Neděle 17. října 2021, svátek má Hedvika
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 17. října 2021 Hedvika

Pád ceny auta: každý měsíc o deset tisíc méně

Chystáte se koupit auto? Pak možná řešíte klíčovou otázku: nové, nebo ojeté? Ceny aut nejrychleji padají v prvních dvou letech. Podle expertů se proto nejvíc vyplatí koupit zánovní ojetinu.
Cena škodovky klesá nejrychleji. Po čase si ale hodnotu dobře drží. Ilustrační foto

Cena škodovky klesá nejrychleji. Po čase si ale hodnotu dobře drží. Ilustrační foto | foto: Lukáš ProcházkaMAFRA

Klasický bonmot říká, že koupě nového auta je ta nejhorší investice vůbec. Je to omyl. Nákup věci, která okamžitě po zaplacení ztrácí minimálně pětinu hodnoty, totiž vůbec žádná investice není. V poslední době je to přitom ještě horší, alespoň v některých případech. Třeba u takové v Česku velmi rozšířené kombíkové Škody Octavia 1.6 TDI může být pokles ceny ročního auta skoro až třetinový.

Které klesají nejrychleji?

Z pohledu zemí, ze kterých značky pocházejí, je pokles u ojetin na našem trhu nejmenší v tomto pořadí:

  • Česká republika
  • Německo
  • Francie
  • Japonsko

Nejrychleji u nás padají ceny vozidel vyráběných v Itálii.

„Takováto roční octavia v pořizovací hodnotě 440 tisíc korun se dá na trhu koupit již za 320 tisíc, což je propad zhruba 27 procent. Můžou za to operativní leasingy a fleetové programy firem, protože po krátké době vrhnou na trh desítky až stovky zánovních ojetin. Nabídka je pak obrovská, což tlačí ceny dolů,“ vysvětluje Patrick Germano Walus, jeden z největších tuzemských expertů na oceňování vozidel. Po osmi letech práce pro největší české autocentrum AAA Auto nyní čtvrtým rokem působí v tuzemské dvojce, Auto ESA.

Současná situace tedy samozřejmě nahrává zájemcům o nejmladší ojetiny. Naopak ti, co kupují nová auta, na tom tratí. Třeba v případě octavií to bývají nejčastěji firmy. Trochu překvapivě jsou o něco dražší octavie benzinové, je jich totiž na trhu výrazně méně. „Roční 1.2 TSI v pořizovací hodnotě 385 tisíc korun se dá na trhu koupit za 330 tisíc, což je propad kolem 15 procent,“ říká Walus.

A přidává paradox: jestliže nová škodovka ztrácí cenu nejrychleji, ta ojetá si ji podrží déle než srovnatelné vozy jiných značek a stejného stáří. Čeští zákazníci jsou totiž konzervativní a své domácí značce věří.

Výhoda? Český původ a doložená servisní knížka

A jak je to s dalšími automobilkami? Zase takové rozdíly mezi nimi nejsou. Pokud budeme mluvit o tříletých (tedy stále zánovních) ojetinách s maximálně stovkou tisíc kilometrů na tachometru, škodovky spadnou průměrně na 60 procent pořizovací ceny nového vozu, třeba mercedesy pak na polovinu (další značky v tabulce). A to jsou ty nejúspěšnější, ještě o něco větší propady zaznamenávají francouzská auta, úplně nejhůř jsou na tom italští výrobci, u japonských záleží na modelu.

Co nejvíce ovlivňuje tržní hodnotu

  • stáří vozu, najeté km, vážnější havárie: -20 % z tržní ceny
  • původ vozu: český +5 až 10 % zahraniční -5 až -10 %
  • počet majitelů, motorizace, typ převodovky: -10 %
  • u starších vozidel a vysokých nájezdů: individuální
  • stupeň výbavy, nový model nebo facelift modelu v horizontu 6 měsíců vyšší ceny
  • regionální nabídka Morava, kraje Západočeský, Ústecký, Jihočeský: nižší cena kvůli nadměrné nabídce dovozových aut

Mezi německou cenovou „elitu“ se v poslední době vklínil Hyundai, který těží nejen z pozice tuzemského výrobce, ale hlavně z výrazně bohatší výbavy, než nabízejí za stejné peníze třeba právě škodovky. „U zánovních aut do tří let stáří teď lidé hodně chtějí moderní vychytávky, jako jsou antikolizní systémy, navigace, adaptivní tempomaty. Prostě to, co v autech dříve nebývalo, a jsou ochotni za to připlatit,“ říká Walus.

Co dalšího se vyplatí v autě mít, aby se jako ojeté co nejlépe prodalo? V první řadě je to podle experta doložená servisní historie. „Nevadí, když má auto najeto 150 tisíc km, pokud je prokázaný servis, připlácím o 5 až 10 procent víc než za auto bez něj. Pak totiž už předem počítám s vyššími náklady na reklamace,“ říká Walus, podle něhož už dnes nestačí jen ukázat servisní knížku. „Třeba ty z Německa bývají mnohdy falešné, s ‚bramborovými‘ razítky, takže si historii ověřujeme přes dealery, leasingovky a podobně,“ dodává.

Výhodou oceněnou vyšší cenou je také český původ - všechny údaje se snáze ověřují, hůře se zakrývá třeba skutečný stav tachometru. Přestože dřív platívalo, že v Německu měla auta lepší servis, tyto rozdíly se stále více stírají.

Na cenu vozu mají logicky vliv také prodělané havárie. Záleží na vážnosti - ale ne na ceně opravy, která může být obrovská i při pouhé výměně plechů. „Pokud nejsou zasažené nosné části, nevadí to, jestliže už ale oprava zasáhla do kufru, taková auta ani nevykupujeme, ztrácejí hodnotu,“ říká Walus.

Zajímavé je to s lakováním bez výměny dílů. „Někteří lidé to před prodejem dělají, je ale lepší nechat plechy poškrábané. Když vidím, že je lak opravovaný, mám už podezření, že se zakrývá třeba havárie, a snížím cenu auta rovnou o pět procent. Ale u jednotlivého dílu, který potřebuje přelakovat, počítám minus 3,5 tisíce korun, což je o dost lepší,“ vysvětluje zákonitosti při výkupu ojetiny expert.

Vliv na cenu má i automatická převodovka. „Do pěti let stáří s plnou servisní historií za ni zaplatím rád víc než za manuál. Nad 150 tisíc km už je to minus, kolem 200 tisíc už je auto neprodejné,“ říká Walus.

Bazary si také dávají velký pozor na problémové motory - některé dávají na takzvaný „blacklist“ a nevykupují je vůbec. „Třeba s koncernovým 1.8 TSI bude vždycky problém, při jakémkoli kilometrovém nájezdu, totéž u benzinového dvoulitru v Grand Vitaře, vyhýbáme se i benzinům v Alfě Romeo,“ dává příklady Walus.

Vyplatí se koupit rok staré auto

Podle něj je doba „turbulentní“ - automobilky vrhají na trh ve stále kratších intervalech nové modely, jejich facelifty, nové výbavy a technologie, a to vše má na ceny ojetin velký vliv. Kupovat nové auto tak prý nemá cenu - dealer má prostor pro nabídku slevy 20–30 tisíc korun, rok staré auto s 15 tisíci na tachometru je o 70–80 tisíc korun levnější. „Rozdíl mezi 0 a 15 tisíci kilometry? Žádný,“ říká Walus.

Pokles ceny auta po 3 letech

Příklady dalších značek do 100 000 km

  • Audi 55 - 60%
  • Hyundai 55 - 60%
  • Ford 52 - 55%
  • Mercedes 50%

Kdo by si myslel, že hodnotu svého zánovního vozu dokáže vyčíst z nějakých tabulek, expert ho vyvede z omylu. Podle něj vše řídí výhradně trh sám, velké bazary jen používají vlastní počítačové programy, jež sbírají data jednak z inzerce na internetu, ale hlavně z databází už prodaných aut samotných bazarů.

„Je iluzorní čekat, že do nějakého kalkulátoru na webové stránce zadáte rok výroby a model vašeho auta a on vyplivne odpovídající cenu. To, co dostanete, je jen průměr všech aut této značky bez zohlednění výbavy, modelového roku, technického stavu a podobně. Jediným cílem je, aby vás takový vyhledávač nasměroval do příslušného bazaru, kde vám ovšem řeknou cenu úplně jinou. Nižší,“ vysvětluje Walus.

O tom, že vše se řídí výhradně nabídkou a poptávkou a „tabulkové“ výpočty vůbec nefungují, svědčí výmluvně i příklad z naší redakce. Loni koupená - tehdy už roční - Honda Civic 1.4 stála při pořízení 308 tisíc, teď se jako dvouletá s nájezdem 18 tisíc km dá prodat za podobné peníze. Na trhu totiž skoro nejsou a nový model je výrazně dražší. Trh je prostě nevyzpytatelný a stále hůře se na něm orientují i experti.

Křišťálová Lupa 2016
  • Nejčtenější

Dieselům hrozí paralýza. Drahý plyn brzdí výrobu AdBlue, auto bez něj nejede

Premium Majitelé moderních dieselových aut mohou mít brzy velké problémy. Znehybnit jejich auta může nedostatek plynu. Za vším...

Škoda přestala vyrábět i objednávat karoq. Aut ubývá, mizí i skladovky

Omezování výroby kvůli nedostatku čipů způsobuje čím dál viditelnější úbytek aut na trhu. Leasingové společnost kvůli...

VIDEO: Řidiči dřou auta o retardéry. Jejich výška i úhel mají jasná pravidla

Škrt. Škrt. Škrt. U zpomalovacího prahu na Koterovské ulici v Plzni se několikrát za hodinu ozývá nepříjemný zvuk....

Miliardář na penzi se s elektrotříkolkou za sto tisíc tlačí do cyklopruhů

Kanadský miliardář s rakouskými kořeny Frank Stronach se ve svých 89 letech rozhodl spasit svět jakýmsi křížencem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilky dodavatele nelákají. Česká firma tlumí výrobu a odmítá zakázky

Okula Nýrsko, výrobce plastových výlisků pro elektroniku, automobily a farmacii, postupně ustupuje od dílů pro...

KOMENTÁŘ Jindřicha Forejta: Jak prezident mohl z ARO jmenovat šéfa soudu

Premium Proč mohl prezident republiky v úterý 12. října bez komplikací jmenovat předsedu Krajského soudu v Brně, i když řadové...

Manželé v sukních. Gender Blender boří stereotypy v oblékání

Premium Oblékají se podle vlastních pravidel a svými outfity boří společenské konvence. Manželský pár Michaela a Vlastimil...

Jak se rodí sebevražda. Psychiatr Höschl nejen o schizofrenii a depresi

Premium Jak velká musí být síla, která člověka dožene k tomu, že si sám dobrovolně vezme život? Jaké jsou poslední myšlenky...

  • Další z rubriky

Kolín plný hvězd. Mercedesy předvedly, jak vypadá automobilová vznešenost

Na počátku byla klubová burza náhradních dílů, postupně si však kolínské setkání tuzemského Mercedes-Benz klubu...

Autofotka týdne: První praoctavia měla obytný kufr v základní výbavě

Octavia, tradiční bestseller Škody se ve variantě Combi začal vyrábět před 60 lety, v létě 1961. Kromě dalších výhod...

Náklaďák je lepší než kůň, nestoná a nekope. A uveze spoustu piva

První nákladní automobil se spalovacím motorem postavili v roce 1896 u Daimlera. Zpočátku však nákladní automobil...

OBRAZEM: Svět škodovek má poklady, které závidí i tovární muzeum

Už za pár dní slavnostně otevírá nové muzeum Svět škodovek. Na výstavní ploše 1400 m2 se nachází 65 unikátních exponátů...

Vysoké ceny dohnaly Bohemia Energy ke krachu. Dotkne se to téměř milionu lidí

Firma Bohemia Energy, největší uskupení alternativních dodavatelů energií v ČR, ukončí činnost a dodávky elektřiny a...

Kvůli nárůstu cen na trhu končí další dodavatelé plynu a elektřiny

V pondělí ukončí dodávky všem odběratelům po firmě Bohemian Energy další společnost, tentokrát děčínská Kolibřík...

Leoš Mareš se pochlubil šťastnou novinou. Bude trojnásobným tatínkem

Leoš Mareš (45) a jeho druhá manželka Monika (40) čekají miminko. Moderátor se zprávou pochlubil v ranním vysílání...

Psychiatr mě sexuálně napadl, partner málem zabil, popisuje dcera Urbánkové

Dcera zpěvačky Nadi Urbánkové (82) Jana Fabiánová (42) promluvila o sexuálním napadení v ordinaci lékaře. Zavzpomínala...

Babiš žádá cenový strop pro klienty Bohemia Energy a kompenzaci pro všechny

Premiér Andrej Babiš vyzval Energetický regulační úřad, aby zvážil zastropování cen u dodavatelů energií, kteří...