Před 65 lety vyjela první sériová vejtřaska, u armády slouží dodnes

  15:00aktualizováno  15:00
Z bran továrny Praga v pražských Vysočanech vyjela před 65 lety, 2. dubna 1953, první sériově vyrobená „vejtřaska“. Terénní nákladní automobil s oficiálním označením Praga V3S vznikl za necelé dva roky od zadání vývoje pro československou armádu, která v té době postrádala lehké vozidlo schopné poradit si i v tom nejtěžším terénu.

Praga V3S (vojenský třítunový speciál) patřil k nejlepším terénním nákladním vozidlům své doby, ve výrobě vydržel až do 80. let 20. století. V české armádě slouží vejtřasky dodnes, postupně je nahraují nákladní auta značky Tatra.

Konstrukce „véesky“, jak se autu také přezdívá, sice vycházela ze sovětských zilů či amerických studebakerů, český konstrukční tým ale navrhl řadu vlastních vylepšení.

Fotogalerie

Důležité jsou třeba redukce v nábojích kol, které zvyšují světlou výšku vozu a tedy jeho průchodnost terénem. Daní za výborné terénní vlastnosti je pohodlí. Automobil je hlučný a náročné je také jeho řízení. Pragovka má sice poměrně výkonné vzduchové brzdy, chybí jí ale posilovač řízení. Jak se s „vejtřaskou“  jezdí čtěte zde

Praga V3S

Technicko-taktická data

  • Délka - 6910 mm
  • Šířka - 2320 mm
  • Výška přes kabinu řidiče bez zatížení - 2550 mm
  • Výška přes plachtu bez zatížení - 2970 mm
  • Pohotovostní hmotnost - 5550 kg
  • Užitečná hmotnost na cestě - 5510 kg
  • Užitečná hmotnost v terénu - 3510 kg
  • Maximální hmotnost bržděného přívěsu na cestě - 5500 kg
  • Maximální hmotnost bržděného přívěsu v teréne - 3100 kg
  • Maximální rychlost - 60 km/h
  • Dojezd - 600 km
  • Palivová nádrž: 120 l (NM-35)
  • Spotřeba paliva - 32 l / 100 km
  • Motor Typ T 912 - vznětový, čtyřtaktní, s přímým vstřikováním paliva
  • Počet a uspořádání válců - 6 v řade 
  • Objem motoru - 7412 cm3 
  • Maximální výkon - 70 kW při 2100 ot./min 
  • Další vybavení:Bubnový naviják, síla na laně: 30 kN

Zdroj: 72. mechanizovaný prapor armády ČR

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Ať roztajou. Newyorská policie zabavila padesátku zmrzlinářských vozů

Zmrzlinářské auto na 7th Avenue v centru New Yorku

Letošní sezona letního mlsání zmrzliny v New Yorku je ohrožena. Tamní policie zabavila 46 pojízdných zmrzlinářských...

Další z rubriky

BMW našlo lék na design u génia ve výslužbě a jeho ztracené studie

BMW Garmisch

Vyznavači mnichovské produkce se dnes přou, jsou-li ledvinky na přídích nových BMW majestátní, nebo prostě jen obludně...

Autofotka týdne: Zuřivý Ford Escort v oblacích dýmu

Ford Mustang Sprinty 2019

Letiště v Tchořovicích u Blatné opět zažilo na začátku května mejdan amerických automobilových legend. Jednou z hvězd...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Najdete na iDNES.cz