Expedice na letní dovolenou startují. Připravte na ně i auto

  12:00aktualizováno  12:00
Předejděte potížím při cestě na dovolenou. Kromě pojistky, navigace a šnorchlu také nezapomínejte na plechového služebníka, který k vás k moři poveze. Pokud už auto není nejmladší, nechte ho prohlédnout v servisu.

Autobaterii nechte pravidelně kontrolovat v servisu. | foto: GTÜ

Technická příprava auta před dovolenou, kterou zvládneme sami, se už smrskla jen na pár základních úkonů: pneumatiky by měly kvůli zatížení auta dostat tolik vzduchu, kolik výrobce auta doporučuje pro maximální huštění. Správně nahuštěná pneumatika snižuje spotřebu a má vliv na jízdní vlastnosti. Zkontrolujte i hloubku dezénu, která musí být téměř ve všech státech Evropské unie stejně jako u nás 1,6 milimetru. Nezapomeňte na rezervu.

Doplňte kapalinu do ostřikovačů, vyměnit popraskané žárovky, zkontrolovat hladinu a termín výměny oleje zvládnete sami. Také na stěračích byste neměli šetřit.

Zbytek už nechte na servisu. Zaměřit by se v něm měli na prohlédnutí chladicí soustavy, brzd, akumulátoru a kontrolu dobíjení. Hlavně letní vedra dávají akumulátoru pořádně zabrat.

Moderní auta jezdí na pravidelné servisní prohlídky nejméně jednou ročně, cesta na dovolenou tak není nutně signálem k návštěvě servisu.

Auto, které je v celoroční permanenci, by mimořádná porce letních dovolenkových kilometrů neměla zaskočit. Takové auto má pravděpodobně pravidelný servis. Horší je to s kočáry svátečních řidičů. Je to o to zrádnější, že mají pocit, že auto, které odpočívá většinu času v garáži nebo zaparkované před domem, je v dobré kondici právě proto, že nejezdí. Je to ale spíš naopak. Auto, které zahálí, má mnohdy víc neduhů než štrekující služební mohykán.

Servisy obecně nenabízejí speciální služby prohlídky vozu před dovolenou, ale dohodnout se na preventivní kontrole za symbolický poplatek většinou není problém. Čas potřebný k prohlídce zabere okolo jedné hodiny.

Největší pozornost věnujte brzdám. Vyměnit brzdovou kapalinu si nechte klidně preventivně. Spolehlivé brzdy, které nevadnou, budete potřebovat nejenom v alpských průsmycích, ale také když za sebou potáhnete těžký vlek s lodí nebo karavan. Jak kapalina stárne, tak mizí její původní parametry, a tím pádem se zhoršuje funkce brzd. "Brzdová kapalina je hydroskopická, její přirozenou vlastností je jímání vody ze vzduchu. To je problém, protože v kapalině obsažená voda se po zahřátí mění v páru, která v systému udělá vzduchové bubliny. A vzduch je na rozdíl od kapaliny stlačitelný, takže při intenzivním brzdění se začne propadat brzdový pedál a je zle," vysvětluje Karel Starý ze Škody Auto.

"Pokud jedete s přívěsem, vyzkoušejte včas bezchybné elektrické propojení s vozidlem. Kontakty při méně častém použití oxidují. Rovněž brzdy jsou podstatně více namáhány a kontrola varného bodu brzdové kapaliny by měla být samozřejmostí," dodává Milan Ernest, správce sítě autoservisů Bosch Car Service.

Pokud už má auto něco za sebou, zainvestujte. Třeba hlučnější výfuk se před delší cestou na dovolenou vyměnit vyplatí. Dá se pak předejít časové ztrátě, kterou může znamenat hledání servisu v zahraničí, když výfuk upadne. Ve většině evropských zemí pak práce techniků přijde dráž než v tuzemských opravnách.

Při jízdách po Evropě se řidič může spolehnout na širokou servisní síť všech v Česku prodávaných značek. Většina automobilek dokonce k novému vozu přikládá mezinárodní seznam opraven včetně kontaktních telefonů.

Zauvažovat můžete o pojištění mobility vozu. Zejména v zahraničí se v případě poruchy vozu asistenční služba postará o vůz i posádku.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Další z rubriky

Tisíc mil napříč Československem s automobilovými perlami je životní zážitek

1000 mil československých

Překrásná bugatka, taková, jak ji máme všichni před očima, s ladnou karoserií tvaru loďky, dlouhatánským čumákem, pod...

BMW našlo lék na design u génia ve výslužbě a jeho ztracené studie

BMW Garmisch

Vyznavači mnichovské produkce se dnes přou, jsou-li ledvinky na přídích nových BMW majestátní, nebo prostě jen obludně...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Najdete na iDNES.cz