Zákaz dieselů v Německu zvýší jejich export do Česka, čekají experti

  10:00aktualizováno  10:00
Zákaz vjezdu dieselových aut do německých měst může podle expertů přinést výrazné zlevnění naftových ojetin a růst zájmu o ně v zemích střední a východní Evropy. Německý nejvyšší správní soud měl rozhodnout o přípustnosti zákazů jízdy naftových aut v některých městech, ale verdikt odložil na úterý 27. února.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: ČTK

Soud se zabývá otázkou, zda je možné kvůli znečištění ovzduší zakázat v některých německých městech jízdu dieselovým vozům. Pokud rozhodne, že ano, mohly by první zákazy přijít už letos.

Podle Vojtěcha Opleštila z PwC ČR je očekávaný výrok federálního soudu součástí širšího rozhodování. Pokud by se jeho zákonnost potvrdila, byl by to signál pro další německé i evropské municipality. Ovšem zásadní roli v tom bude hrát německá vláda, která by mohla dotovat hardwarové úpravy motorů vybraných motorů.

Diesely v Německu už nikdo nechce

Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Čtěte více.

„Nicméně prodeje automobilů s naftovými motory v Německu silně klesají, protože tlak na omezení dieselů je dlouhodobý. Lze tak očekávat, že by v případě zavedení zákazu i v dalších německých městech došlo k výraznému poklesu cen ojetin, a tím i k jejich významnému exportu nejen do ČR,“ podotkl Opleštil.

„Pokles zájmu o auta s dieselovými motory v západní Evropě vede nejen k poklesu prodejů nových aut, ale též k poklesu cen ojetých dieselových aut. Zákazníci nechtějí riskovat, že jejich auto bude v budoucnu neprodejné. Vzhledem k volnějšímu přístupu v zemích střední a východní Evropy tak značná část ojetin směřuje právě do těchto zemí. Druhým atraktivním odbytištěm pro ojeté vozy jsou africké země,“ dodal partner KPMG Jan Linhart.

Přestože přebytek dieselů v západní Evropě vznikl podle provozního ředitele autobazarů AAA Auto Petra Vaněčka již loni, meziročně se jejich podíl na trhu ojetin v České republice proti vozům s benzinovým motorem snížil. „Spolu s tím v loňském roce naftové automobily mírně zlevnily, ale zároveň i zestárly a zvýšil se u nich počet najetých kilometrů. To souvisí se zvýšeným dovozem starších a rizikových naftových automobilů dovážených ze zahraničí, které na tamních trzích nevyhovují emisním normám, a zejména němečtí majitelé se jich tak zbavují na úkor tuzemského životního prostředí,“ upozornil. Tento trend bude podle něj pokračovat, nicméně podíl dieselových vozů na dovozech by se neměl dramaticky zvýšit.

Podle dřívějších údajů společnosti Cebia, která se zaměřuje na prověřování původu nabízených ojetých aut, se celkově v Česku ročně prodá zhruba 700 tisíc ojetin, 71 procent připadá na vozidla z ČR, 18 procent na dovoz z Německa a šest procent na vozy z Itálie.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard eur, tedy přes 1,5...

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Převléknout, ne přezouvat. Italská revoluční pneu se nechytla

Zimní pneumatiky jsou dnes pro většinu motoristů naprostou samozřejmostí, stejně jako pravidelné „přezouvání“ před...

Škodovka má dobýt indický trh speciálními modely. Musí na to sehnat lidi

Indie je dlouhodobě pro všechny automobilky tvrdým oříškem, který neumí rozlousknout. Země navíc zažívá krizi...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Milujeme dinosaury. ASX má dvoulitr bez turba, přímého vstřiku a filtru

Pro značku Mitsubishi mají motorističtí nadšenci slabost. Vyrábí youngtimery, na které vyznavači starých pořádků s...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky
Premium

Autorobot KITT byl zjevení, dnešní auta umí to co on zcela běžně

Kultovních seriálů s automobilovou tematikou mnoho není, americký osmdesátkový Knight Rider nicméně patří k...

Unikátní bus Tatra vznikl natruc. Objel Evropu, viděl Moskvu, teď zas ožil

Po šesti letech renovace a dřiny se ve středočeské Dobříči poprvé představil unikát všech unikátů, prototyp busu Tatra...

Autofotka týdne: Houpací designová ikona východního Německa je zpátky

Houpací auto „Schaukelwagen“ od Hanse Brockhageho a Erwina Andry je designovou ikonou. Vzniklo v padesátých letech jako...

Premium

Český autoland by nevznikl nebýt Škody Favorit

Favorit, vymodlená náhrada škodovek s motorem vzadu, dorazila v polovině září 1987. Moderní auto, které se mohlo směle...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz