Sobota 16. ledna 2021, svátek má Ctirad
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 16. ledna 2021 Ctirad

Levné náhradní díly zajímají každého

  22:07
Tu zkušenost už udělala většina motoristů: při poruše nebo po nehodě zavolají nejprve do značkového servisu, kde zjistí, že oprava při použití původních, originálních značkových náhradních dílů by stála hodně. Rychle se tedy začnou rozhlížet, jak a kde získat součástky levněji. Takové možnosti existují.

Kolem deseti miliard eur činí jen v Německu objem obchodu s náhradními díly do automobilů. Obdobná statistika sice v České republice není, ale podle toho, na kolika místech se s prodejem náhradních dílů lze setkat, jde nejspíš i zde o velmi zajímavou obchodní oblast. Miroslav Brůžek, tajemník Sdružení importérů součástí automobilů, servisní a garážové techniky (SISA), říká: "V republice je asi tisíc značkových a asi pět tisíc neznačkových opraven; k tomu si lze představit i přiměřený počet provedených oprav a spotřebovaných náhradních dílů.

Zatímco značkové opravny pracují převážně s náhradními díly pouze své automobilové značky, větší část opraven používá díly, jak se říká, aftermarketové." Na vysvětlenou - v případě těch druhých jde o součástky, které nemají přímo příslušnou originální automobilovou značku.

Převodovka - půlka auta
Ve značkovém servisu zákazník zjistí, že cena originální součástky - dejme tomu převodovky - se blíží půlce hodnoty celého auta. A to ještě není vyčíslena cena za opravu. Co takovému majiteli automobilu zbývá? Pokud není auto v záruce, jejíž podmínkou je dodržování záručního režimu včetně používání originálních náhradních dílů ve značkovém servisu, většina motoristů na firemní opravnu rychle zapomene a bude se ohlížet po menší dílně, s levnější prací i náhradními díly. Petr Tesařík, majitel a automechanik v jedné osobě z malé autoopravny v Hrusicích, říká: "Dávám zákazníkům vybrat; buď můžou mít drahý originál značkový, nebo levnější a prakticky stejně dobrý díl od solidních firem, které mi součástky dodávají."

Jak kupovat díly?

1. Náhradní díl z vrakoviště jen v nouzi nejvyšší

Pokud použijete náhradní díl z vrakoviště, je to sázka do loterie. Bude nejlevnější, ale může a nemusí dlouho vydržet. Proto se doporučuje jen u nejstarších a nejlevnějších aut.

2. Náhradní díl z tržiště - také riziko

Pokud se levně nabízí díl kvalitní značky, či dokonce originál firemní za výrazně nižší cenu, je to podezřelé. Pravděpodobnost padělku je velká, ostatně je jimi zamořen celý evropský trh. Tedy nejen boty známé značky na tržišti budou na 99 procent podvrhem.

3. Součástka z prodejny náhradních dílů

I mezi prodejci takzvaných aftermarketových náhradních dílů - tedy ne originálů automobilek - jsou rozdíly. Určitým vodítkem může být členství ve sdružení SISA, které za své členy poskytuje garanci.

4. I náhradní díly mají svou záruku

Dalším důležitým ukazatelem, z jak seriózního zdroje náhradní díl pochází, je záruka. I na náhradní díly, ať už značkové či bez značky, platí samozřejmě nyní dvouletá záruční lhůta. Ovšem s výhradou přirozeného opotřebení.

5. Na čem určitě nešetřit

Zatímco výfuk nebo blatník "jenom" nejspíš dříve zrezaví, když koupíme levnější, na součástkách podvozku, jmenovitě řízení a brzd, se nevyplatí šetřit. Tady jde o život.

Problém obou stran
Mohlo by se zdát, že vysoké ceny originálních náhradních dílů jsou jen problémem uživatelů aut. Ale není tomu tak. I automobilky se potýkají s problémem: Auta, dnes už na vysoké technické úrovni, mají v případě standardního provozu během záruční doby jen minimum poruch. A tedy i malou spotřebu náhradních dílů, kromě několika málo detailů, jako jsou například filtry. Potřeba součástek roste s přibývajícím stářím a ojetím vozu. Jenomže na letité auto si už jen málokdo nechá namontovat třeba originální tlumič výfuku, když za prvním rohem koupí prakticky stejný, ale za poloviční cenu.

Takže automobilkám, respektive jejich prodejcům, kteří museli investovat obrovské prostředky do servisního zázemí, utíkají zákazníci. Není přitom žádným tajemstvím, že opravy jsou z hlediska zisku ještě zajímavějším obchodem než prodej aut. Proto i autorizovaní značkoví prodejci by třeba rádi - při zaručení kvality použili levnější náhradní díly, a tím učinili své služby dostupnější. Jenomže doposud nemohli. Zájmem výrobců je totiž prodat co nejvíce originálních náhradních dílů.

Cesta z kruhu
Prvního července letošního roku nabyla účinnosti vyhláška, která nově upravuje prodej a servis motorových vozidel. I když neodvolatelně začne platit až za rok, už teď předpis tuto oblast výrazně liberalizuje. Upravuje také možnost opravy vozidel u autorizovaných servisů nejen autodíly originálními, ale i díly rovnocenné kvality. V této souvislosti se samozřejmě často hovoří právě o kvalitě náhradních dílů. Její nízká úroveň byla ostatně jedním z důvodů, proč autorizované značkové opravny odmítaly pracovat s neoriginálními součástkami. A některé případy, kdy se na českém trhu objevovaly důležité náhradní díly, například brzdové destičky, v takové kvalitě, že by neubrzdily ani žebřiňák, jim dávaly za pravdu.

Miroslav Brůžek, tajemník asociace SISA, která sdružuje 35 firem zásobujících tři čtvrtiny českého trhu náhradními díly, MF DNES řekl: "Je nám jasné, že u náhradních dílů pro auta nejde jen o peníze, ale také o zdraví a bezpečnost účastníků silničního provozu. Nemůžeme si dovolit prodávat díly podřadné kvality. Autodíly musí splňovat požadavky stanovené předpisy. Členské firmy asociace jsou už svým členstvím zavázány dodávat na náš trh pouze kvalitní náhradní díly, které odpovídají normám platným v České republice."


 

Lepší varianta než tržiště

Když cítíte, že budete muset u svého vozu měnit tlumiče, brzdové destičky či výfuk, nekupujte takový díl na trhu. Ptejte se, zda prodejce je ve sdružení SISA. Co toto sdružení garantuje? Členové SISA dodávají na český trh náhradní díly pro automobily od renomovaných výrobců součástek převážně z Evropy; jsou to výrobci, kteří dodávají zpravidla stejné autodíly též automobilkám přímo pro prvomontáž. Výrobci jako dodavatelé součástek pro automobilový průmysl jsou držiteli příslušných certifikátů jakosti výroby. Výroba dílů pro automobilky i náhradních dílů probíhá na totožné výrobní lince. Kvalita je tak zaručena. Konkurenční boj je v této oblasti obrovský, i renomovaní výrobci součástek jsou tlačeni k neustálému snižování cen a nákladů. A tak nejsou výjimkou náhradní díly rovnocenné kvality, ale už ne pod značkou automobilky, nýbrž skutečného výrobce - a za citelně nižší cenu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Šéf koncernu VW vyzradil uvedení Fabie Combi. Je symbolem nové role Škody

Předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess na linkedinovém profilu koncernu VW uveřejnil příspěvek s...

Veterána k prodeji nafotil před vlastní garáží, za pár hodin přišli zloději

Doslova štěstí v neštěstí měl majitel veterána, který se ho před několika dny rozhodl prodat. Inzerát s fotografiemi...

Autofotka týdne: Mercedes má displej přes celou přístrojovku

Německý automobilový koncern Daimler představil nový displej Hyperscreen, který pokryje téměř celou palubní desku...

Dovolená snů pro autaře: pohodová jízda zakroucenými silnicemi do Alp

Zapomeňte na sbírání výškových rekordů na Stelviu nebo Grossglockneru. Alpy se dají za volantem užít už kousek za...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Topení a nabíjení mobilu jen někdy. Elektroauta by mohla zhasnout Francii

Kdyby Francouzi nakupovali elektromobily tak nadšeně, jak by si přála jejich vláda, nastal by tento týden ve Francii...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

Život s Ester. Není úplně málo komplikovaná, přiznává trenér Bank

Premium Je to už pět let, co od svého bratra Ondřeje přesedlal jako trenér k Ester Ledecké. Dovedl ji k olympijskému zlatu v...

Expremiér Sobotka se vrátil do pražských Stodůlek. Pořídil si byt v paneláku

Premium Expremiér Bohuslav Sobotka se v tichosti vrátil z Moravy, kam se uchýlil po odchodu z politiky, do Prahy. Jak zjistila...

  • Další z rubriky

Autofotka týdne: Geniální krabička Fiat Panda je oslavou jednoduchosti

Malé hranaté autíčko, které na první pohled nepobralo příliš krásy ani výkonu, se stalo jednou z automobilových legend....

Autofotka týdne: Výjimečné Ferrari F50 slaví čtvrtstoletí

Automobilka Ferrari běžně vyrábí vozy, které si nemůže koupit každý, občas ale přijde s modely, které provází pověst...

Slavné wartburgy neměly po revoluci šanci. Zanedbaný vývoj je rychle skolil

Východoněmecký automobil Wartburg zůstává ve stínu menšího a slavnějšího trabantu, ve své době však těchto celkem...

Unikát a legenda. Dva traktory z muzea v Čáslavi slaví letos výročí

V pobočce Národního zemědělského muzea v Čáslavi je vystaveno úctyhodné množství exemplářů zemědělské techniky různých...

Hledáme 50 rodin, které s námi otestují hotové polévky SALVEST Prestó
Hledáme 50 rodin, které s námi otestují hotové polévky SALVEST Prestó

Ochutnejte s námi lahodné polévky Prestó. Stačí je jen otevřít a ohřát, takže jsou na stole raz dva. Přihlaste se do velkého testování a poznejte...

WhatsApp si znepřátelil uživatele. Hromadně přecházejí na jiné platformy

Začátkem února vstoupí v platnost nové podmínky oblíbené chatovací aplikace WhatsApp, které umožní sdílet řadu nových...

Vágner ulovil Nechranického krokodýla. Bájná štika vzdorovala několik dní

Jakub Vágner procestoval svět v honbě za gigantickými a vzácnými rybami. V minisérii České televize pátrá po legendách...

Evropě hrozil masivní blackout. Rakušané narychlo zapojili jádro i uhlí

Kvůli silnému poklesu frekvence v elektrické přenosové soustavě hrozil v pátek Evropě masivní výpadek dodávek...

Dopisy od Němcové jeho žena spálila, říká potomkyně spisovatelčina milence

Irena Maňáková promluvila o vztahu svého předka Václava Bolemíra Nebeského s Boženou Němcovou. Básník byl jedním z...

Zemřel zpěvák a kytarista David Stypka. Bylo mu 41 let

Ve věku 41 let zemřel zpěvák a kytarista David Stypka, který dlouhodobě bojoval s rakovinou slinivky. V roce 2017...