Počet aut v Česku se od revoluce zdvojnásobil, stará jsou pořád stejně

aktualizováno 
Počet osobních aut na českých silnicích se od sametové revoluce v roce 1989 téměř zdvojnásobil. Zatímco v polovině letošního roku bylo v tuzemsku registrováno 4,4 milionu vozů, před 20 lety to bylo o dva miliony aut méně, říkají statistiky Sdružení automobilového průmyslu.

Škoda 120L | foto: Škoda Auto

Na rozdíl od počtu vozů se věk aut v Česku podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka příliš nezměnil. V roce 1989 na českých silnicích jezdila v průměru 14 let stará auta, letos v polovině roku byl vozový park v průměru 13,7 roku starý. Evropský průměr je 8,5 roku. Průměrné stáří německých aut je osm let, ve Velké Británii je to necelých sedm let a ve Finsku deset a půl roku.

V roce 1989 na jedno auto připadalo 4,29 obyvatele Československa, nyní to je 2,38 obyvatele. Od revoluce se výrazně zvýšila dostupnost osobních automobilů, a to nejen co do pestrosti modelů a značek, ale i vzhledem k ceně pořizovaného vozu a průměrné mzdě. Zatímco průměrná mzda se od roku 1989 zvýšila víc než sedmkrát na 23 430 Kč v roce 2008, náklady na pořízení nového auta rostly podle ČSÚ zhruba třetinovým tempem. Na konci roku 1989 stála Škoda Favorit z mladoboleslavské automobilky kolem 84 600 korun, jejího o dvě generace mladšího následníka fabii je v současnosti možné koupit za 229 900 korun.

Cena benzínu se zvýšila z osmi korun za litr v roce 1989 na zhruba 28 korun, cena motorové nafty pak vzrostla ze 7,50 Kč na 26 Kč.

Osobní auta také již nejsou nedostatkovým zbožím, na které je třeba sepisovat pořadníky, jako to bylo v případě favoritů, vozů Lada či Moskvič v roce 1989. I přes to bude tehdejší prodej 130 000 nových aut ročně letos překonán jen o necelých 20 000 vozů. Zhruba o dalších 100 000 se ale tuzemský trh rozšíří kvůli dovozu ojetých aut ze zahraničí.

Domácí Škoda si během celých 20 let udržela pozici nejrozšířenější značky na trhu, ale její podíl klesá. Například v roce 1996 tvořily vozy z Mladé Boleslavi 57 procent registrovaných aut v ČR, letos to bylo o 30 procentních bodů méně.

Škoda již také není jediným tuzemským výrobcem osobních aut. Přibyly automobilky TPCA v Kolíně a Hyundai v Nošovicích, které dohromady se Škodou loni vyrobily přes 947.000 aut a letos by se měly produkcí přiblížit jednomu milionu. V roce 1989 Škoda vyrobila 404 000 aut.

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

BMW našlo lék na design u génia ve výslužbě a jeho ztracené studie

BMW Garmisch

Vyznavači mnichovské produkce se dnes přou, jsou-li ledvinky na přídích nových BMW majestátní, nebo prostě jen obludně...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Další z rubriky

VIDEO: Veteráni uhání Československem. Takhle startovali z Prahy

Historická vozidla se shromáždila 12. června 2019 v pražské Opletalově ulici,...

Z pražské Opletalovy ulice ráno odstartoval první vůz do veteránského závodu historických vozidel 1000 mil...

Autofotka týdne: Zuřivý Ford Escort v oblacích dýmu

Ford Mustang Sprinty 2019

Letiště v Tchořovicích u Blatné opět zažilo na začátku května mejdan amerických automobilových legend. Jednou z hvězd...

Trabant pro plážové šviháky. Soudruzi z NDR si mohli nechat zajít chuť

Trabant Tramp

Otevřený Trabant Tramp pro volný čas a zábavu byl určen především pro export do kapitalistických zemí. Na počátku...

Najdete na iDNES.cz