Pryskyřník pádivý alias Trabant: Jak voní modrý dým

  13:49aktualizováno  13:49
Táborem ve Vrbně u Blatné na Strakonicku burácely o víkendu motory. Na Trabant sraz se tam sjela více než stovka nadšenců. Auta zdobily nápisy jako Pryskyřník pádivý, NO FOFR nebo Až vyrostu, bude ze mě BMW. Pozornost poutaly vozy předělané na kabriolety, auto upravené na policejní vůz a hlavně tříkolka s motorem trabant.

NEZAPOMEŇTE NA FOTOGALERII

Přijel s ní z východoněmeckého Mittelherwigsdorfu pětapadesátiletýWolfgang Puchholz. Pojmenoval ji The Spirit of Saxon, duch Saska.

„Pět měsíců jsem na ní pracoval, od rána do večera. Nejtěžší bylo předělat převodovku, strávil jsem na ní čtyři týdny. Pro mě znamená trabant nostalgii a lásku zároveň,“ vyprávěl Puchholz.

Program začal v sobotu v devět ráno. Soutěžilo se ve slalomu i v házení míčkem na koš.

Specialitou byla disciplína, kdy posádka musela z okna jedoucího vozu ukousnout párek visící na provázku.

Téma: Jezdím trabantem

.
Mohlo se zdát, že stará vysmívaná auta z východního Německa mají odzvoněno. Ale jejich majitelé je milují čím dál víc. Láska k trabantům je drží pohromadě - s trabanty se závodí, jezdí na výlety, zakládají se kluby. Trabant je legenda. Lidové auto, které lidi spojuje ...VÍCE
V autě upraveném na rallye cross projela trasu i devítiletá Šárka Bauerová z Blatné. Za volantem seděla poprvé ve čtyřech letech, poslední dva roky jezdila na motokáře.
„Jezdí se mi dobře, nebojím se, jenom mám trému,“ líčila. Zatímco táta ji podporuje, s rodinou je to horší.

„Děda chce auto rozmlátit palicí a máma z toho má šok. Včera onemocněla a říkala, že je radši nemocná, než aby sem jela,“ vyprávěla Šárka.

K laminátem krytým vozítkům ji přilákal táta Václav, který sám s trabantem jezdil rallye. Jejich vášeň prý rodina nechápe.

„My dva jsme proti celé rodině, nikdo nám moc nefandí. Děda chce auto zapálit a babička do něj praštit kladivem,“ smál se Bauer.

Setkání se zúčastnilo 135 strojů, sedm z Německa a tři z Polska. Některé měly exkluzivní výbavu s dolním řazením a sedadly jak z limuzíny.

Zdobily je prvotřídní laky a podvozky. K vidění byly modely snad ze všech údobí vývoje vozítka, kterému se přezdívalo rozzuřený vysavač.

Kuriozita: Podnikavec prodává zplodiny z trabantu

Čtyřkolová pýcha z roku 1964 Františka Klampfla z Krumlova jej vyšla na 70 tisíc korun. „Půl roku práce, každý den. Vyměnil jsem všechno, podvozek, brzdy, motor je z wartburga,“ vypočítal.

O trabant se zajímá dva roky. Mluví o něm jako o kultovním vozítku. „Z práce jdu hned do garáže. Nejdřív to přítelkyni vadilo, když byl celý rozřezaný, ale teď už je to lepší,“ říká.

Hlavní pořadatel, jednatřicetiletý Radek Zajíc, sám vlastní 15 trabantů. Chtěl totiž vybudovat soukromé muzeum, ale sešlo z toho. Má i veterány, tři auta závodní a jezdí historické rallye.

Sedmadvacetiletá Ivana Kosejková z Vlastibořic u Liberce miluje rychlou jízdu. „Neměli jsme auto, tak jsme si řekli: koupíme nějakou hrobku, tráboše. Chytlo nás to na prvním srazu. Manžel se úplně zbláznil, furt dělá auta a není doma. Když chci být s ním, musím do garáže,“ usmívá se. Největší zážitek si odnesla předloni z Vrbna, vyhrála v tombole jízdu závodním trabantem.

„Ten mě teda provez. Musela jsem se připoutat, vzít si helmu, ale bylo to nádherný, zvedlo mi to adrenalin a od té doby toho trabanta peru naplno,“ vypráví Kosejková, jejíž vůz má čtyřtaktní motor 1.3 z volkswagenu.

NEZAPOMEŇTE NA FOTOGALERII

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

27. srpna 2005: 9. Trabant sraz, Vrbno u Blatné

Autoři: ,

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

Unikátní motor z Mladé Boleslavi: 24,4litrový dvanáctiválec má 450 koní

Agregát L&K-Lorraine-Dietrich má dvanáct válců uspořádaných do W, nejvyššího...

Muzeum Škody v Mladé Boleslavi vystavuje neobvyklý exponát, letecký motor. Unikátní 24,4litrový dvanáctiválec...

Bentley slaví stovku. Nejrychlejší náklaďáky na světě sází na objem

Posádka Elliot Dale a Richard Porter s automoblem Bentley Derby z roku 1935 na rychlostní zkoušce v areálu zemědělského družstva ve Svatém Janu nad Malší na Českobudějovicku.

Za vznikem výrobce luxusních vozů Bentley stál britský průkopník automobilismu a konstruktér motorů Walter Owen...

Autofotka týdne: Munzarova mistrovská tatrovka osiřela

Tatra 602 Tatraplan Sport V8 Luďka Munzara

Ve věku 85 let zemřel Luděk Munzar. Známý herec a dabér Paula Newmanna se proslavil také jako automobilový závodník. V...

Najdete na iDNES.cz