Nerealizované moskviče: MPV i automatická převodovka

  20:23aktualizováno  20:23
Zdánlivě konzervativní automobilka má ve své historii několik velice pozoruhodných prototypů. Některé patřily k dobové technologické špičce a použitá technika často konkurovala tomu nejlepšímu ze západní automobilové produkce. Východní blok tak poznal prvního předchůdce MPV již v roce 1964 a o devět let později limuzínu s nezávisle zavěšenými koly a samočinnou převodovkou.

MOSKVIČ

VELKÁ PŘÍLOHA ...zde

V bohatýrských šedesátých a sedmdesátých letech vznikla celá řada zajímavých nerealizovaných modelů. Moskvič se pokoušel mj. vyrábět terénní vozy, ovšem prototypy 415 a 416, vycházející z amerického Jeepu, se výroby nedočkaly. Stejně dopadl i moderně tvarovaný typ 2150 ze sedmdesátých let.

MPV s předním pohonem
Vzniklo jako prototyp již v roce 1964. Jmenovalo se nejprve PT, později NAMI-107 Vasilek a nechyběla mu řada progresivních řešení, jako vpředu napříč uložený motor, prostorový rám s uchycenými vnějšími plastovými panely a sedadla ze vstřikované polyuretanové pěny. Zajímavostí byly posuvné pedály. Bohužel i tato nadčasová konstrukce doplatila na nedostatek zájmu a peněz.

Moskvič 3-5-6

Na automat pro masy nedošlo
V sedmdesátých letech přišly další dva prototypy; 3-5-3 vznikl v roce 1970 jako prodloužená verze limuzíny 412, zajímavější ovšem byl 3-5-6 z roku 1973. Nově tvarovaný sedan s přepracovaným podvozkem poháněla dvoukarburátorová osmnáctistovka o výkonu 103 k prostřednictvím samočinné převodovky Borg-Warner!

Roku 1974 přišel prototyp C1 s karoserií, vzhledově blízkou Saabu 900. Zážehová patnáctistovka byla převrtána na 1700 cm³ a vyvíjela 81 k. Vůz dostal zcela nový podvozek se vzpěrami McPherson vpředu a nezávisle zavěšenými zadními poháněnými koly - podobně jako tehdejší BMW. O dva roky později následoval C2, podobný kadettu, na kterém se ověřovaly nejmodernější prvky pasivní bezpečnosti.

NAMI-107 Vasilek

Moskvič = východní BMW
Roku 1976 vznikl i C3, s technikou převzatou z C1 a karoserií, vzhledově podobnou budoucímu produkčnímu typu 2141 Aleko. Do výroby bylo počítáno i s verzí sedan a prototypové zkoušky probíhaly i srovnáváním s BMW 520. C4 s nádhernou sportovní karoserií bohužel zůstal jen na papíře.

Roku 1988 došlo na další pokus o velkoprostorové auto - i českému publiku známý projekt tvůrčího studia NAMI, pojmenovaný Debut-2, nedosáhl sériové výroby, stejně jako další prototyp z téhož roku, sedmimístný 2139-Arbat s moderním designem, posuvnými bočními dveřmi a otočnými sedadly.

Moskvič 412 zažil i bezstarostná šedesátá léta

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Formule budou řádit v Brně, hvězdami budou pekelník a drak

Historické formule zas budou řídit na brněnském výstavišti

Po půlstoletí se na brněnské výstaviště vracejí závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival mezi pavilony...

Specialista na malá auta slaví 120 let. Fiat patří k nejstarším značkám světa

Fiat 500

Automobilka Fiat je dnes čtvrtým nejstarším výrobcem automobilů na světě. Déle vyrábějí bez přestání motorová vozidla...

VIDEO: Unikátní Škoda 200 RS řádí mezi pavilony brněnského výstaviště

Škoda 200 RS

Jednou z nejparádnějších motoristických akcí uplynulého víkendu bylo setkání historických závodních aut a motorek na...

Najdete na iDNES.cz