Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci jako jedni z mála na světě.

Kdekoliv se to auto objeví, budí obrovskou pozornost. A dráždí tatrováky. Jejich aerodynamické stroje jsou hvězdami a tato škodovka ukazuje, že nápad inspirovat se padající kapkou, která ladně prořezává vzduch, neměli jen konstruktéři v Kopřivnici. „Ve třicátých letech automobilky experimentovaly s aerodynamikou,“ vysvětluje Vítězslav Kodym z muzea Škody Auto, jehož novou perlou je tato aerodynamická škodovka po kompletní renovaci. Ve Škodovce tedy takové auto postavit zkusili, pak ovšem usoudili, že tato konstrukce je příliš extravagantní, takže by nenašla dostatečný počet zájemců.

Škoda 935 Dynamic
Škoda 935 Dynamic

Škoda 935 Dynamic v číslech

  • motor: zážehový čtyřválec „boxer“ uložený podélně před zadní nápravou, dva karburátory, 1995 ccm
  • max. výkon: 40,5 kW/ 55 k
  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4860 x 1680 x 1540 x 3200
  • hmotnost 1240 kg

Nesmírně zajímavý koncept s proudnicovou karoserií a s dalšími technickými a konstrukčními specialitami vzbudil senzaci v říjnu 1935 na pražském autosalonu. Škoda 935 Dynamic zaujala proudnicovou karoserií s protáhlou zádí, což byl tehdy znak konstruktérské moderny.

Po premiéře vůz značka v létě 1939 prodala, ten pak několikrát změnil majitele a Boleslavákům tak zmizel z dohledu. Jedinečné auto se znovu objevilo v roce 1968. Škodovka tehdy začínala budovat své muzeum a oslovila veřejnost, aby přivezla své zajímavé kousky. Ozval se zemědělec z Banské Bystrice s tajemným prototypem. Auto od něj vykoupili a stalo se jedním z prvních deseti aut nově vznikajícího muzea značky. „Vůz se do muzea dostal ve zbědovaném stavu. Byl natřený štětkou na fialovo, chyběla řada dílů, ale byl pojízdný,“ popisuje Kodym.

Tři fotky a jedna věta

Auto bylo před zahájením renovace unikátem i pro muzejníky Škodovky. V archivu o něm našli jedinou poznámku z dob, kdy auto vzniklo: 935 jezdí dobře. A protože o autě ve Škodovce moc nevěděli a měli všehovšudy jen tři fotky, bylo to velké překvapení. Svou koncepcí se totiž vymyká všemu, co automobilka do té doby stavěla. Architekturou i tvary je to totiž spíše tatrovka. Karoserie připomíná aerodynamické modely z Kopřivnice se splývavou zádí. Škodováci navíc svůj prototyp představili rok po uvedení Tatry 77.

Škoda 935 Dynamic
Škoda 935 Dynamic

Velkou zajímavostí je centrální roura táhnoucí se podlahou odpředu dozadu. Připomíná slavný tatrovácký vynález, který dodnes závidí konkurence kopřivnickým náklaďákům: centrální nosnou rouru s nezávisle výkyvnými polonápravami. Jenže v tomto případě nemá roura jen funkci výztuhy karoserie, je to hlavně čtyřicetilitrová nádrž na benzin. V ní je navíc vložena ještě jedna trubka vedoucí vodu od chladiče vpředu k motoru. Toto řešení se ovšem neosvědčilo. Při jízdě se palivo odlévalo, takže nakonec bylo přistoupeno k dodatečné montáži šedesátilitrové nádrže pod kapotu.

I pak je všechno jinak, než bylo u konvenčních škodovek zvykem. Motor je uložený vzadu před zadní poháněnou nápravou a je to plochý čtyřválec typu boxer. To je další unikát, podle archivu Škody vznikly dva prototypy tohoto motoru, ale dochoval se podle všeho jen jeden. S benzinovým dvoulitrem osazeným dvěma karburátory Zenith o výkonu 55 koní (40 kW) je spojena čtyřstupňová polosamočinná převodovka s elektromagnetickým ovládáním od francouzské firmy Cotal. „Řadí se předvolbou, není třeba používat spojku, ovšem je velmi náročná na renovaci a seřízení,“ dodává Vítězslav Kodym.

Škoda 935 Dynamic

Vývojáři si od této netradiční architektury slibovali lepší jízdní vlastnosti, větší dynamiku při jízdě do stoupání a snížení vibrací v interiéru. Nádrž a chladič vpředu a motor s převodovkou vzadu navíc zajišťovaly výborné rozložení hmotnosti. Jízdní vlastnosti musely být na svou dobu skvělé i díky nezávisle zavěšeným kolům obou náprav.

Velký čtyřdveřový vůz s délkou 4,8 metru měl tehdy ukázat futuristickou představu o reprezentačním voze. Škodováckým vývojářům se podařilo udržet nízkou hmotnost karoserie použitím kombinace hliníku a oceli (pohotovostní hmotnost je pouhých 1 170 kilogramů). Dynamic je dlouhý 4,86 metru, široký 1,68 metru, vysoký 1,54 metru a rozvor náprav činí 3,2 m. Zavazadlový prostor je tedy pod přední kapotou, je tam i rezervní kolo, které má v případě nehody fungovat jako dodatečný deformační člen, stejně to bylo ještě třeba u Škody 120. Nárazník chybí z důvodu aerodynamické „čistoty“ karoserie.

Je to majestátní auto, uvnitř je na dnešní poměry místa tak akorát. Dřevo a dobové čalounění připomínají atmosféru prvorepublikových salonů. Poloze tenkého volantu (bez posilovače) se musí šofér přizpůsobit, stejně jako pedálům, které jdou pořádně ztuha. Navíc se na ně musí šlapat shora, takže si nemá o co opřít patu. Popojíždění chce tedy obezřetnost, naopak rychlost jí svědčí. Kapkovitá karoserie s ploutví na zádi zlepšovala stabilitu při vysokých rychlostech, 935 prý uměla uhánět až 140 km/h.

„Renovace probíhala 4 roky a byla velmi náročná, spousta věcí se musela vyrábět znovu. Něco s muselo vlastně dovyvinout, protože některá původní řešení nebyla úplně dotažená a funkční,“ uzavírá Kodym.

Nejčtenější

Laurinka míří na Tour de France. Unikátní superb pick-up postavili studenti

Desátý žákovský vůz oslavuje výročí 130 let Škoda Auto a propojení společnosti s cyklistickou historií, jmenuje se Škoda L&K 130. Osmadvacet žáků mladoboleslavského Středního odborného učiliště Škoda...

Svezli jsme se nejrychlejší obytnou tatrou. Letí až 170 km/h a nebojí se terénu

Před 38 lety dodala kopřivnická automobilka první Tatry 815 pořadatelům Rallye Paříž–Dakar. Jeden ze sedmi raritních vozů se vrátil zpět do Česka, kde prošel důkladnou renovací a dnes se opět vydává...

SUPERGALERIE: Tato auta mají letos významné narozeniny. Kolik jich znáte?

Celá řada automobilových legend, ale i již málem zapomenutých modelů, letos sfoukla les svíček na pomyslném narozeninovém dortu. Nechybějí mezi nimi škodovky, alfy romeo, mercedesy, ale třeba ani...

Mercedesy obsadily náměstí v Kolíně. Vedle číňana zaparkoval jezevčík

Odjakživa jsou místem, kde se setkávají lidé. Ať už je to na trzích či u příležitosti různých oslav. Malebná městská náměstí si oblíbily i různé české autokluby. Třeba v Kolíně se krátce po sobě...

Proč se řidiči elektromobilů loudají? Vyzkoušeli jsme to se Škodou Elroq

Jak moc se změní spotřeba elektromobilu, pokud z tachometrových 135 km/h o 10 nebo 20 kilometrů za hodinu zpomalíme? A co to udělá s časem příjezdu? S elektromobilem Škoda Elroq jsme kroužili pro...

Expedice přes půl světa vyjíždí. Do Ósaky vyslal veterány z Prahy prezident

V sobotu 21. června vystartovaly historické vozy ROBOT Expedice z Hradčanského náměstí v Praze za unikátním dobrodružstvím napříč kontinenty. Výprava sedmi historických vozidel se vydala na cestu...

21. června 2025,  aktualizováno  13:16

SUPERGALERIE: Tato auta mají letos významné narozeniny. Kolik jich znáte?

Celá řada automobilových legend, ale i již málem zapomenutých modelů, letos sfoukla les svíček na pomyslném narozeninovém dortu. Nechybějí mezi nimi škodovky, alfy romeo, mercedesy, ale třeba ani...

21. června 2025,  aktualizováno  8:55

Laurinka míří na Tour de France. Unikátní superb pick-up postavili studenti

Desátý žákovský vůz oslavuje výročí 130 let Škoda Auto a propojení společnosti s cyklistickou historií, jmenuje se Škoda L&K 130. Osmadvacet žáků mladoboleslavského Středního odborného učiliště Škoda...

20. června 2025

Mercedesy obsadily náměstí v Kolíně. Vedle číňana zaparkoval jezevčík

Odjakživa jsou místem, kde se setkávají lidé. Ať už je to na trzích či u příležitosti různých oslav. Malebná městská náměstí si oblíbily i různé české autokluby. Třeba v Kolíně se krátce po sobě...

20. června 2025

Češi poprvé na slavném závodě ultraúsporných aut. Tříkolku postavili za rok

Vysokoškolští studenti z týmu Green Gliders Fakulty dopravní ČVUT v Praze se poprvé zúčastnili prestižní mezinárodní soutěže Shell Eco-marathon – závodů zaměřených na úspornou jízdu. Se svým vozidlem...

20. června 2025

Čínští dravci jdou po krku škodovkám. Omoda a Jaecoo chystají novinky

Čínský exportní tygr Chery Automobile v Evropě zapouští kořeny se svými novými značkami. Modely Omoda 5, 5 EV a Jaecoo J7 a J7 PHEV bude i na českém trhu následovat další várka novinek. UFO do města...

20. června 2025

Ministr dopravy: V roce 2027 by v ČR mohly být podmínky pro auta bez řidiče

Ministerstvo dopravy začalo připravovat legislativu, která umožní provoz vozidel zcela bez řidiče. Legislativu pro autonomní řízení úrovní L4 a L5 hodlá v příštím roce předložit do Poslanecké...

19. června 2025

Defekt na dálnici. Oprava se může změnit v boj o přežití

Taková banalita jako výměna prázdného kola by neměla být pro většinu řidičů problém. Na rušných dálnicích se však do řešení problému raději nepouštějte a spolehněte na asistenci pojišťovny nebo ŘSD....

19. června 2025

Na dovolenou autem? Dejte pár stovek za pojistku, ať vás nehoda nezruinuje

Možná máte dobře sjednané povinné ručení, které má i nějakou tu asistenci v případě problémů vašeho vozu. Jenomže v zahraničí je vám to k ničemu. Takže i když při cestách po Česku neřešíte havarijní...

19. června 2025

Svezli jsme se nejrychlejší obytnou tatrou. Letí až 170 km/h a nebojí se terénu

Před 38 lety dodala kopřivnická automobilka první Tatry 815 pořadatelům Rallye Paříž–Dakar. Jeden ze sedmi raritních vozů se vrátil zpět do Česka, kde prošel důkladnou renovací a dnes se opět vydává...

19. června 2025

Na kochačku zapomeňte, ďábel od Ducati umí zatopit pod kotlem

Kdyby nám někdo před ještě nějakými dvaceti lety řekl, že v Ducati budou vyrábět čtyřválec, a ještě ho dají do cruiseru, museli bychom pochybovat o jeho duševním zdraví. Ale je to tak a na trh dnes...

19. června 2025

De Meova rozlučka s Renaultem v retrostylu. Plechové džíny dorazí koncem léta

Auto s tradicí, skvělé do města, ale prostorné na víkendovou cestu s rodinou, s designem, který nepřehlédnete, úsporné a za zajímavou cenu. Kdyby bylo spalovací, je to zaručený recept na úspěch....

18. června 2025,  aktualizováno  18:03
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.