Před 65 lety vyjela první sériová vejtřaska, u armády slouží dodnes

  15:00aktualizováno  15:00
Z bran továrny Praga v pražských Vysočanech vyjela před 65 lety, 2. dubna 1953, první sériově vyrobená „vejtřaska“. Terénní nákladní automobil s oficiálním označením Praga V3S vznikl za necelé dva roky od zadání vývoje pro československou armádu, která v té době postrádala lehké vozidlo schopné poradit si i v tom nejtěžším terénu.

Praga V3S (vojenský třítunový speciál) patřil k nejlepším terénním nákladním vozidlům své doby, ve výrobě vydržel až do 80. let 20. století. V české armádě slouží vejtřasky dodnes, postupně je nahraují nákladní auta značky Tatra.

Konstrukce „véesky“, jak se autu také přezdívá, sice vycházela ze sovětských zilů či amerických studebakerů, český konstrukční tým ale navrhl řadu vlastních vylepšení.

Fotogalerie

Důležité jsou třeba redukce v nábojích kol, které zvyšují světlou výšku vozu a tedy jeho průchodnost terénem. Daní za výborné terénní vlastnosti je pohodlí. Automobil je hlučný a náročné je také jeho řízení. Pragovka má sice poměrně výkonné vzduchové brzdy, chybí jí ale posilovač řízení. Jak se s „vejtřaskou“  jezdí čtěte zde

Praga V3S

Technicko-taktická data

  • Délka - 6910 mm
  • Šířka - 2320 mm
  • Výška přes kabinu řidiče bez zatížení - 2550 mm
  • Výška přes plachtu bez zatížení - 2970 mm
  • Pohotovostní hmotnost - 5550 kg
  • Užitečná hmotnost na cestě - 5510 kg
  • Užitečná hmotnost v terénu - 3510 kg
  • Maximální hmotnost bržděného přívěsu na cestě - 5500 kg
  • Maximální hmotnost bržděného přívěsu v teréne - 3100 kg
  • Maximální rychlost - 60 km/h
  • Dojezd - 600 km
  • Palivová nádrž: 120 l (NM-35)
  • Spotřeba paliva - 32 l / 100 km
  • Motor Typ T 912 - vznětový, čtyřtaktní, s přímým vstřikováním paliva
  • Počet a uspořádání válců - 6 v řade 
  • Objem motoru - 7412 cm3 
  • Maximální výkon - 70 kW při 2100 ot./min 
  • Další vybavení:Bubnový naviják, síla na laně: 30 kN

Zdroj: 72. mechanizovaný prapor armády ČR

Autoři: ,

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

Osobní dvanáctiválce jsou zlaté hřeby tuzemského automobilového průmyslu

Tatra 80, dvoudvéřový kabriolet

Za celou svou dlouhou historii přinesl československý automobilový průmysl dva typy osobních vozů s dvanáctiválcovými...

OBRAZEM: Festival muzejních nocí odstartoval, v Mladé Boleslavi jezdilo RTO

Muzejní noc v expozicích Škody Auto

Mezinárodní den muzeí zahájil letošní jubilejní 15. ročník festivalu muzejních nocí. Muzea a galerie nabízejí nočním...

Babička za volantem. 95letá Francouzka se svého prastarého peugeotu nevzdá

Peugeot 203

V pětadevadesáti letech se z francouzské venkovanky Yvonne Abgrallové stala celebrita. Babička, která denně usedá za...

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz