Uměle vyrobené ojetiny jsou šancí pro ty, kteří nechtějí čekat

aktualizováno 
Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq, Kodiaq, Rapid, Mazda CX-3 a Suzuki Vitara. Důvody jsou však úplně odlišné.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Viktor Chlad, MAFRA

Auto není rychloobrátkové zboží a lidé si ho většinou pořizují na delší dobu. Už ani firmy si neberou auta na roční leasing, obvyklé jsou pronájmy na nejméně tři či čtyři roky. Existují však auta, která v bazarech seženete jako poměrně zánovní.

Zajímavé údaje přinesla statistika americké společnosti iSeeCars, která vzala údaje o 44 milionech nových aut prodaných v USA během let 2017 a 2018. Podle VIN kódu z nich vyfiltrovala z tamních databází deset modelů, které lidé koupili jako nové a následně je prodali do bazaru v době od čtyř do dvanácti měsíců.

Statistika je to překvapivá, posuďte sami. Poslední sloupec uvádí procento nových aut prodaných do jednoho roku:

  1. Mercedes-Benz C 12,4 %
  2. BMW 3 11,8 %
  3. Range Rover Discovery Sport 11,8 %
  4. Range Rover Evoque 10,9 %
  5. Mini Clubman 10,7 %
  6. BMW X1 10,4 %
  7. BMW X3 9,0 %
  8. Nissan Versa Note 9,0 %
  9. Jaguar XF 8,8 %
  10. Nissan Versa 8,7 %

Je však třeba počítat s tím, že Američané mění auto častěji než Evropané, do jednoho roku to udělá 3,4 procenta majitelů nového auta. ISeeCars statistiku rovněž upravila tak, že zahrnula pouze modely, kterých se ročně prodá víc než padesát tisíc kusů a pokusila se ji maximálně očistit od tzv. předváděcích aut, takže nepočítala vozy prodávané jako nové s více než 800 najetými kilometry a naopak prodávané jako ojetiny s méně než 6 400 kilometry.

Zástupci tamních automobilek to vysvětlují tím, že většinou jde o zákazníky, kteří si poprvé koupí luxusní (většinou evropské) auto v nižším stupni výbavy, a to pak často nenaplní jejich očekávání vyvolané reklamou. Američané se tedy podle této teorie nezbavují mercedesů a bavoráků kvůli  špatné kvalitě, ale zjednodušeně proto, že v reklamě vidí automobil v nejvyšší výbavě s doplňky, u dealera si vyzkoušejí třeba šestiválcový motor, ale koupí si čtyřválec v základní výbavě a pak nejsou spokojení.

V ČR je to jinak

V České republice bylo v roce 2018 registrováno celkem 3 751 ojetých vozidel se stářím do jednoho roku (2,12 %) a 9 278 do tří let (5,24 %). Na základě údajů, poskytnutých společností AAA Auto, nám vyjde následující pětice vozů, které se v bazarech nejčastěji objeví jako mladší než tříleté:

  1. Škoda Karoq – v průměru roční vozy s 15 tisíci najetými kilometry
  2. Škoda Kodiaq – v průměru roční vozy s 15 tisíci najetými kilometry
  3. Mazda CX-3 – v průměru dvouapůlroční vozy s 25 tisíci najetými kilometry
  4. Suzuki Vitara – dvouapůlroční vozy s 32 tisíci najetými kilometry
  5. Škoda Rapid Spaceback – téměř tříletá auta s 28 tisíci najetými kilometry

Důvody jsou však úplně jiné než v USA. Z velké části jde o „uměle“ vytvořené ojetiny. Auta nejprve slouží v rámci třeba půlročního či ročního leasingu jako služební vozy pro zaměstnance automobilek nebo bazarů, případně jako předváděcí vozy. A pak jdou do prodeje jako ještě téměř novotou vonící ojetiny. 

Mladé ojetiny

TÉMA

Stáří českého automobilového parku je notoricky známé. Patnáct let a víc. Samotné automobilky už tuší, že víc nových aut při aktuální kupní síle Čechů a situaci na trhu neudají. Takže se začaly tlačit do prodeje vlastních ojetých vozů. Čtěte více

Jde totiž o výhodný obchod pro všechny tři strany. Automobilky si jednak navyšují statistiky nově prodaných vozů, jednak „obsazují“ svými produkty i trh zánovních ojetin. Bazary mají co nabízet. A spokojení jsou i zákazníci, protože existuje početná skupina těch, kteří chtějí v podstatě nový vůz, ale zároveň si uvědomují, že úplně novému autu klesne cena hned po opuštění předávacího místa u prodejce. 

Výhodnější je pro ně zánovní ojetina, kterých je na trhu pořád málo. Navíc na nové vozy z výroby se dnes běžně čeká několik měsíců i půl roku, ale mírně ojeté auto můžete mít v podstatě hned, když se smíříte s tím, že si nemůžete objednat přesně danou příplatkovou výbavu.

To potvrzuje Petr Vaněček, provozní ředitel mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO. „O Karoqy i Kodiaqy je velký zájem, na nové vozy z výroby se stále čeká a nejsou k dodání ihned. To jsou zřejmě důvody, které vedou jejich stávající majitele k výhodnému prodeji zánovních kusů,“ tvrdí. 

A dodává další důvody, proč je mezi nejmladšími ojetinami právě těchto pět modelů. „Mazda i Suzuki na své vozy běžně poskytují tříletou záruku, dá se tedy odvodit, že majitelé své vozy poprvé mění v okamžiku, kdy je na dohled její konec. Stále však jde o zánovní a bezproblémová auta s benzinovými motory bez turba,“ vysvětluje. 

„Právě zátah a jízdní projev moderního turbomotoru může být pro majitele také argumentem pro výměnu za nový vůz. Pro zákazníka kupujícího ojetý nebo zánovní vůz s vidinou dlouhodobého provozu je naopak výhodou co nejjednodušší technika vozu bez turbodmychadla,“ dodává Vaněček.

Porovnejte si ceny povinného ručení a najděte to nejvýhodnější.

Rapid Spaceback zákazníci na výkup vozí ještě v provedení před faceliftem a s motorem 1.2 TSI. „Často zůstávají Spacebacku věrní a svůj vůz obměňují za cenově velice výhodné poslední dostupné kusy faceliftovaného provedení s motorem 1.0 TSI. Očekáváme, že tento trend bude trvat i nadále a zákazníci budou měnit zánovní Spacebacky, tentokrát za nový model Scala.“ 

Zajímavé také je, že s běžnými liftbackovými rapidy zákazníci jezdí až se čtyřapůlročními a obměňují je tak po delší době než hatchbackovou variantu Spaceback.

Autoři:
  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Poprvé a naposledy. Před 70 lety Československo zažilo „formuli 1“

Přesně před sedmdesáti lety v Brně odstartovali světoví automobiloví závodníci do první a poslední poválečné Velké ceny...

Déšť veterány nezastaví. Na ondřejovský kopec šplhaly jako zamlada

Posázavský Klub Historických Vozidel už tradičně pořádá koncem září závod Ondřejovská osmička. Na osmdesátikilometrovém...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Pojízdná laboratoř Mercedesu slaví. Do Brna přijela s rekordním dieselem

Přesně před 41 roky to auto nešlo na brněnském strojírenském veletrhu přehlédnout. Oranžový sporťák a u něj totem s...

Najdete na iDNES.cz