Auta s volantem vpravo už lze přihlásit, ale stojí to více času i peněz

aktualizováno 
Jezdit legálně s volantem vpravo už není v tuzemsku dovoleno jen veteránistům a lidem, kteří se vracejí se svým autem po delším pobytu v Británii. Ostrovní auto už může na české SPZ zaregistrovat kdokoliv. A smí jej poté dokonce u nás i dál prodat, což dosud s výjimkou veteránů také nebylo možné.

Uvolnění předpisů uleví hlavně veteránistům. | foto: mautin2.rajce.net

Přihlášení vozu s pravostranným řízením je však o něco komplikovanější než u běžného individuálního dovozu z kontinentální Evropy. Stručně řečeno, místo obvyklých dvou institucí musí žadatel o registraci navštívit hned čtyři.

V hlavní roli razítka

Ještě než se novopečený majitel s autem vydá na úřady, musí na něm provést několik úprav. Zejména jde o přední světlomety, které je v nejlepším případě nutné jen přeprogramovat na pravostranný provoz. A pokud to nelze, je nutná jejich výměna. "Problém může nastat také se zadními mlhovými světly. Pokud jsou dvě, je vše v pořádku, jestliže má však auto jen jedno, je nutné jej přemístit z pravé strany vozu na levou," upozorňuje vedoucí zkušebny DEKRA na pražském Chodovci Petr Říha.

Nečekaný výdaj navíc přináší povinné přezkoumání, zda "opačně" namontovaná zpětná zrcátka zaručují potřebný výhled z vozu. Toto potvrzení lze získat jen v některé z pověřených zkušeben TÜV nebo Dekra a vyjde zhruba na tři až čtyři tisíce korun.

Vyzbrojen tímto papírem se může majitel vydat na obvyklou dovozovou technickou kontrolu. Než se však po jejím absolvování vypraví na úřad k registraci vozidla, musí ještě požádat ministerstvo dopravy o udělení výjimky pro volant na pravé straně. Ta je zatím poskytována zdarma.

Jak ovšem varuje Petr Říha, některá auta dovezená z Anglie nemusí splnit podmínky, za kterých je lze v tuzemsku přihlásit. "V každém případě je nutné, aby vůz měl takzvanou globální homologaci, což bývá problém některých malých výrobců sportovních aut." Jako příklad dává Petr Říha auta firmy Caterham, pod jejichž kapotou lze narazit na motor z Fordu Cortina. Má dva krásně leštěné karburátory Weber, ale bohužel neplní emise. "V Británii na to dostane výjimku, která ovšem neplatí u nás."

Více rollsů a jaguarů

Důvod, proč by si chtěl v Česku někdo přihlásit auto s volantem vpravo, tkví v atraktivních cenách ojetin. Čím je ojeté auto starší, tím více vynikne rozdíl mezi nabídkou ve Velké Británii a zbytku Evropy.  Staré fabie z 90. let, v přepočtu za deset tisíc korun, však kvůli nákladům na jejich přihlášení naše silnice zcela určitě nezaplaví. Patrně však přibude noblesních limuzín, se kterými až dosud nebylo možné v Česku jezdit.

"Jak se postupně zvyšovala hranice pro veteránskou kategorii aut z dvaceti na třicet let, výběr mezi modely, které si naši členové mohli pořídit, se značně zúžil," říká prezident českého Klubu entuziastů značky Jaguar Evžen Reitschläger. "Řešili jsme to dovozem amerických verzí, ale jak říkáme, správný jaguar má volant vpravo."

Novou možnost vítá i předseda českého Rolls-Royce a Bentley klubu Martin Kot, podle nějž jsou 80. a 90. léta v historii obou značek mimořádně zajímavá. Kdo však chtěl "britskou klasiku" v Česku legálně provozovat, musel čekat, až se z ní stane veterán.

Volant vpravo v kombinaci s pravostranným provozem však poněkud omezuje řidičův komfort. Zejména kvůli zhoršenému výhledu při předjíždění nebo když šofér musí vystoupit z vozu pokaždé, aby si odebral lístek před parkovací závorou. 

Nabízí však i některé nečekané výhody. Třeba po zastavení nevystupuje řidič do vozovky, ale na chodník. Při objíždění chodců si může lépe pohlídat bezpečný odstup a na nerozlišených křižovatkách má mnohem lepší výhled při dávání přednosti zprava.

Ve většině západoevropských zemí nehrála poloha volantu při přihlašování auta nikdy rozhodující roli. Dokonce ani v jinak pečlivém Německu nefigurují pravostranné vozy v žádné statistice zvýšené nehodovosti. Z toho nakonec vycházelo i nedávné rozhodnutí Evropského soudního dvoru, ve kterém se uvádí, že volant v členským zemích Evropské unie může být na levé i pravé straně. Právě tomuto rozhodnutí se nyní přizpůsobila i česká legislativa. 

Autoři:
  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Felicia vyjela před 25 lety, vyráběli ji v Polsku i Bosně, taky jako VW

Prvním výsledkem spojení mladoboleslavské automobilky s koncernem VW byla Škoda Felicia. Tento populární model se stal...

Premium

Autovraky zaplavují města, policisté nemají pravomoci k jejich odstranění

Odstavené vozy musí být z pohledu zákona v prokazatelně špatném stavu, jenom zašlý vzhled nestačí. Také dohledávání...

Premium

Český autoland by nevznikl nebýt Škody Favorit

Favorit, vymodlená náhrada škodovek s motorem vzadu, dorazila v polovině září 1987. Moderní auto, které se mohlo směle...

Najdete na iDNES.cz