Pondělí 27. září 2021, svátek má Jonáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 27. září 2021 Jonáš

Sedmilitrový motor pro supermercedes nejbohatších z bohatých zpozdila krize

  10:00
Kladivo na Rolls-Royce slaví. Před 45 lety se představil mercedes se sedmilitrovým motorem. Nepočítaje speciály AMG je osmiválcový motor legendy 450 SEL 6.9 v poválečné éře dodnes tím největším, jaký ve Stuttgartu použili. Jeho premiéru i úspěch však ovlivnila ropná krize.

„Esko“ mělo pro zlepšení aktivní bezpečnosti velmi rozměrné přední i zadní světlomety s ochranou proti znečištění: přední disponovaly malými stěrači, zadní zase pro mercedesy typické žebrování bránící ulpívání prachu, bláta či sněhu. | foto: Mercedes-Benz

V květnu 1975 představil Mercedes-Benz automobil, který se měl stát vrcholem luxusu na kolech. 

Původně chtěli ve Stuttgartu svůj vrcholný model představit dříve. Jenže plány zkřížila ropná krize na přelomu let 1973 a 1974. Nedostatek paliva, který vedl dokonce k nedělním zákazům jízdy v Německu a na čerpacích stanicích vyvolal nekonečné fronty, tvrdě dopadl na celý automobilový průmysl.

Vedení firmy zvažovalo, co s připraveným klenotem, na jehož vývoji se pracovalo – na rozdíl od dnešní počítačové éry – řadu let. Nakonec jeho uvedení riskli, byť premiéru odsunuli o celý rok a půl na květen 1975.

Vůz roku 1974

Tehdejší třída S, tradičně to nejlepší od značky Mercedes-Benz, měla světovou premiéru v září 1972. Nová generace luxusního vozu, ukrytá za kódem W 116, byla skutečnou technickou revolucí. Dosavadní mercedesy byly obdivuhodné a opulentní, ale v oblasti jízdních výkonů měly jisté rezervy. „Stošestnáctka“ však přišla se zcela novou přední lichoběžníkovou nápravou, vyšší verze měly lepší i zadní zavěšení, další posun nastal v oblasti komfortu i bezpečnosti, včetně té pasivní. „Esko“ bylo natolik propracované, že získalo v roce 1974 titul Vůz roku.

Hranatý automobil s moderními liniemi, zdvojenými nárazníky a stěrači na světlometech měl spoustu místa na velurem čalouněných spíše křeslech než sedadlech, existoval v základní (S) a o 100 mm prodloužené (SEL) verzi. Základní provedení 280 S poháněl šestiválec o výkonu 118 až 136 kW, k dispozici byly i dva osmiválce 350 a 450 s až 165 kW. Tento vůz byl také prvním luxusním vozem na světě, který dostal naftový motor (300 SD).

Zájemci o „něco extra“ si však museli vystačit s ikonickou, ale až příliš státnickou limuzínou Mercedes-Benz 600, která tváří v tvář novince rychle zestárla, nástupce předchozího typu 300 SEL 6.3 s obřím osmiválcem chyběl.

Myšlenka umístit do luxusního sedanu pořádný osmiválec nebyla nijak nová nebo mimořádná. Ještě před Mercedesem ji s úspěchem použilo Maserati u modelu Quattroporte nebo britské značky jako Aston Martin v malosériové Lagondě. Jaguar dokonce u vozu XJ12 vsadil na komplikovaný 5,3litrový dvanáctiválec původem ze slavného typu E. 

Při jeho uvedení začátkem 70. let jej díky maximu 220 km/h prohlásili za „nejrychlejší čtyřmístný vůz na světě“. Rolls-Royce, chlouba britského automobilového průmyslu, dával přednost hladkému chodu a absolutně tiché jízdě a na dlouhá léta zvolil osmiválce s typickou kubaturou 6,75 l a výkonem, který prohlásil za „dostatečný“.

Hodnoty, které braly dech

Když chtěla značka s třícípou hvězdou v této společnosti zazářit, musela pro svoji supernovu přichystat adekvátně impozantní motor. Za základ použila jednotku M100 ze supermercedesu řady 600 (W 100), konstruktéři ovšem zvětšili vrtání ze 103 na 107 mm. Výsledkem byl zdvihový objem 6 834 cm3 a o kapku optimističtější označení 6.9. Díky tomu motor vyvinul obdivuhodných 210 kW (postaru 286 k) při pouhých 4 250 otáčkách za minutu, neméně působivý byl i točivý moment 550 Nm při 3 000 ot./min. To umožňovalo použít velmi dlouhý stálý převod, který držel otáčky při běžných rychlostech nízko a dále tak přispíval k nízké hlučnosti.

Motor se vyznačoval moderním bezúdržbovým hydraulickým vymezováním vůle ventilů, bohatě dimenzovaná 12litrová olejová soustava vyžadovala výměnu po 15 000 kilometrech. Z menšího 4,5litrového osmiválce dostala špičková verze také samočinnou převodovku, která měla v té době celkem obvyklé tři stupně.

Více než 5,3 m dlouhý koráb s hmotností 1 935 kg vykazoval nejvyšší rychlost 225 km/h, čímž překonal i výše zmíněný štíhlejší Jaguar XJ. V dobovém tisku realizovali měření, při němž Mercedes dosáhl dokonce 237 km/h, což bylo na produkční pětimístný sedan naprosto obdivuhodné. Zrychlení 0–100 km/h výrobce udával 7,4 s, což dnes zvládne trochu lepší naftový vůz střední třídy, tehdy však jakýkoli výsledek pod 10 s byl vyhrazen jen silným sportovním kupé. 

Normovaná spotřeba benzinu činila 16 l na 100 km, čemuž odpovídal i objem nádrže 96 l. S ohledem na dynamiku dnes překvapí rozměr sice širokých, ale hodně balonových pneumatik 215/70 na pouze 14palcových kolech. Mimochodem, to byl spolu s většími koncovkami výfuku jeden z mála detailů, které zvenku upozorňovaly na verzi 6.9.

Autotelefon za cenu Golfu GTI

Vrcholné „esko“ neudivovalo jen gigantickým motorem, který neměl v evropské produkci srovnatelného soupeře. Za pozornost také stála ve své době ohromující výbava, jejíž nejlepší částí bylo plynokapalinové pérování. Klasické vinuté pružiny vyměnil za měchy už předchůdce 300 SEL 6.3, ten však používal pneumatický systém. Hydropneumatická novinka disponovala nejen komfortnějším naladěním, ale umožňovala také udržovat stálou světlou výšku. Na rozdíl od systému Citroënu šlo o spolehlivější řešení s dorazy pro případ poklesu tlaku v soustavě, díky níž Mercedes mohl i při případné poruše pokračovat v jízdě.

Samozřejmostí byla klimatizace, tónovaná skla či tempomat, velurové čalounění mohla nahradit kůže. V roce 1978 měl ve voze světovou premiéru protiblokovací brzdový systém ABS. Mimořádnou specialitou byl autotelefon Becker AT 160 S, v 70. letech skutečná rarita. Také tomu odpovídala cena
13 542 marek – za níž se tehdy dala koupit atraktivní novinka VW Golf GTI. 

Dobový snímek z premiéry verze 450 SEL 6.9 odhaluje cenu 69 930 DM, tedy více...

Dobový snímek z premiéry verze 450 SEL 6.9 odhaluje cenu 69 930 DM, tedy více než dvojnásobek částky za výchozí šestiválec 280 S.

Nemalá byla pochopitelně i cena supermercedesu: na začátku
činila 69 930 DM, ke konci výroby v roce 1980 vyšplhala přes osmdesát tisíc. To byl více než dvojnásobek už tak drahé varianty 280 S, prodávané za 28 849 marek.

S ohledem na složitou ekonomickou situaci a tak horentní sumu není divu, že se v „domácí“ továrně v Sindelfingenu v letech 1975 až 1980 vyrobilo pouze
7 380 těchto dodnes unikátních vozů, zatímco celé řady vzniklo téměř půl milionu kusů. Špičková varianta byla často využívána s šoférem, čemuž odpovídala také zvýšená péče o pohodlí zadních cestujících, včetně elektrického nastavování a vyhřívání zadních sedadel, které je dodnes vyhrazeno jen top modelům. 

V archivech automobilky lze dohledat i zajímavost, že řada vozů byla objednána s výbavovou položkou „261“, za níž se skrývá přání majitele neuvádět na víku zavazadlového prostoru objem motoru. I když šlo o zjevnou chloubu vrcholné verze, řada majitelů dala přednost diskrétnímu využívání vlastností vozu před upozorňováním na své finanční možnosti.

Následující generace W126, mimochodem první sériový vůz s airbagem ve volantu, posunula měřítka nejluxusnějších vozů opět o notný kus dál, a to jak v oblasti jízdního komfortu, tak bezpečnosti. Ovšem vrchol mezi pohonnými ústrojí byl nanejvýš 5,6litrový osmiválec s výkonem jen o málo vyšším:
220 kW/300 k. 

Až teprve další generace W140 (1991-1998), známá u nás jako „mamut“, dopřála nejluxusnějšímu mercedesu objemnější jednotku – dvanáctiválec ve verzi S 600. Ale i tato až 300kW strojovna měla objem téměř o litr menší než svého času nepřekonatelné kladivo na Rolls-Royce.

Autoři:
  • Nejčtenější

Chyták v nových otázkách pro autoškoly: tramvaj nemá vždy přednost

Do závěrečných testů uchazečů o řidičský průkaz postupně přibude 120 nových otázek. Redakce iDNES.cz zveřejnila prvních...

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém trhu nabízet...

Přechod na elektropohon v Česku: dodavatelé se chystají, Tatra zkusí vodík

Většina ze zhruba 80 tuzemských firem, jejichž produkce byla dosud závislá na výrobě aut se spalovacími motory, si...

Ekologové žalují BMW a Mercedes kvůli výrobě aut se spalovacím motorem

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) zažalovala automobilky BMW a Mercedes-Benz. Chce tyto německé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vylepšená Dacia Duster vyjíždí. Vyzkoušeli jsme plyn i vrchol s automatem

Za jedenáct let vyjelo na dva miliony dusterů. Automobilka volí postupnou evoluci v technice i designu, druhá generace...

Mizejí už i chodníky. Ústecké ghetto se vymyká, čeká ho nový režim

Premium Ve čtvrti Mojžíř v Ústí nad Labem, která se za dvacet let změnila ze solidního sídliště v ghetto, nastane nový režim....

Zabaveno. Policie hon na Savova nevzdává, vzala mu nemovitosti a sto milionů

Premium Kontroverzní podnikatel František Savov je už sedm let obviněn v případu obřích daňových úniků a zhruba stejnou dobu se...

Vlak do Chorvatska klidně zruším, pokud problémy s ním neustanou, tvrdí Jančura

Premium Skupina Student Agency se během léta zvedla z covidového dna, přesto za sebou táhne půlmiliardový účet a chybí jí i...

  • Další z rubriky

OBRAZEM: Nejúspěšnější český závoďák je v muzeu. Pumu krotil Monsieur Dakar

V Národním technickém muzeu je v Dopravní hale nově k vidění nejúspěšnější soutěžní speciál Karla Lopraise Tatra T815...

OBRAZEM: Svět škodovek má poklady, které závidí i tovární muzeum

Už za pár dní slavnostně otevírá nové muzeum Svět škodovek. Na výstavní ploše 1400 m2 se nachází 65 unikátních exponátů...

Zapomenuté značky: talent měly, zajímavá auta taky, chyběla jen špetka štěstí

Premium Cesta za automobilovou slávou je trnitá. 20. století automobilismu přálo a existenci automobilů nezlomily ani krize,...

Znáte Wikov, Pegaso nebo Veritas? Příběhy automobilek, kterým osud nepřál

Premium Vynález automobilu byl splněný sen několika šikovných chlapíků. Za rozmachem automobilismu byly splněné sny obrovského...

Jsem zohavená, říká Linda Evangelista. Po kryolipolýze je k nepoznání

Topmodelka Linda Evangelista se rozhodla bojovat s projevy stárnutí pomocí kryolipolýzy a skončila podle svých slov...

Marek Ztracený na koncertě spadl z pódia na hlavu a skončil v nemocnici

Zpěvák Marek Ztracený bude na koncert v Pardubicích dlouho vzpomínat. Během vystoupení si nevšiml, že je už na okraji...

Anife Vyskočilová má chatu v Suchdole s krásným výhledem na Prahu

Vzpomínáte si na poslední díl seriálu Sanitka, natočený podle skutečné události, kde na zahrádkářskou kolonii v...

Nechávat teď ležet peníze na účtu v bance je holý nerozum

S rostoucí inflací si teď láme hlavu nejedna domácnost s volnými penězi. Řeší otázku, kam peníze uložit, jak je...

Lucie Šafářová a Tomáš Plekanec se vzali, ukázali fotky z veselky

Přestože na jaře prohlašovali, že kvůli drahému rozvodu hokejisty Tomáše Plekance do svatby nebudou investovat,...