Středa 22. ledna 2020, svátek má Slavomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 22. ledna 2020 Slavomír

Autofotka týdne: Český pluh v Evropě nenašel přemožitele

aktualizováno 
Přesně před sto lety slavila mladoboleslavská automobilka obrovský úspěch na mezinárodní soutěži v Paříži. Její vítězný trumf kupodivu nebylo auto, ale motorový pluh Excelsior. Fiat na něj dokonce koupil licenci.

Motorový pluh Excelsior P4 se šesti radlicemi a zážehovým kapalinou chlazeným čtyřválcem o objemu 14,5 litru a výkonu 80 koní (1912) | foto: Národní zemědělské muzeum

První světová válka Evropu úplně rozvrátila. Rozpadly se nejen státy, ale s nimi i dosud stabilní trhy – dokonce i velké a zavedené firmy jako mladoboleslavská automobilka Laurin & Klement bojovaly o přežití. Země vzniklé na ruinách Rakouska-Uherska si na sebe navzájem uvalily vysoká cla. Ruskem, kam L&K před válkou vyvážela až třetinu produkce, zmítala občanská válka, Německo ochromila hyperinflace.

Fotogalerie

Českou automobilku před pádem zachránil nečekaný artikl – motorové pluhy. Už před válkou vyráběla firma takzvané oračky. Byly to mohutné parní samohybné stroje vybavené navijákem. Na souvrati pole stála vždy jedna taková oračka spojená s druhou silným ocelovým lanem, na němž byl upevněn pluh. Oračky ho přetahovaly z jedné strany na druhou, poté celá souprava vždy popojela o jednu brázdu dál. Bylo to sice na svou dobu technicky velmi pokročilé, ale zároveň personálně i nákladově náročné.

Jak uvádějí Petr Kožíšek a Jan Králík v knize o historii Škodovky Cesta vzhůru, soupravu obsluhovalo pět lidí, další byli u povozů. K obdělání 12 hektarů pole bylo třeba 45 metráků uhlí a 40 hektolitrů vody. Proto tato monstra na polích brzy vystřídaly motorové pluhy, které byly mnohem operativnější. Nejen, že měly nižší spotřebu, ale k práci s nimi stačili dva lidé – řidič a mechanik, který ovládal radlice pluhu.

Automobilka Laurin & Klement se tak v roce 1912 domluvila s roudnickou firmou Rudolfa Bächera a společně vytvořily firmu na výrobu těchto strojů. Jejich prvním výrobkem byl pluh Excelsior P4 se šesti radlicemi a zážehovým kapalinou chlazeným čtyřválcem o objemu 14,5 litru a výkonu 80 koní. 

Devítimetrové monstrum s předními koly o průměru 2,2 metru se chlubilo šíří záběru dva metry a hloubkou orby až 42 centimetrů. Řada z nich se už před válkou vyvezla do Ruska, Haliče nebo Francie.

Porazil britskou i americkou konkurenci

A fungovalo to i po válce. Motorové pluhy Excelsior se v roce 1919 staly vůbec nejlepším vývozním artiklem firmy Laurin & Klement. V té době to bylo velmi žádané zboží, protože jedině s nimi šlo rychle kultivovat velké plochy zničené válkou. To si ale uvědomilo víc výrobců.

Pluhy z Mladé Boleslavi ovšem byly nejlepší. Ukázalo se to v červenci roku 1919, tedy přesně před sto lety, ve velké soutěži těchto strojů v Senlis u Paříže. V konkurenci 75 strojů včetně britských a amerických totiž Excelsior zvítězil.

Kromě předválečného modelu P4 vyvinula továrna i menší tříradličný pluh P5 s motorem o objemu 4,7 litru. Úspěch na soutěži ve Francii přinesl velkou poptávku nejen v zemi galského kohouta, ale třeba i v koloniích, jako bylo Alžírsko.

V roce 1921 se konala další podobná soutěž, a to ve španělské Leridě, kde české pluhy opět zvítězily, což znamenalo rozšíření vývozu do dalších, především španělsky mluvicích zemí včetně Jižní Ameriky. Navíc továrna Puch ve Štýrském Hradci a vídeňská pobočka Fiatu zakoupily práva na licenční výrobu.

Tento úspěch pomohl sice značce přežít, ale netrval moc dlouho. Velké samojízdné pluhy byly brzy z trhu vytlačeny traktory, jejichž provoz byl levnější, jednodušší a navíc měly širší použití – daly se za ně připřáhnout i další různé návěsy, nejen pluh.

Historie českých motorových pluhů tak byla sice krátká, ale velmi úspěšná. Kdy zase porazí česká automobilka 75 konkurentů a prodá licenci Fiatu?

Autoři:
  • Nejčtenější

Laciné nabíjení elektroaut je jen vějička. Začíná se zdražovat, a pořádně

Už samotný nákup elektromobilu vyžaduje hodně ústupků, tučné konto a změnu řidičských (a životních) zvyklostí. S novým...

Tři pokusy na řidičák. Ministerstvo chystá změny v autoškolách

Žadatelé o řidičský průkaz možná budou mít omezený počet pokusů na jeho získání. Po třech neúspěšných zkouškách jízdy...

Formule 1 má plán záchrany: efektivní dvoutakty a syntetické ekopalivo

Formule 1 by mohla najít budoucnost ve dvoutaktních spalovacích motorech s hybridním ústrojím poháněným syntetickým...

Česko je v přípravě na elektromobilitu páté nejhorší v Evropě

O elektromobilitě se mluví, automobilky letos chystají doslova invazi nových modelů, ale Česko v této oblasti zaostává....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

KOMENTÁŘ: Hysterie jménem elektroauta. Budoucnost to není

Český člověk zase vyzrál na zákony. Stačí si udělat registrační značku na přání – a máte elektromobil i z naftového...

Premium

Vážné nemoci nepadají z nebe. Ničí nás stres, shodují se psycholog i psychiatr

Lidské tělo má něco jako vnitřní baterku. Když dlouho jedete na rezervy, vypne se imunitní systém a­ organismus to...

Premium

Elitní trenér o zákulisí MMA, drogách, penězích i zženštilé společnosti

Pod jeho vedením vyrostl český šampion Martínek, o něhož projevila zájem slavná organizace UFC. Pro boj v kleci...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Ojetiny zdražují, jejich dovoz ze zahraničí zpomaluje

Ceny nabízených ojetin na českém trhu za poslední čtyři roky stouply o 21 procent na nejčastější hodnotu 139 tisíc...

Tatra 138 přišla jako zjevení z jiného světa. Prodávala se i na Západě

Před šedesáti lety se rozjížděla sériová výroba Tatry 138. Oproti svému také legendárnímu předchůdci, Tatře 111,...

Autofotka týdne: Přelomový fiat jako poklad ze stodoly

Fiat letos slavil 120 let. Slavná značka, která se dnes spíš trápí a vyhlíží lepší časy pod vládou Carlose Tavarese po...

Premium

Pan auťák a jeho kouzelná sýpka. Jak se vydělává a prodělává na autech

Fantomasův citroën, nabroušená corvetta, dokonale zachovalý Peugeot 404 nebo sportovní Opel Manta. Sběratel naplnil...

Najdete na iDNES.cz