Do obchodního domu vstupte ZDE |
Dostat se před rokem 1989 k autu znamenalo strávit několik nocí ve spacáku před Mototechnou nebo Tuzexem, případně finančně podpořit své přání u vlivného známého.
Do šedesátých let se zájemce neobešel bez poukazu, který však nebylo snadné získat, do sedmdesátých zase nákup ztěžovaly pořadníky.
POZOR, zvláštní dodávka vozů Trabant 601 ve verzích sedan a kombi. |
Tehdy už také bylo možné si přes Tuzex objednat prakticky libovolný vůz, ovšem s patřičnými obstrukcemi a poplatky.
Příchodem plechového prominenta do rodiny však starosti teprve začínaly - podobné obstrukce čekaly i při nákupu náhradních dílů či shánění kvalifikovaného servisu. Oleje čí svíčky - to ještě nebyl takový problém, ovšem koupit třeba halogenovou žárovku či barumku "steelku", to byl úkol, hodný diplomata. Nepoctivost a ležérnost tehdejších autoservisů pak vešla do legend i několika dobových satirických komedií.
Automobilový trh socialistického Československa ovšem nebyl tak chudý, jak by se mohlo na první pohled zdát. Kromě obligátních škodovek, lad, moskvičů a trabantů se občas před branami mototechny odehrál boj o místo ve frontě na renaulty, fordy nebo citroëny.
Honorace jezdila v tatrovkách. Elegáni, kteří měli štěstí a známé na správných místech, dělali parádu v hillmanech, Austinech Allegro, simkách a chryslerech. Ti nejštastnější se dostali k saabům.
V prodejnách automobilů se za čtyři desítky let, kdy bylo Československo uzavřeno za ostnatým drátem východního bloku, objevilo překvapivě hodně aut. Občas dovolili pohlaváři dovézt několik "kapitalistických" aut. Když se komunistický režim hroutil, dostalo se do Československa kupříkladu 1500 korejských Daewoo Racer.
V následujícím přehledu najdete neúplný přehled aut, která byla v průběhu let možno na socialistickém trhu koupit.
Poválečné období: Tatra 57B, Tatra 87, Škoda 1101 Tudor, Aero Minor
Padesátá léta: Škoda 1200 Sedan, 1201, Škoda Spartak, Škoda 440, Škoda 445, Škoda 450 (pozdější Octavia a Felicia), Tatra 600 Tatraplan, Tatra 603-1, GAZ M20 Poběda, GAZ 21/22 Volga, Moskvič 407, Simca 1300, Warburg 311/312, IFA F9, IFA P70, Ford Anglia
Šedesátá léta: Škoda Octavia, Škoda Octavia Super, Škoda Felicia, Škoda 1202 STW, Škoda 1000 MB/1000 MBX/1100 MBX, Škoda 100/110, Tatra 603-2, Moskvič 408/412/426/427, Hillman Minx, Ford Cortina Mk.I 1200, Simca Aronde, Simca 1301/1501/Special, Renault 4CV, Renault 4, Renault 8, Renault 10 Major, Renault 12, Renault 6, Fiat 500 a 600/600D, Fiat 1300, Fiat 1500, Fiat 125, Fiat 125P, Wartburg 312/353W, Trabant 600, Trabant 601, Ford Taunus 17M, Saab 96, IFA P50
Sedmdesátá léta: Fiat 128, Fiat 127, Fiat 126P, Citroen GS, Renault 5, Renault 16, Renault 14, Renault 20, Wartburg 353, Trabant 601, Austin Allegro, Simca 1307, Chrysler 160/180, Škoda 105/120, Tatra 613, Škoda 110 R,VAZ 2101/21011/2102/2103/2106/21061, Moskvič 2137/2138/2140, GAZ 24 Volga, Ford Cortina Mk.II 1300, Ford Cortina Mk.III 1600, Saab 99, Talbot Horizon, Toyota Carina, Zastava 101, Fiat 850, Dacia 1300, Fiat 131 Mirafiori, ARO 240
Osmdesátá léta: VAZ 2105/21053/2107/2108/21083/2109/21093/2121, GAZ 3102 Volga, Škoda 125/130/135/136, Škoda 120 Garde/130 Rapid, Škoda Favorit, Renault 9TL, Renault 11TL, Fiat 127 Special, Fiat Uno, Ford Escort 1,3L, Ford Sierra 1,6L, ZAZ 1102 Tavrija, Moskvič 2141 Aleko, Volvo 340, Renault 15, Renault 17, Renault 18, Renault 20, Renault Nevada, Polonez, Dacia 1310 TX, Oltcit 11, ARO 10,Talbot 1510
... a samozřejmě Velorex Oskar (50. léta)
Jaká auta v přehledu chybí? Pište do diskuze pod článkem.
Do obchodního domu vstupte ZDE |
CENY AUTOMOBILŮ V ČSSR V ROCE 1978
Zdroj: WWW.ZASTAVA.CZ
Typ vozu |
země původu |
cena |
cena |
Renault 20 |
Francie |
182 200,- |
182 200,- |
Austin Allegro |
Velká Británie |
122 200,- |
122 200,- |
Fiat 131 (1600 ccm) |
Itálie |
118 800,- |
118 800,- |
Volha 2404 |
Sovětský svaz |
117 000,- |
117 000,- |
Volha 24 |
Sovětský svaz |
105 000,- |
105 000,- |
Fiat 127 (2d) |
Itálie |
81 400,- |
81 400,- |
Lada 1600 |
Sovětský svaz |
76 400,- |
81 400,- |
Lada 1500 |
Sovětský svaz |
72 100,- |
77 500,- |
Fiat 125P (1500 ccm) |
Polsko |
68 450,- |
71 500,- |
Škoda 110R |
ČSSR |
66 800,- |
66 800,- |
Lada 1200 kombi |
Sovětský svaz |
66 200,- |
66 200,- |
Dacia 1300 |
Rumunsko |
66 000,- |
66 000,- |
Škoda 120 GLS |
ČSSR |
65 000,- |
65 000,- |
Wartburg 353 Tourist |
NDR |
64 300,- |
64 300,- |
Zastava 1100 |
Jugoslávie |
64 000,- |
64 000,- |
Lada 1300 |
Sovětský svaz |
64 000,- |
64 000,- |
Škoda 120 LS |
ČSSR |
62 700,- |
62 700,- |
Fiat 125P (1300 ccm) |
polsko |
62 050,- |
62 050,- |
Škoda 120 L |
ČSSR |
58 800,- |
58 800,- |
Wrtburg 353 LUX |
NDR |
58 300,- |
60 000,- |
Lada 1200 |
Sovětský svaz |
58 200,- |
58 200,- |
Moskvič 2137 kombi |
Sovětský svaz |
58 000,- |
58 000,- |
Škoda 105 L |
ČSSR |
57 000,- |
63 000,- |
Wartburg 353 Standard |
NDR |
56 300,- |
56 300,- |
Škoda 105 S |
ČSSR |
56 000,- |
52 000,- |
Moskvič 2140 |
Sovětský svaz |
53 700,- |
57 000,- |
Moskvič 2138 |
Sovětský svaz |
48 100,- |
51 000,- |
Fiat 126P |
Polsko |
42 000,- |
42 000,- |
Trabant 601 Kombi |
NDR |
39 500,- |
39 500,- |
Trabant 601 |
NDR |
36 500,- |
36 500,- |
Průměrný měsíční plat byl v roce 1977 v Československu 2 444,- Kčs,
o rok později vzrostla průměrná mzda na 2 517,- Kčs.