Auta s volantem vpravo už lze přihlásit, ale stojí to více času i peněz

aktualizováno 
Jezdit legálně s volantem vpravo už není v tuzemsku dovoleno jen veteránistům a lidem, kteří se vracejí se svým autem po delším pobytu v Británii. Ostrovní auto už může na české SPZ zaregistrovat kdokoliv. A smí jej poté dokonce u nás i dál prodat, což dosud s výjimkou veteránů také nebylo možné.

Uvolnění předpisů uleví hlavně veteránistům. | foto: mautin2.rajce.net

Přihlášení vozu s pravostranným řízením je však o něco komplikovanější než u běžného individuálního dovozu z kontinentální Evropy. Stručně řečeno, místo obvyklých dvou institucí musí žadatel o registraci navštívit hned čtyři.

V hlavní roli razítka

Ještě než se novopečený majitel s autem vydá na úřady, musí na něm provést několik úprav. Zejména jde o přední světlomety, které je v nejlepším případě nutné jen přeprogramovat na pravostranný provoz. A pokud to nelze, je nutná jejich výměna. "Problém může nastat také se zadními mlhovými světly. Pokud jsou dvě, je vše v pořádku, jestliže má však auto jen jedno, je nutné jej přemístit z pravé strany vozu na levou," upozorňuje vedoucí zkušebny DEKRA na pražském Chodovci Petr Říha.

Nečekaný výdaj navíc přináší povinné přezkoumání, zda "opačně" namontovaná zpětná zrcátka zaručují potřebný výhled z vozu. Toto potvrzení lze získat jen v některé z pověřených zkušeben TÜV nebo Dekra a vyjde zhruba na tři až čtyři tisíce korun.

Vyzbrojen tímto papírem se může majitel vydat na obvyklou dovozovou technickou kontrolu. Než se však po jejím absolvování vypraví na úřad k registraci vozidla, musí ještě požádat ministerstvo dopravy o udělení výjimky pro volant na pravé straně. Ta je zatím poskytována zdarma.

Jak ovšem varuje Petr Říha, některá auta dovezená z Anglie nemusí splnit podmínky, za kterých je lze v tuzemsku přihlásit. "V každém případě je nutné, aby vůz měl takzvanou globální homologaci, což bývá problém některých malých výrobců sportovních aut." Jako příklad dává Petr Říha auta firmy Caterham, pod jejichž kapotou lze narazit na motor z Fordu Cortina. Má dva krásně leštěné karburátory Weber, ale bohužel neplní emise. "V Británii na to dostane výjimku, která ovšem neplatí u nás."

Více rollsů a jaguarů

Důvod, proč by si chtěl v Česku někdo přihlásit auto s volantem vpravo, tkví v atraktivních cenách ojetin. Čím je ojeté auto starší, tím více vynikne rozdíl mezi nabídkou ve Velké Británii a zbytku Evropy.  Staré fabie z 90. let, v přepočtu za deset tisíc korun, však kvůli nákladům na jejich přihlášení naše silnice zcela určitě nezaplaví. Patrně však přibude noblesních limuzín, se kterými až dosud nebylo možné v Česku jezdit.

"Jak se postupně zvyšovala hranice pro veteránskou kategorii aut z dvaceti na třicet let, výběr mezi modely, které si naši členové mohli pořídit, se značně zúžil," říká prezident českého Klubu entuziastů značky Jaguar Evžen Reitschläger. "Řešili jsme to dovozem amerických verzí, ale jak říkáme, správný jaguar má volant vpravo."

Novou možnost vítá i předseda českého Rolls-Royce a Bentley klubu Martin Kot, podle nějž jsou 80. a 90. léta v historii obou značek mimořádně zajímavá. Kdo však chtěl "britskou klasiku" v Česku legálně provozovat, musel čekat, až se z ní stane veterán.

Volant vpravo v kombinaci s pravostranným provozem však poněkud omezuje řidičův komfort. Zejména kvůli zhoršenému výhledu při předjíždění nebo když šofér musí vystoupit z vozu pokaždé, aby si odebral lístek před parkovací závorou. 

Nabízí však i některé nečekané výhody. Třeba po zastavení nevystupuje řidič do vozovky, ale na chodník. Při objíždění chodců si může lépe pohlídat bezpečný odstup a na nerozlišených křižovatkách má mnohem lepší výhled při dávání přednosti zprava.

Ve většině západoevropských zemí nehrála poloha volantu při přihlašování auta nikdy rozhodující roli. Dokonce ani v jinak pečlivém Německu nefigurují pravostranné vozy v žádné statistice zvýšené nehodovosti. Z toho nakonec vycházelo i nedávné rozhodnutí Evropského soudního dvoru, ve kterém se uvádí, že volant v členským zemích Evropské unie může být na levé i pravé straně. Právě tomuto rozhodnutí se nyní přizpůsobila i česká legislativa. 

Autoři:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Další z rubriky

Bentley slaví stovku. Nejrychlejší náklaďáky na světě sází na objem

Posádka Elliot Dale a Richard Porter s automoblem Bentley Derby z roku 1935 na rychlostní zkoušce v areálu zemědělského družstva ve Svatém Janu nad Malší na Českobudějovicku.

Za vznikem výrobce luxusních vozů Bentley stál britský průkopník automobilismu a konstruktér motorů Walter Owen...

Unikátní motor z Mladé Boleslavi: 24,4litrový dvanáctiválec má 450 koní

Agregát L&K-Lorraine-Dietrich má dvanáct válců uspořádaných do W, nejvyššího...

Muzeum Škody v Mladé Boleslavi vystavuje neobvyklý exponát, letecký motor. Unikátní 24,4litrový dvanáctiválec...

Autofotka týdne: Metro bylo nejnebezpečnější auto všech dob

Rover 100 při crashtestu

Nic neilustruje úpadek britského automobilového průmyslu lépe než osmnáctiletá kariéra Austinu Metro, později...

Najdete na iDNES.cz