ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Viktor Chlad, MAFRA

Počet nejstarších dovážených ojetin se za dekádu zdesetinásobil

  • 21
Za posledních deset let vzrostl dovoz ojetin nad 15 let věku desetinásobně. Jejich podíl na dovozech do Česka stoupl z 1,7 na současných 19 procent. Ze statistik Svazu dovozců automobilů to vyčetl jeho tajemník Josef Pokorný.

Do Česka bylo jen letos do konce listopadu dovezeno 166 000 ojetých aut, z toho polovina byla starší deseti let. Odhaduje se, že zhruba 40 procent dovážených aut má stočený tachometr a 18 procent je po havárii. Velké procento ojetin má rovněž odstraněný filtr pevných částic a nově se množí případy vyřazeného systému SCR, který redukuje zplodiny ze vstřikování močoviny (AdBlue).

V Česku je 5,9 milionu registrovaných osobních aut o průměrném stáří 14,8 roku. Například v Německu je vozový park starý v průměru 8,9 roku.

Podle europoslance Tomáše Zdechovského (KDU-ČSL) je Česko na evropské špičce v počtu aut se stočeným tachometrem. Se stáčením má bojovat evropská iniciativa tzv. car-passu, který by zaznamenával stav počtu ujetých kilometrů. Systém funguje v Belgii, Nizozemsku nebo na Slovensku. Česko se k němu nepřihlásilo. V pilotním provozu sdílení informací o ojetých vozidlech je v současnosti sedm zemí, systém odstartuje příští rok.

Sjednocení výbavy

Zdechovský v Evropském parlamentu inicioval úpravu pro jednotnou povinnou výbavu vozidel v jednotlivých členských zemích. Řidiči by se tak vyhnuli postihům při cestách do zahraničí kvůli chybějící výbavě požadované místními předpisy.

Někde je totiž povinný hasicí přístroj, lano, tyč, alkoholtester, dva trojúhelníky, jinde to není potřeba. Nejednotný přístup je pak předně u výstražných vest. Europoslanec Zdechovský se proto rozhodl iniciovat sjednocení legislativy.

„Rozdíly v povinné výbavě jsou skutečně značné a předně západní země neváhají dát za jakékoliv porušení vysoké pokuty. Není to jen o tom, co musíte mít, ale třeba v Rakousku či Portugalsku naopak třeba nesmíte mít v Česku populární on-board kameru. Zmiňované Rakousko pak určuje i barvu výstražné vesty. Pokud byste tedy vestu měli, ale byla třeba zelená, můžete přesto dostat pokutu 14 až 2 180 euro,“ říká europoslanec, který proto již zaslal interpelaci ke Komisi, zda plánuje legislativu sjednotit.

„Něco jako jednotná výbava už tu dávno mělo být. Skutečně totiž nedává smysl nechat zrovna tuto poměrně jednoznačnou oblast rozhodovat každý stát zvlášť, když si EU zakládá na svobodě pohybu a odstraňování bariér volného obchodu. Pokud nám tedy Komise nevyjde vstříc rovnou, rozhodně se tématu budu věnovat ještě ve výborech. Minimálně by totiž jednoznačně mělo platit pravidlo, že podobu povinné výbavy určuje ta země, kde je vozidlo registrováno,“ vysvětluje Zdechovský a připomíná tak Vídeňskou úmluvu, jejíž vymahatelnost je ale v praxi bohužel problematická.

„Český motorkář by jednoduše neměl trpět tím, že ve Francii česká helma nestačí a musí mít přilbu s reflexními prvky podle předpisu ECE 22-04 odstavec 6.16,“ shrnuje v žertu Zdechovský s poukazem na jednu z absurdit nejednotných předpisů v EU.

,