Neděle 26. ledna 2020, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. ledna 2020 Zora

VIDEO: Unikátní Lancia po Václavu Havlovi je na prodej, stojí 400 tisíc

aktualizováno 
Lancia Kappa je přesně to auto, ze kterého si neználci dělají legraci a milovníci italských aut za ní zamáčknou slzu. Auta značky, která dnes skomírá, řídil v dobách svého prezidentování i Václav Havel. Teď je na prodej jedna ze dvou lancií, které se mu vystřídaly v garáži.

Petrolejově modrá krasavice byla přes deset let pokladem ukrytým v garáži Anthonyho Dennyho, zakladatele společnosti AAA Auto, který ji od Havla koupil v roce 2006. Přes deset let nebyla na prodej, teď je. Cena 400 tisíc korun odpovídá stavu a historii vozu.

Lancia Kappa Václava Havla

Kdo si klepe na čelo, nemusí číst dál. Znalci italských aut však ví, že právě model Kappa je utajenou hvězdou devadesátých let. Kdo se v ní svezl, byl navždy lapen. Nádherný prostorný a komfortní interiér, který umí v mondénním stylu vyfešákovat jen Italové, pohodlný podvozek a k tomu fenomenální jízdní vlastnosti. 

Kappa sice měří na délku skoro čtyři a tři čtvrtě metru, je však neuvěřitelně mrštná. Pokud ukrývá pod kapotou přeplňovaný benzinový motor, má taky mezi předními hnanými koly speciální vynález v podobě viskózní spojky fungující jako samosvorný diferenciál. 

Kapp s pětiválcovým turbodieselem pod kapotou je spousta i na prodej, většinou už mají nejlepší léta za sebou a motor je taky unavený, ale dají ¨se koupit za patnáct tisíc. 

Lancia Kappa Václava Havla
Lancia Kappa Václava Havla

Atmosferické benzinové čtyř a pětiválce jsou racionální volbou (často upravenou na spalování LPG). I s nimi jede velmi slušně a motory jsou i navzdory lidovým pověrám spolehlivé a robustní. 

Ty nejsprávnější motory pod kapotu Kappy spalují benzin pod tlakem turba. Přeplňované nejprve čtyř a od roku 1998 pětiválce uložené napříč jsou fenomenální. Mají neuvěřitelný říz, charisma, gradaci a při správné péči i výdrž. Někteří nedají dopustit na čtyřválcový původní motor jehož kořeny sahají až k bájné Deltě Integrále, jiní na pětiválce. Ty první asi chtějí o něco víc péče, ale nakonec vydrží o něco víc. Kdo chce „tunit“, vyrazí ze čtyřválce spoustu výkonu navíc, k tomu už se pětiválec moc přemluvit nedá.

Fotogalerie

Šestiválcových třílitrů je málo a hlavně bývají v kupátkách. Ta nejsou zrovna italsky krásná, ale jedinečná ano. A taky nejdražší, protože jsou obecně nejzachovalejší; vzniklo jich jen něco přes 3 200 kusů. Dnes se prodávají asi za sto tisíc, to je slušná cena za auto, které by jednou mohlo získat na ceně.

Krásný je kombík, těch vyrobila pro Lancii karosárna Pininfarina přes devět tisíc z celkem 117 tisíc vyrobených Kapp.

Kombík a kupé mají problém v tom, že už na ně neseženete speciální tlumiče. Kombi má na zadní nápravě tlumiče udržující stálou světlou výšku vozu (nivomaty). Kupé zase elektronicky řízené se dvěma stupni tuhosti. Když odejdou, buď musíte namontovat obyčejné ze sedanu, nebo je nechat zrepasovat.

Václav Havel a lancie

Prezident strávil 16 let s vozy italské značky, která dnes už jen vzpomíná na zašlou slávu jednoho z nejstarších nejprogresivnějších výrobců aut (Lancia mimo jiné vymyslela samonosnou karoserii). Značka dnes skomírá, prodává jen na italském trhu jediný model - malý Ypsilon, s jehož koncem se naplní osud celé značky.

Nejprve bylo jméno Václava Havla zapsáno v technickém průkazu mohutného hranatého sedanu Thema, pak zaoblené Kappy.

Themu dostal v roce 1990 jako osobní dar od tehdejšího šéfa Fiatu Gianniho Agnelliho. „Ovšem tři roky to auto stálo na Hradě pod plachtou, pan prezident s ním skoro nejezdil," vzpomínal pro iDNES.cz jeden z pamětníků (zde). A tak uspořádali v červnu 1997 dražbu, v níž se vínová lancia (SPZ ADP 00-20) s necelými 13 tisíci najetými kilometry prodala. 

Themu s dvoulitrovým přeplňovaným čtyřválcem vydražili v autosalonu tehdejšího prodejce lancií Ital Auto v pražském Motole za pět minut. Dražba startovala na 190 tisících, nakonec se prodala za skoro dvojnásobek. Generální ředitel pojišťovny Generali Harald Mayer-Rönne za ni zaplatil 370 tisíc korun. Z toho šlo 170 tisíc na dobročinné účely, zbylých dvě stě posloužilo jako protiúčet na novou Kappu.

  • Nejčtenější

VIDEO: Moderní auta ostrým bílým světlem oslepují řidiče

Halogenům odzvonilo, motoristé si v moderních vozech chválí, jak xenonové, častěji LEDkové i laserové světlomety...

Tři pokusy na řidičák. Ministerstvo chystá změny v autoškolách

Žadatelé o řidičský průkaz možná budou mít omezený počet pokusů na jeho získání. Po třech neúspěšných zkouškách jízdy...

Premium

KOMENTÁŘ: Hysterie jménem elektroauta. Budoucnost to není

Český člověk zase vyzrál na zákony. Stačí si udělat registrační značku na přání – a máte elektromobil i z naftového...

Tesla postaví německou továrnu bleskově. Překážejí voda, stromy a bomby

Z nečekané strany dostal úder výrobce elektromobilů Tesla, modla ekologických aktivistů. Proti jeho plánům postavit u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Česko je v přípravě na elektromobilitu páté nejhorší v Evropě

O elektromobilitě se mluví, automobilky letos chystají doslova invazi nových modelů, ale Česko v této oblasti zaostává....

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky
Premium

Závodnice a baronka: Říkali, že nemůžu nikdy dojet. Tak jsem vyhrála

Ewy Rosqvistová se šarmem sobě vlastním vzpomíná na svou jedinečnou závodní kariéru. Letos devadesátiletá švédská...

Ojetiny zdražují, jejich dovoz ze zahraničí zpomaluje

Ceny nabízených ojetin na českém trhu za poslední čtyři roky stouply o 21 procent na nejčastější hodnotu 139 tisíc...

Premium

Vzpomínky posledního pamětníka. Za Zetor závodily Alfy Romeo a pily shell

Před padesáti lety vznikl v brněnské továrně na traktory Zetor závodní tým, který měl k dispozici tři polotovární...

Autofotka týdne: Přelomový fiat jako poklad ze stodoly

Fiat letos slavil 120 let. Slavná značka, která se dnes spíš trápí a vyhlíží lepší časy pod vládou Carlose Tavarese po...

Pronájem bytu 2+1 - HK - centrum
Pronájem bytu 2+1 - HK - centrum

Břetislavova, Hradec Králové - Pražské Předměstí
12 000 Kč/měsíc

Najdete na iDNES.cz