Před 65 lety vyjela první sériová vejtřaska, u armády slouží dodnes

  • 65
Z bran továrny Praga v pražských Vysočanech vyjela před 65 lety, 2. dubna 1953, první sériově vyrobená „vejtřaska“. Terénní nákladní automobil s oficiálním označením Praga V3S vznikl za necelé dva roky od zadání vývoje pro československou armádu, která v té době postrádala lehké vozidlo schopné poradit si i v tom nejtěžším terénu.

Praga V3S (vojenský třítunový speciál) patřil k nejlepším terénním nákladním vozidlům své doby, ve výrobě vydržel až do 80. let 20. století. V české armádě slouží vejtřasky dodnes, postupně je nahraují nákladní auta značky Tatra.

Konstrukce „véesky“, jak se autu také přezdívá, sice vycházela ze sovětských zilů či amerických studebakerů, český konstrukční tým ale navrhl řadu vlastních vylepšení.

Důležité jsou třeba redukce v nábojích kol, které zvyšují světlou výšku vozu a tedy jeho průchodnost terénem. Daní za výborné terénní vlastnosti je pohodlí. Automobil je hlučný a náročné je také jeho řízení. Pragovka má sice poměrně výkonné vzduchové brzdy, chybí jí ale posilovač řízení. Jak se s „vejtřaskou“  jezdí čtěte zde

Praga V3S

Technicko-taktická data

  • Délka - 6910 mm
  • Šířka - 2320 mm
  • Výška přes kabinu řidiče bez zatížení - 2550 mm
  • Výška přes plachtu bez zatížení - 2970 mm
  • Pohotovostní hmotnost - 5550 kg
  • Užitečná hmotnost na cestě - 5510 kg
  • Užitečná hmotnost v terénu - 3510 kg
  • Maximální hmotnost bržděného přívěsu na cestě - 5500 kg
  • Maximální hmotnost bržděného přívěsu v teréne - 3100 kg
  • Maximální rychlost - 60 km/h
  • Dojezd - 600 km
  • Palivová nádrž: 120 l (NM-35)
  • Spotřeba paliva - 32 l / 100 km
  • Motor Typ T 912 - vznětový, čtyřtaktní, s přímým vstřikováním paliva
  • Počet a uspořádání válců - 6 v řade 
  • Objem motoru - 7412 cm3 
  • Maximální výkon - 70 kW při 2100 ot./min 
  • Další vybavení:Bubnový naviják, síla na laně: 30 kN

Zdroj: 72. mechanizovaný prapor armády ČR

,