Téměř osm desítek historických automobilů a motocyklů se o tomto víkendu zúčastnilo prestižního veteránského klání Oldtimer Bohemia Rally - FIVA v Mladé Bolelavi. Soutěž letos vstoupila již do pátého ročníku a jejími ikonami byly vozy typů Laurin & Klement 110 a Škoda 1000 MB.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Oldtimer Bohemia Rally 2014 se jede jako soutěž pravidelnosti. To znamená, že řidiči se musí snažit projet trať průměrnou rychlostí, kterou si z nabízených (30, 35, nebo 40 km/h) vyberou před jejím začátkem. Itineráře dostávají soutěžící těsně před startem.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Na slavnostní zahájení Oldtimer Bohemia Rally přišlo snad více lidí než k posledním volbám. Vůz se startovním číslem 9 je Aero 50.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Oldtimer Bohemia Rally není jen soutěž pro automobily. Účastní se také motocykly, i když v menším množství. Ve startovním poli byly například dva kusy BSA E 28 770 ccm z roku 1928 od britské firmy Birmingham Small Arms Company.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Někteří diváci byli od závodníků na první pohled k nerozeznání.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Nejstarším vozem rally byl Ford model T z roku 1915. "Plechová Líza", jak byl automobil také přezdíván, se v mnoha různých variantách, osobních i užitkových, vyráběla v letech 1908 až 1927 v množství přesahující 15 milionů kusů. Při výrobě byla poprvé použita pohyblivá montážní linka.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
I když zde byl Ford model T nejstarším vozem a v historii automobilismu byl i nejvýznamnějším, tak dostal startovní číslo 2.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Startovní číslo 1 měl tento Laurin & Klement 110, který patří Škoda Muzeu. Společnost Škoda Auto je jedním z generálních partnerů Oldtimer Bohemia Rally - FIVA.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Vozy ze Škoda Muzea vezly smíšené česko-čínské posádky. Na fotografii je dvoudveřová verze embéčka - Škoda 1000 MBX.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Velorex a Jaguar type E, dva nejkrásnější stroje všech dob
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Ale jen ten Jaguar má zmíněný titul udělen oficiálně od odborníků.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
A nyní zpět ke škodovkám. Embéčko letos slavilo padesátiny. A aby to oslavilo pořádně, tak se jich na soutěž přihlásilo hned deset, včetně těch exotičtějších na dalších dvou fotografiích.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Trochu jiná embéčka, Škoda 1000 MBX a Škoda 1000 MBG. Dvoudveřové MBX poznáme hned podle vzhledu. Dnes jsou tyto tudory ceněnými veterány. Jen se nesmí člověk za volantem nechat moc unést, aby to náhodou někde nezlomil, protože chybějící středové sloupky výrazně snižují tuhost karoserie. Druhý vůz je Škoda 1000 MBG a od klasického sedanu se liší jen dvoukarburátorovým motorem s vyšším stupněm komprese (je to ten samý motor, jaký má 1000 MBX).
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Škoda 1000 MB Rally nám připomene, že se embéčka ve své době účastnila mnoha automobilových soutěží.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Stovka byla vlastně faceliftovaná tisícovka. Jako perličku lze uvést, že karoserie stovky byla navržena už v roce 1963, takže tisícovka měla připravenou modernizaci o rok dříve, než se vůbec sama začala sériově vyrábět.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
I Škoda Popular letos oslavila kulaté jubileum. Poprvé byla veřejnosti představena ve druhém dubnovém týdnu roku 1934 na jarním pražském autosalonu. Nevypadala však tak hezky jako tato její o dva roky mladší sestřička.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Škoda 420 Popular byla poháněna spodovým čtyřválcem o objemu 995 ccm. Postupně modernizovaný vůz se vyráběl v letech 1934 až 1938 v mnoha karosářských variantách, včetně užitkových. Potom přišly populary s motory OHV a také návrat k levnému vozu, popular zvaný Liduška.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Škoda Popular Sport Monte Carlo. V letech 1936 až 1938 bylo vyrobeno asi 70 kusů roadsterů, kabrioletů a kupátek s výkonnějšími motory z rapida, pojmenovaných po slavném automobilovém závodě. Roadster s mřížkami na světlometech, který vidíte na fotografii, byl vyroben pouze ve čtyřech kusech.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Steward FIVA kontroluje průběh celé akce, zda byly dodrženy všechny regule FIVA. A běda jak ne, potom si organizátoři příští rok mohou o zařazení do této prestižní kategorie nechat jenom zdát.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Jeden kverulant z řad diváků se na startu v Mladé Boleslavi vyjádřil, že je to snobská akce, a prý proto nechal svého plechového miláčka zahálet v garáži. Ale viděli jste už někdy snoba v Barkasu B1000? Sériová výroba tohoto malého nákladního vozu s trambusovou kabinou běžela od roku 1961 do roku 1990. Byl vyprojektován jako rychlý nákladní automobil, německy Schnelltransporter, poháněný dvoudobým litrovým tříválcem. V sezoně 1990/91 ještě krátce navázala výroba verze se čtyřdobým motorem, podobně jako u Trabantů a Wartburgů.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Nejbizarnějším "závoďákem" v poli je tento Garant 32, východoněmecký lehký nákladní automobil z 50. let. Existovaly dva základní typy karoserie, a to otevřený valník a skříň. Na skříňovou verzi navazovaly varianty autobus a sanitka.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Velorex se oficiálně prodával jako vozítko pro invalidy. Běžný občan ho obyčejně kupoval z druhé ruky, není znám případ, že by se někdo kvůli vidině nedostatkového zboží záměrně mrzačil. Asi nejznámějším majitelem Velorexu byl knihkupec Dalibor Vrána z Prahy.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
První páteční etapa končila na parkovišti pod hradem Trosky. V brutálním stoupání vidíme, jak škodovka předjíždí mercedes.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Při soutěžích pravidelnosti musíte dodržet předem zvolenou průměrnou rychlost, která nebývá nijak závratná. To činí problém posádkám rychlých aerodynamických vozů, například Tatraplanů. A tak je třeba dát si před cílem pauzu, ať nejsou trestné body za "rychlý" průjezd trati.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Pod Trosky se na auta přišel podívat i medvěd Hugo. Zkrátka Hugo na cestách.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Hugo si tu našel i kamarády. Zde se nechal vyfotit s medvídkem Bůťou, který je členem posádky té modré Felicie, byť pasivním.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Oldtimer Bohemia Rally 2014 - FIVA je zařazena do seriálu závodů Czech Hero Ride 2014. Vedle propagační cedule parkuje Tatra 57b, třetí a poslední evoluční stupeň Hadimršky.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Druhá páteční etapa začala zostra, startovalo se na kopci. Aeru 30 se přezdívalo český jaguar. A nic na tom neměnila skutečnost, že pod kapotou hřměl dvoudobý litrový dvouválec o výkonu 30 koní. Za pozornost stojí pohon předních kol.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Aero 50 mělo zdvojený motor z třicítky. Bylo to prostě dvoudobé žihadlo.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Ještě než začalo Aero vyrábět "jaguary", vyjížděly z vysočanské továrny na letadla malé a na první pohled téměř identické aerovky tří postupně modernizovaných typů. Aero 662 mělo dvoudobý dvouválec o objemu 662 ccm a výkonu 18 koní. Ve své době se autíčko typově značilo jako Aero 18 HP.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Vlevo Škoda 110L s dámskou posádkou a vpravo nějaký provokatér na bicyklu.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Skútr Čezeta, zvaný podle charakteristického tvaru prase, se často vyráběl v líbivých dvoubarevných kombinacích. (na fotografii Čezeta 502/05 de Luxe)
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Když začnou stávkovat koně, nastupuje síla lidská. Austin A35 naštěstí není těžký stroj, k pohonu kolikrát stačí výkon jednoho člověka.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Austin A35 se řítí na cílovou rampu.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Slavný Ford Mustang letos slaví padesátiny.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Oldtimer Bohemia Rally se zúčastnily celkem tři mustangy a jsou již účastníky tradičními.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Sportovní Mercedes-Benz 190 SL
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Porsche 911 z roku 1976 v karosářském provedení Targa
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
„Trochu“ jiné Porsche nese typové číslo 924. Na rozdíl od nejslavnější 911, která má motor vzadu, vyznává 924 architekturu transaxle s motorem vepředu.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Po dojezdu etap na Starém městě v Mladé Boleslavi si diváci mohli v klidu prohlédnout vozy účastníků.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Do Mladé Boleslavi se nejezdí jen kvůli automobilům. Za návštěvu stojí i zdejší hrad, přestavěný za Rakouska-Uherska na kasárna a dnes sloužící jako muzeum.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Ještě jednou Jaguar type E, který je nejkrásnějším automobilem celé historie. Můžeme o tom diskutovat, můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak vše, co se proti tomu dá dělat.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Škoda Felicia je také esteticky zcela povedený vůz.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Tak taková byla alespoň v obrazech Oldtimer Bohemia Rally 2014. Na snímku je Rolls-Royce Phantom.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz