Koupě ojetiny je stále loterie, polovina má technický problém

  9:00aktualizováno  9:00
Téměř polovina tuzemských zákazníků se po koupi ojetého vozu potýkala s technickými problémy, na které nebyla prodávajícím předem upozorněna. Tři čtvrtiny reklamací skončily z pohledu zákazníka neúspěšně, vyplývá z aktuálního průzkumu Asociace obchodu ojetými automobily.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Nejčastější závady byly v elektronice vozidla (15 procent), v motoru (13 procent) a na podvozku (šest procent). Přibližně devět procent zákazníků následně zjistilo, že auto bylo v minulosti havarované. Náklady na opravu koupených vozidel z druhé ruky se nejvíce pohybují od 20 000 do 50 000 Kč.

V ČR se téměř polovina ojetých automobilů prodá v autobazarech a jejich podíl dále roste. Záruku na ojeté vozidlo poskytuje jen desetina prodejců. Pokud ji vůbec obchodník ve smlouvě poskytuje, pohybuje se v řádu do šesti měsíců. Přitom platí, že pokud není ve smlouvě stanovena smluvní záruka, platí odpovědnost prodávajícího za prokázané vady na vozidle až do 24 měsíců.

„Pouze velké autobazary či dealerství poskytují u ojetých vozů delší záruky v rámci speciálního pojištění. Základním předpokladem je ale jasně prověřený původ a servisní historie,“ uvedl předseda Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA) Jiří Grund.

Mezi největší nástrahy trhu ojetých vozidel patří nedostatek poskytovaných podkladů k ověření technického stavu vozu a jeho historie. Například servisní knížku vidělo před prodejem jen 15 procent kupujících, přičemž podrobnou servisní historii bylo schopno doložit jen deset procent prodejců. Podrobná informace o technickém stavu vozidla a jeho předchozích haváriích a opravách byla součástí jen 11 procent kupních smluv.

Průměrná cena za ojetý automobil byla podle průzkumu 176 000 Kč, nejpreferovanější značka je Škoda s třetinovým podílem na trhu. Průměrný věk ojetiny je 13 let.

Počet prodaných ojetých aut v ČR se loni zvýšil o šest procent na 700 000 vozů. Z toho 164 000 pořízených vozů představoval dovoz a 536 000 aut bylo koupeno v tuzemsku. Uvedla to společnost Cebia, která se zabývá ověřováním původu vozidel.

Ze 700 000 ojetin bylo zhruba 374 000 prodáno mezi soukromými osobami a 326 000 prodali obchodníci. Z toho více než tři čtvrtiny prodaly autobazary a zbytek autorizovaní prodejci vozidel v rámci importérských certifikovaných programů a leasingové společnosti.

Celkově autobazary i soukromí prodejci loni podle statistiky AAA Auto nabízeli 1,09 milionu ojetých aut, což byl meziroční nárůst o 158 000 aut.

Autoři: ,

89. ročník ženevského autosalonu se koná od 7. do 17. 3. 2019 ve veletržním komplexu Palexpo ve Švýcarsku. Škoda představí novinky Scala, Kamiq a nový koncept elektromobilu Vision iV. Na letošním ročníku budou chybět expozice Volva, Fordu a britské automobilky Jaguar Land Rover. 

Nejčtenější

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického hlediska. Hrozí v...

Nová tesla je venku. Elon Musk představil levnější SUV, Model Y

Tesla Model Y se premiérově představuje v kalifornském Hawthorne.

Tesla začne svůj nový Model Y prodávat v roce 2021, řekl při jeho představení šéf automobilky Elon Musk. Dojezd malého...

Tichá hrozba. Elektromobily budou muset povinně vydávat hluk

Model X od Tesly

Jsou zelené, čisté a tiché. Tak vypadá ideální představa o elektromobilech. Že jsou ekologické, jen pokud se domníváme,...

Vykuchaným filtrem pevných částic zabíjíte i sami sebe, prokázal test

Měření emisí u vozu s odstraněným filtrem pevných částic

Desetitisíce aut s vykuchaným nebo poškozeným filtrem pevných částic neotravují jen okolí, ale také vlastní posádku....

Nouzové tlačítko oslaví rok, většinou ale vysílá jen falešné poplachy

Ilustrační snímek

Letos 1. dubna uplyne přesně rok od chvíle, kdy začal být povinný systém pro přivolání pomoci v nouzi z automobilů,...

Další z rubriky

OBRAZEM: Fiaty kousnuté škorpionem slaví, Abarthu je sedmdesát

Abarth 70 let Ženevský autosalon

V Turíně žijící Rakušan Karl Abarth stavěl sportovní auta a příslušenství pro ně od 50. let, jeho výfuky přidávající...

Renault měl za 120 let namále, dnes patří k největším na světě

Renault 5

Renault je čtvrtá nejstarší kontinuálně fungující automobilka na světě, právě v pondělí slaví sto dvacet let od...

Autofotka týdne: Dražba Ceaušeskova unikátního ARA nikoho nepřilákala

Terénní speciál ARO Nicolae Ceaušeska

Rumunská daňová správa ANAF se rozhodla prodat v aukci jeden z automobilů někdejšího komunistického diktátora Nicolae...

Najdete na iDNES.cz