Diskuse k článku

Unikátní motor z Mladé Boleslavi: 24,4litrový dvanáctiválec má 450 koní

Muzeum Škody v Mladé Boleslavi vystavuje neobvyklý exponát, letecký motor. Unikátní 24,4litrový dvanáctiválec L&K-Lorraine-Dietrich 450 z roku 1926, zapůjčený se sbírek Národního technického muzea.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M41i36r42o57s55l16a49v 17S75t27e92i66n69e96r 2366140290166

Technika zaujmou tři královské hřídele, pohánějící tři vačkové hřídele v hlavách. Pohon rozvodů OHC byl v té době opravdu neobvyklý, moje Pragovka z těch let měla ještě SV- šestiválec.

Podle vzhledu byl ten motor i lehký, není vidět množství litiny, v té době běžné.

Kompresory typu roots se zaváděly asi o 10 roků později, třeba hliníkové 12-válce do V- Junkers s výkonem 800 koní je měly.

Měli jsme je krátce po válce na školním dvoře v Husovce, v Jihlavě. Vzpomínám si, že největší kousek byl hvězdicový 24-válec OHV od Focke-Wulfu. Už ta představa, že se ty tuny mohly vznášet vzduchem byla pro nás, tehdy 10 leté kluky, nemožná.

+4/0
14.2.2019 17:36

P81e95t25r 79K38ů90l20a 2875983724819

Snad to nevystavili místo toho jejich tříválcového skvostu - HTP ;-D Pokud si dobře pamatuji, tak ten u těch motorů býval také vystaven. Asi aby ostrašující příklad - jak se nemá dělat motor.

+1/−1
14.2.2019 14:11

P55e88t86r 93K60ů38l79a 2105783214639

*někam mi uteklo sloveso ukázali v poslední větě.

0/0
14.2.2019 14:12

J44i10ř58í 58E27r10b10e83n 1233814676287

Tak si zkuste do auta zamontovat tenhle mnohoválec a uvidíme, jak dlouho s ním budete jezdit. Prozradím vám sladké tajemství: každý motor je pro jiné účely a desetitisíce haťapek dodnes slouží spokojeným majitelům.

+1/0
17.2.2019 8:31

P15e39t96r 25K55ů13l66a 2455273504439

HTP je opravdu mizerný motor, máme ho doma - 47 kW. Věcí, co je na něm špatně je spousta. Že to skoro nejede jsem si zvykl, ale nechápu, proč to tolik žere. Na stejné trase jsem schopen jet s fábií 1.4 59 kW o 1 - 1,5 l/100 míň s lepší průměrnou rychlostí. Jel jsem jen jednou s horším motorem, než HTP - 1.2 TDI, vše ostatní bylo lepší.

0/0
17.2.2019 15:37

J93i71ř13í 79S75c45h97w33a29c37h 8708414798796

nevím, za kolik s tou haťapkou jezdíš, ale já s poměrně vysokým Roomsterem a 1.2HTP/51kW jsem jezdil dlouhodobě za 6,5, jednotlivé jízdy i pod 6 (ne nejezdil jsem jako důchodce). Silně pochybuji, že s 1,4 jezdíš za 5. ;-)

Samozřejmě jsem to nehonil po dálnici, tam jsem jezdil jen občas a "krotil" jsem se na 110-120 s vědomím, že rychlosti nad 110 už výrazněji spotřebu navýší. Prostě když se motor blíží ke svému maximu jeho spotřeba neúměrně roste.

0/0
17.2.2019 22:40

P79e41t91r 87M97i88c68h73a30l 2670874311412

S haťapkou pod 6,5 litru? My měli před pár lety služební Fabii, nešla pod 10 litrů (město, mimo město, krátké úseky po dálnici). Řidiči se v tom střídali a nikdo to pochopitelně moc nešetřil. Jednou jsem s tím jel delší cestu a dokázal jsem jet lehce pod 8 litrů. Ale to bylo mimo město, žádná dálnice a žádný kopec.

0/0
18.2.2019 0:27

J64i53ř74í 53S28c27h58w24a64c55h 8958294178766

Jaké auto je nejrychlejší? Jaké auto je nejlepší off-road? No přece to služební. ;-)

Většina mých cest byla cca 1/3 město a 2/3 silnice 1. a 2. třída mírně zvlněné. Jezdil jsem většinou o víkendu mimo špičky, takže žádné kolony a průjezdy městem až na nějaký semafor poměrně plynulé.

Teď totéž s Civicem atmo 1.8 jezdím za cca 7,2 ale pravda sem tam trošku dynamičtěji.;-)

0/0
18.2.2019 12:19

D82a43v98i76d 68H64o45l75m32a34n 2528397517549

10L/100??? Se služební Fabií I 47kW jsem za 3 roky najel 85.000km se spotřebou 6,3L za celou dobu provozu. Doporučuji Vám nechat si poradit, k čemu jsou ty dva pedály vpravo dole pod volantem ;-D

+1/0
18.2.2019 14:55

J34a97n 81T21a87r24a66b68a 4756616279229

240g benzínu na koně a hodinu, = 326g/kWh, to znamená účinnost cca 25%.... dnes jsme někde kolem 35%, u dieselů 40%. No na tu dobu super.R^

+5/0
14.2.2019 8:48

P62e30t64r 76M46i90c78h80a90l 2890854681202

Jak říkáš, hodně dobrá práce.

+1/0
14.2.2019 13:59

P62e75t28r 76N52ě28m75e87č17e69k 1392574242183

Jedním slovem umělecké dílo!

+3/0
14.2.2019 7:13

Š29i62m26o74n 32M24a50r51t82y55n66e57k 7163485723736

Dle místních odborníků by to byl ideální motor pro auto střední třídy.

+9/−2
14.2.2019 6:38

R42o17m94a52n 76H60o89k49y98n19á97ř 8460731229948

Mám auto střední třídy a neumím si představit o moc lepší variantu než 2.5 litrový atm benzin. Máte lepší nápad?

+1/−4
14.2.2019 8:05

J46a88n 75T69a60r38a72b21a 4456946219339

jo

0/0
14.2.2019 8:48

R45o31m84a69n 68H48o44k94y96n49á28ř 8650521119358

Příklad? Nebo jen minus?

0/0
14.2.2019 12:08

J35a33n 15T52a14r18a42b71a 4216266719129

V6/R6 bi/twin turbo diesel SCR: Jede o hodně líp, žere o hodně míň, vydrží navěky.Lenocha 2,5 atmo bych nechtěl ani omylem, to už mám dávno za sebou.

+2/0
14.2.2019 19:41

M22a14r44t83i16n 80V49o66j13á76č34e37k 9763357771106

To pochybuji co me napada tak jeste V6 od fordu nebo od mazdy MPS

0/0
14.2.2019 14:59

J49a49n 57K14o18n36v47a85l22i89n67k28a 5370871231585

Mám vůz stejné kategorie s 3,0 atmo benzínem. Ideální pro jakýkoliv styl jízdy. Pro poklidnou jízdu netřeba jít přes 2tis otáček, výkonu je dost. Jen tak se "převaluje". V případě potřeby stačí šlápnout na plyn, převodovka podřadí o dva stupně a kolem 5 tis začne táhnout jako lokomotiva až do nějakých 7 tis. K tomu zvuk šesti válců v řadě. Papírový výkon asi jako 2,0 turbo, ale charakteristika úplně jiná. Kdo nezná, nepochopí.

+2/0
14.2.2019 9:14

J52i76ř42í 81S91c15h43w58a70c60h 8688314558796

Promiň Jene, že ti zase oponuji. 3.0/R6 je jistě výborný motor, ale rozhodně není ideální pro JAKÝKOLIV styl jízdy. ;-)

Například pro poklidnou jízdy s převahou městského provozu má hlavně náklady na provoz do ideálu poněkud daleko.;-)

+1/0
14.2.2019 10:44

J24a36n 82K64o70n70v76a23l96i14n77k96a 5970921891815

Záleží na vkusu každého soudruha. Někdo by se z čtrnáctilitrové městské spotřeby pominul, někomu trochu vadí a někomu je úplně fuk. Jsem mezi tím druhým a třetím. Dlouhodobý průměr je mezi 10 a 11. A to se dá :-)

+1/0
14.2.2019 12:38

P47e74t88r 21M77i34c57h45a27l 2560444241542

Jene, to já bych patřil do té první kategorie. Mně se moc nelíbilo ani jezdit za 8 až 9 litrů, dvouciferné číslo bych fakt nedal. Hlavně je rozdíl dát za palivo ročně 50 tisíc a nebo pětadvacet. ... Za to mám půl luxusní dovolené.

+3/0
14.2.2019 23:24

M46a74r77t63i65n 20V53o91j54á32č51e86k 9743637441776

Mazda? Tak tam neni o cem skvely motor

0/0
14.2.2019 14:52

D24a18n45i65e80l 78M31a55g66n67u45s 4123345294537

Já ano, turbodiesel HDi s common railem. Mám na něm 310 tisíc km a šlape.

0/0
14.2.2019 21:14

V24o42j97t52ě67c12h 28K43o37m79á37r55e29k 7654694909596

Myslím, že Šimon to myslel jako satiru, když místní odborníci dávají do auta střední třídy litrový tříválec :D

0/0
14.2.2019 21:35

J93i10ř48í 42S36c78h88w64a94c55h 8178984518176

Ano Šimon to myslel jako ironii ale přesně naopak, když místní "odborníci" nad "litrem" ohrnují nos jenom proto, že je to "litr" a co nemá alespoň dva litry není cool.....

Jen tak mimochodem, jediná firma co do střední třídy dává litr je Ford.;-)

+1/0
14.2.2019 23:14

P89e30t13r 96M72i42c64h91a19l 2220884111372

Jiří, proč kecáš? Místní "odborníci" (včetně mě) neohrnují nos nad litrem jako takovým, ale nad tříválcem v autě nižší střední (nedej bože střední, viz Ford) třídy.

0/0
14.2.2019 23:28

J10i51ř75í 36S10c97h54w51a40c28h 8158814168296

Zase až tak nekecám. Ale trochu se opravím. Menší části místních odborníků vadí, že je to tříválec a větší části místních odborníků vadí, že je to litr a i kdyby to byl šestiválec, bylo by to špatně.

0/0
15.2.2019 2:56

P62e12t17r 71M35i37c38h30a64l 2980624711272

Řekl bych, že většina opovrhuje těmi tříválci. Já osobně bych si auto (nižší) střední třídy s litrovým čtyřválcem nekoupil, ale to je má osobní volba. Těch 100 - 120 koní tam fungovat bude, ale není to žádná hitparáda, má to minimální rezervu výkonu. Osobně bych volil motor 1,5 - 2 litry, 150 - 200 koní. Mluvím pochopitelně o benzínu. Uvidíme, co bude v nabídce za 3 až 4 roky, kdy plánuju výměnu auta.

+1/0
15.2.2019 21:42

J27i38ř18í 39S29c46h76w60a64c53h 8798804988526

samozřejmě mám lepší nápad, oturbený dvoulitr 280-320 koní (VW, Audi Honda, Ford, Hyundai) ;-)

0/0
15.2.2019 9:39
Foto

M61i47r88o83s91l90a35v 44S38t16e15i26n74e10r 2706300200366

Jeho stavební výška by se hodila tak do americké dvacetituny. Do osobáku potřebujete plochý motor, třeba Subaru, ale i Junkers měl takový letecký motor s protiběžnými písty.

0/0
14.2.2019 17:40
Foto

P47e35t37r 34P11r19o74c61h68á51z11k47a 3622916532384

A vedle bych postavil současný tří válec 900ccm ....;-D

+10/−2
14.2.2019 6:27

J85a67k27u20b 77F79e35i90f93a78r 7329249306119

ten by se hanbou rozpadl na atomy;-D

+4/0
14.2.2019 8:04

J60i92ř32í 68S54c61h26w34a22c86h 8738264398666

a pětilitrový V8 by se hanbou nerozpadl? Vždyť je oproti tomuto jen o něco větší "hračka".

+1/0
14.2.2019 10:35

J91i37ř68í 51S33c30h71w84a61c91h 8258684558126

Jakože dnes do letadel dávají tříválce 900ccm?

A kdybys vedle tohoto monstra postavil třeba 3.0/V6, ten by nevypadal směšně?

+1/−2
14.2.2019 10:32

V43o17j40t52ě46c48h 50K50o53m39á32r98e76k 7684434159326

Ne ;-D do Oktávky ;-D;-D

0/0
14.2.2019 21:32

J13i63ř94í 34S11c51h63w72a95c80h 8888184708756

takže se opravdu nemontuje do letadel?8-o

0/0
14.2.2019 22:55

O39n91d70ř32e78j 78Č43a73p92k27a 6511851253214

V letectví je to jinak, blíží se tomu možná tak akorát ultralighty, tam jsou 1400ccm čtyřválce od Rotaxu...

Jinak taková ta klasická malá Cessna má šestilitr čtyřválec boxer, akrobatické stroje kolem osmi litrů a o dva válce víc.

0/0
14.2.2019 16:14

D10a31n93i26e28l 86M91a65g91n16u19s 4163875884737

A jsou hlavně chlazené vzduchem.

0/0
14.2.2019 21:16

Najdete na iDNES.cz