Neděle 5. dubna 2020, svátek má Miroslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 5. dubna 2020 Miroslava

MBX: trhák, který Škodovce nevyšel

aktualizováno 
Vyrobilo se jich dva a půl tisíce. Dnes už jich jezdí jen okolo padesáti. Škoda MBX se stala sběratelským unikátem.

Když pojede přímo proti vám, asi si ničeho zvláštního nevšimnete. Hezky renovovaná Škoda 1000 MB, řeknete si. Teprve až když si ji prohlédnete z boku, dojde vám, že tu něco nehraje. Chybí totiž středový sloupek a jeden pár dveří. A ten tvar sloupku u zadního okna je taky divný. Ono to totiž není poměrně obyčejné "embéčko", ale sběratelsky velmi cenná Škoda MBX. Když vám to dojde, nemůžete od ní odtrhnout pohled. Je prostě taková... Jiná. Krásná.

Dnes je to sběratelský unikát
Sehnat dnes Škodu MBX je skoro nemožné. Když už ano, jde o naprostý vrak, jehož renovace vyjde bez problémů až na čtyři sta tisíc korun. Ještě před třemi lety ale stačila i polovina. "Náklady na renovaci rostou. Třeba lakování v roce 2006 vyšlo na 30 tisíc. Dnes na pětaosmdesát," říká designér Škody Auto a majitel dvou těchto vozů Michal Kačmár. 

Když už ale seženete auto i peníze na renovaci, je tu další problém v podobě shánění náhradních dílů. Aut bylo málo, takže není kde brát. Navíc se ta zbývající rozebírají na náhradní díly, stále ubývají a ceny dílů rostou. Michal Kačmár měl to štěstí, že Škody MBX před lety koupil rovnou dvě. "Hledal jsem tři roky. Až jsem narazil na pána, který mi MBX nabídl s tím, že má ještě druhé auto, které si ale musím koupit také. Když jsem se zeptal, jaké to je, vypadlo z něj, že je to další MBX," vzpomíná s úsměvem Kačmár.

Ani jedno ale nebylo kompletní, takže složením dvou vzniklo jedno. "Ještě rok jsem sháněl další díly a pak teprve přišla na řadu samotná renovace, která trvala další dva roky," vysvětluje majitel. Při ní se dbalo hlavně na to, aby vše odpovídalo původnímu stavu. Například otázka barvy se neřešila. Bylo jasné, že musí odpovídat tomu, jak vůz vypadal, když si ho koupil první majitel.

Škoda MBX

A kolik by si případný zájemce o zrenovovanou Škodu MBX musel připravit? "Když najdete někoho, kdo vám ji prodá, mělo by 350 až 400 tisíc stačit. Prodejní cena u takových aut je většinou o deset až dvacet procent nižší ve srovnání s tím, kolik renovace stála."

Užívám si, když jedu
Michal Kačmár organizuje veteránské srazy a rallye pro škodovky do roku výroby 1969. V ten rok totiž byla výroba nepříliš úspěšné Škody MBX ukončena. V rámci letošní rallye dojel například na severní polární kruh.

A jak se ve Škodě MBX jezdí? "Musíte brát ohledy to, že je to auto z šedesátých let a tehdy byla jiná měřítka kvality. Tehdy se i Škoda MBX většinou používala jako každodenní dopravní prostředek. Dnes je to auto pro radost. Nemám to ale tak, že by nesmělo zmoknout. Když prší, nedá se nic dělat. Chci si ho užít. A chci si ho užít tím, že s ním budu jezdit,“ říká Michal Kačmár, který se svojí škodovkou ročně najede okolo dvou a půl tisíce kilometrů.

Škoda MBX

Nejdřív to měl být roadster
Škodovka si na začátku šedesátých let v západní Evropě udělala dobré jméno kabrioletem Škoda Felicia. Když se proto s její výrobou končilo, chtěla automobilka nabídnout další podobně zajímavý vůz. Náhradou měla být právě Škoda MBX, která se začala vyvíjet v roce 1960 na základně budoucí Škody 1000 MB.

Zpočátku se uvažovalo o tom, že by to byl dvoudveřový a dvousedadlový roadster s odnímatelnou střechou, ale ukázalo se to jako technologicky nemožné. "Motor byl vzadu, karoserie nebyla dostatečně pevná a lámala se. Pár kusů vzniklo, ale auto se nedostalo do výroby," říká Michal Kačmár. Proto se tehdy rozhodlo, že se půjde jinou cestou.

Škoda MBX


Tou cestou byl takzvaný tudor, tedy vůz se dvěma dveřmi a pevnou střechou. Z finančních důvodů se pak řešilo, kolik dílů se použije ze Škody 1000 MB, a kolik ne. Bylo potřeba šetřit. Nakonec to dopadlo tak, že se postavilo skoro nové auto. Škoda MBX a Škoda 1000 MB jsou po karosářské stránce totiž shodné jen po čelní sklo. Od skla dozadu už toho moc společného nemají.
 
Do auta teklo a dveře nešly zavřít
První Škoda 1000 MBX De Luxe s litrovým motorem, výkonem 52 koní a maximální dosažitelnou rychlostí 130 kilometrů za hodinu se začala vyrábět počátkem roku 1967, tedy zhruba po sedmi letech vývoje.

Škoda MBX

Kromě politických rozhodnutí náběh do výroby zdržovala i technická náročnost. Problémy byly například s tím, že do auta teklo, karoserie se kroutila, takže se i špatně zavíraly dveře. Proto se každý automobil musel dodělávat ručně. To výrobu samozřejmě prodlužovalo a zdražovalo.

Ačkoliv se původně počítalo s více než padesáti tisíci vyrobenými kusy, brány automobilky jich nakonec opustilo dva a půl tisíce. Mnoho jich ale nezbylo. "Nyní vím odhadem o padesáti pojízdných kusech. Dalších pár desítek už budou spíš vraky. A ještě tak padesát až sto jich bude schovaných po Evropě," říká Kačmár.

Škoda MBX

Nehoda? Z tudoru se stal sedan
Mnoho aut definitivně zmizelo proto, že Škodovka neprodávala náhradní karoserii. Když někdo boural a karoserie by se musela měnit, nešlo to. "Pak se to řešilo tak, že se auto přestavělo na čtyřdveřový sedan," vysvětluje Kačmár.

Ačkoliv Škoda MBX byla především exportní model, dala se s velkými obtížemi sehnat i v tehdejším Československu. Její prodejní cena byla 52 200 Kčs, tedy o deset tisíc více, než kolik stála Škoda 1000 MB. Zájem zpočátku byl, ale technické problémy řadu zákazníků, hlavně v západní Evropě, odradily. V té době už byly nároky na kvalitu někde jinde a auta se hromadně vracela. "I dnes, když při renovaci chcete napasovat zadní okno, je to práce na celý den," říká Kačmár.

Škoda MBX

Děkujeme majiteli Škody MBX Petru Brynichovi za zapůjčení vozu za účelem fotografování.
Děkujeme firmě SONY za půjčení kamery HDR-FX7E.
  • Nejčtenější

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

V německém autoprůmyslu hrozí rozsáhlé propouštění, Česko to pocítí také

V německém automobilovém průmyslu hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Uvedl to podle...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede do 20. dubna

Automobilka Škoda Auto podruhé prodloužila odstávku výroby ve všech třech svých českých závodech kvůli pandemii...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prodej ojetin měl být na vrcholu, koronavirus vše změnil. Bazary krachují

Nabídka ojetých aut na českém trhu v březnu klesla oproti předchozímu měsíci o 12 procent na 99 241 vozů. Proti lednu...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Legendární VW Transporter proslavily květinové děti, teď slaví sedmdesátku

Kultovní status si díky květinovým 60. létům a hnutí hippies vysloužil „kulatý“ model Volkswagenu Transporter T1, jehož...

Premium

Ojetý vůz s DSG. Zjišťovali jsme jaké závady hrozí a kolik stojí oprava

Rok od roku se zvyšuje poptávka po ojetých autech se samočinnými převodovkami. Je to jednoznačně důsledek jejich...

Ojeté Audi Q5 hodně vydrží, musíte však vybrat ten správný motor

Pořídit si ojeté SUV, a ještě navíc prémiové značky, je lákavá myšlenka. Na pořízení desetiletého Audi Q5 vám bude...

Premium

Neuvěřitelný držák. Lexus LS 400 i po pětadvaceti letech překvapuje

Je velice pohodlný, stále odolný a kvalitně vytvořený. Předvedl se jako výjimečně spolehlivé auto. Lexus LS 400 se ale...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Česko patrně srazilo míru nakažlivosti viru na méně než polovinu

Model českých odborníků tvrdí, že v Česku se výrazně zpomalilo šíření viru SARS-CoV-2. Podle jejich údajů klesla...

Schillerová: Podpora OSVČ bude plošná, podmínka poklesu příjmů zmizí

Ministryně financí Alena Schillerová chystá po tlaku ze strany živnostníků výrazné zmírnění podmínek pro přiznání...

Služba kontroluje práci z domova. Jejímu výrobci lidé spílají

Koronavirus ji firmám vnutil, jenže mnohé firmy mají pocit, že kvůli práci z domova ztrácejí nad pracovní silou dohled....

Před pár dny měli skvěle fungující gastropodnik, dnes bojují o přežití

Před čtyřmi lety Petra Pavičová opustila pozici manažerky v korporátu a s manželem založila FoodIN catering. Z nuly...

Ornella Koktová je podruhé maminkou. Dítě dostalo severské jméno

Ornella Koktová (27) je dvojnásobnou maminkou. Po synovi Quentinovi (7) přivítali šťastní rodiče 1. dubna na svět...