Au revoir la France: Pobřeží slonoviny vyhlásilo válku vrakům

aktualizováno 
Do západoafrického Pobřeží slonoviny nebude možné dovézt ojetinu starší pěti let. Vláda tak chce bojovat proti klimatickým změnám i tragickým následkům nehod. Tři čtvrtiny aut v zemi jsou starší 16 let, často jde o vysloužilé francouzské taxíky.

Přeprava vysloužilé Laguny v Pobřeží slonoviny (1. prosince 2017) | foto: Profimedia.cz

Těm autům se prý říká „Au revoir la France“, tedy „na shledanou, Francie“. Ojetiny, které z nějakého důvodu neprojdou v zemi galského kohouta technickou kontrolou, putují dnes do bývalých koloniálních držav Francie. 

Pobřeží slonoviny teď takovým ojetinám vyhlašuje válku. Nový zákon má zamezit dovozu aut starších pěti let. Většinou přitom do země míří vysloužilé francouzské taxíky s extrémním nájezdem kilometrů.

Nejpřísnější limit platí pro osobní auta, lehké náklaďáky se budou moci na Pobřeží slonoviny dovážet do sedmi let věku. Autobusy a těžké nákladní vozy pak budou moci být maximálně desetileté.

Fotogalerie

Prezident Pobřeží slonoviny Alassane Ouattara plán oznámil na klimatickém kongresu v Paříži. Oficiálně je důvodem omezení boj proti oteplování klimatu, na druhou stranu delegace ve Francii připustila, že víc jde o snížení fatálních následků nehod. Ty jsou v zemi časté a vzhledem k úrovni vozového parku končí tragicky.

Šéf národního koordinačního centra pro silniční bezpečnost zároveň připustil, že aby opatření k něčemu bylo, bude nutné přitvrdit při technických kontrolách a především obyvatele západoafrické země donutit na ně jezdit.

V roce 2016 bylo v zemi nově zaregistrováno 56 tisíc ojetin z dovozu, nových aut bylo jen 10 tisíc. Tři čtvrtiny aut v Pobřeží slonoviny mají podle statistiky tamního ministerstva dopravy věk mezi 16 a 20 roky. Průměrný věk osobních automobilů v Česku nyní přesahuje patnáct let. Evropský průměr je 9,7 roku (podrobnosti zde).

Autoři:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Přelomovou škodovku začal vyrábět nový závod s moderními technologiemi

Škoda 1000 MB

Přelomovým vozem v historii československého automobilismu se stala Škoda 1000 MB. Pro výrobu tohoto prvního tuzemského...

Nejslavnější české auto. Rychlá tatra vozila celebrity i zlé estébáky

Tatra 87, rok výroby 1940

Nejslavnějším československým osobním automobilem je aerodynamická Tatra 87 určená původně pro vyšší klientelu. Za...

První SUV Škody vzniklo na Novém Zélandu. Jedinečnou Trekku jsme projeli

Škoda Trekka

Je hvězdou veteránských rally a výstav historiků. Krabicovitá škodovka s exotickým původem je prabába dnešních SUV,...

Najdete na iDNES.cz