Neděle 17. října 2021, svátek má Hedvika
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 17. října 2021 Hedvika

Samara: tuhle ladu ladilo Porsche, zpracování je však typicky sovětské

Fešná třídveřová karoserie, bleděmodrý lak nebo ostře řezané hrany. Ano, zvenku vypadá samara z roku 1988 stále docela k světu a nebýt vysokého podvozku, člověk by se mohl snad i domnívat, že si v sobotu přivstane a vydá se pilovat zatáčky za městem. Svezení je každopádně zajímavý zážitek.

Třináctistovka chytá na ťuknutí a po nezbytném ohřátí nás překvapuje, jak ochotně jde za plynem – tohle z dobového tuzemského favoritu neznám. Zrychlování v běžných rychlostech je i na dnešní poměry vcelku dostatečné.

Řazení sice moc přesné není, ale pětku nemusíte na rozdíl od škodovky lovit mezi koleny spolujezdkyně. Podvozek je hodně měkký, což je dáno i vyšší světlou výškou, celkově však oproti škodovce působí bytelnějším dojmem.

Lada 2108 Samara

Velké náklony v zatáčkách patří k věci, stopu však samara drží nad očekávání srdnatě. Zatímco zvenku vypadá „laděnka” stále celkem k světu, nasednutí vyvolává rozporuplné dojmy. Design interiéru sice není beznadějný, provedení však velmi sovětské, a tedy hodně ledabylé. Sedadla potažená textilní umělotinou ještě tvarově ujdou, zoufale nelícující plasty ale žalují podobně jako všudypřítomný typický zápach laciných plastických hmot. Zkrátka nic moc ani na dobu vzniku.

Chceme moderní auto. Okamžitě

Vraťme se ale na začátek, resp. ke kořenům povolžské automobilky. Ty jsou pevně spjaty s modelem VAZ 2101, který poznamenal silnice východního bloku až do našich časů. Jen pro ujasnění a osvěžení zaprášených pojmů: VAZ znamenalo Volžský Automobilový Závod, zatímco Lada bylo obchodní označení zde vyráběných vozů. Samotná nulajednička, která nebyla ničím jiným než na sovětské poměry upraveným Fiatem 124, se rychle stala prodejním hitem a i v bývalém Československu platila za uznávaný vrchol automobilové konfekce. Pro ni i většinu jejích nástupců se u zákazníků vžil populární původní název Žiguli, resp. jeho různé zdrobněliny.

Lada 2108 Samara pro kanadský trh

V polovině 70. let však soudruhům z vedení závodu v Togliatti i na moskevském ÚV začínalo být jasné, že pokud nechtějí, aby VAZu (respektive Ladě) ujel na evropských trzích vlak a s ním i tolik postrádané devizy, je zapotřebí urychleně zahájit vývoj vozu moderní koncepce s předním pohonem. V opačném případě hrozilo, že se gigantický výrobní závod na žigulíky stane skanzenem, o jehož produkty nebude zájem jinde než v širé domovině.

Jednooký král socialistického tábora

Už v roce 1978 proto spatřil světlo světa první prototyp třídveřového hatchbacku s moderně vyhlížející karoserií. Speciálně pro vývoj samary bylo nakoupeno více než dvacet zahraničních licencí na komponenty typu hřebenového řízení, předních kotoučových brzd nebo dveřních zámků, smlouva o spolupráci na vývoji byla mezi jinými uzavřena i s firmou Porsche, čímž se majitelé několika málo přeživších samar na potkání s oblibou chlubí.

První sériové vozy opustily brány volžského závodu v roce 1984, tedy tři roky před oficiální premiérou Škody Favorit a samara se tak stala svým způsobem mezi slepými v socialistickém táboře jednookým králem. Na domácím trhu ji zpočátku prodávali pod jménem Sputnik.

Rychlé vozy pro KGB

Díky široké zahraniční spolupráci se nový vůz moderních tvarů mohl chlubit takovými vymoženostmi, jako bylo bezdotykové zapalování nebo pětistupňová manuální převodovka v bloku s diferenciálem. O pohon se zpočátku starala třináctistovka o výkonu 65 koní, časem byly k mání i motory 1,1 a 1,5 litru.

V roce 1987 se objevila praktičtější pětidveřová verze, která se roku 1990 se zpožděním dostala i na československý trh. Stejné štěstí už neměl v téže době představený čtyřdveřový sedan, nicméně při pohledu na jeho neforemné tvary, jinak hojně vídané v jeho domovině, nemusíme zase tolik litovat.

Lada 2108 Samara pro Francii
Lada 2108 Samara
Lada 2108 Samara

V roce 1991 se vůz dočkal první a v roce 1997 druhé, rozsáhlejší modernizace, přesto ale nezapřel původ z 80. let. Na Západě se přitom zprvu vůbec neprodával špatně. Zájem o něj byl například ve Finsku, kde byl jeden z výrobních závodů, v oblibě měli samaru údajně i britští tuneři. Samary okusili dokonce i Australané. Na kapitalistické trhy pochopitelně mířily modely s lepší výbavou, čítající například kvalitní německé rádio nebo střešní okno. Také kvalita montáže exportních kusů bývala typicky výrazně lepší.

Fotogalerie

Zajímavou epizodou v rodinné mytologii samary byl vznik verze s wankelovým motorem, který atakoval stovku za osm vteřin a jezdil přes 200 km/h. Nicotné množství vyrobených vozů připadlo nechvalně známé KGB. Pro sportovní využití v následně zaniklé skupině B připravil známý litevský závodník Stasis Brundza rallyový speciál, který v roce 1986 dokonce absolvoval dvě soutěže světového šampionátu!

Zatímco na západ od ruských hranic se model vydržel prodávat jen do poloviny devadesátých let, v rodné zemi byl nový k mání ještě v roce 2013, kdy z výrobní linky v Iževsku sjel vůbec poslední kus.

Autoři:
  • Nejčtenější

Dieselům hrozí paralýza. Drahý plyn brzdí výrobu AdBlue, auto bez něj nejede

Premium Majitelé moderních dieselových aut mohou mít brzy velké problémy. Znehybnit jejich auta může nedostatek plynu. Za vším...

Škoda přestala vyrábět i objednávat karoq. Aut ubývá, mizí i skladovky

Omezování výroby kvůli nedostatku čipů způsobuje čím dál viditelnější úbytek aut na trhu. Leasingové společnost kvůli...

VIDEO: Řidiči dřou auta o retardéry. Jejich výška i úhel mají jasná pravidla

Škrt. Škrt. Škrt. U zpomalovacího prahu na Koterovské ulici v Plzni se několikrát za hodinu ozývá nepříjemný zvuk....

Miliardář na penzi se s elektrotříkolkou za sto tisíc tlačí do cyklopruhů

Kanadský miliardář s rakouskými kořeny Frank Stronach se ve svých 89 letech rozhodl spasit svět jakýmsi křížencem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilky dodavatele nelákají. Česká firma tlumí výrobu a odmítá zakázky

Okula Nýrsko, výrobce plastových výlisků pro elektroniku, automobily a farmacii, postupně ustupuje od dílů pro...

KOMENTÁŘ Jindřicha Forejta: Jak prezident mohl z ARO jmenovat šéfa soudu

Premium Proč mohl prezident republiky v úterý 12. října bez komplikací jmenovat předsedu Krajského soudu v Brně, i když řadové...

Manželé v sukních. Gender Blender boří stereotypy v oblékání

Premium Oblékají se podle vlastních pravidel a svými outfity boří společenské konvence. Manželský pár Michaela a Vlastimil...

Jak se rodí sebevražda. Psychiatr Höschl nejen o schizofrenii a depresi

Premium Jak velká musí být síla, která člověka dožene k tomu, že si sám dobrovolně vezme život? Jaké jsou poslední myšlenky...

  • Další z rubriky

Nákladní škodovky: po tureckém kamyonetu dorazil před 30 lety Favorit Pickup

Škodu Kamyonet zná jen opravdový znalec historie mladoboleslavské automobilky. V Turecku stavěli na základech škodovek...

OBRAZEM: Svět škodovek má poklady, které závidí i tovární muzeum

Už za pár dní slavnostně otevírá nové muzeum Svět škodovek. Na výstavní ploše 1400 m2 se nachází 65 unikátních exponátů...

Autofotka týdne: První praoctavia měla obytný kufr v základní výbavě

Octavia, tradiční bestseller Škody se ve variantě Combi začal vyrábět před 60 lety, v létě 1961. Kromě dalších výhod...

Znáte Wikov, Pegaso nebo Veritas? Příběhy automobilek, kterým osud nepřál

Premium Vynález automobilu byl splněný sen několika šikovných chlapíků. Za rozmachem automobilismu byly splněné sny obrovského...

Vysoké ceny dohnaly Bohemia Energy ke krachu. Dotkne se to téměř milionu lidí

Firma Bohemia Energy, největší uskupení alternativních dodavatelů energií v ČR, ukončí činnost a dodávky elektřiny a...

Kvůli nárůstu cen na trhu končí další dodavatelé plynu a elektřiny

V pondělí ukončí dodávky všem odběratelům po firmě Bohemian Energy další společnost, tentokrát děčínská Kolibřík...

Leoš Mareš se pochlubil šťastnou novinou. Bude trojnásobným tatínkem

Leoš Mareš (45) a jeho druhá manželka Monika (40) čekají miminko. Moderátor se zprávou pochlubil v ranním vysílání...

Psychiatr mě sexuálně napadl, partner málem zabil, popisuje dcera Urbánkové

Dcera zpěvačky Nadi Urbánkové (82) Jana Fabiánová (42) promluvila o sexuálním napadení v ordinaci lékaře. Zavzpomínala...

Babiš žádá cenový strop pro klienty Bohemia Energy a kompenzaci pro všechny

Premiér Andrej Babiš vyzval Energetický regulační úřad, aby zvážil zastropování cen u dodavatelů energií, kteří...