Lada ukončila výrobu samary, s vývojem Rusům pomáhalo Porsche

  12:03aktualizováno  12:03
Ruská automobilka AvtoVAZ po téměř 30 letech ukončila výrobu modelové řady Lada Samara. Podle internetových stránek automobilky sjel z výrobní linky továrny v Togliatti jako úplně poslední kus bílý pětidveřový hatchback 24. prosince.

Lada Samara | foto: AutoVAZ

Samara začátkem 80. let znamenala pro sovětský automobilový průmysl velkou změnu k lepšímu, vůz moderních tvarů s pohonem přední nápravy tehdy vznikal ve spolupráci s inženýry německé továrny Porsche. První návrhy automobilka představila na jaře 1977, na podzim následujícího roku vyjel prototyp a rok na to se rozhodlo o výrobě nového vozu. V roce 1980 podepsala ruská automobilka dohodu  o spolupráci s Porsche a UTS (dceřiná společnost Fiatu pro dodávku technologií). 

Fotogalerie

Lada pro samaru nakoupila víc než 20 různých licencí od zahraničních firem, mimo jiné na hřebenové řízení, přední kotoučové brzdy, zavěšení typu MacPherson nebo dveřní zámky. V roce 1984 vyjela samara v sériové podobě.

Největší ruský výrobce automobilů, nad kterým má od poloviny příštího roku převzít kontrolu francouzsko-japonská aliance Renault-Nissan, ukončením výroby samary pokračuje v obměně výrobního programu. Už loni v září skočila výroba kombíku Lada 2104, což byl poslední model, který ještě vycházel z původní italsko-sovětské spolupráce z 60. let. A téměř přesně před rokem továrna zastavila výrobu samary ve verzi sedan.

Lada Samara se vyráběla od roku 1984 a za tu dobu opustilo brány  závodů zhruba 5,2 milionu exemplářů vozu, který před příchodem Škody Favorit patřil k nejmodernějším automobilům v socialistických zemích. V roce 1991 se vůz dočkal první a v roce 1997 druhé, rozsáhlejší modernizace, přesto ale nezapřel původ z 80. let a nyní již byl silně zastaralý. Stojí za pozornost, že samaru v druhé polovině devadesátých let vyráběli také ve Finsku, kde jeden čas figurovala v desítce nejprodávanějších aut. Nástupcem samary ve výrobním programu je už vyráběný typ Lada Granta.

Poslední kousky se prodávaly za 274 tisíc rublů, což je asi 170 tisíc korun.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard eur, tedy přes 1,5...

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní bus Tatra vznikl natruc. Objel Evropu, viděl Moskvu, teď zas ožil

Po šesti letech renovace a dřiny se ve středočeské Dobříči poprvé představil unikát všech unikátů, prototyp busu Tatra...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Déšť veterány nezastaví. Na ondřejovský kopec šplhaly jako zamlada

Posázavský Klub Historických Vozidel už tradičně pořádá koncem září závod Ondřejovská osmička. Na osmdesátikilometrovém...

Autofotka týdne: Houpací designová ikona východního Německa je zpátky

Houpací auto „Schaukelwagen“ od Hanse Brockhageho a Erwina Andry je designovou ikonou. Vzniklo v padesátých letech jako...

KOMENTÁŘ: Pokuta za to, že nemáte na nové auto, má zachránit ovzduší

Poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků, lidové označení ekodaň nebo ostřeji...

Česká specialita: Škoda Favorit jako veterán za sto třicet tisíc

Každá země s automobilovou tradicí má nějakou anomálii. V Německu šplhají do galaktických výšin ceny trabantů, Italové...

Najdete na iDNES.cz