VIDEO: Unikátní Lancia po Václavu Havlovi je na prodej, stojí 400 tisíc

aktualizováno 
Lancia Kappa je přesně to auto, ze kterého si neználci dělají legraci a milovníci italských aut za ní zamáčknou slzu. Auta značky, která dnes skomírá, řídil v dobách svého prezidentování i Václav Havel. Teď je na prodej jedna ze dvou lancií, které se mu vystřídaly v garáži.

Petrolejově modrá krasavice byla přes deset let pokladem ukrytým v garáži Anthonyho Dennyho, zakladatele společnosti AAA Auto, který ji od Havla koupil v roce 2006. Přes deset let nebyla na prodej, teď je. Cena 400 tisíc korun odpovídá stavu a historii vozu.

Lancia Kappa Václava Havla

Kdo si klepe na čelo, nemusí číst dál. Znalci italských aut však ví, že právě model Kappa je utajenou hvězdou devadesátých let. Kdo se v ní svezl, byl navždy lapen. Nádherný prostorný a komfortní interiér, který umí v mondénním stylu vyfešákovat jen Italové, pohodlný podvozek a k tomu fenomenální jízdní vlastnosti. 

Kappa sice měří na délku skoro čtyři a tři čtvrtě metru, je však neuvěřitelně mrštná. Pokud ukrývá pod kapotou přeplňovaný benzinový motor, má taky mezi předními hnanými koly speciální vynález v podobě viskózní spojky fungující jako samosvorný diferenciál. 

Kapp s pětiválcovým turbodieselem pod kapotou je spousta i na prodej, většinou už mají nejlepší léta za sebou a motor je taky unavený, ale dají ¨se koupit za patnáct tisíc. 

Lancia Kappa Václava Havla
Lancia Kappa Václava Havla

Atmosferické benzinové čtyř a pětiválce jsou racionální volbou (často upravenou na spalování LPG). I s nimi jede velmi slušně a motory jsou i navzdory lidovým pověrám spolehlivé a robustní. 

Ty nejsprávnější motory pod kapotu Kappy spalují benzin pod tlakem turba. Přeplňované nejprve čtyř a od roku 1998 pětiválce uložené napříč jsou fenomenální. Mají neuvěřitelný říz, charisma, gradaci a při správné péči i výdrž. Někteří nedají dopustit na čtyřválcový původní motor jehož kořeny sahají až k bájné Deltě Integrále, jiní na pětiválce. Ty první asi chtějí o něco víc péče, ale nakonec vydrží o něco víc. Kdo chce „tunit“, vyrazí ze čtyřválce spoustu výkonu navíc, k tomu už se pětiválec moc přemluvit nedá.

Fotogalerie

Šestiválcových třílitrů je málo a hlavně bývají v kupátkách. Ta nejsou zrovna italsky krásná, ale jedinečná ano. A taky nejdražší, protože jsou obecně nejzachovalejší; vzniklo jich jen něco přes 3 200 kusů. Dnes se prodávají asi za sto tisíc, to je slušná cena za auto, které by jednou mohlo získat na ceně.

Krásný je kombík, těch vyrobila pro Lancii karosárna Pininfarina přes devět tisíc z celkem 117 tisíc vyrobených Kapp.

Kombík a kupé mají problém v tom, že už na ně neseženete speciální tlumiče. Kombi má na zadní nápravě tlumiče udržující stálou světlou výšku vozu (nivomaty). Kupé zase elektronicky řízené se dvěma stupni tuhosti. Když odejdou, buď musíte namontovat obyčejné ze sedanu, nebo je nechat zrepasovat.

Václav Havel a lancie

Prezident strávil 16 let s vozy italské značky, která dnes už jen vzpomíná na zašlou slávu jednoho z nejstarších nejprogresivnějších výrobců aut (Lancia mimo jiné vymyslela samonosnou karoserii). Značka dnes skomírá, prodává jen na italském trhu jediný model - malý Ypsilon, s jehož koncem se naplní osud celé značky.

Nejprve bylo jméno Václava Havla zapsáno v technickém průkazu mohutného hranatého sedanu Thema, pak zaoblené Kappy.

Themu dostal v roce 1990 jako osobní dar od tehdejšího šéfa Fiatu Gianniho Agnelliho. „Ovšem tři roky to auto stálo na Hradě pod plachtou, pan prezident s ním skoro nejezdil," vzpomínal pro iDNES.cz jeden z pamětníků (zde). A tak uspořádali v červnu 1997 dražbu, v níž se vínová lancia (SPZ ADP 00-20) s necelými 13 tisíci najetými kilometry prodala. 

Themu s dvoulitrovým přeplňovaným čtyřválcem vydražili v autosalonu tehdejšího prodejce lancií Ital Auto v pražském Motole za pět minut. Dražba startovala na 190 tisících, nakonec se prodala za skoro dvojnásobek. Generální ředitel pojišťovny Generali Harald Mayer-Rönne za ni zaplatil 370 tisíc korun. Z toho šlo 170 tisíc na dobročinné účely, zbylých dvě stě posloužilo jako protiúčet na novou Kappu.

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

VIDEO: Tesla řízená autopilotem raketově startuje pornohereččinu kariéru

Pornoherečka pořádně využila autopilota Tesly (13. května 2019)

„Ukázalo se, že existuje více způsobů využití autopilota, než jsme si představovali,“ reaguje Elon Musk na video, které...

Autofotka týdne: VW startuje svou elektrickou éru, zájem je obrovský

Volkswagen ID.3

Čtyřiasedmdesáté výročí konce války, té, ze které vzešel Brouk, oslavil Volkswagen startem nové éry. Ve středu 8....

První elektromobil ukáže Škoda na hokejovém šampionátu. Máme fotky z Prahy

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Mladoboleslavská automobilka představí první sériové elektrifikované modely 23. května v Bratislavě při příležitosti...

Další z rubriky

V pětaosmdesáti ve formuli. Konstruktér projel po půl století své draky

Na brněnském výstavišti byly poprvé na jednom místě všechny tři formule, které...

Poslední kousek do brněnské skládanky formulové historie je hotový. Po padesáti letech se podařilo rekonstruovat...

Nová šance pro automobilky: vydělávat na mladých ojetinách

Ilustrační snímek

Stáří českého automobilového parku je notoricky známé. Patnáct let a víc. Samotné automobilky už tuší, že víc nových...

Babička za volantem. 95letá Francouzka se svého prastarého peugeotu nevzdá

Peugeot 203

V pětadevadesáti letech se z francouzské venkovanky Yvonne Abgrallové stala celebrita. Babička, která denně usedá za...

Najdete na iDNES.cz