Sobota 24. října 2020, svátek má Nina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 24. října 2020 Nina

Nejslavnější automobilka slaví 70 let. První ferrari testoval sám Enzo

Je středa 12. března 1947, na dvorku malé fabriky v Maranellu se kolem čtvrté odpolední sešlo sedmnáct lidí. Konstruktéři a mechanici sledují, jak za volant auta bez karoserie usedá vysoký charismatický muž v šedém obleku, ze kterého září bílá košile. Malé publikum je svědkem startu prvního vozu nové značky sportovních aut.

Museo Enzo Ferrari Modena | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Ten muž jménem Enzo si ve 49 letech právě splnil sen a zároveň založil jednu z nejuctívanějších automobilek světa. Před 70 lety se startem modelu 125 S narodilo Ferrari.

Vlastní stáj

Enzo Ferrari ve své závodní kariéře zrovna díru do světa neudělal, jako geniální stratég a šéf svého týmu Scuderia Ferrari ovšem exceloval. Ve třicátých letech to byly Alfy Romeo v barvách Ferrariho stáje, které kralovaly. Ferrari, ale chtěl stavět stroje vlastního jména.

V září 1939 se s Alfou rozešel, podle dohody, které se dnes říká konkurenční doložka, ovšem nesměl v následujících čtyřech letech používat své jméno v souvislosti s automobilovým závoděním.

Enzo ovšem nezahalí, zakládá značku Auto Avio Construzioni, která postavila dva závodní speciály na základech Fiatu 508C. Válka ale závodním ambicím vystavila stopku a Ferrariho továrna vyrábí pro armádu.

Už tehdy sídlí v Maranellu, despotický a umanutý Ferrari je totiž taky trochu paranoidní. Město nedaleko Modeny si zvolí za sídlo prý proto, že do něj nevedou koleje. Ferrari totiž říká, že se letci při náletech orientují podle kolejí, které obvykle vedou do provozů na výrobu zbraní. Enzovi se to ovšem zrovna nepotvrdilo - v letech 1944 a 45 ústředí jeho firmy dvakrát vybombardovali.

Museo Enzo Ferrari Modena

To nedostrojené auto, které právě nastartoval, má v útrobách dvanáctiválec objemu 1,5 litru, jehož autorem je geniální motorář Alfy Romeo Gioacchino Colombo.

Šéf firmy jménem Auto Costruzioni Ferrari (roku 1960 ji přejmenuje na Sefac - Società esercizio fabbriche automobili e corse, a pět let nato konečně na Ferrari), nechá chvíli zahřát motor a vyrazí ze dvora na krátké testovací kolečko, občas to prý rozpálí až na stopadesátku (připomínáme, píše se rok 1947!).

Stavěli ho velikáni

Model jménem 125 S, který je prvním modelem nové značky, má za sebou první test. Prvního praferrari vznikly jen dva kusy. Geniální hlavy, kterými se Ferrari obklopil, ho vytvořily za rok a půl. Colombo na motoru začíná pracovat v srpnu 1945 ve svém milánském domě, 5. června 1946 je u firmy Gilco hotový rám a 5. srpna motor. To už na něm s Colombem pracuje Giuseppe Busso, zbožštělý motorář, k jehož šestiválci pro Alfu Romeo se milovníci italských aut modlí.

Fotogalerie

Závodní poklady v rodném domě Enza Ferrariho

Sedmdesát koní ukrytých v novém motoru začínají na testovací stolici drezůrovat 26. září. Luigi Bazzi z něj laborováním s časováním a dodávkou paliva nakonec vyždímá 118.

Ferrari rozhodne, že objem jednotlivých válců dá jméno celému autu. Písmeno, které následuje, odkazuje na jeho zaměření: S znamená Sport, C znamená Corsa (závod), GP je pro Grand Prix.

Famózní start

Ferrari rozhoduje o stavbě druhého šasi a nasmlouvává si místního téměř neznámého řemeslníka Giuseppeho Peirettiho, aby postavil otevřenou karoserii, které se v Itálii tradičně říká „barchetta“ (italsky loďka). Pro Enza je totiž „obal“ jen nutná povinnost. Kryt na to, co je pro něj nejdůležitější - šasi a především motor.

Ferrari chce svůj stroj samozřejmě postavit na start závodu. Sportovním ředitelem stáje se stává Federico Giberti. Prvním továrním pilotem se stane Franco Cortese, ročník 1903, není to hvězda, ale je spolehlivý a loajální. Debut si Ferrari ve verzi 125 SD odbyde 11. května na okruhu v Piacenze. 20. května vyhraje ve velké ceně Říma.

V prvním roce postaví automobilka tři vozy, které se zúčastní 14 závodů, ze kterých si odvezou sedm vítězství, ať už absolutních, nebo ve třídě. To už za volant usedá slavný Tazio Nuvolari. Na hvězdnou kariéru je zaděláno.

  • Nejčtenější

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou nejzásadnější parametry...

Tesla na suchu. Práce na továrně u Berlína stojí kvůli nezaplacené faktuře

Tesla má kuriózní potíž se stavbou své Gigafactory na výrobu elektrických vozidel v Německu. Velké staveniště se totiž...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Závady, kterých si běžně nevšimnete. Jak je rozpoznáte a kolik stojí oprava?

Premium Jízda po městě a na krátké vzdálenosti mnoho funkčních problémů auta vůbec neodhalí. Všimnout si jejich příznaků...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nové nejrychlejší auto světa jede 533 km/h, je to americká SSC Tuatara

V různých dílnách a laboratořích najdeme vozidla, která umí překonat na souši i 1 235 km/h, tedy rychlost zvuku. Jenže...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Před 90 lety vyjel první Moskvič, čeští nadšenci to oslavili srazem

V roce 1930 vyrobili v Moskvě první auto značky Moskvič, byl to licenční Ford A. Poslední vůz vyrobila automobilka v...

Nejlepším rodinným autem je dodávka, říká Jan Bordovský. „Tédvojka“ jej odvezla i na svatbu

Je nadšenec do koloběžek. Snaží se kultivovat český karavaning, dostat ho na evropskou úroveň a dal mu hlas ve veřejném...

Historie Škody začala před 125 lety rukoudáním dvou Václavů

Před 125 lety, 30. září 1895, byla založena firma Laurin&Klement, předchůdkyně dnešní automobilky Škoda Auto. Založení...

Poslední sraz před koronauzávěrou: krásná stará auta v Roztokách

S automobilovými srazy je pro letošek utrum. Závěrečným podzimním akcím vystavuje definitivní stopku koronavirová...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...

Tři týdny a konec. Prodloužení restrikcí by nás zničilo, tvrdí obchodníci

Vládní rozhodnutí o uzavření obchodů a služeb jejich provozovatele rozzlobilo, přestože většina z nich tento krok...