Úterý 31. ledna 2023, svátek má Marika
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 31. ledna 2023 Marika

Projeli jsme legendu osmdesátek, Opel Kadett GSi v úpravě pro rally

  13:03
Opel Kadett GSi je ikona osmdesátých let. Jeho obrázek se bil o místo na zdi klučičích pokojíčků s plakáty Steffi Grafové a Depeche Mode. Kousek upravený na tréninkové auto jsme projeli.

Kadetty v očích Čechů zprofanovaly vypelichané herky dovezené v porevolučních dobách automobilových handlířů ze západní Evropy začátkem devadesátých let. Nehnil sice o nic více než zbožštěný Volkswagen Golf, ale i přes hrdý titul Evropského auta roku 1985 (který tehdy ještě měl svou váhu), má dnes pověst zbídačeného zoufalce.

Jeho nástupce už dostal jméno Astra a představil se v roce 1991. Kadett generace označené písmenem E se ovšem ukázal být nezmarem. Vyráběl se pod mnoha značkami v různých zemích světa a dodnes žije v Uzbekistánu, kde ho po několika faceliftech a modifikacích vyrábějí a prodávají ve verzi sedan jako Daewoo Nexia.

Opel Kadett E GSI
Opel Kadett E GSI

Sepp Haider

Kromě vítězství v rallyovém mistrovství Německa patnáct let závodil v mistrovství světa WRC, v roce 1988 dokonce vyhrál novozélandskou rallye.

Prapradědu dnešního Opelu Astra OPC jsme vyzkoušeli v podobě rallyového bojovníka. Je to tréninkové auto bývalého rakouského rallye jezdce Seppa Haidera. Takovým si závodníci najíždějí trať. Při tréninku to není úplný kalup a jízda na limitu, důležité je si trať osahat a sesumírovat itinerář.

Motor kousku v atraktivním bojovém zbarvení se obešel bez úprav, lehce poladěný má být podvozek a interiér oholili na kost. Zbyla jen přístrojovka (digitální štít působí efektně, ve své době to musel být hit), ven šly všechny zbytečnosti a karoserii vyztužil ochranný rám.

Skvělý motor

Moderní auta samozřejmě umí být rychlejší a k tomu přidají mnohem víc komfortu, ale koncentrovaný přímočarý zážitek jako ve vykuchaném speciálu z osmdesátých let ale nenabídnou.

Od 115 koní ke 115 kW

Kadett GSi začínal s benzinovou osmnáctistovkou s výkonem 115 koní (85 kW) a 151 newtonmetry, kterou má i tento kousek. Mnohem slavnější pak byla verze s dvoulitrem označená 16V, která dorazila v roce 1988, ta měla 156 koní (115 kW). To dělalo z Kadettu GSi opravdovou okreskovou raketu a ikonu své doby.

To v nových autech nezažijete: neuvěřitelně přímé a rychlé reakce motoru jsou ohromující. Osmiventilová osmnáctistovka má hutný zátah od nejnižších otáček, hezky zvolna dýchá a má elán i říz. Na kost oholený Opel Kadett má necelých devět metráků (standardní provedení mělo 970 kilogramů), takže byste mu hádali více než těch tabulkových 115 koní. Podle technických údajů umí auto sprint na stovku za 6,5 sekundy a frčet až 203 kilometrů v hodině. To jsou velmi slušné hodnoty i na dnešní dobu.

Pro řízné svezení je třeba držet otáčky nad třemi tisíci, pak na to stačí šlápnout a auto vyrazí. Není to frenetický kalup, ale konstantní řízný tah. Atmosferický čtyřválec je velmi pružný, nechá se vytočit až za šest tisíc otáček a předvede při tom sympatickou gradaci výkonu.

S volantem se trochu peru. Sepp Haider musí být o dost delší než já. Sedačku má přišroubovanou tak, že sedím za volantem nepřirozeně se skoro propnutýma rukama a nohama. Nemá se to tak, ale závodní sedačka už víc dopředu posunout nejde a do ní mě špendlí čtyřbodové pásy.

Zatáčení v nízkých rychlostech je tedy posilovna, hlavně když chybí posilovač. Řízení je ovšem pevné a jisté.

Opel Kadett E GSI
Opel Kadett E GSI

Auto se srdnatě drží cesty. Tuhý podvozek povolí jen malé náklony a karoserie a tuhý rám plus rozpěra mezi předními tlumiči eliminují jakýkoliv náznak kroucení a nejistoty. Při nájezdu do zatáčky je auto hodně nedotáčivé, ale stačí před obloukem pohybem volantu a lehkým přibrzděním trochu nadlehčit a rozhodit záď a opel se do zatáčky nakonec stočí. Jen to není zrovna podle pravidel slušného chování.

Brzdy bez ABS a dalších asistentů si musí zlenivělé nohy a mozek dnešního řidiče osahat. Stejně tak tuhý pedál spojky. Když pak přesednete do digitalizovaného moderního auta, dupete na pedály jak nemotora.

Jinak je v kadettu všechno jak u normálního dnešního auta, akorát je toho méně. Nadšenec bez zaváhání řekne, že by s ním jezdil každý den do práce. Je z něj výborně vidět, při nástupu a výstupu přes bezpečnostní rám protáhnete tělo a motor s neuvěřitelně příjemnou charakteristikou je vysoce návykový.

  • Nejčtenější

Powerbanka je skoro zázrak. Malá krabička nastartuje i úplně „mrtvé“ auto

Zima dává autobateriím pěkně zabrat. Pokud už na podzim nebyly v nejlepší kondici, může je první větší mráz dorazit. A...

KVÍZ: Sníh zasypal Česko. Poznáte, jaké auto je pod sněhovou peřinou?

Zima je období, které nás motoristy dokáže potrápit, ale taky potěšit. Ti odvážnější si vyzkoušejí skluzy na sněhu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Na trhu elektroaut začala cenová válka, Tesla je levnější než Škoda

Premium Počátkem roku otřásla Tesla trhem s elektromobily v cenové hladině nad milion korun, když své nejmenší modely radikálně...

Nejrychlejší traktor světa brzdí padákem. Vznikl, aby pokořil rekord

Ještě než byste dokončili celý nápěv „Jede traktor – je to Zetor“, by nejspíš dorazil z jednoho konce ranveje na druhý....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Superb s pluhem ve Švédsku čistí silnice

Sněžný pluh nemusí být obrovský, nemusí být ani oranžový. V některých zemích běžně používají i osobní auta, zvlášť tam,...

Ruská lež je ohromná zbraň. Proč je Putin stále oblíbený, líčí reportér Karas

Premium Býval nejdéle sloužícím zahraničním zpravodajem České televize. V Polsku, v Rusku i na Ukrajině strávil Miroslav Karas...

Přání bank je vyslyšeno. Za předčasné splacení hypotéky si lidé připlatí

Premium Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se změní. Banky si budou moci účtovat nejen administrativní náklady v...

Když rameno „zmrzne“ a uvolní se za dva roky. Na vině je i stres, říká ortoped

Premium Rameno je unikátní součást lidského těla, anatomicky i funkčně nesmírně komplikovaná. Tvoří ho propojení čtyř kloubů a...

Na setinu přesně přes Prahu do Turecka. Veteránskou rally jedou i Češi

V sobotu večer dorazila do Prahy více než dvacítka historických vozů účastnících se třítýdenní setinové rally, jejíž...

Jak se zbavit předsudků. Americká Corvette ZR-1 skrývá skvostnou techniku

Premium Mám rád americká auta, to rovnou rád přiznávám. A všemožná – od full-size SUV až po koráby z 50. let. Ale až Corvette...

Alfa hory přenáší. Limitovaná edice Alfy Romeo je skutečný skvost

Premium Jaké to je, nechat se svést Monicou Bellucci na čtyřech kolech? Stačí trochu citu, nebo to chce odvahu? Dá se vůbec...

Auta, která zachránila své výrobce. Bez nich bychom některé značky už neznali

Premium Snad každý výrobce někdy udělal nějaký přešlap, který se mu málem vymstil. Ať už to bylo špatné rozhodnutí managementu,...

Františka Ringo Čecha odvezli do nemocnice. Podle syna měl mrtvici

František Ringo Čech (79) byl v neděli večer podle zdrojů CNN Prima NEWS převezen do pražské Nemocnice Na Homolce....

Přání bank je vyslyšeno. Za předčasné splacení hypotéky si lidé připlatí

Premium Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se změní. Banky si budou moci účtovat nejen administrativní náklady v...

Z šestnáctileté dívky se vlivem vzácného onemocnění stala stařenka

Raizel Grace Calago z Filipín se ještě před dvěma lety účastnila soutěže krásy. Dnes ale vypadá jako padesátiletá žena...

Jágrova expřítelkyně Kopřivová přiznala krizi: Nevím, co bude dál

Ještě nedávno prožívala bývalá modelka Veronika Kopřivová (31) s manželem Miroslavem Dubovickým (31) a jejich roční...

Evu Decastelo mi kdysi vyfoukl Ruppert, měl větší tah na branku, říká Třeštík

Fotograf Tomáš Třeštík vyměnil loni spisovatelku Radku Třeštíkovou, se kterou má dvě děti, za novou partnerku,...