Porsche Cayenne z bazaru: šlechta mezi SUV se dá koupit za čtvrtmilion

Příjezd původního cayenne možná vyvolal v pravověrných fandech značky zděšení, avšak jak se ukázalo, tah to byl víc než dobrý. První opravdu praktické porsche totiž firmě přineslo cenné finance, které v té době opravdu potřebovala.
Porsche Cayenne

Porsche Cayenne | foto: Porsche

Už od 60. let se Porsche pokoušelo nabídnout vůz také pro širší publikum. Od prastaré 914 přes modely Transaxle až po řadu Boxster. Všechna tato auta stála méně než slavná 911, avšak po praktické stránce na tom byla v případě transaxelů o něco lépe, v případě 914 a boxsteru dokonce hůře, neboť chyběla (a chybí) druhá řada sedadel. To cayenne bylo přesným opakem. Ač nebylo levné, přesto si získalo masy fanoušků, neboť jako první SUV značky nabízelo praktičnost, o níž se žádnému porsche do té doby ani nesnilo.

Porsche Cayenne

Plusy a minusy

PLUSY: vynikající jízdní vlastnosti, perfektní řízení, účinné brzdy, výlučnost, výbava, vynikající dynamika (zejména osmiválce), vyspělý pohon všech kol, skvělý automat

MINUSY: velmi drahý servis a jeho dostupnost, málo přesvědčivé dílenské zpracování v prvních letech produkce, pneumatický podvozek mělo standardně pouze turbo, závady mohou být likvidační (finančně)

Dnes je navíc tento vůz překvapivě dostupný, neboť léta nemilosrdně tlačí jeho ceny dolů. I v Čechách lze vůz získat už od nějakých 250 000 Kč a díky velkému množství u nás prodaných kusů je nabídka skutečně široká. Přesto chce koupě cayennu i jistou dávku štěstí, neboť složitá technika si umí postavit hlavu a ceny servisu odpovídají stále renomé značky, byť mnozí mechanici ze značkové sítě VW si s cayennem dokážou překvapivě dobře poradit.

Příbuzný touaregu

Důvodem je fakt, že po technické stránce vůz sdílí řadu komponentů s první generací Volkswagenu Touareg. To se týká podvozku a převodového ústrojí (rozdělovací převodovka Ferguson dělí hnací sílu mezi předek a zadek v poměru 38:62.), již méně pohonných jednotek, i když jak se to vezme. V případě, že zvolíte základní cayenne s šestiválcem, bude pod jeho kapotou tlouci srdce dobře známé příznivcům rychlých golfů R32 a passatů R36. Ano, jde o známou VR6 ve druhé generaci.

Do roku 2006 měla objem 3,2 l a nepřímé vstřikování benzinu, od uvedeného data dostal vůz v rámci modernizace větší 3.4, navíc s přímým vstřikováním benzinu FSI. Oba motory mají stejný blok s úhlem rozevření řad válců 10,6 stupně.

Motor to není vůbec špatný, avšak pro pohon cayennu není příliš důstojný, neboť koncepce VR byla kdysi zvolena z důvodu prostorových možností vozů kompaktní třídy, v nichž je motor uložen napříč. Cayenne jej má samozřejmě podélně, takže lepší by byla klasická V6 z produkce Audi. Zajímavé je, že i 2. generace tohoto SUV stále využívá VR6, na rozdíl od panamery, již pohání pravá V6, odvozená od osmiválce porsche.

Nejlepší volba

Právě osmiválec je v cayenne asi tou nejlepší volbou. A úplně postačí jeho původní verze s nepřímým vstřikováním a objemem 4,5 litru. Výkon 250 kW již stačí na svižné svezení, zvláště když šestistupňový "automat" od ZF řadí hladce a rychle. Navíc je s motorem perfektně sladěný. Normálně se vůz rozjíždí vždy na "dvojku". Teprve když skočíte na plyn a překonáte předem daný bod jeho dráhy, přeřadí převodovka hbitě na jedničku. Podobné je to již léta u mercedesů.

Jaký motor vybrat

Doporučujeme:

4.5 V8, 4.8 V8 FSI: Vlastní atmosférický osmiválec nabízí vynikající dynamiku a k tomu odpovídající spolehlivost. V roce 2006 se změnilo vrtání z 93 mm na 96 mm a přibylo přímé vstřikování benzinu. Spolehlivost ale zůstala, stejně jako skvělé výkony. Tyto verze jsou nejlepší.

Nebrat:

4.5 V8 Turbo (4.8 V8 Turbo FSI): Z hlediska dynamiky jde o zcela suverénní volbu, neboť křivka točivého momentu je plošší než u atmosférické verze. Bohužel sklony k předčasnému opotřebení válců dnes odsuzují tento motor jen do role statisty.

3.0 V6 TDI: Úsporný je a také dobře jede. Ale Porsche a diesel? To už si raději kupte toho touarega, který je laděn mnohem komfortněji.

Spolehlivost této V8 je odpovídající. Pozornost ovšem věnujte chlazení. Motor pracuje překvapivě s nižší teplotou než bývá běžné. K jejímu udržení slouží
elektricky poháněný ventilátor. Zejména u vozů zkraje produkce se občas stávalo, že jeho otáčky byly nižší, než by se slušelo. Stačila pak letní zácpa na dálnici a nejeden cayenne začal vařit jak stará škodovka. Vzhledem k použití technologie Alusil a tedy celohliníkovému bloku bez vložek tady není přehřátí žádnou banalitou. Ba právě naopak a odnést to nemusí jen obligátní hlavové těsnění.

Turbu se vyhněte

Ještě mnohem víc dynamiky získáte, pokud zvolíte přeplňovanou verzi osmiválce. Jeho momentová charakteristika je plochá jak dno solného jezera, a to ve velmi širokém rozsahu otáček. Zásluhou toho je pružnost vskutku impozantní, bez ohledu na to, jaký převod je zrovna zařazen. Bohužel špičkový agregát dokáže svého majitele pěkně vytrestat, neboť často už po 100 000 najetých km docházelo k opotřebení vnitřních ploch válců, což je doprovázeno masivní konzumací oleje.

Porsche Cayenne

Prvotním pokusem o nápravu je tzv. překroužkování, které však zpravidla moc nepomůže. Pak nezbývá než buď vyměnit tzv. polomotor, nebo najít někoho, kdo dokáže generálkovat alusilové bloky motorů. Je jasné, že první způsob opravy je finančně značně náročný, takže jej podstoupí jen majitelé dražších vozů, samozřejmě za předpokladu, že jsou dostatečně bonitní.

Cayenne je zkrátka porsche a tomu odpovídají i jeho servisní nároky. Přesto jsou nižší než u slavné řady 911. Zde je příbuznost s touaregem ku prospěchu věci.

Časté závady

  • Předčasné opotřebení motoru. Výhradně verze turbo, často už po ujetí 100 000 km. Výsledkem je zvýšená spotřeba oleje, řeší se tzv. překroužkováním nebo výměnou polomotoru, případně generální opravou, jež je ale dost problematická (Alusil).
  • Netěsné pružicí jednotky (měchy). Dnes je lze sehnat v druhovýrobě za vcelku příznivou cenu.
  • Zadírající se kompresor pneumatického odpružení. Průvodním jevem je přepalování jeho pojistky.
  • Vadná rozdělovací převodovka (transfer). Zkraje produkce, řešeno plošnou výměnou za modifikovaný díl.
  • Nefunkční boční airbagy. Vinou konektoru pod sedačkou, závadu doprovázejí nefunkční ovladače na volantu.
  • Riziko přehřátí motoru. Zkraje produkce. Z důvodu ventilátoru chlazení, u něhož klesají provozní otáčky, hrozí zejména v zácpách.
  • Vadné čerpadlo sekundárního vzduchu. Z kraje produkce.
  • Opotřebený Common-Rail. Motor 3.0 V6 TDI, vyskytuje se vzácně.
  • Riziko destrukce motoru. U 3.0 V6 TDI, kde jsou čtyři řetězy, hrozí zejména po výměně oleje, kdy nejsou natlakované napínáky.
  • Selhávající ovládání turbodmychadla. Motor 3.0 TDI V6, vinou elektromotoru, který je vystaven nadměrnému teplu. Dnes lze měnit samostatně.

Vytvořeno ve spolupráci s časopisem AUTOHIT

Autor:

Nejčtenější

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v čínské Šanghaji se kromě nablýskaných novinek představují i hi-tech technická řešení. Firma CATL...

VIDEO: Automěsto velké jako Plzeň. Supertovárna značky BYD se inspirovala Baťou

Nová supertovárna značky BYD v čínském Čeng-čou upoutala pozornost poté, co záběry z dronů odhalily její ohromující velikost. Víc než její rozloha však zaujme celkový koncept zařízení, které je...

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

Všechna Františkova auta. Zesnulý papež jezdil také škodovkami a dacií

Papež František byl oceňovaný jako skromný a obyčejný člověk, přesto málokterý jiný nejvyšší zástupce katolické církve vyzkoušel tolik aut jako on. Během svého pontifikátu jezdil řadou aut, včetně...

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

VIDEO: Automěsto velké jako Plzeň. Supertovárna značky BYD se inspirovala Baťou

Nová supertovárna značky BYD v čínském Čeng-čou upoutala pozornost poté, co záběry z dronů odhalily její ohromující velikost. Víc než její rozloha však zaujme celkový koncept zařízení, které je...

24. dubna 2025

V Česku je nejlevnější benzin, kilometr může vyjít levněji než na elektřinu

Zatímco v minulých letech se většinou vyplatilo jezdit pro pohonné hmoty do Polska, aktuálně jsou nafta a benzin v Česku levnější než ve všech okolních státech. Cena elektřiny ale neklesá, takže...

24. dubna 2025

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v čínské Šanghaji se kromě nablýskaných novinek představují i hi-tech technická řešení. Firma CATL...

23. dubna 2025  15:51,  aktualizováno  16:20

Česká firma nabízí elektromobily s výměnnými bateriemi, používá je Rohlík

Původně česká firma Battswap uvedla na trh elektromobil s výměnnými bateriemi. Baterie ve voze určeném pro městský provoz vymění prostřednictvím automatizované výměnné stanice během tří minut. Řešení...

23. dubna 2025

Auta Čechů jsou černobílá nuda a padesát odstínů šedi. Barevná budou vzácná

V Česku se nejvíc prodávají nová auta v šedé barvě, která tvoří třetinu trhu. Ještě před deseti lety byly nejoblíbenější bílé vozy s podílem 29 procent. Šedá vystřídala bílou zhruba před pěti lety,...

23. dubna 2025

KVÍZ: Vejtřaska, kachna nebo prchající stan! Jak znáte přezdívky aut?

Soutěž

Přezdívky aut jsou jedinečným způsobem, jak lidé vnímají design, povahu nebo příběhy svých čtyřkolových miláčků. Někdy jsou láskyplné, jindy až nelítostné. Jak si s nimi poradíte v tomto kvízu?...

vydáno 23. dubna 2025

Všechna Františkova auta. Zesnulý papež jezdil také škodovkami a dacií

Papež František byl oceňovaný jako skromný a obyčejný člověk, přesto málokterý jiný nejvyšší zástupce katolické církve vyzkoušel tolik aut jako on. Během svého pontifikátu jezdil řadou aut, včetně...

22. dubna 2025,  aktualizováno  15:49

Čínské tříválce v naháči i supersportu válí. Protáhli jsme je na okruhu

CFMOTO zažívá v poslední době obrovský boom a v počtu v ČR prodaných strojů poměrně zdatně válcuje veškerou konkurenci. Zatímco dřív se snažil upoutat především cenou, v poslední době přichází s...

22. dubna 2025

Polovina dotázaných řidičů přiznává, že vědomě překračuje rychlost

Odborníci na bezpečnost dopravy, ale i policisté s železnou pravidelností upozorňují na to, že příliš vysoká rychlost je extrémně nebezpečné a každoročně má na svědomí řadu životů. Přesto však v...

22. dubna 2025

Dovozce amerik: elektromobily neprodáváme, jsme tu pro milovníky osmiválců

Premium

Většina našich zákazníků jsou fandové amerického životního stylu. Můžou si takové auto nejen dovolit, ale chtějí se odlišit a ukázat, že jdou proti proudu, říká specialista na dovoz amerických...

21. dubna 2025

Advantage Consulting, s.r.o.
PROJEKTANT SILNIC SENIOR (60-75.000 KČ)

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha
nabízený plat: 60 000 - 75 000 Kč

Velikonoční vajíčka v autech. Třeba máte nějaké ukryté i v tom vašem

Žraloci v opelech, pavouk ve volvech, beruška na jeepech, kolibříci v subaru. Jednou z velikonočních tradic je i hledání vajíček v domě nebo na zahradě. Ale co takhle v autech? Tam je jich také...

21. dubna 2025

Aby dovolená nebyla pod psa. Takovou dodávku si čtyřnozí zamilují

Dlouhá cesta za dovolenou umí být úmorným zážitkem pro pasažéry lidské, natož pak pro ty zvířecí. Snížit jejich stres z převozu na velké vzdálenosti a zvýšit komfort bezpečné přepravy se pokouší...

20. dubna 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.