Diskuse k článku

Automobilová doba kamenná: Oltcit zhmotnil socialistický šlendrián

Zdaleka ne všechny veterány vyvolávají jen pozitivní emoce. Vtip je v tom, že pro sbírání různých rarit vůbec není nutná láska k oné značce. Koupě rozporuplného vozu je sice často nahlížena jako jistý druh perverze, ale zájem o nevšední model převáží a majitel je zpravidla navždy ztracen. A právě takový je také rumunský Oltcit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R22o68b86e19r49t 98L70a22u72e52r 5454370416300

Za socialismu sice bujel socialistický šlendrián a nedostatek snad úplně čehokoliv, co bylo aspoň trošku nějak užitečné, ale na druhé straně ta doba zase v lidech podporovala schopnost improvizace a realizace velkých činů s minimem pomůcek a materiálu.... no....velkých.....občas až bizarních.....Např. osobně jsem znal lékaře, chirurga, který si sám svépomocně do své Volhy vmnotoval naftový motor. Už si nejsem schopen vzpomenout z jakého auta ten nafťák pocházel, matně si jen vzpomínám, že to snad bylo z nějakého socialistického náklaďáku.

No řekněte, koho by něco podobného napadlo dnes, že?:-P

0/0
15.11.2016 6:37

M44i16l24o95s84l76a28v 88P69r33o96c55h94a78z11k82a 7524668756148

Do Volhy se dával Mercedes i Avia.

+1/0
17.11.2016 11:11

M22i93l14a91n 21L89i98n77h61a36r44t 8714236177576

V paměti mi nějak zůstal motor Indenor...?

0/0
18.11.2016 20:25

P95a84v97e67l 71M14e41d33e89k 1640592251255

Zelinářsko-řeznická krátkodobá hitovka :)

0/0
11.11.2016 19:57

D64a65n78i62e73l 39M94u54n83z98a18r 1419978502136

a co Jugo?;-D;-D;-D;-D

0/0
11.11.2016 18:26

T94o69m50á37š 60D78u15š34e36k 1647366582797

Ve Světě motorů blahé paměti psali, jak se při zimním testu zkušený testovací jezdec pokoušel projet zatáčku s pomocí ruční brzdy. Vylétl ze silnice ve směru tečny - ruční brzda ovládá přední kola...

+3/0
10.11.2016 20:41

K69a23r36e60l 73K82o22š94ť57á80l 8977821210135

:-) Jojo a ještě měla ručka extra brzdové destičky, prostě francouzští konstruktéři pustili invenci z uzdy.

+3/0
11.11.2016 13:26
Foto

P21e84t89r 35Š73r63a38i38e30r 9233322632467

V článku a diskusi se to neobjevilo ale pro mladší ročníky: ceny musíte vynásobit 10x až 20x, abyste měli srovnání s dneškem. A to je teda hustý, za takovej vrak. Já bral v Aritmě nějakých 1300 měsíčně, před revolucí o něco víc ...;-) O době čekání v pořadníku na tento model nevím ale rodiče čekali na Trabanta slušnou řádku let (řidičák neměli, byli v pořadníku jen kvůli prodeji pořadí ...) ;-D;-D;-D

+5/0
10.11.2016 9:31
Foto

R59o41m52a97n 47K80o25z83e69l 4727566663244

Naši na trabanta nečekali, asi rok 1980 a pořídili si jej, ačkoli nebyli dobře placeni - máma základní vzdělání, pracovala ve Svitu, táta zámečník. Trabant vydržel jen 13 let, ve srovnání s dnešními auty nemyslitelné, které vypadají po 13 letech jako právě vyjeté z fabriky.

0/0
15.11.2016 17:48

L46i87b52o53r 48K75u92n49s45t 9380613949505

Jeden můj známý se vydal v devadesátých letech s tímto autem do Francie k rodině. No a co čert nechtěl, zadřel se mu tam motor. Naštěstí mu jeho rodina pomohla a koupili nový motor od citroenu a dojeli v pořádku domů. ;-D

+3/0
9.11.2016 11:51

Z41d91ě22n38e20k 46C62h63r14i81s60t12i95a29n 51T22e42s67á59r35e30k 2908411708773

Oltcit - někdo mi hned druhý den po zakoupení odtrhl znak Oltcitu a zbyl tam znak Citroenu, když jsem někam přijel, tak ho všichni obdivovali. Záviděli mi ho i sousedi, jednou jsme sedli do auta a zdálo se nám, že jsme nějak nízko - všechny 4 pneumatiky byly propíchlé, jindy mi někdo ukradl obě zadní skupinová světla, tak jsem jezdil bez nich, občas někdo obešel auto s klíčem. Moje máma, když nasedala dozadu, tak si tam vždycky lehla, bylo to tak měkké, příjemné. Do auta jsem vzal i celou válendu. Byla s tím autem zábava.

+3/0
8.11.2016 20:19
Foto

Z25d69e65n91e16k 68P84f84e73i51f76e59r 4282569768

Ten článek je velmi podivný. Neodborný a předem zaměřený na znectění Oltcitu. A hlavně plný pověstí a báchorek. Samozřejmě Oltcit nebyl žádný Mercedes, ale na svou dobu a na naše poměry velmi elegantní a v mnoha ohledech spolehlivé auto. Po odchytání některých socialistických šlendriánů jako vlhnoucí kabely, neseřízený karburátor apod. Vzpomeňte, kolik takových "drobností" kazilo život majitelům Škodovek. Najezdili jsme s ním mnoho tisíc km a dodnes vzpomínáme v dobrém.

Parkoval venku a ani v tuhých mrazech nevyžadoval velkou péči. Stačilo nastoupit a otočit klíčkem (vzduchem chlazený a jednoduchý motor). Oproti ostatní konkurenci v ČSSR působil "francozský" vnitřek jako zjevení. Ale to jste milý autore článku zřejmně ještě chodil do školky (pokud vůbec).

+4/−1
7.11.2016 17:50

P74ř53e42m16y91s51l 52H56r51o36m12a70d12a 2694306508591

se mi líbí to nadužívání výrazu "socialistický šlendrián" ;-) zvláště, když si člověk vzpomene na dieselgate či telefony Samsung:-/

+1/−4
9.11.2016 8:24

P51a59v93e76l 95S71e96d23l75á26k 3310766738611

Oltcit měl hodně problémů a rozhodně tu neměl takové "servisní zázemí" jako škodovky. Taky škoda 120 v roce 1985 bylo jiné auto než v roce 1975, tak je otázka jestli srovnáváte srovnatelné.

0/0
15.11.2016 14:59
Foto

R24o21m81a60n 75K57o35z78e35l 4717236243644

U mého Oltcita ta zpátečka byla opravdu vedle čtyřky, tak nevím, co to měli za kus a spotřeba v létě i pod 7 litrů se dala.

0/0
15.11.2016 17:53

J81a25n 53M11a27j17z67n61e10r 1776817456912

"osvědčit nejednu slabou stránku" - tohle slovní spojení nedává smysl, spíše "projevit slabou stránku" nebo "odhalit". To je podobné, jako velmi používané "díky havárii nestihli schůzku" apod (místo "vinou havárie")

+10/0
6.11.2016 13:09

J26i34ř30í 78S77t73e87j58s29k19a53l 8912349728333

Koupil jsem nový. Jezdil jsem s tím rok. První problém byla spotřeba, jezdilo to přes deset. Druhý problém byly přední tlumiče. Za rok jsem s tím na cestách do Něecka najel 50.000 km a pak prodal. Nic z popisovaného se neprojevilo. Na tehdejší dobu hezký interiér a na tak malé auto, pro dva velmi pohodlné.

+2/0
4.11.2016 23:03

J32a62r81o16m92í24r 92P11o77p75l56e54r 4563581811814

Když tady pomluvili i Žiguli 1200, tak vám nevěřím ani toto.

+1/−1
3.11.2016 22:43

K92a22r42e62l 11L51a44n45č89a25r48i62č 7167988180924

U Olcitu stačilo dodělat několik odbytých věcí po rumunech.

U mne byla zpočátku vysoká spotřeba způsobena neodstraněnou šponou v hlavním vzušníku I.okruhu karburátoru, většími otvory obou hlavních trysek (neodpovídaly vyraženým číslům). stačilo je zacínovat o znovu přesně vyvrtat. Spotřebu jsem pak měl 5l/100km mimo město i ve městě. Bez poruchy pak nalítal 120 tis. km.

Kufr byl velký hlavně na šířku, nevadily podběhy a tlumiče jako u škodovek, a navíc neměl práh.

Vzduchem chlazený motor topí dobře a hned, to jen pisálci používají vtipné bonmoty. Bylo by dobré, aby si to sami vyzkoušeli (předpokládám, že jsou schopni objevit případně spadlou přívodní hadici topného vzduchu)

Jízdní vlastnosti na rumunských gumách a mokru byly sebevražedné, stačilo je vyměnit za Barumky.

Známy měl Olcita z konce dodávek a ten se opravdu rozpadal už při dovozu na vagonu a dříve než můj skončil zkorodovaný ve šrotu.

Do Ocitu se montoval i dvouválec z Kachny - jeden z nejspolehlivějších motorů.

Mimochodem by mne zajímalo proč se kachny k nám nikdy nedovážely (asi by pak škodovky málokdo chtěl) a také se ignorovaly v odborném tisku.

+9/−1
1.11.2016 19:46

J44i43ř39í 47M95a75t52ě77j 5324334517128

Já jsem tedy nic nepájel, trysky byly původní a se spotřebou jsem byl někde kolem 7 litrů. Pravda, nesmělo být vlhko. Pak nepomohl ani éter vstříknutý injekční stříkačkou přímo do karburátoru :-)

0/0
2.11.2016 7:15

L31u29k40á10š 47S36e60d79l90á20č32e79k 1273457267760

Jóóó slavný Oltcit. ;-D Pamatuji si tenkrát za socíku, jak si ho jeden můj známý koupil jako nový a byl celý šťastný. A za půl roku jsem se ho znovu zeptal na to, jak to jezdí. Na to mi odpověděl" Tu skurven... krabici jsem prodal a jsem zase šťastný člověk".;-D;-D;-D

+4/−2
31.10.2016 23:19

J75a39n 94H78o67r63k19ý 2236296446855

Jo, měl jsem ho. Asi tři měsíce.

Přijel jsem do servisu: když je vlhko, tak nestartuje.

No a?, zeptal se technik. Opravit, odvětil jsem.

Ale to není chyba, dí ten dobrý muž, to je vlastnost.

+16/−1
31.10.2016 21:23

R27i69c64h39a77r98d 41P24r69ů83š48a 7252782478373

Chci poznamenat, že na kvalitě (i pověsti) Oltcitu se především výrazně podepsalo, Rumunsko odpustí, Rumunsko. První série byly skutečně montovány z francouzských dílů a věřím tomu, že jsme nebyli jedinými uživateli těchto šťastnějších kusů. Co přišlo poté byla opravdu zřejmě již katastrofa. Náš červený Oltcit byl zakoupen zjara 1988, prodán v roce 2004, najeto přes 120 tis km. V posledních letech sloužil jako druhé auto v rodině a já se na něm naučil řídit. Samozřejmě měl řadu neduhů, ale které auto té doby je nemělo (a nevyžadovalo od svého majitele, aby byl tak trochu automechanikem). Později jsme měli štěstí na kvalitní servis a znalého člověka, po generálce motoru a výměně elektrických kabelů v roce 2000 došlo k výraznému oživení vozu- vysokootáčkový motor přímo sváděl k živé a sportovní jízdě. Spotřebu nikdy neměl vysokou, jak se všude píše- v létě kolem 6,0l/100km, v zimě snad o něco víc.

Článek samotný je napsán příliš jednoduše a neinformovaně, samozřejmě že jízdní vlastnosti a bezpečnost tohoto auta nelze hodnotit dnešníma očima! Uvědomte si, co v té době jezdilo na silnicích a jaká změna tohle byla. Žádný vůz dnes nevyvolá na ulici tolik pozornosti jako v roce 1988 Oltcit (nebo později samozřejmě i Š-Favorit). Bylo to skutečně auto, za kterým se lidé otáčeli, a které neslo první stopy západních vozů (nový tvar, zajímavý interiér, otáčkoměr, digitální hodiny, velký zavazadlový prostor, kotoučové brzdy, ale třeba i klasické citroeňácké disky kol). Zmíněné nedostatky jako charakteristický zvuk vzduchem chlazeného motoru, zveličované naklánění v zatáčkách, měkké sedačky nebo rezerva umístěná v motorovém prostoru, snad ani není třeba komentovat. Byla jiná doba, spousta věcí se dělala jinak a jistě to nebylo jediné auto s těmito vlastnostmi. Oltcit samozřejmě časem rezavěl, nad zadními koly i jinde, ale intenzita koroze nebyla větší než u o generaci novější Škody Felicia (o níž se říká, že měla nazrzlé páté dveře již na reklamním prospektu).

To, že někom

+15/0
31.10.2016 11:14

D11a34n20i58e29l 59T59s74c12h91e37r72n44a66y 2205272809122

No ona Skodovka s motorem i pohonem vzadu mela neco do sebe, hlavne v zime. Bohuzel se s ni muselo umet jezdit. Jinak Olcit byla opravdu katastrofa na koleckach, Ale znam clovicka, co jeje prekopal na Fr dily, a najednou to bylo dobre auticko

+2/0
31.10.2016 7:58

R85a30d55a91n 36K24u25b40a39n61t 1843120699250

Když přijela manželka a chtěl jsem dát dětem pusu, smrděly benzínem.

Horký karburátor neměl ten nalisovaný nátrubek na benzinovou hadici pevný.

Vrchol byl, když tomu vypadla benzinová hadice na Synkáči. Už jsme ho nikdy neviděl.

Závady: potkané ventily díky originál RO řemenům. Kouslé kolo, rozpadlé ložisko. Zima, netopí, klapka se kousla. Nepéruje zadní torzní náprava, poskakuje. Sedačka za jízdy praskla a položila řidiče.

+4/0
30.10.2016 1:50

J35i67ř93í 62B46r49o36ž 5969565592667

Kolega si jej koupil krátce, po té, co jej začala k nám dovážet Mototechna. Během prvního půl roku jezdil s vozem pouze 6 týdnů. Za tu dobu mu potkaly ventily s písty vinou přeskočení řetězu, zkroutily se mu kotouče brzd a stačila tak zreznout tubkapota, že rez byla skrz lak! Po půl roku Mototechna uznala, že vůz je zmetek a vrátila kolegovi peníze. Podobnou zkušenost měl jiný kolega s jednou z posledních dovezených Dácií, byl rád, že se jí po dvou letech zbavil, takový to byl klump.

+4/0
29.10.2016 21:07

J67a22n 38M14a26j75z53n65e77r 1436387136812

řetěz asi ne :-)

0/0
6.11.2016 13:14

J74i77n22d41ř14i15c34h 25B20u86c24h74t26a 6722436143540

"Viděl jste jaké stršné vozy měli za Františka Jozefa?" povídal Laurin Klementovi. "Tuhle jsem s jedním takovým jel, no co Vám budu povídat." Ono to mělo jen takové obruče a to tvrdé dřevěné sedadlo! A do Vídně byste jel týden! No, to víte, Bachův absolutismus, co byste čekal?" ;-D

+37/−1
27.10.2016 21:05

Z87d72e94n35ě68k 12R85a36j22s85k41ý 4451916815966

R^;-D

+3/0
28.10.2016 7:52
Foto

L63a21d86i68s37l93a91v 51S34t50r56n35a24d 7394101124198

R^;-D

+2/0
28.10.2016 12:16

J60a32n 54W64a17c56l15a75v 7354155907298

Když už o něčem píšu, nejdříve si to nastuduji. Dacia v Rumunsku nebyl jen R12, ale ještě před tím také starší 1100ccm R6. K nám se nedovážela.

+7/0
27.10.2016 9:31

D92a78n27i15e26l 20T14s84c74h76e59r95n31a69y 2835222759712

Taky jeste R8, ta se dovazela a nebyla vubec spatna

+1/0
31.10.2016 8:00

B95l22a82ž32e84j 68M36o41t56y64č81k92a 8127887105310

ta byla velice srandovní;-)

0/−1
31.10.2016 18:56
Foto

M41i71r38o30s96l28a95v 27S43t83e72i57n43e46r 2716920980626

Oltcitův vzor, dóšvó (2CV) jsem měl, s tím silnějším motůrkem a na svoji dobu to bylo praktické auto. Tenoučký plech se dal vytlačit do původní formy prsty, trubičky karoserie byly velmi lehké. Dva lidi to auto zvedli a postavili z příkopu zpět na cestu.

Velká kola byla výhodou na poli, po strništi to autíčko uhánělo.

Následovaly dražší a těžší modely, ale to už nebylo ono. I ten Oltcit má na sobě moc váhy. Příbuznost k 2CV je zřejmá, přední bubnové brzdy sedí přímo na hnací jednotce a jsou tak stále pěkně předehřáté- nikdy to moc nebrzdilo.

+5/−1
26.10.2016 20:08

K18a78r46e70l 93K58o77š84ť63á49l 8137811740695

Vůbec nevíte, o čem mluvíte, Oltcit měl vpředu robustní kotouče s vnitřním chlazením, vzadu taky kotouče. Brzdy sice bez posilovače, ale brzdily opravdu dobře. S vypnutým motorem na neutrál jsem s tím sjel z Pusteven do Trojanovic úplně bez problému.

+3/0
28.10.2016 10:46

I95v10a38n 22B82a55ž73a77n26t 1651872105959

Brzdy u převodovky v rumunském pojetí byly katastrofou. Pronikající olej s gufera rozvodovky neustále přimazával destičky a další segmenty na ruční brzdu a hlavně ničení kloubů poloos bržděním, to opravdu u jiného socdem vozidla nehrozilo. Mlácení předních čepů i při přejetí příčné bílé čáry u křižovatky, volné uchycení torzních tyčí přední nápravy za účelem učetření dvou stahovacích šroubů objímky tisícihranu /závit pro šroub tam byl připraven/ a o elektrice ani nemluvím. Jediné, co bylo u tohoto auta výhodné, že jste na něj dostali půjčku a po prodeji jste měli hotové peníze na koupi čehokoliv lepšího.

0/0
4.11.2016 9:01

K97a19r91e87l 92K48o80š31ť84á70l 8767791510225

Tipnu si, že jste měl už rumunskou převodovku, tam bylo možné fakt všechno. Francouzské poloosy běžně přežily životnost celého auta, taky byly dost robustní, u těch rumunských nevím. Čepy se řešily přelisováním gumové části z Favorita, pak už se závada neopakovala. Uchycení torzních tyčí bylo taky řešitelné, jak nakonec popisujete, ale nevzpomínám si, že by to byla nějak častá závada. Mimochodem, stabilizátor přední nápravy se ve Škodě objevil až u Felicie a ještě jen pro koncernové motory, sériově byl až ve Fabii a krátká životnost jeho spojovacích tyček (takzvaných kostí) je notoricky známá. Vysoká servisní náročnost byla typická pro celý komunistický vozový park té doby, pozitivně vyčnívaly snad jen původní typy žigulíků.

+1/0
11.11.2016 13:21

M63a55r23t61i19n 12P61u42c18h58o19l53t 8885394627

Ty moje první auto dostal jsem ho od rodičů k 18tinám nový ještě se zpátečkou místo 5 a co to auto zažilo a vydrželo to se jen tak nevidí měl jsem štěstí na opraváře z servisu v Kadani on byl v Rumunsku na školení před prodejem takže já měl klid je pravda že spoustu dílu na opravy nahrazoval věcmi c Čech po nějaký úpravě takže až na korozi dobrý výborný s tou korozí každý jaro kilo kytu a byli

+4/0
26.10.2016 18:24

P79e81t93r 61B98u85r54d56a 3240875369887

S Oltcitem jsem jezdil "pod 6" i já, otec kolem 5,5 l/100 km. Pravdou ale je, že po čerstvém ukončení autoškoly jsem atakoval i 17. Měli jsme v něm ještě "většinově francouzský" motor s originálním 2stupňovým karburátorem Solex, doplněný o konrolku otevření 2. stupně (pak to žralo i trávu u silnice). Zrychlení bylo i proti Favoritu dobré, se Š105 nesrovnatelné. Brzdové destičky na předku se daly vyměnit za 5 minut. Topení jsme vylepšili sklopnými lamelami nezi maskou a vstupem vzduchu s ovládáním táhlem z místa řidiče. Chudáka Otíka nakonec sežral rez.

+10/0
26.10.2016 15:47

P74e24t66r 45C12e13r61n23y 7692518362908

Jo Oltcit! Letel jsem si pro nej do Presova letadlem. Pocit to byl nadhernej cestou tamv letadle TU 134 susenky Bebe a teply caj nebo kava a před přistánímcucave bonbony. Zadne kontroly no proste volnost a svoboda. Cestou z Presova pres Beskydy frcelnadherne. Spotreba kolem 8l. V Praze po 700km vsak jiz přivystupovani zacala povrzavad zadni naprava. Na tu pak v servisu muselprijet Garant z Rumunska. Nakydali tam hodne vaseliny a bylo hotovo tak na 10 tis km. Kdyz jsem jel v r. 1987 z Mnichova tak u Cukraku bylo venku -15°C a v Olcitovi jsem měl asi -2°C. Musel jsem zvolnit tak na 60km/h a pak jsem vyhnal teplotu na + 7°C. Studený vzduch on nemel rad. Ale uz tenkrat mel tzv. vzduchove stelovani pomoci papundeklového krytu rozmeru 50x60cm a ten jsem rucne zasunul pred chladic a razem zacal topit ovšem jen tak do 0°C pak jedine se omotat dekama a frčet dal. V 10 tis. km t.j po 6 měsících bylyvyžloutlé paraboly a pastorek starteru občas při startu nazapadaval. Tak jsemzaradil rychlost trochu cuknul s autem, ozubena kolecka si sedla a bylo. Take občas cukal anechtel do otáček. Byl v servisu na tuto zavadu asi 3x, ale nakonec jsem se nastval, vyndal rozdelovac,který ovšem byl dole u převodovky. A co jsem nenasel? Kablik od kladivka bylproklepany a tak to palilo trochu na kostru. Toto vse jsem vychytal a nakonec po 2 letech ve 30tis km prodal kamaradovi i s novym radiemSHARP za 57 tis Kčs. POZOR ten s nim najel 220 tis km./vozil koberce/. Po letech jiz sice jiz bez znamek laku a se spotřebou 1l oleje tak na500 km ale jezdil!!!

Pri jednesrazce se zvíretem na pravy blatnik srnec nemohl prezit, protože Oltcit mel plech 0,75mm. Jsou to krasne vzpomínky. To vam zadnyitalsky ani nemecky auto nemůže dat.

încă o dată mulțumesc prietenilor din România ;-D

+34/0
26.10.2016 9:10

P92e26t64r 10C42e77r49n58y 7502678142878

povrzavat samozrejme a za ty chybejici mezery se omlouvam text jsem okopiroval z mailu co je poslal kamaradum.

+1/0
26.10.2016 9:12

M82i27l52a35n 18Š98v97a72g82r23o86v27s51k23ý 9172499365258

Já jsem jel pro něj taky do Prešova. Měl jsem stříbrnou metalízu. Byl jsem velice spokojen, dodnes na něj vzpomínám.

+2/0
26.10.2016 17:37

M92i38c55h12a68l 81F31i54n23s46t48e76r47l16e 7209770613838

Za mých časů, pokud kdokoliv psal o jakékoliv značce, psala se vždy s velkým písmenem na začátku - název firmy. Nevím, nakolik pravopis postoupil dnes (?), nicméně mne udivuje v tomto článku, že jednou se autor omezí na malé, jednou na velké písmeno. Nejde mi v prvosledu ani až tak o nynější pravopis - jakož o princip, kdy ten, kdo píše, nebo rozhoduje, danou firmu nezaložil, tudíž nemá nárok na rozhodnutí, danou firmu označí malým, či velkým písmenem. Pro mne platí, že název firmy se označuje vždy velkým písmenem - je v tom logika !!!

+2/−1
25.10.2016 22:28

M59a36r15t70i53n 63J18a78n38o46u58š29e70k 7981328351746

http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=4335

+1/0
26.10.2016 7:07

J75a42n 79C58e69l13l63e84r 4619336153754

Logika v tom je, zvlášť jestli máte akvárko.

+3/−2
28.10.2016 10:05

F80i17l72i60p 32S88o10k20o31l 2830901930

Ne ne, slova jako olcity, škodovky se píše s malým začátečním písmenem.

Továrna Škoda samozřejmě s velkým, a Škoda 120L také s velkým, protože je to jméno, název, nebo úřední označení.

Pokud ale mluvíme o wartburgu, ladovce, žigulíku nebo moskviči, je to vždy s malým písmenem.

+3/0
29.10.2016 20:36

J88i52ř83í 95S93t74r48á53n22s41k44ý 4451817359894

Na to, že ho de facto vyvíjel Citroen, to byl křáp, už když to sjelo z linky...

A pro remcaly níže - motor na favoritu nevyvíjel VW, nýbrž sama škoda (koncepčně ze Š120, ale s upraveným sáním, karburátorem a dalšíma věcma), pomáhalo jí akorát Porsche s uložením motoru a nájmem větrného tunelu. Dokonce i přední náhon si škodovka vyvinula sama... Jo, a design to opravdu mělo italský, ale to v té době dělal běžně jak Citroen (autor tohohle hnusu), tak i třeba Peugeot nebo Renault. A jízdní vlastnosti, koukněte se pánové třeba na starej Top Gear a pak se ozývejte. BTW., už francouz vymyslel , jak vyrobit blok tlakovým litím hliníku, nebo jede furt podle škodováckýho patentu ze šedesátých let? ;-D;-D

+3/0
25.10.2016 20:44

V32l50a85s91t39i12m13i57l 39T85e67n48c19e32r 4240520907500

A Škoda 120 měla motor koncepčně převzatý z kterého modelu? Někdy z padesátých let - nechce se mi gúglit. A mimochodem i Oltcit beru jako takovou modernější "Kachnu 2CV". A nebyl to křáp.

+2/−4
25.10.2016 20:55

D68a26d29a67k 89P85e83t60r 7631490724368

A byl to křáp, motor olejnička s praskajícím rozvodovým řemenem.

+1/0
25.10.2016 21:04

V78l95a98s76t69i45m91i60l 91T85e94n54c19e35r 4350390317960

Nebyl, nebyl. A budu se hádat do krvi, protože jsem takové hodné autíčko doma měl a dodnes nedám na něj dopustit. Viz níže.

+3/−1
25.10.2016 21:08

Premium

Do luxusu investoval i Jaromír Soukup. Nejdražší byt v Česku je dál na prodej

Na samém vrcholu stometrového mrakodrapu V Tower na pražském Pankráci jsou dva penthousy, obecně považované za...

iDNES Premium už používá 150 tisíc lidí. Cena nebude mít konkurenci

Unikátní služba iDNES Premium funguje měsíc. Už bezmála sto padesát tisíc čtenářů oslovil mix exkluzivního čtení a...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Najdete na iDNES.cz