Nejúspěšnější peugeot slaví dvacetiny. 206 je dodnes krásná

aktualizováno 
O autech se většinou mluví mezi kluky a pány, Peugeot ale dokázal proniknout i do povědomí ženské populace, jeho 206 byla opravdovým idolem žen a dívek. Technicky žádná sláva, ale fantastickým nestárnoucím designem prostě zabodoval. Něco mezi Belmondem a Bartoškou.

Peugeot 206 | foto: Peugeot

Dvěstěšestka se představila před dvaceti lety, v září 1998. Když po 14 letech opouštěla výrobu, napočítali jich statistici francouzské značky přes 8,5 milionu, což z něj dělá nejprodávanější peugeot všech dob. Přitom vůbec neměl vzniknout, když se z výroby poroučel jeho předchůdce, neméně legendární model 205, naplánovali to tak, že vzniklou mezeru v nabídce „vykryjí“ menší a větší modely 106 a 306.  Brzy se ukázalo, že to byla chyba, a tak Peugeot postavil na zcela nové platformě nového šviháka. Právě 206 je krystalickým důkazem toho, že vzhled prodává, líbila se prostě všem. Autorem designu je Gérard Welter, slavný designér Peugeotu, který letos v lednu zemřel. 

Peugeot 206
Peugeot 206

Ikona segmentu i své doby

Nadčasové tvary a určitá dávka roztomilosti udělaly z Peugeotu 206 nestárnoucí automobil, jehož ceny jsou teď navíc už opravdu nízko. Díky tomu patří dvěstěšestka i dnes k vyhledávaným ojetým vozům.

Model 206 měl opravdu dlouhý výrobní život. Poprvé totiž vyjel na silnice už v roce 1998 a v nabídce vydržel až do roku 2012! To už ale byla v prodeji jeho modernizovaná verze 206+. Její uvedení na trh v roce 2009 dodnes nebylo pochopeno, protože už od roku 2006 se souběžně nabízel nástupce Peugeot 207, jemuž nově uvedená „pluska“ dělala konkurenci ve vlastních řadách. Některé kroky automobilek jsou zkrátka záhadou.

Pro motoristy to ale byla spíše dobrá zpráva, protože k větší, ale i těžší dvěstěsedmičce zde existovala alternativa v podobě modernizované legendy. Peugeot 206 se totiž během své výroby stal ikonou segmentu malých vozů, stejně jako se to dříve podařilo třeba Fiatu Uno, první generaci modelu Punto nebo Volkswagenu Golf v nižší střední třídě.

Peugeot 206

Dvěstěšestka si našla cestu především do dívčích srdcí, ale dnes mnohdy končí i v rukou začínajících motoristů nebo naopak seniorů, kteří velký automobil nepotřebují. Ti navíc kolikrát místo hatchbacku zvolí provedení kombi, uvedené s přídomkem SW. Naproti tomu mladí řidiči a řidičky zase mohou sáhnout po verzi 206 CC, tedy kupé-kabrioletu se skládací střechou z pevných dílců. Prodeje tohoto provedení poslední dobou stoupají i díky individuálním dovozům ojetin ze zahraničí a velice příznivé ceně. Mimo Evropu také znají provedení sedan.

Peugeot 206 očima odborníka

Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO

Kdo zatouží po Peugeotu 206, měl by se poohlédnout spíše po mladších ročnících, kde lze předpokládat lepší stav a nižší nájezd kilometrů. „Dvěstěšestka“ je automobil s dobrou antikorozní ochranou, a tak pokud rezne, bývá to následkem menší či větší kolize. To ale neplatí pro výfuk, který umí koroze doslova rozebrat. Proto prověřte jeho stav a to nejen v oblasti koncového tlumiče, ale i okolo katalyzátoru, kde se taktéž častěji objevuje poškození.

Při výběru naftové motorizace pozor na stav vstřikovačů turbodieselů se systémem common rail. U 1.4 HDi se častěji vyskytují úniky motorového oleje, 1.6 HDi se někdy potýká s vadným turbem či EGR ventilem. Turbodmychadlo přitom nestačí pouze vyměnit nebo repasovat, ale je důležité také vyčistit přívod mazání, kde se ucpává sítko. Pokud se tato část opravy vynechá, nové turbo brzo zase odejde. Pozornost je zde třeba věnovat také hadicím od turba, které se třou o sebe, jak motor vibruje, a to vede k jejich prodření s následným snížením výkonu.

Benzinovou šestnáctistovku mohou potrápit visící ventily a běh na tři válce, jedenáctistovku a čtrnáctistovku zase nepravidelný běh, za nějž většinou mohou vadné zapalovací cívky Sagem. Automobilka montovala i spolehlivější cívky Electricfil, jaké jsou ve vozidle poznáte podle tvaru lišty umístěné mezi sacím potrubím a víkem ventilů – cívky Sagem mají hranatou lištu, Electricfil jsou v liště se zaoblenými hranami.

Při výběru vozidla dejte pozor i na stav přepínačů pod volantem. Vůle v těchto páčkách nevěstí nic dobrého, ale i pokud nepůsobí zvlášť opotřebovaně, rozhodně jejich funkci prověřte. Někdy totiž žijí vlastní život a třeba při zapnutí směrovky vlevo rozblikají směrová světla na pravé straně a podobně. Výměna páček přitom není vůbec levnou záležitostí, protože se mění včetně příslušné elektroniky.

Jak si stojí na trhu

Peugeot 206 dnes s cenami startuje pod dvaceti tisíci korunami, ale šplhají i přes padesátitisícovou hranici. Výjimkou je modernizované provedení 206+, tato vozidla se při nízkém nájezdu stále drží nad hranicí sto tisíc korun. Samozřejmě rozhodujícími faktory jsou u každého vozidla nájezd, věk, výbava a především pak stav, ale i karosářské provedení.

Absolutně nejlevnější bude třídveřový hatchback bez klimatizace a s kličkami na stahování oken, který opustil továrnu hned z počátku výroby modelu. Naopak mezi ty dražší provedení se řadí 206 SW a 206 CC, zatímco pětidveřový hatchback je takovou zlatou střední cestou.

Hatchback v dobrém stavu kolikrát pořídíte za méně než třicet tisíc korun, což je i startovací cena pro kupé-kabriolet – jenže takový opravdu nechcete. Líbivé „cé-céčko“ v dobré stavu najdete spíše až okolo hranice padesáti tisíc korun a totéž platí i pro kombi 206 SW. Ceny těchto verzí se přitom podle stáří a stavu šplhají až někam ke sto tisícům. Žádná z dvěstěšestek si přitom na nezájem zákazníků nemůže naříkat. Ve své věkové a cenové kategorii se Peugeot 206 řadí k nejžádanějším ojetým vozům.

206 a 206+ to jsou dva různé světy

Oblá karoserie dvěstěšestky dostala s příchodem omlazené verze 206+ příď a světlomety inspirované Peugeotem 207, čímž se svému nástupci vzhledově výrazně přiblížila. Změny se ale dotkly i interiéru, kde našla místo nová palubní deska, opět inspirovaná nástupnickým modelem – celá vrchní část pochází z dvěstěsedmičky. Vzhledová podobnost je opravdu až matoucí.

Původní dvěstěšestku ale poznáte snadno. Celkově vyvolává dojem menšího vozu, za což mohou třeba malé potkávací světlomety (206+ má velká protažená světla hluboko do blatníků, jako Peugeot 207) či zcela jiné zpracování přídě. Přesto se automobil stále líbí. Nic na tom nemění ani interiér, jemuž dominuje oblá palubní deska ladící s vnějším designem vozu. Plast, z něhož je vyrobena, přitom napohled nepůsobí nijak hodnotně, to je ale jen další drobné minus, které jsou zájemci o dvěstěšestku ochotni přehlédnout.

Stejně jako třeba velice omezený prostor na zadních sedadlech. V případě kupé-kabrioletu jsou zadní sedačky téměř zbytečné, protože pro nohy cestujících je zde tak málo místa, že si tu najdou pohodlí možná tak děti. Ani samotná měkká sedadla nemusejí vyhovovat všem, u ojetin s vyšším kilometrovým nájezdem, kde mohou být prosezená, to platí dvojnásob. Proti tomu jsou výborně tvarovaná sedadla v omlazené verzi 206+ úplnou lahůdkou. Žádný odvaz nečekejte ani v nabídce místa pro zavazadla. Kufr hatchbacku totiž pojme jen 245 litrů nákladu a kombi 206 SW pouhých 313 litrů. Poněkud složitější je to v případě kupé-kabrioletu, jehož střecha se skládá do kufru, kde zabírá poměrně dost místa. Podle polohy střechy tak Peugeot 206 CC převeze 320 nebo jen 150 litrů zavazadel.

Základ nebrat

Pod kapotu oblíbeného peugeotu se montovala celá řada motorizací. Nyní můžeme říci, že určitě nejsou dobrou volbou základní benzinové a vznětové agregáty s nedostatkem výkonu, stejně jako velice poruchový turbodiesel 1.6 HDi. Základní benziňák 1.1i/40 kW nemá dost sil a navíc se vyznačuje vysokou hlučností. Atmosférický diesel 1.9D/51 kW, jenž se nabízel do modernizace v roce 2001, je sice spolehlivý, ale také neskutečně líný.

Řada ojetin je vybavena základní jedenáctistovkou, naštěstí ale najdete také dostatek čtrnáctistovek, ať už osmiventilových s výkonem 55 kW, nebo od roku 2003 montovaných šestnáctiventilových pracujících s výkonem 66 kW. Oba tyto agregáty jsou rozhodně lepší volbou než základní jedenáctistovka. Stejně tak motory 1.6i/65 kW nebo modernější 1.6 16V/80 kW lze doporučit. Zejména šestnáctiventil potěší výkonem při zachování příznivé spotřeby benzinu.

Vzpomenout ale musíme také šestnáctiventilový dvoulitr, který si kromě místa v 206 CC našel cestu i do verzí 206 S16 a 206 GTi, jimž zajistil lepší dynamiku (nabízen od roku 1999). Sportovněji pojatá varianta přišla až v roce 2003 s provedením 206 RC, pod jehož kapotou trůní atmosférický čtyřválec 2.0 16V nabízející výkon 130 kW.

Peugeot 206
Peugeot 206

Nicméně pro řadu motoristů byla tato verze zklamáním, protože měkký podvozek absolutně nezvládá svou práci ve vyšších rychlostech a motor navíc působí v nižších a středních otáčkách dost mdle, určité oživení nastává až pokud jej řidič drtí ve skutečně vysokých otáčkách.

Mezi naftovými pohonnými jednotkami najdeme kromě již zmiňované atmosférické devatenáctistovky také turbodiesely. Menší z nich je 1.4 HDi s výkonem 50 nebo 51 kW, který při odpovídajícím zacházení a údržbě, a při rozumném nájezdu vykazuje dobrou spolehlivost. Výrazně živější 1.6 HDi má výkon 80 kW a stejně jako menší turbodiesel 1.4 HDi potěší velice nízkou spotřebou. Na rozdíl od čtrnáctistovky může zaskočit výskytem poruch i jejich nákladným odstraněním. Proto je lepší agregát 2.0 HDi/66 kW, jenže ten ve dvěstěšestce potkáte málo kdy.

Lepší je vsadit na benzin

Malý automobil Peugeot 206 si v pohodě vystačí s menším benzinovým motorem o objemu 1,4 nebo 1,6 litru. Při výběru vhodného vozu je dobré zjistit, jaké má daný motor cívky, a zvolit ideálně vozidlo se spolehlivějšími cívkami Electricfil. Pak budete mít pod kapotou pro dvěstěšestku ideální motorizaci. Turbodiesely totiž občas trápí vadné vstřikovače, 1.6 HDi se potýká s úniky oleje i s vadným podtlakovým okruhem, který řídí práci EGR ventilu, turba a škrticí klapky.

Fotogalerie

Častěji se vyskytují také jiné závady. Patří sem zejména vůle na přední nápravě nebo v uložení zadní nápravy v případě vozidel s vyšším nájezdem kilometrů. Některé vozy mají zvlněné brzdové kotouče, které je pak nutné vyměnit včetně brzdového obložení. Velké nepříjemnosti mohou nachystat vadné páčky pod volantem. Pokud začnou žít svým životem a třeba v neutrální poloze sepnou směrová světla, zatímco v poloze vlevo je vypnou, pak přijde oprava klidně na sedm tisíc korun nebo i více, což je vzhledem k pořizovací ceně vozidla opravdu dost.

Kupé-kabriolet se někdy potýká s nefunkčním elektrickým ovládáním střechy. Většinou je na vině uražená pojistka v kufru, následkem čehož vůz nepozná, že je zatažená speciální roletka a střechu lze složit. Někdy se objevují také potíže s dosedáním střechy do zámků na rám čelního okna nebo netěsnosti oken s následkem zatékání vody do interiéru automobilu.

Peugeot 206 není úplný vzorňák, přesto lze vybrat ojetý automobil, s nímž budete spokojeni. Důležité je neuspěchat výběr, vždyť na trhu je ojetých vozidel k prodeji celá řada.

Autoři:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Uměle vyrobené ojetiny jsou šancí pro ty, kteří nechtějí čekat

Ilustrační snímek

Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq,...

Další z rubriky

Ropná krize: konflikt, který navždy změnil nejen automobilový svět

Ropná krize začala v polovině října 1973 a postihla všechny spojence Izraele v...

Letos je tomu pětačtyřicet let od události, která prakticky ze dne na den proměnila celý svět. Nejen automobilový trh,...

Na brněnské výstavě je k vidění jedinečné Porsche 959

Výstava Naše Porsche show v obchodním centru Olympia Brno

Obchodní centrum Olympia v Brně už tradičně pořádá výstavy automobilových klenotů. V pátek 10. května otevřela...

Uměle vyrobené ojetiny jsou šancí pro ty, kteří nechtějí čekat

Ilustrační snímek

Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq,...

Najdete na iDNES.cz