Ojetý Ford Focus: spolehlivý fešák

  14:26aktualizováno  14:26
Uvažujete o koupi nového auta? Je ve vašem hledáčku i ojetý Ford Focus? Na co si dát při jeho nákupu pozor? Kde na voze najdete identifikační znaky a jakým motorům se vyhnout?

Ford Focus | foto: Ford

I. generace Fordu Focus se na trhu objevila v říjnu 1998 jako přímý konkurent VW Golf a Opelu Astra, které byly představeny ve stejný rok.

Svým designem připravil zákazníkům překvapení, protože do té doby podobné tvary ve stylu new edge nebyly známy.

Zpočátku to u některých zákazníků, spokojených s relativně spolehlivým ale tvarově konzervativním escortem, vyvolalo rozporuplné dojmy.

Nicméně po čase si všichni zvykli a dodnes jeho tvary vítězí právě při výběru ojetiny. V roce 1999 se nejen začal prodávat combi a sedan, ale Ford u svých focusů nabídl zákazníkům 12 letou záruku na karoserii.

Nejen svými tvary, ale i spolehlivostí , vnitřním prostorem a jízdními vlastnostmi si získává zákazníky dodnes. Při pravidelném servisu a šetrném zacházení najezdí Focus hodně kilometrů bez vážnějších závad.

Při koupi ojetiny je důležité se s vozem pořádně projet, slabostí bývají vůle v silentblocích zadní nápravy. Na všeobecně vysokou spolehlivost ukazuje i nadměrná obliba při nákupu firemních flotil, pokud by auto bylo často porouchané, firmy by ho nechtěly.

Navíc svým designem a prostorem nabídne komfort nejen rodině, která hlavně ocení dostupnost a nízké ceny náhradních dílů, ale ocení to i manažer při jízdě na delší služební cesty.

Možná i rozšířenost tohoto modelu přispěla k menší oblibě u zlodějů, i když pokud je Focus v černé barvě a na atraktivních kolech, je lepší parkovat na hlídaném parkovišti.

Samozřejmě se najdou i zákazníci, kteří tento model nemohou vystát, spíše je to ale dáno tím, že zakoupili nějaký opravený model z dovozu, kde například chybí airbagy a jsou zde pouze záslepky. Tím, že je focus rozšířen i v západní Evropě, je hodně i havarovaných vozů a právě "bezairbagové verze“ jsou hodně časté.

Je opravdu nutné dbát na to, aby při zkušebním startování zhasínaly kontrolky, které mají, a ne pouze jakési propojení jiných kontrolek. Je potřeba řádně prozkoumat volant  a část palubní desky, případně zajet do autorizovaného servisu a nechat si vozidlo "napíchnout" na diagnostiku.

U benzinových motorů je potřeba poslechnout motor – hlučné ventily. U dieselů je potřeba motor vyzkoušet ve všech možných režimech. 55kW turbodiesel s radiálním čerpadlem je asi nejhorší doporučitelná jednotka, z benzinových je asi nejhorší 1,4 16V – hlučná a slabá.

Nejvíce se dá doporučit 1,6 16V 74kW, o  které se dá říci, že je šitá na míru, ostatní benzinové verze jsou sice výkonnější, ale také oproti 1,6 daleko méně úsporné. Pokud diesel, tak TDCi 85kW. Zvláště pak combi s tímto motorem je ideální verze s nízkou spotřebou a slušným krouticím momentem.

VIN číslo karoserie najdeme vyražené na podlaze u spolujezdce, štítek je vyznačen pod oknem, pokud odkryjeme plastové okénko, nesmí být jakýkoliv zásah okolo čísla. V praxi se spíše setkáme s velkou opravou velké havárie než přímým zásahem do VINka, ale vyloučit se to nedá.

PLUSY MINUSY 

+  nadčasový a líbivý design

- často zanesený EGR ventil u diesel 
+ spolehlivost - ne zcela povedené dieselové provedení do doby, než se začal dávat commonrail
+ levné náhradní díly - uložení zadního stabilizátoru 
+ na svou třídu velmi dobré jízdní vlastnosti a dynamika 16V 1,6 - potíže s přesností palivoměru 
+ každý zákazník si vybere z karosářské varianty  
+ nížší povinné ručení u dieselu, jako jeden z mála do 1850ccm   

Historie

1998

v říjnu představen „revoluční“ design nového Ford Focus
1999 v nabídce se objevuje karosářská varianta combi a elegantní sedan
2001 facelift
2004 druhá generace Ford Focus II

Karosářské varianty

1998

3dv hatchback
1998 5dv hatchback
1999 5dv combi
1999 4dv sedan
Motory
benzinové naftové

1,4i 16V - 55kW

1,8TD -  55kW
1,6i 16V - 74 kW 1,8TDDi - 66kW  
1,8i 16V -  85 kW 1,8 TDCi - 74 nebo 85kW
2,0i 16V - 96 kW
2,016V ST -  127kW
2,016V Turbo RS -  158kW
 

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Dražba Ceaušeskova unikátního ARA nikoho nepřilákala

Terénní speciál ARO Nicolae Ceaušeska

Rumunská daňová správa ANAF se rozhodla prodat v aukci jeden z automobilů někdejšího komunistického diktátora Nicolae...

Bentley slaví stovku. Nejrychlejší náklaďáky na světě sází na objem

Posádka Elliot Dale a Richard Porter s automoblem Bentley Derby z roku 1935 na rychlostní zkoušce v areálu zemědělského družstva ve Svatém Janu nad Malší na Českobudějovicku.

Za vznikem výrobce luxusních vozů Bentley stál britský průkopník automobilismu a konstruktér motorů Walter Owen...

Autofotka týdne: Munzarova mistrovská tatrovka osiřela

Tatra 602 Tatraplan Sport V8 Luďka Munzara

Ve věku 85 let zemřel Luděk Munzar. Známý herec a dabér Paula Newmanna se proslavil také jako automobilový závodník. V...

Najdete na iDNES.cz