Česká hlava vymyslela fintu, jak dokončit polopřevod

  15:20aktualizováno  15:20
Po internetu koluje leták s nabídkou na záchranu auta, které zůstalo nepřevedené na nového majitele. Vozy v takzvaném polopřevodu šlo dohlásit do konce června, jinak byly úředně vyřazeny z registru. Člověk, jehož jméno redakce zná, umí takovému autu zachránit doklady. Chce za to pět tisíc.

Ojedinělým krokem, kterým se úředně zrušila auta v polopřevodu, si ministerstvo dopravy vyčistili registr vozidel. | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Spolupracovník iDNES.cz byl osobně svědkem toho, jak na pražském pracovišti registru vozidel nemohli pomoci s dohlášením tří nákladních aut v polopřevodu. Bylo to 1. července, den po lhůtě, do které měly být polopřevody vyřízené.

Aut s nedokončeným převodem, kterým s červencem úředně zanikla způsobilost jezdit po veřejných komunikacích, zbylo v registru přes 680 tisíc. Ministerstvo dopravy ale předpokládá, že většina z nich už fyzicky neexistuje.

Za jízdu s autem, které je takto vyřazené, mají podle informací iDNES.cz policisté na místě odebrat registrační značku. Řidič pak zaplatí až padesátitisícovou pokutu.

Inzerát, který koluje po internetu, nabízí doregistrování vozu. Postup je trochu krkolomný, ale člověk, který inzerát podal, se dušuje, že takto už dopřevedl několik vozů.

Recept byl jednoduchý: V posledních červnových dnech, kdy byl na pracovištích registru kvůli polopřevodům nával, podal dotyčný na podatelnu několik set „bianko“ žádostí o zaregistrování vozidla. V žádostech nejsou uvedeny údaje o vozidle.

Tím získal čas, správní orgán ho tedy musí vyzvat k doplnění žádosti. Očekává, že tak získal dva až tři měsíce času. Záleží, jak dlouho se podnikavci podaří zdržovat úřední postup.

To znamená, že kdo chce „zachránit“ autu v polopřevodu doklady, musí auto nejprve odhlásit na něj a dotyčný pak auto obratem přehlásí na nového majitele.

Kromě administrativních poplatků spojených s dvojím převodem chce muž za celou operaci pět tisíc. K tomu bude ale v mnoha případech třeba zaplatit ještě ekologický poplatek za převod staršího vozu, který může být až deset tisíc korun. Právě „ekodaň“ byla často důvodem, proč majitelé nechávali auta v polopřevodu. Bez dokladu o jejím zaplacení nebylo možné převod dokončit.

Pokud dotyčný udá všechny žádosti, které takto podal, přijde si až na milion.

Podle právníka Michala Dlaboly by popsaný způsob měl fungovat: „Nicméně já bych si od toho žádný velký výdělek nesliboval. Ale třeba se pletu. Jde o to, že dobu na dokončení polopřevodu to příliš neprodlouží, nejvýše o 1 až 2 měsíce,“ komentuje.

„O případu ministerstvo dopravy ví, tato žádost byla podána v Sokolově,“ uvádí pro iDNES.cz Tomáš Neřold, tiskový mluvčí ministerstva. „Registraci teoreticky dokončit může, musí ale počítat s tím, že bude tím pádem sám vlastníkem vozidla. Pokud bude vozidlo znovu měnit majitele, jde v podstatě o obchod a váže se k tomu daňová povinnost,“ varuje Neřold. „Dokončení registrace je navíc možné pouze u vozidla, jehož provozovatel má trvalé bydliště spadající pod úřad v Sokolově,“ upřesňuje mluvčí Ministerstva dopravy,

Od letošního roku platí nová pravidla pro převod vozů. Při registraci vozidla od 1. ledna 2015 není možné, aby někdo auto odhlásil, aniž by nový vlastník vozidlo zároveň nezaregistroval na sebe.

Majitelé aut nechali polopřevody na poslední chvíli, reportáž z 30. června:

Autoři:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Další z rubriky

Přelomovou škodovku začal vyrábět nový závod s moderními technologiemi

Škoda 1000 MB

Přelomovým vozem v historii československého automobilismu se stala Škoda 1000 MB. Pro výrobu tohoto prvního tuzemského...

Autonarozeniny: Regata představila světu start-stop systém v Brně 1983

Fiat Regata

Před 35 lety vyrazily statisíce lidí na brněnský strojírenský veletrh obdivovat modernizovanou řadu škodovek. Čekalo je...

Autofotka týdne: Munzarova mistrovská tatrovka osiřela

Tatra 602 Tatraplan Sport V8 Luďka Munzara

Ve věku 85 let zemřel Luděk Munzar. Známý herec a dabér Paula Newmanna se proslavil také jako automobilový závodník. V...

Škoda Octavia 2,0 TDi DSG...
Škoda Octavia 2,0 TDi DSG...

r.v. 2016, naj. 73 796 km, diesel
468 888 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz