Diskuse k článku

Před 65 lety vyjela první sériová vejtřaska, u armády slouží dodnes

Z bran továrny Praga v pražských Vysočanech vyjela před 65 lety, 2. dubna 1953, první sériově vyrobená „vejtřaska“. Terénní nákladní automobil s oficiálním označením Praga V3S vznikl za necelé dva roky od zadání vývoje pro československou armádu, která v té době postrádala lehké vozidlo schopné poradit si i v tom nejtěžším terénu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V95í35t 45H61o27l17l50e63r 8617622272986

poprvé jsem ji řídil na sněhu v autoškole roku 1985 a když jsem přešel na IFU tak jsem myslel že řídím rolls royce :)

0/0
16.4.2018 14:29

M33a68r62t50i98n 64N55e94b71e67s52k51ý 7846750667572

"Automobil je hlučný a náročné je také jeho řízení."

Pane redaktore, auto, které vyjelo v roce 1953 bylo prostě stavěné na to, aby ho řídil řidič, ale zas tak dokonalé, že tím řidičem mohl být i vyučený lakýrník a potřeboval autoškolu a KŘK na vojně. Nicméně absolvent vojny na V3S pak už opravdu řidičem byl, musel umět řadit s meziplynem, dvakrát šlapat spojku a vědět, co má pod sebou.

Tedy nic pro současné "jezdiče".

V3S byla pomalá, hlučná, v létě vedro a v zimě zima, volant potřeboval chlapa a ne třasořitku od počítače a hlavně:

projelo to i tam, kde už Tatra seděla na rouře, nastartovali jste to za každé zimy, pokud jste měli noviny a zapalovač.

+1/0
4.4.2018 13:31

O22d64s69t94r98a47n26ě55n75ý 41U51ž11i67v73a94t33e59l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
4.4.2018 7:46

E97v59z87e17n 50S87o70u83k94u76p 1337674916208

Jezdil jsem s PV3S dva roky na vojně a najezdil skoro 100 tisíc km. Kde neprojela vejtřaska, tak pak už žádné jiné auto....

+1/0
3.4.2018 8:37

V41o41k82o15u48n 96V57l14a33d31i45m94i33r 8332138929138

U jakeho utvaru jste prosim slouzil? To dava 150 km na den, vcetne sobot a nedeli. nehlede na to, ze jste musel mit take nejake sluzby a ta auta stejne vetsinou stala v autoparku.

0/0
3.4.2018 15:31

E92v56z28e34n 76S16o68u15k24u80p 1347254526488

Jo, jezdil jsem denne... Tak zvane provozkár.... Auto pro vsechno na celym pluku pro potreby vseho druhu ... Melo to vyhodu, ze v kasarnach jsem moc casu nepobyl :-)

+1/0
3.4.2018 16:36

P31a18v48e41l 69J36e90ř88á83b61e49k 7551642844147

Otec vozil dlouhé dřevo (klády) u lesů. Takže jako malí frackové jsme se v ní něco najezdili, později při studiu jsme jezdili jako závozníci o letních i zimních brigádách. Takže jsme si jí užili dosytosti. Jistě randál, natřásání, v létě vedro, v zimě i někdy teplo, věčně píchlé pneumatiky. Kam nedojela, tam se dotáhla přes naviják. Ale přesto, musíme si říci, že byla navržena krátce po válce, takže na svou dobu dobrá. Že se dál nevyvíjela, respektive, do výroby nezavedly další modifikace na zlepšení podmínek řidiče, na výkon atd., je jen politická neschopnost. tehdejšího systému. A nebylo to jen toto auto, ale motorky, zemědělské stroje, elektrotechnika, strojírenská výroba atd.

+16/0
2.4.2018 20:37

R92o46m59a90n 83K29o73n44e91č17n63ý 4764468433

Trosku ten clanek stoji za ho..o

+4/0
2.4.2018 19:24

Š82i76m78o18n 78M96a73r24t83y70n33e76k 7123675433716

Na svoji dobu dobré auto. Ale doba pokročila. A dnešní armáda potřebuje něco jiného.

+6/0
2.4.2018 17:58

V37o59k14o29u19n 87V86l64a60d64i11m44i14r 8492628719238

Jezdil jsem na vojne, jak s vejtraskou, tak i se stojedenactkou. Ta Tatra, ac vlastne o deset let starsi byla po vsech strankach lepsi. A taky pro ridice pohodlnejsi.

0/0
2.4.2018 19:17

M52a50r78t71i76n 55N16e17b28e32s75k30ý 7606520707762

Dnešní armáda potřebuje něco jiného, takže Tatra 810 má podvozek na bázi Pragy V3S ( torzní rám, nápravy s reduktory, jen listová pera nahradily vinuté pružiny, bubny kotouče) a má to současný motor a boudu...

+1/0
4.4.2018 13:34

J57i44ř36í 26P42o23k73o88r90n52ý 2282414727792

Na tehdejší dobu dobré auto , ale dnes...

+2/−2
2.4.2018 17:39

K79a31t70e15ř87i24n92a 92V64ý82b57o22r11n68á 6640889399

Dnes by asi nesplnila ekologické normy. Jinak šestiválec, 6x6... Jen ten hluk a topení tam není ideální... :)

+1/−3
2.4.2018 17:53

Š14i58m72o36n 90M27a45r96t19y36n15e82k 7843135873756

A ten výkon 95 koní by dneska také neobstál.

+2/−2
2.4.2018 17:59

P55e52t95r 98Č88e46r82m61á64k 9508705439840

Přijde na to, v Afghanistánu dojela vejda dál než mnohem silnější stroje...

+5/0
2.4.2018 20:17

Š10i71m29o36n 63M87a37r24t16y52n39e52k 7693905143656

Z dnešního pohledu je to na takové auto žalostně málo. (někteří tu v diskuzích dokonce nadávají, že 110 koní je málo i škodu fabia.....).

+1/−1
2.4.2018 21:27
Foto

R87o80m96a53n 34K35o23z21e92l 4407246213894

To ano, v kopci stačíte V3S i pěšky, jak se jí tam nechce jet.

+1/0
2.4.2018 21:40

P73e36t76r 73Č63e34r36m42á63k 9578485989470

Právě že není, vzhledem k jeho specifickým vlastnostem a vojenskému využití.

+1/−2
2.4.2018 21:44

J40i45ř52í 69S46c76h90w56a98c62h 8898454408756

i z vojenského hlediska je rychlejší náklaďák z mnoha důvodů výhodnější než takto pomalý....

+2/0
2.4.2018 22:42

P46e15t24r 70Č57e23r12m26á77k 9128755949370

To pochopitelně, to nikdo nezpochybňoval. Šlo o to že i takto nevýkonný ale terénně schopný stroj byl na svoje konkrétní účely plně dostačující.

+1/0
3.4.2018 9:54

J79a38k54u27b 49R14o34u86s 3823750494692

...dnes je to taky dobré auto.

+1/−2
3.4.2018 9:45

J77e44n97d26a 37B23e83n28d93a 9591952576428

S vejtřaskou jsem jezdil na vojně, tenkrát jsem na ni nadával, ale dneska na ni rád vzpomínám.

+11/0
2.4.2018 17:26

M77a51r34t37i29n 73N66e69b80e63s76k69ý 7186720947352

V 70. létech jezdili řidiči V3S s auty, která byly stejně stará, jako oni a jelo to pořád.

0/0
4.4.2018 13:36

L50a58d32i48s30l86a45v 67K27a60l74o61u21s 7195846781570

Obdivuji Vejtřasku. Škoda, že něco na ten způsob nevyrobili v podobě osobního vozu 4×4. Něco jako Impreza, Lancer EVO, Corolla WRC , Rav4,Hummel, ....

+2/0
2.4.2018 17:25

L68a16d36i82s62l54a55v 75K12a17l62o44u49s 7665156211320

Hummer - to produktivní psaní mi furt kurví psaní

+4/0
2.4.2018 17:27

L68a19d47i35s93l56a63v 88K69a11l22o91u17s 7685546901900

prediktivní

+14/0
2.4.2018 17:36

J59o13s88e97f 66U95l76m92a54n 8830380148825

;-D;-D;-D

+1/0
2.4.2018 17:43

J21a17r56o10s85l26a68v 20B42a22l78i29n72t 5846533624206

;-D;-D;-D

+1/0
2.4.2018 17:48

J98i93ř88í 57P75o54k17o42r69n51ý 2512574117122

Tak mezi Hummerem H1 a Ravem je obrovský rozdíl, stejně jako mezi Ravem. M. Evo...

0/0
2.4.2018 17:42

Š78i60m64o28n 11M84a60r68t67y73n31e49k 7703765293476

Tomu se říká míchat jablka s hruškami a možná i s pomeranči.....

+2/0
2.4.2018 18:02

M32i91r48e91k 73G38a20j92e62r 5401126929530

Impreza? Vazne? Ma nizky podvozek.

0/0
2.4.2018 18:25

P56a26v67e83l 21J75e49ř22á29b34e61k 7341472354317

Vyrobilo, mělo to název Škoda Babeta, téměř na svou dobu bezkonkurenční, ale Gaz dostal přednost.

+1/0
2.4.2018 20:25

L82a54d15i45s65l49a14v 29K64a61l20o15u31s 7545356471530

Máte pravdu. Na youtube jsem na to kouknul, a nestačil se divit, aneb jak se dá plýtvat talentem, schopnostmi, potenciálem.

0/0
3.4.2018 13:48

M58a74r24e27k 14N80o85v65o52t97n19ý 5721231406488

V3S neznamená vojenský třítunový speciál, ale vojenský třínápravový speciál.

+5/−1
2.4.2018 16:55

P90e84t71r 79Č85e95r56m87á17k 9228485289580

Ne tak docela, od V3S odvozená silniční dvounápravová verze nesla označení S5T což znamenalo silniční 5ti tuna. Takže systému označování skutečně více odpovídá označení nosnosti a ne náprav, nicméně je pravda že i verze “třínapravový” je velice rozšířená.

+6/0
2.4.2018 17:19

J65a43k89u73b 98N23e80s88v59a17d65b49a 4334589981

V3S je vojenský třínápravový speciál - jde o oficiální označení přímo od výrobce (měl jsem kdysi v ruce originální prospekt a dílenskou příručku z 50.let - tam to tak bylo). Slovbo třítunový použil před pár lety nějaký pisálek na internetu (možná zrovna na idnes) a od té doby to od sebe opisují...

0/0
3.4.2018 9:54

P95e16t19r 91Č48e78r65m40á69k 9638675679610

Není, to je právě velký omyl. Oficiální označení je pouze V3S, jak si to kdo kdy vyložil a kam napsal je věc jiná. Faktem zůstává co jsem psal výše - u S5T (což je dvounápravová varianta V3S) nikdo o smyslu označení nepolemizuje, a logicky z něj pak vyplývá že ta pozice označuje nosnost a ne počet napráv.

+1/0
3.4.2018 14:44

K27a35t19e91ř42i67n17a 85V63ý29b97o23r26n67á 6110349649

Vojenská třítunka speciální.

+4/−2
2.4.2018 17:43

J23a46r72o97s87l20a16v 39B36a19l86i77n59t 5146453554226

;-D

0/0
2.4.2018 17:47

M37a41r80t56i56n 89K90ř91í20ž 9513892920347

To jsem si myslel taky.

0/0
2.4.2018 17:53

M62a97r39t44i97n 54N30e87b29e46s98k85ý 7136400967982

A jak se jmenovala dvounápravová zkrácená verze?

Bylo jich hodně málo, ale byly.

+1/0
4.4.2018 13:38

S85t68a93n77i69s54l72a91v 82N66o88v81o16t95n10ý 2633496429839

Dát na podvozek nový kabát tak by to bylo nej auto pro armádu.

+1/−1
2.4.2018 16:53

J33i78ř30í 68P46o11k91o49r22n43ý 2562704867592

Ten kabát je to poslední, motor odpovídá době vzniku ,žádné posilovače, převodovka nebyla plně sinchronizovaná.... Dnes jsou auta této kategorie zcela jinde, podívejte se na Unimog

+3/0
2.4.2018 17:50

M94i20c65h30a98l 56H92e53b65e52d25a 3866407158225

Na druhou stranu to šlo opravit kladivem a francouzákem :-)

+1/0
2.4.2018 23:07

O50n98d31ř63e97j 22Č75a16p48k34a 6401671623334

Taky je Tatra 810 (která vejtřasku nahrazuje) stejná koncepce - šestikolka s portálovými nápravami a rámem. Jen je tam lepší motor, převodovka, klimatizovaná kabina...

+4/0
2.4.2018 18:31

V78o49k19o28u94n 56V10l88a96d28i43m37i40r 8352648269318

Ale pro kterou?

0/−2
2.4.2018 19:18

M23a60r43t98i91n 57N48e33b61e81s44k59ý 7816730267342

A tak se narodila Tatra 810.

Při pohledu zespodu je jasně vidět, kde má svůj původ.

Vznikla z ROSS R210 a ten, no přeci ze staré dobré V3S.

+2/0
4.4.2018 14:13

I89v41a72n 74M77a22r20e65k 6504198342

"Vatřaska" brus k nezaplacení při stavbě mého domu v členitém terénu. R^R^R^

+8/0
2.4.2018 16:33

V44o64k84o45u79n 83V18l18a54d12i88m79i56r 8602798709948

Redukce v nabojich kol?

0/−7
2.4.2018 16:32

P28e54t47r 45Č68e21r15m44á32k 9528565459480

Jj, díky tomu jsou hnací hřídele vyosené výše a má to onu velkou prostupnost.

+10/0
2.4.2018 17:21

Najdete na iDNES.cz