Podívejte se, jak to vypadá na proslulé výstavě a burze veteránů Auto d ́Epoca. Na stánku Maserati byl největší shon kolem moderního SUV Levante, ale hned vedle stála bez povšimnutí tato rarita. Prototyp modelu Simun z roku 1968 existuje v jediném exempláři. S osmiválcovým motorem o výkonu 290 koní umělo auto jet až 280 kilometrů v hodině.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Rudá barva v automobilové historii vždy patřila k Itálii. A do rudé se každý rok na podzim převléká i italská Padova. Veteránský salon patří k vyhlášeným evropským akcím tohoto druhu.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Místní výstaviště se změní v obří burzu, kde koupíte prakticky cokoliv a v jakémkoliv stavu. Od zrezivělých vraků před renovací až po dokonalá auta, která jsou v lepším stavu, než když vyjela před půlstoletím z továrny. Jako třeba tato Alfa Romeo Giulietta.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Své „tovární“ stánky měly v Itálii i německé značky. Volkswagen se chlubil kompletní rodinou hothatchů Golf GTI.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Audi lákalo na poslední předválečné závodní monstrum Auto Union Typ D. Model z roku 1938 má oproti předchůdci Typu C „jen“ dvanáctiválec s výkonem 485 koní, ale i tak dokázal jet na tehdejší dobu šílených 340 kilometrů v hodině.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Rozhodně neplatí, že každé auto v Padově je v perfektním stavu. Třeba tato Alfa Romeo Alfetta sice vypadá na první pohled jako dokonale renovovaný kus.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Ale při detailním pohledu je vidět neumětelská lakýrnická práce. Auto pravděpodobně dostalo lak „bez odstrojení“. Ambiciózní cenu 12 500 eur (asi 325 tisíc korun) to srazí klidně o třetinu.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Část hal je zaplněna auty soukromníků. Někteří jen nechají u auta kontakt a popíjejí pohodlně kávu ve stánku opodál, jiní jsou připraveni odpovídat zájemcům o koupi. Anebo se zkrátka o své auto namačkané na ostatních bojí.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Do Padovy jezdí auta prodávat i drahé „autohausy“ z Německa. Oproti Italům mají načančané expozice. Třeba tuto Alfu Romeo Motreal si může zájemce prohlédnout i zespodu, aniž by se musel ohýbat.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
A dokonalý je i renovovaný interiér. Jenže vyjednávání o ceně začíná na částce 100 tisíc eur. A to je i za dokonale renovovaného montreala opravdu hodně.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Ceny jsou sice nadsazené, ale tři hodiny po otevření výstaviště se už na prvních kouscích objevují nápisy „venduta“, nebo anglické „sold“. Zkrátka prodáno, stejně jako v případě tohoto Fiatu 600 Multipla. Kdysi rozšířené taxikářské vozy dnes patří k ceněným kouskům, cena šplhá na desítky tisíc eur.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Největší zastoupení má samozřejmě trojlístek Alfa Romeo, Fiat, Lancia. Většina běžných modelů je na veletrhu minimálně v několika exemplářích. Giulii Super v několika modelových provedeních si můžete porovnat rovnou na jednom stánku.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Naopak raritní Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione byla na celém výstavišti jediná. A po třech hodinách od zahájení veletrhu prodaná.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Na nové majitele naopak stále čekaly další dvě ikony osmdesátých let – Ford Sierra Cosworth a Lancia Delta Integrale. Cena? Po třiceti tisících eur.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Což je jen zlomek toho, na kolik přijde tato Lancia Delta S4 Stradale, kterou továrna vyrobila v počtu 200 kusů, jen aby mohla homologovat závodní rallye verzi. Motor o objemu pouze 1,8 litru je přeplňovaný turbem i kompresorem a má skoro 250 koní. Ještě nedávno se tato auta válela po autosalonech a nikdo je nechtěl. Dnes jde jejich cena do milionů.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Na prodej byl i tento autentický závodní speciál skupiny 4 Fiat 131 Abarth. Majitel si krásně renovovaný vůz z roku 1976 cenil na 180 tisíc eur, tedy asi 5 milionů korun.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Přístup italských prodejců je v mnoha případech… zkrátka italský. Nemáte kam dát čisticí prostředky a hadry? Šup s nimi do proskleného kufru Lamborghini Espada, za které žádáte osm milionů korun.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Kdyby měly Alfa Romeo a Rolls Royce postiženého potomka, vypadal by nejspíš nějak takto. Paradoxně je tato kreace studia Ghia postavená na bázi modelu 1900 C Sprint extrémně vzácná. Vyrobilo se jen pět kusů, za tento si majitel žádá 600 tisíc eur, tedy asi 16 milionů korun.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Předražený je i tento Fiat X1/9 za 35 tisíc eur. Anebo ne? Lehký sporťák s motorem uprostřed, kterému se přezdívá „Ferrari pro chudé“ stojí zhruba čtyřikrát více, než jsou běžné ceny renovovaných aut. Jenže tento kus nebyl renovovaný. Měl najeto originálních 42 kilometrů.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Porsche 914 zrovna díru do světa neudělalo, ale na stánku italského Porsche klubu budil pozornost nenápadný bílý exemplář. Znalci totiž poznají vzácnější verzi s šestiválcovým motorem z modelu 911 jednoduše podle širších blatníků.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
„Špionáž“ se dá provádět i u veteránů, ale nikdo na ni nekouká přes prsty. Pro ty, kteří renovují vzácnější kusy, na něž nejsou dostupné díly, je to jedinečná šance podívat se na originální řešení a pokusit se jej napodobit. Třeba jako kliku dveří u této Lancie Aprilie.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Dva pavilony výstaviště obsadili „vetešníci“ nabízející starší díly převážně na italská auta. Na výběr byly desítky karburátorů.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Nebo dokonce kompletní systém zapalování SPICA na osmiválcový motor z Alfy Romeo Montreal.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Jedna ze dvou hlav vidlicového dvanáctiválce ze vzácného Ferrari 275
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Ventily na čtyřválcový hliníkový DOHC motor z alfy v originálním blistru
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Nepřeberné množství doplňků, náhradních dílů
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Zkrátka skutečná veteš posbíraná, kde se dalo. Mimo jiné nejspíš i v Praze.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Na populární klasické italské sporťáky z šedesátých a sedmdesátých let lze koupit téměř cokoliv včetně kompletní karosařiny. Alfy Romeo ze slavných sérií 101 a 105 byste z nich mohli postavit klidně úplně nové.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Několik prodejců nabízelo starší italské značky. Ty jsou nedostatkovým zbožím, u odhlášených aut se totiž musí vrátit na úřad. Prodejci starších značek byli velmi hákliví na focení, přece jen jde o byznys na hranici zákona. A kdo nechtěl platit za originál, mohl si nechat vyrobit repliku s kódem na přání.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Motocyklové expozici kralovaly skútry Vespa. Neobvyklý model 90 Super Sprint s rezervním kolem a schránkou na zavazadla mezi nohama jezdce si mohl zájemce odvézt za šílenou sumu blížící se v přepočtu milionu korun.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
A kdo čekal, že omlácenou rezavou Vespu z padesátých let koupí za pár stovek jako v Česku „pionýra“, toho prodejci rychle vyvedli z omylu. Kompletní motorka v předrenovačním stavu stojí jako nová octavia.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
K dokonalému veteránu patří i dobové pneumatiky. Diagonální „zmijovky“ se pro veteránské potřeby vyrábějí dodnes, ale rozhodně nejde o levný špás. I ty nejobvyklejší veteránské rozměry začínají na 250 eurech. Svezení na nich je také dobové. Auta jsou s nimi mnohem hůře ovladatelná.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz