Naprostý průlom v životě Václava Klause: trabant

aktualizováno 
Před padesáti lety se v NDR rozjela výroba vysmívaného vozítka Trabant. "Jakou výhodou pro mne – naprostého laika – bylo toto jednoduché auto, asi nikdo nemůže docenit," vzpomíná prezident Václav Klaus.

Východoněmecká legenda se zrodila z nouze, letos slaví padesáté narozeniny | foto: iDNES.cz

Východoněmecká legenda se zrodila z nouze. Protože hospodářství NDR trpělo v 50. letech nedostatkem plechu, padlo nařízení, že karoserie nového vozu musí být z umělé hmoty.

Kvůli tomu vůz v budoucnu schytal řadu hanlivých přezdívek: tygr z leukoplastu, pryskyřičník pádivý, bakeliťák nebo pomsta za Sudety.

Svět se dodnes směje, ale majitelé trabantu tvrdí, že jejich auta přežijí všechno.

Teď mají další argument: 7. listopadu to bude přesně padesát let, co dvoutaktní "reng-deng-deng“ autíčko poprvé sjelo z výrobní linky. Stalo se tak na výročí Velké říjnové socialistické revoluce ve východoněmeckém Zwickau.

A protože to bylo krátce po vypuštění první umělé družice Sputnik, dostalo vozidlo z ideologických důvodů stejné jméno přeložené do němčiny – Trabant.

V Československu se prodalo na 160 tisíc vozů. Jedním ze šťastných majitelů byl tehdy i současný prezident Václav Klaus. Trabanta neměl jednoho, ale hned dva.

V roce 1974 si pořídil bílou limuzínku, kterou vyměnil za praktického brčálově zeleného kombíka, se kterým cestoval až do roku 1985.

"Teprve pak jsme se zmohli na první škodovku. Vyrůstal jsem v rodině, která na auto nikdy neměla, a proto byl můj první trabant – ve věku, kdy mi bylo 33 let – naprostým průlomem a revolucí, která zásadně změnila náš život. Posun od ne-auta k trabantu je totiž neskonale větší než posun od trabanta k luxusnějšímu autu,“ míní Václav Klaus.

"Co jsme s ním dovezli na chalupu stavebního materiálu, by nikdo neuvěřil. Kolikrát jsme v nepřijatelném počasí jeli na víkend do Krkonoš a trabant to vždycky zvládl. Jakou výhodou pro mne – naprostého laika – bylo toto jednoduché auto, asi nikdo nemůže docenit.“

Laciné vozítko se sice prodávalo skvěle (ostatně lidé z NDR žádnou velkou volbu ve výběru aut neměli), ale vývoj měl jít dál. Na počátku 70. let začali konstruktéři spolupracovat s mladoboleslavskými škodováky.

Výsledkem byl pozoruhodný vůz, který na první pohled připomínal zkříženého trabanta s naší "stodvacítkou“. Němci ale nakonec raději vyměnili dvoutaktní motor za čtyřtaktní.

Trabanty definitivně odrovnal příchod kapitalismu, kdy se do východní Evropy přivalily ojetiny ze Západu. Poslední vůz mechanici poslali do světa odpoledne 30. dubna 1991.

Magazín DNES!

Péťa

Trabant slaví 50. narozeniny čtěte ve čtvrtečním magazínu dnes

Jak vypadal kříženec trabanta a škodovky? Proč nikdy na silnice nevyjel? Jak radily časopisy řidičům, aby si trabanty vylepšili?
Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Specialista na malá auta slaví 120 let. Fiat patří k nejstarším značkám světa

Fiat 500

Automobilka Fiat je dnes čtvrtým nejstarším výrobcem automobilů na světě. Déle vyrábějí bez přestání motorová vozidla...

Tisíc kilometrů za týden, to bylo rekordní dobrodružství z Čech do Německa

Před 125 lety se na 939 km dlouhou cestu vydal baron Liebieg s vozem Benz...

Šestnáctého července uplynulo 125 let od první dálkové jízdy na světě, která nese českou stopu. Dobrodružnou cestu...

Sněhulák v dehtu: Rozumíte hantýrce bazarníků? Otestuje se

Ilustrační snímek

Českem začíná východoevropská říše ojetin. Porozumět tajemnému jazyku bazarníků je pro ty, kteří nové auto nechtějí,...

Najdete na iDNES.cz