Japonský Nissan slaví 85 let, trápí ho obvinění Carlose Ghosna

  12:00aktualizováno  12:00
V historii Nissanu založeného před 85 lety, 26. prosince 1933, je mnoho zajímavých modelů, kromě kultovních sportovních aut vozí značku japonské automobilky nejznámější elektromobil světa. Nissany vynikají také spolehlivostí i odolností.

Datsun 240Z a Nissan 350Z | foto: iDNES.cz

Na světových trzích se Nissan dlouhodobě prodával pod značkou Datsun a před lety se tato značka opět objevila.

Historie Nissanu sahá až do roku 1911, kdy tehdy velmi malá automobilka Kaishinsha Motorcar Company začíná vyrábět dvouválcový automobil o výkonu deseti koní, který dostal název DAT. Pojmenován byl podle počátečních písmen členů rodinné firmy, kterými byli Keindžiro Den, Rokuro Ayoama a Meitaro Takeuči. O sedm let později se firma přejmenovala na DAT Motorcar Company a většinu její produkce tvořily kamiony určené pro vojenský trh.

Počátkem 30. let dvacátého století začala automobilka vyrábět malý vůz pod názvem Datson (Datův syn). Protože slovo „son“ znamená v japonštině také ztrátu, jméno se brzy změnilo na Datsun. Název Nissan byl poprvé použit v roce 1930 jako zkratka, která byla používána na tokijské burze pro automobilku Nippon Sangyo.

Nissan přebral výrobu vozů značky Datsun, toto pojmenování však u nových modelů zůstalo. První kompaktní vůz Datsun 14 se začal vyrábět v roce 1935. Označení Datsun přestal Nissan používat až v roce 1983, značka však podle médií zůstala v povědomí ve Spojených státech, na Blízkém východě i v mnoha asijských zemích a pomohla svým vozům ke kladnému přijetí na západních trzích. Proto se Nissan po více než 30 letech rozhodl značku Datsun obnovit jako levnější automobil pro trhy v Indonésii, jižní Africe, Indii nebo Rusku.

V poválečném období začal Nissan vyrábět na základě žádosti japonské armády legendární terénní vůz Patrol. Robustní automobil s pohonem všech čtyř kol se na běžný trh dostal v roce 1960 a velmi brzy si získal oblibu zejména mezi záchrannými týmy a mírovými složkami, kde je hojně využíván dodnes. Nissanu se počátkem 60. let podařilo také expandovat na evropský trh, největších úspěchů však zaznamenal se sportovním Datsunem 240Z v USA. Kultovním se stal také sportovní model Skyline GT-R nebo terénní Nissan Patrol.

Fotogalerie

Zlomovým se stal pro Nissan rok 1984, kdy byla otevřena továrna v britském Sunderlandu, kde se dnes vyrábějí oblíbené SUV modely Nissan Qashqai a Nissan X-Trail. Koncem 80. let založil Nissan svoji luxusní odnož Infiniti, která s úspěchem pronikla na severoamerický trh. V Evropě dosáhly větší obliby modely Sunny, Primera a Micra, která také v roce 1993 získala jako první japonský vůz titul evropského auta roku. Znalci zas přísahají na možná na pohled nenápadné, ale absolutně spolehlivé modely Almera a Primera (P10).

Dnes tvoří většinu nabídky značky vozy typu SUV. Specialitou je pak elektromobil Leaf, který je nejslavnějším autem do zásuvky na světě, dnes se prodává už jeho druhá generace.

V roce 1999 Nissan, který byl v té době v existenčních problémech, vytvořil alianci s francouzským Renaultem a v roce 2016 vznikla současná aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, tehdy japonsko-francouzská skupina Nissan-Renault koupila Mitsubishi.

Zapojením Mitsubishi do aliance vznikla skupina s ročním odbytem kolem deseti milionů vozů ročně, která konkuruje největším světovým automobilkám Toyota a Volkswagen. Renault v současnosti vlastní v Nissanu podíl přes 43 procent, zatímco Nissan má v Renaultu téměř 15procentní podíl. Nissan je navíc největším akcionářem automobilky Mitsubishi. Aliancí nedávno otřáslo obvinění dnes již bývalého šéfa automobilky Nissan Motor Carlose Ghosna z finančních pochybení, protože v uplynulých letech podhodnocoval své příjmy. Více čtěte zde.

Autoři: ,

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

VIDEO: Tesla řízená autopilotem raketově startuje pornohereččinu kariéru

Pornoherečka pořádně využila autopilota Tesly (13. května 2019)

„Ukázalo se, že existuje více způsobů využití autopilota, než jsme si představovali,“ reaguje Elon Musk na video, které...

Autofotka týdne: VW startuje svou elektrickou éru, zájem je obrovský

Volkswagen ID.3

Čtyřiasedmdesáté výročí konce války, té, ze které vzešel Brouk, oslavil Volkswagen startem nové éry. Ve středu 8....

První elektromobil ukáže Škoda na hokejovém šampionátu. Máme fotky z Prahy

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Mladoboleslavská automobilka představí první sériové elektrifikované modely 23. května v Bratislavě při příležitosti...

Další z rubriky

Ojetin se stočeným tachometrem ubývá, kupující jsou obezřetnější

Ilustrační snímek

Podíl ojetých aut na českém trhu se stočeným tachometrem v prvním čtvrtletí klesl meziročně o zhruba sedm procentních...

V Polsku za stočený tachometr pět let vězení, České předpisy jsou chabé

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Až pětileté vězení bude v Polsku hrozit podvodníkům, kteří při prodeji vozu falšují údaje o stavu najetých kilometrů....

Tatra 603 vznikala potají jako Valuta. Její plakát jde do dražby

Tatra Valuta

Valuta se rodila potají. Projekt limuzíny, jejíž neopakovatelné tvary dodnes ohromují svět, dal nakonec vzniknout Tatře...

Najdete na iDNES.cz