Počet aut v Česku se od revoluce zdvojnásobil, stará jsou pořád stejně

aktualizováno 
Počet osobních aut na českých silnicích se od sametové revoluce v roce 1989 téměř zdvojnásobil. Zatímco v polovině letošního roku bylo v tuzemsku registrováno 4,4 milionu vozů, před 20 lety to bylo o dva miliony aut méně, říkají statistiky Sdružení automobilového průmyslu.

Škoda 120L | foto: Škoda Auto

Na rozdíl od počtu vozů se věk aut v Česku podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka příliš nezměnil. V roce 1989 na českých silnicích jezdila v průměru 14 let stará auta, letos v polovině roku byl vozový park v průměru 13,7 roku starý. Evropský průměr je 8,5 roku. Průměrné stáří německých aut je osm let, ve Velké Británii je to necelých sedm let a ve Finsku deset a půl roku.

V roce 1989 na jedno auto připadalo 4,29 obyvatele Československa, nyní to je 2,38 obyvatele. Od revoluce se výrazně zvýšila dostupnost osobních automobilů, a to nejen co do pestrosti modelů a značek, ale i vzhledem k ceně pořizovaného vozu a průměrné mzdě. Zatímco průměrná mzda se od roku 1989 zvýšila víc než sedmkrát na 23 430 Kč v roce 2008, náklady na pořízení nového auta rostly podle ČSÚ zhruba třetinovým tempem. Na konci roku 1989 stála Škoda Favorit z mladoboleslavské automobilky kolem 84 600 korun, jejího o dvě generace mladšího následníka fabii je v současnosti možné koupit za 229 900 korun.

Cena benzínu se zvýšila z osmi korun za litr v roce 1989 na zhruba 28 korun, cena motorové nafty pak vzrostla ze 7,50 Kč na 26 Kč.

Osobní auta také již nejsou nedostatkovým zbožím, na které je třeba sepisovat pořadníky, jako to bylo v případě favoritů, vozů Lada či Moskvič v roce 1989. I přes to bude tehdejší prodej 130 000 nových aut ročně letos překonán jen o necelých 20 000 vozů. Zhruba o dalších 100 000 se ale tuzemský trh rozšíří kvůli dovozu ojetých aut ze zahraničí.

Domácí Škoda si během celých 20 let udržela pozici nejrozšířenější značky na trhu, ale její podíl klesá. Například v roce 1996 tvořily vozy z Mladé Boleslavi 57 procent registrovaných aut v ČR, letos to bylo o 30 procentních bodů méně.

Škoda již také není jediným tuzemským výrobcem osobních aut. Přibyly automobilky TPCA v Kolíně a Hyundai v Nošovicích, které dohromady se Škodou loni vyrobily přes 947.000 aut a letos by se měly produkcí přiblížit jednomu milionu. V roce 1989 Škoda vyrobila 404 000 aut.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Automobilky zdržují prodej elektromobilů, stěžuje si organizace

Organizace Transport & Environment, která bojuje za prosazení ekologičtějších způsobů dopravy, v poslední době zejména...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Lara Fabian oslaví v Praze narozeniny. Máme exkluzivní přednostní nákup vstupenek

Po dvou letech se 9. června 2020 vrátí do Prahy Lara Fabian. Zpěvačka belgicko-italského původu má k českému publiku...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Pokuta za to, že nemáte na nové auto, má zachránit ovzduší

Poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků, lidové označení ekodaň nebo ostřeji...

Déšť veterány nezastaví. Na ondřejovský kopec šplhaly jako zamlada

Posázavský Klub Historických Vozidel už tradičně pořádá koncem září závod Ondřejovská osmička. Na osmdesátikilometrovém...

Premium

Mladého génia zabil mikrospánek. Nádherný Fiat 127 je jeho pohrobek

Jeho podpis nese jediné sériově vyráběné auto, fiat ze zlatých dob, kdy tato značka kralovala domácím prodejům a byla...

Fiatu je 120 let, na oslavy do Prahy dorazil i dvoutaktní Maluch

Příznivci italské automobilky Fiat slavili výstavou v zahradách Trojského zámku v Praze 120 let značky. Návštěvníci...

KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo
KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo

Měli jste možnost si přečíst o mém porodu a o pobytu v porodnici na šestinedělí. Nyní bych chtěla rozvést poslední a nejtěžší část mého příběhu. První půlrok mého mateřství.

Najdete na iDNES.cz