Neděle 9. srpna 2020, svátek má Roman
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 9. srpna 2020 Roman

Sedmilitrový motor pro supermercedes nejbohatších z bohatých zpozdila krize

  10:00aktualizováno  10:00
Kladivo na Rolls-Royce slaví. Před 45 lety se představil mercedes se sedmilitrovým motorem. Nepočítaje speciály AMG je osmiválcový motor legendy 450 SEL 6.9 v poválečné éře dodnes tím největším, jaký ve Stuttgartu použili. Jeho premiéru i úspěch však ovlivnila ropná krize.

„Esko“ mělo pro zlepšení aktivní bezpečnosti velmi rozměrné přední i zadní světlomety s ochranou proti znečištění: přední disponovaly malými stěrači, zadní zase pro mercedesy typické žebrování bránící ulpívání prachu, bláta či sněhu. | foto: Mercedes-Benz

V květnu 1975 představil Mercedes-Benz automobil, který se měl stát vrcholem luxusu na kolech. 

Původně chtěli ve Stuttgartu svůj vrcholný model představit dříve. Jenže plány zkřížila ropná krize na přelomu let 1973 a 1974. Nedostatek paliva, který vedl dokonce k nedělním zákazům jízdy v Německu a na čerpacích stanicích vyvolal nekonečné fronty, tvrdě dopadl na celý automobilový průmysl.

Vedení firmy zvažovalo, co s připraveným klenotem, na jehož vývoji se pracovalo – na rozdíl od dnešní počítačové éry – řadu let. Nakonec jeho uvedení riskli, byť premiéru odsunuli o celý rok a půl na květen 1975.

Vůz roku 1974

Tehdejší třída S, tradičně to nejlepší od značky Mercedes-Benz, měla světovou premiéru v září 1972. Nová generace luxusního vozu, ukrytá za kódem W 116, byla skutečnou technickou revolucí. Dosavadní mercedesy byly obdivuhodné a opulentní, ale v oblasti jízdních výkonů měly jisté rezervy. „Stošestnáctka“ však přišla se zcela novou přední lichoběžníkovou nápravou, vyšší verze měly lepší i zadní zavěšení, další posun nastal v oblasti komfortu i bezpečnosti, včetně té pasivní. „Esko“ bylo natolik propracované, že získalo v roce 1974 titul Vůz roku.

Hranatý automobil s moderními liniemi, zdvojenými nárazníky a stěrači na světlometech měl spoustu místa na velurem čalouněných spíše křeslech než sedadlech, existoval v základní (S) a o 100 mm prodloužené (SEL) verzi. Základní provedení 280 S poháněl šestiválec o výkonu 118 až 136 kW, k dispozici byly i dva osmiválce 350 a 450 s až 165 kW. Tento vůz byl také prvním luxusním vozem na světě, který dostal naftový motor (300 SD).

Zájemci o „něco extra“ si však museli vystačit s ikonickou, ale až příliš státnickou limuzínou Mercedes-Benz 600, která tváří v tvář novince rychle zestárla, nástupce předchozího typu 300 SEL 6.3 s obřím osmiválcem chyběl.

Myšlenka umístit do luxusního sedanu pořádný osmiválec nebyla nijak nová nebo mimořádná. Ještě před Mercedesem ji s úspěchem použilo Maserati u modelu Quattroporte nebo britské značky jako Aston Martin v malosériové Lagondě. Jaguar dokonce u vozu XJ12 vsadil na komplikovaný 5,3litrový dvanáctiválec původem ze slavného typu E. 

Při jeho uvedení začátkem 70. let jej díky maximu 220 km/h prohlásili za „nejrychlejší čtyřmístný vůz na světě“. Rolls-Royce, chlouba britského automobilového průmyslu, dával přednost hladkému chodu a absolutně tiché jízdě a na dlouhá léta zvolil osmiválce s typickou kubaturou 6,75 l a výkonem, který prohlásil za „dostatečný“.

Hodnoty, které braly dech

Když chtěla značka s třícípou hvězdou v této společnosti zazářit, musela pro svoji supernovu přichystat adekvátně impozantní motor. Za základ použila jednotku M100 ze supermercedesu řady 600 (W 100), konstruktéři ovšem zvětšili vrtání ze 103 na 107 mm. Výsledkem byl zdvihový objem 6 834 cm3 a o kapku optimističtější označení 6.9. Díky tomu motor vyvinul obdivuhodných 210 kW (postaru 286 k) při pouhých 4 250 otáčkách za minutu, neméně působivý byl i točivý moment 550 Nm při 3 000 ot./min. To umožňovalo použít velmi dlouhý stálý převod, který držel otáčky při běžných rychlostech nízko a dále tak přispíval k nízké hlučnosti.

Motor se vyznačoval moderním bezúdržbovým hydraulickým vymezováním vůle ventilů, bohatě dimenzovaná 12litrová olejová soustava vyžadovala výměnu po 15 000 kilometrech. Z menšího 4,5litrového osmiválce dostala špičková verze také samočinnou převodovku, která měla v té době celkem obvyklé tři stupně.

Více než 5,3 m dlouhý koráb s hmotností 1 935 kg vykazoval nejvyšší rychlost 225 km/h, čímž překonal i výše zmíněný štíhlejší Jaguar XJ. V dobovém tisku realizovali měření, při němž Mercedes dosáhl dokonce 237 km/h, což bylo na produkční pětimístný sedan naprosto obdivuhodné. Zrychlení 0–100 km/h výrobce udával 7,4 s, což dnes zvládne trochu lepší naftový vůz střední třídy, tehdy však jakýkoli výsledek pod 10 s byl vyhrazen jen silným sportovním kupé. 

Normovaná spotřeba benzinu činila 16 l na 100 km, čemuž odpovídal i objem nádrže 96 l. S ohledem na dynamiku dnes překvapí rozměr sice širokých, ale hodně balonových pneumatik 215/70 na pouze 14palcových kolech. Mimochodem, to byl spolu s většími koncovkami výfuku jeden z mála detailů, které zvenku upozorňovaly na verzi 6.9.

Autotelefon za cenu Golfu GTI

Vrcholné „esko“ neudivovalo jen gigantickým motorem, který neměl v evropské produkci srovnatelného soupeře. Za pozornost také stála ve své době ohromující výbava, jejíž nejlepší částí bylo plynokapalinové pérování. Klasické vinuté pružiny vyměnil za měchy už předchůdce 300 SEL 6.3, ten však používal pneumatický systém. Hydropneumatická novinka disponovala nejen komfortnějším naladěním, ale umožňovala také udržovat stálou světlou výšku. Na rozdíl od systému Citroënu šlo o spolehlivější řešení s dorazy pro případ poklesu tlaku v soustavě, díky níž Mercedes mohl i při případné poruše pokračovat v jízdě.

Samozřejmostí byla klimatizace, tónovaná skla či tempomat, velurové čalounění mohla nahradit kůže. V roce 1978 měl ve voze světovou premiéru protiblokovací brzdový systém ABS. Mimořádnou specialitou byl autotelefon Becker AT 160 S, v 70. letech skutečná rarita. Také tomu odpovídala cena
13 542 marek – za níž se tehdy dala koupit atraktivní novinka VW Golf GTI. 

Dobový snímek z premiéry verze 450 SEL 6.9 odhaluje cenu 69 930 DM, tedy více...

Dobový snímek z premiéry verze 450 SEL 6.9 odhaluje cenu 69 930 DM, tedy více než dvojnásobek částky za výchozí šestiválec 280 S.

Nemalá byla pochopitelně i cena supermercedesu: na začátku
činila 69 930 DM, ke konci výroby v roce 1980 vyšplhala přes osmdesát tisíc. To byl více než dvojnásobek už tak drahé varianty 280 S, prodávané za 28 849 marek.

S ohledem na složitou ekonomickou situaci a tak horentní sumu není divu, že se v „domácí“ továrně v Sindelfingenu v letech 1975 až 1980 vyrobilo pouze
7 380 těchto dodnes unikátních vozů, zatímco celé řady vzniklo téměř půl milionu kusů. Špičková varianta byla často využívána s šoférem, čemuž odpovídala také zvýšená péče o pohodlí zadních cestujících, včetně elektrického nastavování a vyhřívání zadních sedadel, které je dodnes vyhrazeno jen top modelům. 

V archivech automobilky lze dohledat i zajímavost, že řada vozů byla objednána s výbavovou položkou „261“, za níž se skrývá přání majitele neuvádět na víku zavazadlového prostoru objem motoru. I když šlo o zjevnou chloubu vrcholné verze, řada majitelů dala přednost diskrétnímu využívání vlastností vozu před upozorňováním na své finanční možnosti.

Následující generace W126, mimochodem první sériový vůz s airbagem ve volantu, posunula měřítka nejluxusnějších vozů opět o notný kus dál, a to jak v oblasti jízdního komfortu, tak bezpečnosti. Ovšem vrchol mezi pohonnými ústrojí byl nanejvýš 5,6litrový osmiválec s výkonem jen o málo vyšším:
220 kW/300 k. 

Až teprve další generace W140 (1991-1998), známá u nás jako „mamut“, dopřála nejluxusnějšímu mercedesu objemnější jednotku – dvanáctiválec ve verzi S 600. Ale i tato až 300kW strojovna měla objem téměř o litr menší než svého času nepřekonatelné kladivo na Rolls-Royce.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo uteče, vyhraje. První automobilka ztrácí s Evropou trpělivost

Mitsubishi oznámilo, že to v Evropě balí. Zatím tedy zastavuje uvádění nových modelů. Rozhodující faktory jsou jasné:...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Vzteklý trpaslík. Malé auto s turbo motorem má na rallye čtyři triumfy

Premium Motorem přemotivovaná malá auta jsou kategorie sama pro sebe. Bývají vrtošivá, návyková a pro nezkušené nebezpečná. A...

Rodinná ojetina za tři platy: zbytečně přehlížený Seat Altea

Než móda SUV propukla naplno, zkoušel Seat celých deset let zaujmout se sportovně střiženým kompaktním MPV. Altea se do...

OBRAZEM: Veterány šplhaly na Ještěd, nejmladšímu muselo být přes třicet

První srpnový den vyšplhaly prastaré aerovky, tatrovky nebo atletická porsche na Ještěd. Jízdy veteránů se zúčastnila...

OBRAZEM: Americká stříkačka s průstřelem z Jugoslávie parkuje v Rakovníku

Hvězdou letošního ročníku srazu Summertime v muzeu amerických historických automobilů JK Classic v Lužné u Rakovníka...

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...