Středa 4. srpna 2021, svátek má Dominik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 4. srpna 2021 Dominik

MBX: trhák, který Škodovce nevyšel

Vyrobilo se jich dva a půl tisíce. Dnes už jich jezdí jen okolo padesáti. Škoda MBX se stala sběratelským unikátem.

Když pojede přímo proti vám, asi si ničeho zvláštního nevšimnete. Hezky renovovaná Škoda 1000 MB, řeknete si. Teprve až když si ji prohlédnete z boku, dojde vám, že tu něco nehraje. Chybí totiž středový sloupek a jeden pár dveří. A ten tvar sloupku u zadního okna je taky divný. Ono to totiž není poměrně obyčejné "embéčko", ale sběratelsky velmi cenná Škoda MBX. Když vám to dojde, nemůžete od ní odtrhnout pohled. Je prostě taková... Jiná. Krásná.

Dnes je to sběratelský unikát
Sehnat dnes Škodu MBX je skoro nemožné. Když už ano, jde o naprostý vrak, jehož renovace vyjde bez problémů až na čtyři sta tisíc korun. Ještě před třemi lety ale stačila i polovina. "Náklady na renovaci rostou. Třeba lakování v roce 2006 vyšlo na 30 tisíc. Dnes na pětaosmdesát," říká designér Škody Auto a majitel dvou těchto vozů Michal Kačmár. 

Když už ale seženete auto i peníze na renovaci, je tu další problém v podobě shánění náhradních dílů. Aut bylo málo, takže není kde brát. Navíc se ta zbývající rozebírají na náhradní díly, stále ubývají a ceny dílů rostou. Michal Kačmár měl to štěstí, že Škody MBX před lety koupil rovnou dvě. "Hledal jsem tři roky. Až jsem narazil na pána, který mi MBX nabídl s tím, že má ještě druhé auto, které si ale musím koupit také. Když jsem se zeptal, jaké to je, vypadlo z něj, že je to další MBX," vzpomíná s úsměvem Kačmár.

Ani jedno ale nebylo kompletní, takže složením dvou vzniklo jedno. "Ještě rok jsem sháněl další díly a pak teprve přišla na řadu samotná renovace, která trvala další dva roky," vysvětluje majitel. Při ní se dbalo hlavně na to, aby vše odpovídalo původnímu stavu. Například otázka barvy se neřešila. Bylo jasné, že musí odpovídat tomu, jak vůz vypadal, když si ho koupil první majitel.

Škoda MBX

A kolik by si případný zájemce o zrenovovanou Škodu MBX musel připravit? "Když najdete někoho, kdo vám ji prodá, mělo by 350 až 400 tisíc stačit. Prodejní cena u takových aut je většinou o deset až dvacet procent nižší ve srovnání s tím, kolik renovace stála."

Užívám si, když jedu
Michal Kačmár organizuje veteránské srazy a rallye pro škodovky do roku výroby 1969. V ten rok totiž byla výroba nepříliš úspěšné Škody MBX ukončena. V rámci letošní rallye dojel například na severní polární kruh.

A jak se ve Škodě MBX jezdí? "Musíte brát ohledy to, že je to auto z šedesátých let a tehdy byla jiná měřítka kvality. Tehdy se i Škoda MBX většinou používala jako každodenní dopravní prostředek. Dnes je to auto pro radost. Nemám to ale tak, že by nesmělo zmoknout. Když prší, nedá se nic dělat. Chci si ho užít. A chci si ho užít tím, že s ním budu jezdit,“ říká Michal Kačmár, který se svojí škodovkou ročně najede okolo dvou a půl tisíce kilometrů.

Škoda MBX

Nejdřív to měl být roadster
Škodovka si na začátku šedesátých let v západní Evropě udělala dobré jméno kabrioletem Škoda Felicia. Když se proto s její výrobou končilo, chtěla automobilka nabídnout další podobně zajímavý vůz. Náhradou měla být právě Škoda MBX, která se začala vyvíjet v roce 1960 na základně budoucí Škody 1000 MB.

Zpočátku se uvažovalo o tom, že by to byl dvoudveřový a dvousedadlový roadster s odnímatelnou střechou, ale ukázalo se to jako technologicky nemožné. "Motor byl vzadu, karoserie nebyla dostatečně pevná a lámala se. Pár kusů vzniklo, ale auto se nedostalo do výroby," říká Michal Kačmár. Proto se tehdy rozhodlo, že se půjde jinou cestou.

Škoda MBX


Tou cestou byl takzvaný tudor, tedy vůz se dvěma dveřmi a pevnou střechou. Z finančních důvodů se pak řešilo, kolik dílů se použije ze Škody 1000 MB, a kolik ne. Bylo potřeba šetřit. Nakonec to dopadlo tak, že se postavilo skoro nové auto. Škoda MBX a Škoda 1000 MB jsou po karosářské stránce totiž shodné jen po čelní sklo. Od skla dozadu už toho moc společného nemají.
 
Do auta teklo a dveře nešly zavřít
První Škoda 1000 MBX De Luxe s litrovým motorem, výkonem 52 koní a maximální dosažitelnou rychlostí 130 kilometrů za hodinu se začala vyrábět počátkem roku 1967, tedy zhruba po sedmi letech vývoje.

Škoda MBX

Kromě politických rozhodnutí náběh do výroby zdržovala i technická náročnost. Problémy byly například s tím, že do auta teklo, karoserie se kroutila, takže se i špatně zavíraly dveře. Proto se každý automobil musel dodělávat ručně. To výrobu samozřejmě prodlužovalo a zdražovalo.

Ačkoliv se původně počítalo s více než padesáti tisíci vyrobenými kusy, brány automobilky jich nakonec opustilo dva a půl tisíce. Mnoho jich ale nezbylo. "Nyní vím odhadem o padesáti pojízdných kusech. Dalších pár desítek už budou spíš vraky. A ještě tak padesát až sto jich bude schovaných po Evropě," říká Kačmár.

Škoda MBX

Nehoda? Z tudoru se stal sedan
Mnoho aut definitivně zmizelo proto, že Škodovka neprodávala náhradní karoserii. Když někdo boural a karoserie by se musela měnit, nešlo to. "Pak se to řešilo tak, že se auto přestavělo na čtyřdveřový sedan," vysvětluje Kačmár.

Ačkoliv Škoda MBX byla především exportní model, dala se s velkými obtížemi sehnat i v tehdejším Československu. Její prodejní cena byla 52 200 Kčs, tedy o deset tisíc více, než kolik stála Škoda 1000 MB. Zájem zpočátku byl, ale technické problémy řadu zákazníků, hlavně v západní Evropě, odradily. V té době už byly nároky na kvalitu někde jinde a auta se hromadně vracela. "I dnes, když při renovaci chcete napasovat zadní okno, je to práce na celý den," říká Kačmár.

Škoda MBX

Děkujeme majiteli Škody MBX Petru Brynichovi za zapůjčení vozu za účelem fotografování.
Děkujeme firmě SONY za půjčení kamery HDR-FX7E.
  • Nejčtenější

Nová Jawa je v Česku. Z Tibetu veze zajímavou techniku i cenovku

Jawa uvádí na český trh pětistovku Scrambler s řadou zajímavých prvků, jako je jednostranné zavěšení zadního kola nebo...

Expert zpochybňuje elektromobily. Na jejich provoz bude třeba několika Dukovan

Premium Plán Evropské komise „Fit for fifty five“, který by měl vést k rychlejší klimatické neutralitě EU, je omylem. Myslí si...

Autofotka týdne: První praoctavia měla obytný kufr v základní výbavě

Octavia, tradiční bestseller Škody se ve variantě Combi začal vyrábět před 60 lety, v létě 1961. Kromě dalších výhod...

Zámečník zkouší zachránit elektrické fiasko německé pošty. Zájem mají rybáři

Premium Další, kdo se přesvědčil, že vyrábět elektrická auta zatím není udržitelný druh byznysu, je Německá pošta (skupina...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektromobilita veze Evropu pod diktát Číny držící suroviny třetího světa

Premium Lithium, kobalt, měď. Tři suroviny, které mají potenciál stát se „novou ropou“. Tedy surovinami, na kterých bude...

Brnem otřásla brutální vražda. Podezřelý je boxer, útočil pod vlivem drog

Premium Na dveřích garáže jsou patrné skvrny od krve, před ní stojí několik svíček. Toto místo v ulici Černovičky v brněnské...

Mnoho Rusů v sobě skrývá ukřivděného a žlučovitého Rusáka, říká cestovatel

Premium Na východě leží obrovská země, kterou jsme ještě před 30 lety museli povinně milovat. Fero Richard Hrabal-Kronďák ji...

Zmrzlinová mapa Česka. Přinášíme čtyřicet tipů, kde si dát blaho v kornoutu

Premium Zmrzliny jsou sladké, pikantní, plné ovoce nebo čabajkové, ze smetany či veganské, ale vždy řemeslně připravené a...

  • Další z rubriky

Znáte Wikov, Pegaso nebo Veritas? Příběhy automobilek, kterým osud nepřál

Premium Vynález automobilu byl splněný sen několika šikovných chlapíků. Za rozmachem automobilismu byly splněné sny obrovského...

Poslední záchrana. BMW přežilo díky italské bublině, Porsche křísilo SUV

Volkswagen, Porsche, Ford. I ty největší a nejslavnější světové automobilky v průběhu historie stály na hraně bankrotu....

OBRAZEM: Svět škodovek má poklady, které závidí i tovární muzeum

Už za pár dní slavnostně otevírá nové muzeum Svět škodovek. Na výstavní ploše 1400 m2 se nachází 65 unikátních exponátů...

Obrazová encyklopedie slavné Škody RTO a jejích následovníků

Vajíčko, knedlík či okurka. Takové přezdívky si díky aerodynamickému tvaru vysloužil legendární autobus Škoda 706 RTO....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Podtrženo, sečteno, potvrzeno, říká Vondráčková o vztahu s Vojnarem

Zpěvačka Lucie Vondráčková (41) má nový vztah. Informoval o tom web Expres.cz, podle kterého je jejím novým partnerem...

Orgasmy předstírám. Muži to mají horší, říká pornoherečka Daisy Lee

Karolína Urbanová (23), známá pod uměleckým jménem Daisy Lee, patří k nejznámějším českým pornoherečkám. Dcera bývalé...

Zemřel herec Vladimír Marek, roky bojoval s rakovinou

V nedožitých 70 letech zemřel ve čtvrtek divadelní, muzikálový i televizní herec Vladimír Marek. Podle Blesk.cz se od...

Dubrovník se konečně připojil ke zbytku země, most se vyhýbá Bosně

Připevněním posledního segmentu budovaného mostu na poloostrov Pelješac se ve čtvrtek spojila dosud oddělená oblast...

Teď už se nestává, že bych si místo peněz odvezl auto, říká podnikatel

Táta Ivo byl původně horníkem, syn stejného jména automechanikem. Hned po revoluci skočili rovnýma nohama do podnikání...