(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Ústavní soud dává naději autům pohřbeným polopřevodem

  • 39
Majitelé aut, kterým vůz „uvázl“ v takzvaném polopřevodu, což znamenalo, že nemůže od 1. července 2015 na silnici, mají naději. Vláda se totiž bude zabývat tím, zda a s jakým názorem přistoupí k řízení před Ústavním soudem, které se týká důsledků včasného nezapsání změn do registru silničních vozidel.

Takzvaný polopřevod nastal v situaci, kdy starý majitel odhlásil vozidlo, ale nový je ještě na sebe nepřihlásil. V tomto „vakuu“ mohlo do poloviny roku 2015 být auto teoreticky neomezeně dlouhou dobu. Stát dal majitelům čas na dokončení převodu do konce června 2015, jinak vozidlo ztratilo technickou způsobilost.

Majitelé motorových vozidel, kteří nestihli do poloviny roku 2015 zapsat plně auto do centrálního registru vozidel a ukončit takzvaný polopřevod, tak mají podle severu zdopravy.cz po letech šanci, že se jejich dopravní prostředek stane opět legálním. Kdo nestihl převod dokončit, mohl auto prodat maximálně na díly, ale nesměl s ním na silnici. 

Důvodem byla novela zákona, která upravovala postup při přehlašování vozidel i „úklid“ v registru silničních vozidel.  Více o problematice aut v polopřevodu čtěte zde

Nový návrh na zrušení části novely zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích podal královéhradecký krajský soud, podle něhož napadené ustanovení odporuje právu na ochranu majetku. Podle materiálu ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) s návrhem nesouhlasí.

Napadené ustanovení, které bude Ústavní soud přezkoumávat, stanovilo 30. červen 2015 jako hraniční lhůtu k zapsání změn údajů o vlastníkovi vozidla do registru. Všechna vozidla, která nebyla včas dodatečně registrována, od 1. července 2015 z právního pohledu zanikla.

Soud v Hradci Králové se na Ústavní soud obrátil v souvislosti s projednáváním správní žaloby motocyklisty proti královéhradeckému magistrátu. Úředníci muže nezapsali do registru silničních vozidel jako vlastníka motocyklu, protože muž se nezaregistroval ve stanovené lhůtě, a motocykl je tak považován za zaniklý.

Krajský soud má za to, že dané ustanovení je v rozporu s ústavním pořádkem. Fikce nevratného zániku vozidel totiž způsobila, že vlastník nemůže pouze z administrativních důvodů motocykl užívat a je potlačeno i jeho právo s věcí disponovat. Podle názoru soudu tak bylo vlastníkovo vlastnické právo znehodnoceno.

„Konkrétně jde v zákoně 239/2013 o bod 4 v přechodných ustanoveních, odstavec b. Ten upravuje podmínku, že motorové vozidlo zaniká, pokud se nepřihlásilo do půl roku po platnosti zákona,“ vysvětluje server zdopravy.cz.

Ministr Ťok vládě doporučil, aby využila svého práva do řízení vstoupit a aby poté zaujala k návrhu zamítavé stanovisko.

Kolik po červnu 2015 zůstalo aut bez registrace, není jasné. Koncem června 2015 se uvádělo, že v Česku tehdy jezdilo kolem 100 tisíc vozidel, která sice mají platnou technickou kontrolu, ale nemají dokončený převod.

Řešení ministerstva dopravy bylo jen teoretické

Problematiku aut vyřazených z registru kvůli tomu, že byly v takzvaném polopřevodu, řešila v minulosti také kancelář ombudsmana.

Ministerstvo dopravy v březnu 2017 úřadu veřejné ochránkyně práv odpovědělo, že „zánik vozidel“, tedy „ztráta technické způsobilosti“ je úkon nevratný. „Původní schválení technické způsobilosti nelze žádným úkonem dle zákona obnovit,“ uvedl tehdejší náměstek ministra dopravy Kamil Rudolecký.

„Jediným způsobem získání nového schválení technické způsobilosti (nikoliv obnovení původního) je provést nové schválení technické způsobilosti - buď typového nebo individuálního, a to po splnění platných technických požadavků dle zákona... Vznikne tak vozidlo nové, s novou identitou a prezentované novým výrobním číslem,“ dodal.

Že jde jen o čistě teoretické řešení připouští i samotný dokument ministerského úředníka. Ten uvádí, že „nelze předpokládat maximální výši ceny, která se v extrémních případech může dostat do řádu statisíců Kč“. Potíž je navíc v tom, že starší vůz (splňující například starší ekonormu, kupříkladu Euro 5) by musel v případě tohoto řešení plnit aktuálně platnou ekonormu (Euro 6).

,