Úterý 7. prosince 2021, svátek má Ambrož, Benjamin
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. prosince 2021 Ambrož, Benjamin

Panu Citroënovi by dnes bylo 130 let

  15:00
Francouzský Ford, takovou přezdívku si vydobyl průmyslník a automobilový průkopník André Citroën. A nešlo vlastně ani moc o nadsázku. Stejně jako jeho americký vzor i Citroën věřil, že budoucnost dopravy patří automobilům vyráběným v masovém měřítku. Od narození Andrého-Gustava Citroëna dnes uplynulo 130 let.

Citroën DS | foto: Citroën

Budoucí zakladatel automobilky přišel na svět v Paříži v rodině nizozemského obchodníka s diamanty Lévieho Citroena. Dvě tečky nad písmeno "e" si André do svého příjmení přidal až na střední škole.

Studia techniky na slavné École Polytechnique dokončil Citroën v roce 1900 a ještě týž rok se vydal na zkušenou do Polska, rodné země své matky. Z cesty se vrátil bohatší o zakoupený patent na šípovité ozubení převodových kol, které snižovalo hlučnost převodovek. Tuto životní etapu Citroëna dodnes připomínají dva šípy v logu jím založené firmy.

Citroën SM

Výroba ozubených kol ale Citroënovy ambice nenaplňovala. Mnohem více ho zajímala auta. V roce 1906 proto začal pracovat jako výrobní ředitel automobilky Mors, jejíž produkci dokázal obdivuhodně zvýšit zavedením efektivnější organizace práce.

Po vypuknutí první světové války se Citroën stal důstojníkem u těžkého dělostřelectva. Chronický nedostatek munice jej přiměl k rozhodnutí navrhnout vládě výstavbu továrny, která bude denně chrlit až 10 000 kusů munice. Plán se podařilo zrealizovat, a Citroën tak už podruhé prokázal svůj organizační talent.

Po skončení válečného konfliktu přeměnil Citroën zbrojovku na automobilku.

Už před válkou měl v Americe možnost poznat revoluční pásový způsob výroby zavedený Henrym Fordem. Vize aut dostupných širokým vrstvám zaujala Citroëna natolik, že stejnou metodu práce uplatnil i ve své továrně v Quai de Javel.

Citroën DS

V roce 1919 z jejích bran vyjel vůz s lakonickým označením Type A, zřejmě první evropské auto vyrobené na pásu. Za necelých 8 000 Franků se záhy stalo prodejním bestsellerem.

Nešlo ale jen o cenu, Citroën si jako jeden z prvních uvědomil, že vyrobit auto nestačí. Svým zákazníkům proto nabízel řadu služeb, například prodej na splátky, pohodlné objednání náhradních dílů z katalogu nebo třeba možnost přenechat péči o plechového miláčka zaměstnancům sítě firemních garáží. Třešničkou na dortu pak byl prodej modelů autíček pro děti.

Nebylo divu, že automobilka vzkvétala. V roce 1929 překročila roční produkce firmy hranici 100 000 vozů a v domě jejího úspěšného majitele si podávaly dveře známé osobnosti tehdejší doby. Význam spojení značky s celebritami si Citroën dobře uvědomoval a cíleně pěstoval. Když legendární aviatik Charles Lindbergh podnikl odvážný přelet přes Atlantik, pozval jej Citroën do své továrny. Coby propagace to byl skvělý tah.

Citroën 2CV

Před reklamou na vozy Citroën ostatně nebylo ve Francii na sklonku dvacátých let úniku. Čtvrt milionu žárovek umístěných na Eiffelově věži vykreslovalo do pařížských nocí název jediné firmy - Citroën. Stejný nápis, tentokrát z dýmu, vykroužil nad hlavami užaslých diváků letecký akrobat.

Vozy vyslané Andrém Citroënem podnikaly odvážné cesty přes zdánlivě neprostupnou Saharu. A francouzské silnice lemovalo 150 000 dopravních značek s poznámkou "Daroval Citroën". André Citroën ale nebyl jen marketingový odborník, nýbrž i technický vizionář, který se nebál zkoušet nové technologie jako pohon předních kol nebo pružné uložení motoru.

Model Traction Avant, představený v roce 1934, byl prvním sériově vyráběným automobilem s pohonem předních kol a motorem vpředu.

Citroën Traction avant

Hospodářská krize počátku třicátých let však automobilce zasadila ránu bezmála smrtelnou. Firma se zadlužila a následně byla ovládnuta společností bratří Michelinů. Krátce na to, 3. července 1935, podléhá André Citroën rakovině.

Jeho firma však krizi přežila a spolu s dalším velkým francouzským výrobcem, společností Peugeot, utvořila v roce 1976 automobilovou skupinu PSA. V loňském roce prodal Citroën po celém světě 1,461 100 vozů. Svým dílem k tomu přispěl i nejmenší model C1, který je spolu a malými Peugeoty a Toyotami vyráběn od roku 2005 v továrně nedaleko středočeského Kolína.

Muzeum automobilky Citroën

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Polská krabice od banánů umí drift, přežije crashtest a pak se opraví větví

Před třiceti roky představil Fiat revoluční miniauto Cinquecento. Ne, to není vtip. Ta krabice na kolečkách, kterou...

Nová Dacia Jogger bude hit. Oslava obyčejnosti, pod 360 tisíc jezdí na LPG

Dacia sice plánuje oslovovat i zákazníky s rozpočtem větším než malým, a proto nedávno uvedla na trh elektrický model...

Narozeninové dárky pro Stalina: zašantročený Minor objevili náhodou

Premium Sovětský diktátor dostal od Československa k sedmdesátinám tři automobily. Jedním z nich bylo i Aero Minor, jehož osud...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Deset zapomenutých SUV, která přišla moc brzy

Už víc než třetina nových aut, která se v Česku prodají, jsou „esúvéčka“. A obliba crossoverů stále roste. V minulosti...

Blogera připravil lajdáctvím o nohu, další zranil. Za nehodu dostal podmínku

Premium S podmínkou na pět let odešel od soudu čtyřiačtyřicetiletý Moldavan. V červenci 2019 způsobil na obchvatu Chrudimi...

Přes víkend zemřou všichni z JIP. Sestra vypráví o práci v době covidu

Premium Markéta Svobodová, hlavní sestra z Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem, stojí spolu s dalšími šesti kolegyněmi z...

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

Premium Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

  • Další z rubriky

OBRAZEM: Nejúspěšnější český závoďák je v muzeu. Pumu krotil Monsieur Dakar

V Národním technickém muzeu je v Dopravní hale nově k vidění nejúspěšnější soutěžní speciál Karla Lopraise Tatra T815...

Obrazová encyklopedie slavné Škody RTO a jejích následovníků

Vajíčko, knedlík či okurka. Takové přezdívky si díky aerodynamickému tvaru vysloužil legendární autobus Škoda 706 RTO....

Náklaďák je lepší než kůň, nestoná a nekope. A uveze spoustu piva

První nákladní automobil se spalovacím motorem postavili v roce 1896 u Daimlera. Zpočátku však nákladní automobil...

Znáte Wikov, Pegaso nebo Veritas? Příběhy automobilek, kterým osud nepřál

Premium Vynález automobilu byl splněný sen několika šikovných chlapíků. Za rozmachem automobilismu byly splněné sny obrovského...

Hledání dárku pro dítě nebo maminku: Co takhle jim darovat zábavu ve vaně?
Hledání dárku pro dítě nebo maminku: Co takhle jim darovat zábavu ve vaně?

Na relax ve vaně mnohdy v každodenním shonu zapomínáme. Koupelovými solemi a koncentráty německé značky tetesept darujete svým blízkým odpočinek a...

Žilková: Byla jsem těhotná s Menzelem, potrat byl pro mě rozvodem s Bohem

Veronika Žilková překvapila informací o tom, že kdysi čekala dítě s Jiřím Menzelem. O nevěře manžela, vztahu s...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Moje tetování nad rozkrokem vyznívá vulgárně, stěžovala si paní

Nebylo tak úplně promyšleno, kvůli přemíře alkoholu vlastně nebylo ani zamýšleno. Tetování vyznívá explicitně sexuálně,...

Divadlo stahuje představení. Autor trvá na černošském herci, Sokol nestačí

Obsazením černošského herce si nově podmiňuje britský autor Martin McDonagh inscenování své hry Ujetá ruka (Behanding...

Staré panelákové jádro nahradila skvělá koupelna a ještě lepší kuchyň

Robert se narodil v Německu, ale už řadu let žije v Brně. Nyní se s manželkou rozhodli, že se přestěhují z centra na...