Milovník mercedesů: Manželka prodala byt a já si koupil auto

  12:57aktualizováno  12:57
Jezdí klidně ve třicet let starých autech, a ještě jsou na to hrdí. Své vozy vylepšují a pulírují, i když by se jim mnohdy finančně vyplatilo koupit si novější auto. Jenže tak neuvažují.

Sraz mercedesů v Brně | foto: Radek MičaMF DNES

Propadli mercedesům. "To auto má ducha. Značka Mercedes je nejstarší na světě a je to na ní znát, je prostě nejlepší,“ mluví o výjimečnosti automobilů Jaroslav Větvička z Mercedes-Benz Klubu České republiky.

Právě majitelé a příznivci mercedesů se o víkendu sešli v Brně. V sobotu vyleštěná auta s trojcípou hvězdou ve znaku vystavovali na Zelném trhu v centru města a odtud pak odjeli průvodem k přehradě.

Chtěli si tak připomenout legendární srazy "mercedesářů“, na které do Brna na výstaviště jezdili v šedesátých až osmdesátých letech majitelé těchto aut z celé země.

Sláva brněnských srazů
"Vlastnit mercedes, to tehdy byla malá osobní vzpoura proti běžnému obrazu motoristy v socialistické zemi,“ vzpomíná Větvička.

Třeba v roce 1969, kdy při srazu projížděla Brnem dlouhá kolona historických i novějších vozů této značky, si podle Větvičky všimlo klubu i tehdejší ministerstvo vnitra. Zrušit pravidelné brněnské srazy se však komunistům nepodařilo.

Majitelé mercedesů se v komunistickém Československu potřebovali scházet i z velmi prozaických důvodů.

Potřebovali totiž pro svoje ne právě často rozšířená auta sehnat náhradní díly. Pro toho, kdo chtěl se svým mercedesem běžně jezdit, byly kontakty na další majitele aut této značky nezbytností.

Podobně velký sraz přímo v centru města, jaký příznivci mercedesů uspořádali o víkendu v Brně, se podle Jaroslava Větvičky uskutečnil naposledy v roce 1995.

"Každého zajímá vidět auta těch druhých a podiskutovat o nich,“ popsal výhodu srazů Větvička.

Vojenské auto Mercedes, jediný exemplář na světě
Členové Mercedes-Benz Klubu volili v Brně i nejhezčí exemplář celé přehlídky. Zvítězil muž, jehož auto ani kostým nešlo na Zelném trhu přehlédnout. Jiří Maria Sieber přijel do Brna s vojenským vozem značky Mercedes z období druhé světové války.

"Koupil jsem ho před třemi lety od sběratele. Dlouho jsem si přál válečný mercedes, tak manželka prodala byt a já jsem si ho pořídil,“ popisoval Sieber. Vůz tvoří základ jeho Válečného muzea Sudety, které buduje v severních Čechách.

Když si vysněné auto pořídil a kontaktoval výrobce, dočkal se studené sprchy. Němci mu totiž v první chvíli tvrdili, že ve slavné automobilce se podobné vozidlo nikdy nevyrábělo.

"Napsali mi Pane, vaše auto je bastard, seskládaný z dílů různých značek. Že jde o originální výrobek značky, přiznali až po delší době,“ popisuje Sieber. Podle něj mají výrobci v této kapitole své historie mezeru.

"Mají jen jedinou fotografii tohoto auta. To moje už je dnes jediný exemplář na světě,“ vykládá. Vůz, který tak nadchl účastníky víkendového srazu Mercedes-Benz Klubu, se vyráběl v letech 1936 až 1941. Ve válečných fabrikách jich podle Jiřího Siebera sestavili 2228 kusů.

Že jde o válečné vozidlo, nejde přehlédnout. Už podle nápisu na zadních dveřích "Achtung Bomben“. Sieber si k autu vzal do Brna i stylový kostým. Ostatním členům klubu, kteří si jeho válečný vůz fotografovali, ochotně pózoval v uniformě zdravotníka jednotek SA.

"Doma mám ještě generála SS, ale nechtěl jsem provokovat, tak jsem přijel raději ve zdravotnické uniformě,“ poznamenal.

Oba kostýmy koupil od filmařů. Sám v nich totiž hrál, když se v Brně v roce 2003 natáčel film o Adolfu Hitlerovi Kořeny zla.

"Dnes se vlastně vracím na místo činu. Támhle mě při puči zastřelili,“ ukazuje směrem k Dietrichstejnskému paláci.

Autoři:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Další z rubriky

OBRAZEM: Nádherná alfa hvězdou Paříže

Alfa Romeo 8C 2900B Touring Berlinetta na veteránském veletrhu Retromobile v...

Autosalon Retromobil patří mezi nejdůležitější veteránské akce Evropy, je to jednou z největších svého druhu. Letos se...

Autofotka týdne: Munzarova mistrovská tatrovka osiřela

Tatra 602 Tatraplan Sport V8 Luďka Munzara

Ve věku 85 let zemřel Luděk Munzar. Známý herec a dabér Paula Newmanna se proslavil také jako automobilový závodník. V...

Bentley slaví stovku. Nejrychlejší náklaďáky na světě sází na objem

Posádka Elliot Dale a Richard Porter s automoblem Bentley Derby z roku 1935 na rychlostní zkoušce v areálu zemědělského družstva ve Svatém Janu nad Malší na Českobudějovicku.

Za vznikem výrobce luxusních vozů Bentley stál britský průkopník automobilismu a konstruktér motorů Walter Owen...

Najdete na iDNES.cz