Vůz prakticky celý zkonstruoval Alexander Issigonis se svým týmem. Použitá koncepce „vše vpředu“ (motor i poháněná náprava) se pro malé automobily napříště stala standardem.
Aby se pohonné ústrojí pod krátkou přední kapotu vůbec vešlo, musel být motor uložen napříč a převodovka pod ním. Chladič pak dostal netradiční umístění podél blatníku. Relativně velkého prostoru interiéru vozu bylo dosaženo i díky umístění kol do samotných rohů karoserie, což se ukázalo být šťastným řešením i z hlediska skvělých jízdních vlastností auta.
Mini už mini nebudeEXKLUZIVNĚ Rozhovor s designérem Mini Thomasem Sychou čtěte zde |
K zákazníkům auto zamířilo pod značkami Austin Seven a Morris Mini-Minor, koncem 60. let se pak Mini stalo samostatnou značkou. V roce 1963 vznikla slavná sportovní varianta Mini Cooper, která mimo jiné třikrát vyhrála Rallye Monte Carlo.
Nejvíce šlo na odbyt standardní dvoudveřové provedení, ale Mini se vyrábělo i jako kombi, dodávka či pick-up. Mini se proslavilo i na filmovém plátně. Velkou popularitu autu zajistil film Italian Job z roku 1969, k jehož vrcholným scénám patří akční honička tří Mini v rytmu Straussova valčíku. Řadě lidí se ale tento vůz vybaví hlavně jako vozítko Mr. Beana.
Produkce původního Mini skončila na podzim 2000, kdy z linky v anglickém Longbridge sjel vůz s pořadovým číslem 5 387 862.
Ukončení výroby však neznamenalo pro tuto populární značku zánik. Problémovou automobilovou skupinu Rover, která byla jejím vlastníkem, získalo německé BMW, které pod svými křídly zahájilo v roce 2001 výrobu nového Mini s retro vzhledem a moderní technikou pod kapotou. Původní Mini a to dnešní porovnáváme v tomto článku.