Trabantóza je vzácné, zdraví neohrožující onemocnění. Riziko nakažení vzrůstá při vysoké koncentraci legendárních východoněmeckých vozítek. Projevuje se závislostí na namodralém voňavém dýmu a charakteristickém drnčivém hlasu. Nakažení trabantózou uzavřeli v Praze sezonu ve velkém stylu. Podívejte se na podzimní trabantiádu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Podzimní Pražská Trabantiáda se konala v Praze už popatnácté. Letošní ročník uspořádal nový organizační tým po dvouleté pauze.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Na sraz dorazilo 50 až 60 aut.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Dorazily auta ve víceméně původním stavu i výrazně upravované kousky.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
O trabantech neználci říkají, že mají karoserii z umělé hmoty. Díly jsou ale z lisované a laminované hmoty z odpadní bavlny a pryskyřic jménem Duroplast.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Podzimní trabantiáda 2014
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Podzimní trabantiáda 2014
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Nejvzdálenější účastník dorazil z polské Poznaně a přivezl největší raritu, předchůdce trabanta AWZ P70 Coupe. P70 se vyrábělo především jako limuzína a kombi (obě dvoudveřové). Kupátek vzniklo v letech 1957 až 1959 asi tisíc.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Dvoudobá dvouválcová sedmistovka pohání tři a tři čtvrtě metru dlouhé kupátko silou 22 koní.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
P70 Coupé má zadní část plechovou. Karoserii vyráběla továrna v Drážďanech.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Podzimní trabantiáda 2014
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Trabanty lidi imunní k trabantóze štvou, při nedokonalém spalování dvoutaktního motoru, kvůli ztrátovému mazání olejem přidávaným do benzinu, kouří a smrdí.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Podzimní trabantiáda 2014
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Východoněmecký koncern IFA vyráběl kromě trabantů také wartburgy.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Podzimní trabantiáda 2014
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Na srazu nechyběly tradiční soutěže. Zkouškou zručnosti a znalosti techniky strojů ze Cvikova prošly všechny posádky.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Wartburgy se vyráběly v Eisenachu, jméno dostaly po krásném hradu, pod kterým město leží. Dnes se v Eisenachu vyrábějí Opely.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Dorazili i "vetřelci". Škodovácké "erko" je ale taková legenda, že si mohlo návštěvu srazu východoněmeckých vozů dovolit.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Přijel i kabriolet. Takovou verzi automobilka v saském Cvikově nevyráběla. Do podobných úprav se pouštějí sami majitelé. Nebývá to vůbec jendoduché, skelet karoserie pokrytý duroplastovými panely totiž není moc pevný a při odříznutí střechy se svírá. Auto se musí tedy dodatečně vyztužovat.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Některým nadšencům trabant dodnes slouží jako regulérní dopravní prostředek.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V českých garážích ale přibývá vyšlechtěných kousků, které majitelé hrdě vyvezou jen při výjimečných příležitostech.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Samozřejmostí jsou různé úpravy.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Podzimní trabantiáda 2014
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Podzimní trabantiáda 2014
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V minulých letech se několikrát objevily plány na oživení legendární značky. Asi nejvážněji vypadal projekt hračkářské firmy Herpa, která před dvěma lety hledala partnera pro výrobu elektromobilů Trabant nT.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Koncem 70. let přišel trabant v Československu na 36 500 korun, přičemž nejlacinější škodovka stála o 20 000 korun více.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Pokud po trabantu toužíte, počítejte s nečekaně velkými investicemi. Trabanty začínají být v kurzu a za lahev rumu už se dávno nedávají. Počítejte ale ještě s desetitisícovým ekopoplatkem.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Od listopadu 1957 do jara 1991 se víc než tři miliony legendárních aut vyrobily v saské fabrice VEB Sachsenring Automobilwerke ve Cvikově (Zwickau). Poslední exemplář sjel z výrobních pásů 30. dubna 1991. Jen zlomek z nich – přesně 38 865 – měl pod kapotou čtyřtakt z Volkswagenu Polo o objemu 1,1 litru, montovaný od roku 1988.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Původní dvoutaktní vzduchem chlazený dvouválec.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Někteří trabanťáci šlechtí své miláčky do detailu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Raritou je pak provedení z posledního období výroby, kdy se pod kapotu dostal čtyřtaktní čtyřválec 1,1 od Volkswagenu. Majitelé těchto fialových krasavců však tento motor nahradili novější pohonnou jednotkou 1,6 MPi ze Škody Felicia.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz