

Po operaci mandlí upadl chlapec do kómatu, začalo trestní řízení
Po operaci mandlí upadl chlapec do kómatu, začalo trestní řízení

Policisté na Královéhradecku zahájili trestní stíhání tří lidí a jedné firmy, kteří údajně nesou odpovědnost za tragédii. Ta se odehrála před dvěma lety, jejímž následkem osmiletý chlapec po operaci mandlí upadl do kómatu.

Najdete na iDNES.cz