První praporsche jako umělecký unikát v centru Prahy

  10:39aktualizováno  10:39
Na pražském Klárově, přímo proti stanici metra Malostranská je k vidění neobvyklý skleněný kvádr s historickým autem uvnitř. Na několik dnů totiž v rámci oslav 70. výročí značky Porsche zavítala do Prahy krásná replika vozu, jež historii firmy odstartoval.

Automobilka Porsche letos slaví 70 let od svého založení. Tím magickým datem byl 8. červen 1948. V ten den totiž získalo schválení k provozu první sportovní auto značky Porsche: model 356 číslo 1, tedy prototyp prvního sériového porsche. Auto vzniklo ještě v rakouském Gmündu.

Fotogalerie

Vůz, který odstartoval bohatou historii značky následně usídlené na stuttgartském předměstí Zuffenhausen, je opravdovým unikátem. Už třeba proto, že je vlastně hodně jiný než následné sériové vozy. Číslo 1 má vzduchem chlazený čtyřválec typu boxer uložený uprostřed, tedy za zadními sedadly, ale před zadní nápravou. Sériová 356 dostala řešení s motorem vzadu za zadní nápravou, což je dodnes pro Porsche 911, v podstatě nástupce typu 356, typický znak. Tehdy šlo ale o řešení pragmatické – motor za zadní nápravou měl i VW Brouk, ze kterého vlastně konstrukčně 356 vycházela.

Číslo 1  je na pár dnů v Praze. Ovšem nikoli originální původní vůz, ale jeho pečlivě vyrobená replika. Má to svůj důvod a ten není jen v tom, že ona skleněná krabice s krásným Porsche putuje v rámci oslav po celé Evropě a každých pár dnů je jinde. A kdyby při přepravě přišel k úhoně vzácný originál, byla by to samozřejmě katastrofa. A ještě jeden argument: původní auto totiž bylo časem prodáno a několikrát různě upravováno a už není v té podobě, v jaké kdysi poprvé vyjelo na silnice.

Historie Porsche

Čtěte v magazínu INDEX LN

Článek o 70. výročí značky Porsche čtěte v pondělí 25. června v magazínu Index LN - ZDE

U Porsche se rozhodli, že originální „jedničku“ nechají v té podobě, v jaké je – snaha navrátit autu původní vizáž (rozdíly jsou jen v detailech) by totiž vlastně mohla originál svým způsobem znehodnotit. Vždyť i to, jak se časem lehce měnil, je nedílnou součástí odkazu tohoto vozu. A tak se v továrně rozhodli, že si k 70. narozeninám dají dárek a vytvořili věrnou repliku původního Porsche 356 no.1. A ta teď vesele jezdí po světě a připomíná široké veřejnosti odkaz značky. Vznikla s využitím původních výrobních postupů.

„Mám velkou radost, že můžeme všem fanouškům sportovních automobilů i široké veřejnosti v České republice ukázat v rámci oslav našeho významného jubilea unikátní Porsche 356 číslo 1 Roadster,“ řekl Martin Skront, Brand Manager Porsche a zároveň ředitel Porsche Centra Praha společnosti Porsche Inter Auto CZ při slavnostním představení repliky v Praze. „Tento automobil má pro Porsche obrovský symbolický význam, protože jeho geny definují design, jízdní dynamiku a lehkou konstrukci všech následujících generací sportovních vozů Porsche až do současnosti. A na této tradici se nic nezmění ani v budoucnosti.“

Původní dochovaný vůz Porsche 356 číslo 1 si pak mohou prohlédnout návštěvníci muzea značky v domovském Stuttgartu. Tam je od 8. června otevřena výstava, která se historii Porsche věnuje a kde je „jednička“ prvním exponátem, se kterým se návštěvníci setkají.

Své významné výročí pak značka slaví doslova po celém světě celou řadou akcí nebo třeba krásným konceptem 911 Speedster, který svým způsobem také na původní „praporsche“ odkazuje.

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Když slunění u Jadranu omrzí, je pro autaře povinná návštěva země motorů

Bugatti EB110

Italové povýšili stavbu aut za umění, mistry na to jsou v Zemi motorů (terra dei motori). Pádskou nížinu kolem Boloni a...

Z Prahy vyjel závod veteránů. První etapu absolvují vlakem

Retro Prague Historic Rally 2019

Z centra Prahy ve čtvrtek odpoledne slavnostně odstartoval 20. ročník Retro Prague Historic Rally, která je podle...

Formule budou řádit v Brně, hvězdami budou pekelník a drak

Historické formule zas budou řídit na brněnském výstavišti

Po půlstoletí se na brněnské výstaviště vracejí závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival mezi pavilony...

Najdete na iDNES.cz