Středa 21. října 2020, svátek má Brigita
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 21. října 2020 Brigita

Historie Škody začala před 125 lety rukoudáním dvou Václavů

Před 125 lety, 30. září 1895, byla založena firma Laurin&Klement, předchůdkyně dnešní automobilky Škoda Auto. Založení boleslavské automobilky stvrdili Václavové Laurin s Klementem rukoudáním, jak popsala archivářka muzea značky Irena Hozáková.

Firmu založili v roce 1895 konstruktér Václav Laurin (1865-1930) a knihkupec Václav Klement (1868-1938) jako dílnu na výrobu jízdních kol Slavia. Nejprve působili v pronajaté dílně, v roce 1898 postavili vlastní malou továrnu.

V roce 1899 společnost zahájila výrobu motorových kol, později motocyklů a motorových tříkolek. Motocykly pojmenované Slavia měly řadu sportovních úspěchů a staly se vzorem pro řadu dalších světových značek. Úspěšně se vyvážely, dokonce se licenčně vyráběly ve Francii a Německu.

V roce 1905 společnost zahájila výrobu automobilů a ukončila výrobu jízdních kol. Prvním sériově vyráběným vozem byla dvousedadlová Voituretta Laurin&Klement typ A. Firma v té době již měla přes 350 zaměstnanců. O dva roky později se změnila na akciovou společnost, výrazně se rozšířila (zabírala plochu přes 130 ha) a měla zhruba 600 zaměstnanců.

Již v roce 1910 byla L&K největší automobilkou v habsburské monarchii, její vozy jezdily nejen v Evropě, ale i v Japonsku, v Austrálii a na Novém Zélandu. Společnost se spojila s První pražskou akciovou společností (dříve Ruston) a začala vyrábět silniční válce značky L&K a v roce 1912 převzala libereckou automobilku RAF, čímž získala licenci na výrobu složitých šoupátkových motorů typu Knight. Výroba byla rozšířena o autobusy, nákladní vozy, motorové pluhy a stacionární motory.

Po první světové válce se firmě nepodařilo navázat na předválečný technický vývoj. Firma potřebovala nové investice na rozšíření, zavedení velkosériové i vývoj nových modelů. Majitelé se rozhodli najít silného partnera a 27. června 1925 se firma spojila se Škodovými závody v Plzni. To znamenalo postupný zánik značky L&K, u nově vyvíjených typů se už používalo pouze jméno a znak Škoda. První automobil pouze s logem Škoda byl vyroben v roce 1926 a jednalo se o luxusní limuzínu Škoda Hispano-Suiza, kterou převzal prezident Tomáš Garrigue Masaryk.

Stoletá laurinka

Má brzdu místo plynu a řazení je tělocvik

Zelená laurinka si to štráduje podél žlutého pole a moc jí to sluší. Jízda s ní člověku dokáže, že pionýři motorismu museli být opravdoví frajeři. Moderní řidič zhýčkaný rozmařilostmi jako je střecha, světla nebo jízdní vlastnosti, by šel raději pěšky. Vždyť to auto má řadicí páku venku, vedle kabiny! Čtěte dále.

Laurin & Klement S

Laurin & Klement S

Po znárodnění v roce 1945 byl podnik ze Škodových závodů vyčleněn a přejmenován na Automobilové závody, národní podnik (AZNP), a nadále nesl značku Škoda s okřídleným šípem. Zestátnění přineslo Škodě osud shodný s většinou průmyslových podniků. Orientace na Sovětský Svaz a země RVHP znamenala ztrátu pozic, socialistické hospodářství přineslo stagnaci.

V dubnu 1991 po vládním rozhodnutí o prodeji automobilky Volkswagen (VW) zahájil činnost společný podnik Škoda, automobilová a. s. a firma se stala další značkou koncernu. V roce 1998 společnost změnila název na Škoda Auto, a. s. a v roce 2000 se VW stal stoprocentním vlastníkem firmy.

Společnost Škoda Auto je v současnosti pro českou ekonomiku stěžejní firmou, subdodavatele má z celé ČR. Firma zaměstnává zhruba 39000 lidí, z toho v ČR asi 34 000. Škoda Auto je tak jedním z největších tuzemských zaměstnavatelů.

V Česku provozuje tři výrobní závody: v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí. Loni automobilka poprvé vyrobila více než 900 000 aut, meziročně její tuzemská produkce vzrostla o 2,25 procenta na 910 000 vozů. Na tuzemském trhu je pak Škoda nejprodávanější značkou, její podíl na prodejích aut byl loni přes 34 procent. Automobilka produkuje modely Octavia, Fabia, Citigo, Superb, Scala, Kamiq, Karoq a Kodiaq a nejnovějším modelem je elektrické SUV Enyaq iV.

Škoda Auto vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, a dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Škoda Auto je aktivní na více než 100 trzích. Loni automobilka dodala celosvětově 1,24 milionu aut. Meziročně se její prodej snížil o 0,9 procenta.

První škodou byla Hispano-Suiza, poslední je Enyaq

Výběr významných modelů české automobilky Škoda Auto:

Škoda Hispano-Suiza - Jde o první automobil, který po spojení automobilky Laurin&Klement s plzeňskou Škodou nesl na kapotě pouze logo Škoda. Netypické pojmenování nesl kvůli licenci, kterou pro výrobu limuzíny koupil plzeňský průmyslový koncern v roce 1924 od španělské firmy Hispano-Suiza. Výroba vozů byla zahájena na jaře 1925, celkem jich automobilka do roku 1929 vyrobila sto. Model Hispano-Suiza byl ve své době považován za jedno z nejlepších aut světa. Vůz udivoval nejen technikou odvozenou z leteckých motorů, výkony, zpracováním, luxusní výbavou, ale i detaily a s délkou 4,83 m, šířkou 1,76 m a rozvorem 3,69 m i celkovými rozměry. Užíval ji i první československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk (čtěte více).

Škoda Popular - Model, který byl představen v roce 1934, uspěl zejména díky výhodné ceně, která nedosahovala ani 20 000 korun, tedy méně než polovinu oproti nejlevnější konkurenci. Vyráběl se jako dvoudveřový uzavřený vůz i kabriolet, sedan nebo sportovní roadster, stal se také základem pro úspěšné dodávkové automobily. Největšího rozšíření se dočkala varianta Popular 1100 OHV s motorem o výkonu 30 koní. 

Olga Scheinpflugová se svou Škodou Popular

Olga Scheinpflugová se svou Škodou Popular

Celkem vzniklo mezi lety 1934 a 1946 přes 20 000 popularů všech verzí. Popularem jezdila řada známých osobností, třeba fotbalista František Plánička nebo umělecký pár Karel Čapek a Olga Scheinpflugová a cestovatel František Alexander Elstner se Škodou Popular projel ve druhé polovině 30. let Severní i Jižní Ameriku (čtěte zde).

Škoda 1200/1201 - Osobní a lehký užitkový automobil Škoda 1200 byl představen v roce 1952 a jako první sériový vůz mladoboleslavské automobilky měl celokovovou karoserii. V roce 1955 jej nahradil modernizovaný model 1201 se silnějším motorem, oba typy vešly ve známost pod lidovým označením Sedan. 

Škoda 1200

Škoda 1200

Celková produkce modelové řady 1200/1201, jejíž výroba byla ukončena v roce 1961, přesáhla 67 000 kusů (jak se s ní jezdí čtěte zde). Sanitní provedení Škody 1201 si zahrálo významnou úlohu v populárním televizním seriálu Sanitka. Nástupcem užitkových verzí se stal typ 1202, který v roce 1968 nahradila populární Škoda 1203, která se stala jedním z nejrozšířenějších malých užitkových vozidel na našem trhu (čtěte dále).

Škoda 440 (Spartak)/Octavia - Dvoudveřový čtyřmístný vůz klasické koncepce a elegantní karosérie Škoda 440 zvaný Spartak se začal vyrábět v roce 1955. Výroba vozu označovaného za mezityp lidového automobilu byla ukončena o čtyři roky později, kdy jej nahradila velmi podobná Škoda Octavia. Od svého předchůdce se na první pohled lišila zejména jiným tvarem přední masky (byla oválná a chyběly jí „vousky“ nad mřížkou chladiče), změny se dotkly i podvozku, kde přední náprava konečně dostala vinuté pružiny místo listového pera.

Škoda Octavia

Škoda Octavia

Octavia časem dostala i vylepšený motor a také variantu kombi, která zůstala ve výrobě až do roku 1971. Spartaků se vyrobilo na 86 000 kusů, octavií všech verzí 286 000 kusů (jak se s první octavií jezdí čtěte zde). Příbuzná verze octavie, kabriolet Škoda Felicia, se podle mnoha odborníků stala nejkrásnějším český automobilem vyráběným po druhé světové válce (čtěte dále).  

Škoda 1000 MB - Populární „embéčko“ vyráběné v letech 1964 až 1969, bylo prvním mladoboleslavským vozem z řady modelů s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Modelu, který se dobře prodával i v zahraničí, vzniklo 443.000 kusů. Karoserie byla původně čtyřmístná, existovala čtyřdveřová (sedan) i dvoudveřová (tudor) verze. V roce 1967, po zesílení podlahy a vyztužení některých dílů, byl vůz přetypován na pětimístný s vyšší pohotovostní hmotností. Motoristickými odborníky je Škoda 1000 MB považována za jeden z posledních socialistických modelů, který držel krok s celosvětovým vývojem (historii embéčka čtěte zde).

Škoda 1000 MB

Škoda 1000 MB

Škoda 100/110 - Tato modelová řada se začala vyrábět v roce 1969 a konstrukčně vycházela z „embéčka“. Vůz znamenal pro mladoboleslavskou automobilku ústup ze slávy, vyrobilo se ho však přes milion kusů (čtěte zde). Srdce fanoušků značky si získalo sportovní dvoudveřové kupé 110 R, které zůstalo ve výrobě do roku 1980. Na základě kupé vznikly v automobilce také úspěšné závodní vozy 110 R Rallye, Škoda 180/200 RS nebo 130 RS (čtěte dále).

Škoda 100

Škoda 100

Škoda 742 (105/120/130) - Řada 105/120 přišla na trh v roce 1976 a byla posledním vozem automobilky s motorem vzadu a poháněnou zadní nápravou, tedy s koncepcí, která byla ve světě v době představení tohoto modelu již dávno za zenitem. Začátkem 80. let se do prodeje dostalo kupé nazvané Garde (později Rapid), v roce 1984 přišla nejsilnější verze 130. Do roku 1990 se vyrobilo přes dva miliony „stodvacítek“ a příbuzných typů (více čtěte zde).

Škoda Favorit - Vůz představený v roce 1987 znamenal pro českou značku velký krok vpřed. Favoritem totiž Škoda opustila zastaralou koncepci a přešla k výrobě vozů s motorem vpředu a pohonem předních kol. Na vzniku favorita se podílely i renomované zahraniční firmy. Finální verzi vzhledu karoserie navrhlo italské designerské studio Nuccio Bertone. 

Škody Favorit na brněnském výstavišti v září 2017, přesně třicet let po světové...

Škody Favorit na brněnském výstavišti v září 2017, přesně třicet let po světové premiéře

Pětidveřový hatchback ve své době nabízel hodně prostoru, odpovídal tehdejším požadavkům na bezpečnost a estetičnost. Oblibu zákazníků si získala i kombi verze Forman, vyráběly se i užitkové verze vozu a také úspěšné závodní varianty. Do roku 1995, kdy byla výroba modelu ukončena, vzniklo přes 783 000 favoritů a zhruba 220 000 formanů (o tom jak Favorit zachránil Škodovku čtěte zde).

Škoda Felicia - Prvním výsledkem spojení mladoboleslavské automobilky s koncernem Volkswagen byl osobní vůz Škoda Felicia. Tento populární model se stal symbolem přerodu značky v moderní automobilku. Sériová výroba felicií začala v roce 1994, následující rok přišlo na trh praktické kombi, později byly představeny i verze pick-up, Van plus a Fun. Zákazníci si mohli vybrat z několika motorizací i řady akčních výbav a felicia se prosadila i v motoristickém sportu. Výroba byla ukončena v roce 2001, celkem vzniklo 1 420 441 felicií (příběh Felicie čtěte zde).

Škoda Felicia

Škoda Felicia

Škoda Octavia - Historicky nejprodávanější model značky byl představen v roce 1996 a je tak v současnosti nejdéle vyráběnou škodovkou. Aktuálně se nabízí ve své čtvrté generaci a dosud se vyrobilo přes sedm milionů octavií. Vozidlo je nejprodávanějším vozem na českém trhu a také v dalších evropských zemích, například v Polsku, Rakousku, ve Švýcarsku nebo ve Finsku.

AMD O - Škoda Octavia RS homologovaná brněnským autodromem.

Octavia se stala prvním modelem značky, který využil strategii sdílených společných modulů koncernu VW. První octavie vznikaly v karosářské verzi liftback, od roku 1998 i jako kombi. Obě karosářské verze zákazníky ohromily zejména objemem zavazadlového prostoru, kterým se zařadily na evropskou špičku ve své třídě. V současnosti se ročně vyrobí až 400 000 vozů Škoda Octavia, který se jako jediný model značky vyrábí ve čtyřech různých zemích (jak jezdí ta aktuální v provedení RS čtěte zde).

Škoda Fabia - Nástupce modelu Felicia byl představen v září 1999 na frankfurtském autosalonu, se svojí předchůdkyní se fabia poté ještě rok a půl vyráběla souběžně. Rok po pětidvéřovém hatchbacku bylo uvedeno praktické kombi a později také čtyřdveřový sedan, jehož výroba však byla s příchodem druhé generace ukončena. Fabia patří k nejoblíbenějším modelům české značky, v současné době se nabízí ve třetí generaci a z výrobních linek sjelo dosud přes 4,4 milionu fabií (první generace Fabie platí dodnes za velmi kvalitní robustní auto, jak vypadá kousek s milionem a čtvrt kilometrů na počítadle čtěte zde).

Škoda Superb - První model Škody vyšší střední třídy od druhé světové války představila automobilka na ženevském autosalonu v roce 2001, od roku 2009 se vyrábí i ve verzi kombi. V roce 2015 se představila jeho třetí generace, o čtyři roky později spolu s faceliftem přišla i verze s hybridním pohonem. Dosud se vyrobilo přes 1,3 milionu superbů (dnes je k mání se třemi druhy pohonů - srovnávací test čtěte zde).

Škoda Yeti - V roce 2009 představila Škoda model Yeti, který byl prvním „plnohodnotným“ vozem SUV mladoboleslavské firmy. Model slavil úspěchy i v zahraničí, pro čínský trh se vyráběla jeho speciální prodloužená verze. Do ukončení výroby v roce 2017 jich firma vyrobila 648 500 kusů (dnes je to velmi žádaná ojetina - čtěte zde). 

Škoda Yeti

Škoda Yeti

V současnosti firma Škoda Auto nabízí čtyři modely SUV - nástupce kompaktního SUV Yeti s názvem Karoq, městský crossover Kamiq, velké SUV Kodiaq a nejnověji čistě elektrické SUV Enyaq iV.

Škoda Enyaq iV - První čistě elektrický model značky, SUV Enyaq iV, byl představen letos počátkem září. Jako první sériový model automobilky využívá modulární platformu pro elektromobily koncernu VW. Mladoboleslavská automobilka jej označuje za svůj letošní nejdůležitější model, má jít o její vlajkovou loď. Výroba vozu s udávaným dojezdem až 510 kilometrů by měla být zahájena ještě před koncem letošního roku (podrobnosti zde). Škoda již má od roku 2019 v nabídce malý elektrický vůz Citigo iV, který se původně nabízel pouze se spalovacím motorem. Elektrické Citigo je však v současnosti vyprodané a jeho výroba bude ukončena (čtěte zde).

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Motor se třemi tisíci koňmi se při měření před diváky rozletěl na kusy

Tři tisíce koní. Tolik údajně vydolovalo americké tuningové studio Industrial Injection z naftového motoru v pickupu...

Ventilková válka: od pomsty v Jizerkách k vypouštění pneu SUV v Paříži

Vypustit kola a zahodit ventilky. Stará dobrá pomsta, kterou myslivci trestali lufťácké houbaře, když zajeli autem do...

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou nejzásadnější parametry...

Tesla na suchu. Práce na továrně u Berlína stojí kvůli nezaplacené faktuře

Tesla má kuriózní potíž se stavbou své Gigafactory na výrobu elektrických vozidel v Německu. Velké staveniště se totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Závady, kterých si běžně nevšimnete. Jak je rozpoznáte a kolik stojí oprava?

Premium Jízda po městě a na krátké vzdálenosti mnoho funkčních problémů auta vůbec neodhalí. Všimnout si jejich příznaků...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Transportery jsou jeho život, díly na svůj poklad sháněl osm let

Dodávkové modely Volkswagen Transporter jsou pro mnohé jejich uživatele nedílnou součástí životního stylu. Platí to i...

Historie Škody začala před 125 lety rukoudáním dvou Václavů

Před 125 lety, 30. září 1895, byla založena firma Laurin&Klement, předchůdkyně dnešní automobilky Škoda Auto. Založení...

Tyhle jste měli koupit! Pět sporťáků, které každým dnem stoupají na ceně

Premium Trh se sportovními vozy je nevyzpytatelný. I když obecně platí poučka, že limitované edice věhlasných modelů nebudou na...

Je to můj kamarád, říká režisér Marhoul o svém Volkswagenu Transporter

Svůj Volkswagen Transporter T4 si pořídil v roce 1999 a jako hlavní auto jej používá dodnes. Režisér Václav Marhoul...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Tvoje tvář má známý hlas bude bez Stárkové. Zkolabovala kvůli covidu-19

Show Tvoje tvář má známý hlas pokračuje už v sobotu večer sedmou epizodou. Jedna z účinkujících však v ní bude chybět....

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Chtěla jsem udělat něco zapovězeného, říká k pornu Tarra White

Má za sebou úspěšnou kariéru ve filmech pro dospělé, její vztahy s rodinou na Moravě však poznamenala. „Příbuzní se...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...