Loukotě a řemeny je již tradiční veteránská akce pořádaná Veteran Car Clubem Jičín. Je určena pro automobily do roku výroby 1918 a pro motocykly s řemenovým pohonem. Sraz je rozdělen do tří dnů.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Páteční pozdně večerní jízda Jičínem se konala za svitu acetylénových a petrolejových lamp. Někdo šel bohužel z dobou a měl tam už proud. A našli se i neosvícení, těch naštěstí bylo minimum.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Takto vypadá jičínské Valdštejnovo náměstí jedinou noc v roce.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Nejstarším motocyklem akce byl britský Bradbury z roku 1913. Jak jste jistě poznali, motocyklista je žena.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Opět Valdštejnovo náměstí, tentokrát sobotní ráno, kdy se odtud startuje na dlouhou vyjížďku po Českém ráji. Letos proběhla Loukotě a řemeny ve dnech 4. až 6. července, přibližně o měsíc dříve než předchozí ročníky. Proto začínala páteční večerní jízda o více jak půl hodiny později, zkrátka než tma vyžene světlo.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Americký výrobce E-M-F měl život takřka jepičí, automobilka byla založena roku 1908 a již v roce 1912 zaniká. Na fotografii je automobil E-M-F 30 z posledního roku života firmy.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Rozprava řidičů před vyjížďkou.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Zpočátku jedou stroje v jedné koloně, netrvá však dlouho a dochází k separaci účastníků dle poměru výkonu k hmotnosti či dle technické kondice starých vozidel. Nejvíce zastoupeným typem byl na Loukotích Ford model T (zde na třetí pozici), a tak se mu budeme v galerii také náležitě věnovat, už pro jeho význam v historii automobilismu.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Ford model T byl první velkosériově vyráběný automobil. V letech 1908 až 1927 bylo vyrobeno přes 15 milionů těchto automobilů. Přelom v historii výroby automobilů nastal roku 1913, kdy byla ve Fordově továrně zprovozněna první pohyblivá montážní linka. Plechová Líza, jak byl automobil také přezdíván, byla výrazně cenově dostupnější než v té době vyráběné automobily ostatních značek. Cena základní čtyřmístné varianty bez střechy, která byla v roce 1909 850 $, klesla ke konci výroby pod 300 $.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Ford model T se kromě USA vyráběl, případně montoval, také v Kanadě, Velké Británii, Německu, Argentině, Francii, Španělsku, Dánsku, Norsku, Belgii, Brazílii, Mexiku a Japonsku. Tento bordový byl vyroben v Kanadě.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
K pohonu Téčka sloužil čtyřválcový benzinový motor o objemu 2,9 litru, výkon měl 20 koní. Automobil s ním dosáhl maximální rychlosti až 70 km/h. Kromě benzinu byl automobil schopen jet i na petrolej nebo ethanol. Ethanol byl však časem z této funkce diskvalifikován klesající cenou benzinu a nástupem prohibice v USA.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Ford model T se vyráběl v nespočetně karosářských variantách. Mnoho jich bylo i ve verzích užitkových. Na fotografii vidíme valníček.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Téčko se vyznačovalo vysokou spolehlivostí a hravě si poradilo s tehdejšími nekvalitními komunikacemi. K případným nezbytným opravám za provozu prý stačil šroubovák, kus drátu, žvýkačka a jedna ruka.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Ford model T Speedster byl vyloženě sportovní vůz
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Než současný majitel vysvobodil svého miláčka, tahal tento Speedster ve Státech po poli brány. Drobný americký rolník se o něj samozřejmě staral, tedy jako o traktor. Fordka jezdila, fungovala, ale takto rozhodně nevypadala. Až náročná renovace vrátila vozu jeho zašlou krásu.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Mezi loukotě se zamíchal tento traktor a zde je prezentován jenom z toho důvodu, abychom si uvědomili, za jaké stroje nešťastný Speedster suploval práci.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Většina Fordů model T opustila výrobní linky v barvě černé, protože byla nejlevnější a zároveň měla dobrou trvanlivost. Někdy se uvádí, že nejrychleji zasychala a výroba se tedy ještě více zrychlila. Ale než to někdo dokáže, tak to považujme za nepodložené obvinění.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Na akci nebyly jen stroje z USA, i když těch bylo nejvíc. Ruský Freze je z roku 1917.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Účast motocyklů je dle nestriktních pravidel omezena na mašiny, které mají řešen přenos mechanické energie na hnané kolo pomocí řemenu. Jak vidíte, Motobécane z roku 1928 řemen má.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Motobécane se řítí krajinou Českého ráje.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Motocykl německé značky NSU.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Hlídka pořadatelů ukazuje účastníkům cestu k obědu. Je to velmi důležité, nikdo neví, kdy mu stoletý stroj vypoví službu. Zůstat trčet v divočině hladový, je velmi nebezpečné. Tento vůz by však k polednímu menu dojel i bez této služby, neboť je řízen tím, kdo celou akci připravuje.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Nejstarším automobilem Loukotí a řemenů 2014 byl Renault NC z roku 1903.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Když to nemá volant, tak to ještě neznamená, že to není automobil. Oldsmobile Curved Dash 6C, vyrobený roku 1904, má místo volantu řídící tyč. A až se jednou budou běžně do automobilů montovat joysticky, budou mít majitelé těchto veteránů nezanedbatelnou výhodu při přeškolování. Budou prostě zase o krok napřed. Ještě dodejme, že Oldsmobile je nejstarší americká značka automobilů a čtvrtá nejstarší na světě po evropském Daimleru, Peugeotu a NW (Nesselsdorfer Wagenbau, později Tatra).
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Volant neměl ani Detroit Electric z roku 1918, řízený jakýmsi pákovým šelmostrojem. Již název nám napovídá, že se jedná o elektromobil. Firma Anderson Electric Car Company, v roce 1920 přejmenovaná na The Detroit Electric Car Company, vyrobila od roku 1907 do svého krachu v roce 1939 celkem třináct tisíc elektromobilů různých typů. Minulý rok byla značka Detroit Electric obnovena.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Český ráj je vyhledávanou destinací cyklistů. Stoleté vozy, které je předjížděly, pro ně byly určitě velkým zpestřením.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
A jeden cyklista se od všech ostatních něčím markantně odlišoval. Ano, hádáte správně, měl pruhované podkolenky.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
A opět zpět k autům. Lorraine Dietrich z roku 1907 je relativně velký na to, kolik má míst k sezení.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Předek Lorraine Dietrich z roku 1917 v detailu.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Největším strojem letošních loukotí byl autobus Praga vyrobený v roce 1918. Pragovky se vyznačují tím, že je my laici nejsme schopni zpravidla správně typově přesně specifikovat. S tím měl problém i sám majitel autobusu. Říkal: „Tady to musí být někde napsaný.“ Ale nenašel to.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Jeden z prvních vozů Praga Alfa. Vozy Praga Alfa se vyráběly ve 25 sériích, samozřejmě postupně modernizovaných, bezmála 30 let. Takže v poslední Alfě z roku 1942 zůstal z té první, vyrobené v roce 1913, jenom ten název.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
REO model B, americká značka získala jméno po svém zakladateli. Byl jím Ransom Eli Olds, který odešel z firmy Oldsmobile.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
REO model B (1908)
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Americký Maxwell Q2 (1910). V roce 1921 koupil firmu Chrysler a poté, co sám začal v roce 1925 vyrábět automobily pod svou značkou, Maxwell končí.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Maxwell 25 Tourer vyrobený v roce 1917.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Chenard Walcker Frankrig (1912) je důstojným a zároveň vzácným reprezentantem francouzské elegance.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Před velkou válkou vyrobený Buick zdolává vražedné stoupání od Jinolic k Prachovu.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Pirátky silnic předjíždějí na svém hbitém REO B dýchavičný Ford model T.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Motocyklisté si jízdu divočinou užívali, řemen snad nikdo nepřetrhl.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Každoroční akce Loukotě a řemeny se stala vydařenou propagací mikroregionu Český ráj.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz