Pátek 4. prosince 2020, svátek má Barbora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 4. prosince 2020 Barbora

Nejslavnější automobilka slaví 70 let. První ferrari testoval sám Enzo

Je středa 12. března 1947, na dvorku malé fabriky v Maranellu se kolem čtvrté odpolední sešlo sedmnáct lidí. Konstruktéři a mechanici sledují, jak za volant auta bez karoserie usedá vysoký charismatický muž v šedém obleku, ze kterého září bílá košile. Malé publikum je svědkem startu prvního vozu nové značky sportovních aut.

Museo Enzo Ferrari Modena | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Ten muž jménem Enzo si ve 49 letech právě splnil sen a zároveň založil jednu z nejuctívanějších automobilek světa. Před 70 lety se startem modelu 125 S narodilo Ferrari.

Vlastní stáj

Enzo Ferrari ve své závodní kariéře zrovna díru do světa neudělal, jako geniální stratég a šéf svého týmu Scuderia Ferrari ovšem exceloval. Ve třicátých letech to byly Alfy Romeo v barvách Ferrariho stáje, které kralovaly. Ferrari, ale chtěl stavět stroje vlastního jména.

V září 1939 se s Alfou rozešel, podle dohody, které se dnes říká konkurenční doložka, ovšem nesměl v následujících čtyřech letech používat své jméno v souvislosti s automobilovým závoděním.

Enzo ovšem nezahalí, zakládá značku Auto Avio Construzioni, která postavila dva závodní speciály na základech Fiatu 508C. Válka ale závodním ambicím vystavila stopku a Ferrariho továrna vyrábí pro armádu.

Už tehdy sídlí v Maranellu, despotický a umanutý Ferrari je totiž taky trochu paranoidní. Město nedaleko Modeny si zvolí za sídlo prý proto, že do něj nevedou koleje. Ferrari totiž říká, že se letci při náletech orientují podle kolejí, které obvykle vedou do provozů na výrobu zbraní. Enzovi se to ovšem zrovna nepotvrdilo - v letech 1944 a 45 ústředí jeho firmy dvakrát vybombardovali.

Museo Enzo Ferrari Modena

To nedostrojené auto, které právě nastartoval, má v útrobách dvanáctiválec objemu 1,5 litru, jehož autorem je geniální motorář Alfy Romeo Gioacchino Colombo.

Šéf firmy jménem Auto Costruzioni Ferrari (roku 1960 ji přejmenuje na Sefac - Società esercizio fabbriche automobili e corse, a pět let nato konečně na Ferrari), nechá chvíli zahřát motor a vyrazí ze dvora na krátké testovací kolečko, občas to prý rozpálí až na stopadesátku (připomínáme, píše se rok 1947!).

Stavěli ho velikáni

Model jménem 125 S, který je prvním modelem nové značky, má za sebou první test. Prvního praferrari vznikly jen dva kusy. Geniální hlavy, kterými se Ferrari obklopil, ho vytvořily za rok a půl. Colombo na motoru začíná pracovat v srpnu 1945 ve svém milánském domě, 5. června 1946 je u firmy Gilco hotový rám a 5. srpna motor. To už na něm s Colombem pracuje Giuseppe Busso, zbožštělý motorář, k jehož šestiválci pro Alfu Romeo se milovníci italských aut modlí.

Fotogalerie

Závodní poklady v rodném domě Enza Ferrariho

Sedmdesát koní ukrytých v novém motoru začínají na testovací stolici drezůrovat 26. září. Luigi Bazzi z něj laborováním s časováním a dodávkou paliva nakonec vyždímá 118.

Ferrari rozhodne, že objem jednotlivých válců dá jméno celému autu. Písmeno, které následuje, odkazuje na jeho zaměření: S znamená Sport, C znamená Corsa (závod), GP je pro Grand Prix.

Famózní start

Ferrari rozhoduje o stavbě druhého šasi a nasmlouvává si místního téměř neznámého řemeslníka Giuseppeho Peirettiho, aby postavil otevřenou karoserii, které se v Itálii tradičně říká „barchetta“ (italsky loďka). Pro Enza je totiž „obal“ jen nutná povinnost. Kryt na to, co je pro něj nejdůležitější - šasi a především motor.

Ferrari chce svůj stroj samozřejmě postavit na start závodu. Sportovním ředitelem stáje se stává Federico Giberti. Prvním továrním pilotem se stane Franco Cortese, ročník 1903, není to hvězda, ale je spolehlivý a loajální. Debut si Ferrari ve verzi 125 SD odbyde 11. května na okruhu v Piacenze. 20. května vyhraje ve velké ceně Říma.

V prvním roce postaví automobilka tři vozy, které se zúčastní 14 závodů, ze kterých si odvezou sedm vítězství, ať už absolutních, nebo ve třídě. To už za volant usedá slavný Tazio Nuvolari. Na hvězdnou kariéru je zaděláno.

  • Nejčtenější

Vánoce ve Škodě Auto budou bohaté, odbory si vyjednaly bonusy i vyšší benefity

Tisíce zaměstnanců mladoboleslavské automobilky Škoda se mohou těšit na bohatou předvánoční výplatu. Škoda zaměstnance...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý dojezd. S novou platformou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ve Wolfsburgu vědí, že Škoda vyřeší to, s čím si jiní neporadí, říká nový šéf

Premium Thomas Schäfer je od srpna novým šéfem značky Škoda. Do Mladé Boleslavi nastoupil v roce koronavirové paralýzy a...

Jaro jsme zpackali, řídila to parta ambiciózních analytiků, bilancuje Balík

Premium Česko jarní vlnu epidemie koronaviru nezvládlo, lockdown byl zbytečně tvrdý a jeho následky pocítí lidé teprve v...

Drsná svědectví z českých „callcentráků“: trestání baseballkou, celý den bez WC

Premium Ponižování, výsměch i fyzické tresty. To vše zažili lidé v některých call centrech. Jedni vzpomínají na minimální čas...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

  • Další z rubriky

Ettore Bugatti: Perfekcionista, který tvořil nedostižné motory

Premium Ettore Bugatti je jedním z konstruktérů, jejichž jména se navždy zařadila mezi ikony automobilového průmyslu....

Deset kol za vítězem i srážka se záchranáři. Kdo byli nejhorší piloti v F1?

Premium V nižších závodních sériích je poměrně běžné, že si jezdci své místo u týmu platí. V F1 sice musíte mít rovněž štědré...

Malý velký muž F1. Bernie Ecclestone byl vždy o pár tahů napřed

Premium Bernieho Ecclestona řada z vás zná jako velkého šéfa F1. Jak ale ke svému obrovskému vlivu přišel, kudy vedly jeho...

Český automobilový světoběžník měl zážitků na čtyři životy

Premium Úspěšný obchodník, závodník, vynálezce… Než Jaroslav Juhan před devíti lety v nedožitých devadesáti zemřel, stihl toho...

Jaká je smrtnost? Kde hrozí nákaza covidem? Nové důkazy vědců nepotěší

Jaké jsou vědecké důkazy o účinnosti roušek a respirátorů? V jaké situaci je největší riziko nákazy? Kolik procent...

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Fronty u kadeřníků, obchody počítají zákazníky. Velké rozvolnění začalo

Sledujeme online Po více než měsíci se ve čtvrtek opět otevřely obchody, restaurace a provozovny služeb. Obchodníci se na něj dlouhodobě...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...