Lada ukončila výrobu samary, s vývojem Rusům pomáhalo Porsche

  12:03aktualizováno  12:03
Ruská automobilka AvtoVAZ po téměř 30 letech ukončila výrobu modelové řady Lada Samara. Podle internetových stránek automobilky sjel z výrobní linky továrny v Togliatti jako úplně poslední kus bílý pětidveřový hatchback 24. prosince.

Lada Samara | foto: AutoVAZ

Samara začátkem 80. let znamenala pro sovětský automobilový průmysl velkou změnu k lepšímu, vůz moderních tvarů s pohonem přední nápravy tehdy vznikal ve spolupráci s inženýry německé továrny Porsche. První návrhy automobilka představila na jaře 1977, na podzim následujícího roku vyjel prototyp a rok na to se rozhodlo o výrobě nového vozu. V roce 1980 podepsala ruská automobilka dohodu  o spolupráci s Porsche a UTS (dceřiná společnost Fiatu pro dodávku technologií). 

Fotogalerie

Lada pro samaru nakoupila víc než 20 různých licencí od zahraničních firem, mimo jiné na hřebenové řízení, přední kotoučové brzdy, zavěšení typu MacPherson nebo dveřní zámky. V roce 1984 vyjela samara v sériové podobě.

Největší ruský výrobce automobilů, nad kterým má od poloviny příštího roku převzít kontrolu francouzsko-japonská aliance Renault-Nissan, ukončením výroby samary pokračuje v obměně výrobního programu. Už loni v září skočila výroba kombíku Lada 2104, což byl poslední model, který ještě vycházel z původní italsko-sovětské spolupráce z 60. let. A téměř přesně před rokem továrna zastavila výrobu samary ve verzi sedan.

Lada Samara se vyráběla od roku 1984 a za tu dobu opustilo brány  závodů zhruba 5,2 milionu exemplářů vozu, který před příchodem Škody Favorit patřil k nejmodernějším automobilům v socialistických zemích. V roce 1991 se vůz dočkal první a v roce 1997 druhé, rozsáhlejší modernizace, přesto ale nezapřel původ z 80. let a nyní již byl silně zastaralý. Stojí za pozornost, že samaru v druhé polovině devadesátých let vyráběli také ve Finsku, kde jeden čas figurovala v desítce nejprodávanějších aut. Nástupcem samary ve výrobním programu je už vyráběný typ Lada Granta.

Poslední kousky se prodávaly za 274 tisíc rublů, což je asi 170 tisíc korun.

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Šéf Rolls-Royce: Dvanáctiválec si necháme tak dlouho, jak jen to půjde

Torsten Müller-Ötvös, šéf značky Rolls-Royce

Automobilka Rolls-Royce podle svého šéfa Torstena Müllera-Ötvöse nespěchá se zaváděním technických novinek, ale...

Další z rubriky

Tisíc mil napříč Československem s automobilovými perlami je životní zážitek

1000 mil československých

Překrásná bugatka, taková, jak ji máme všichni před očima, s ladnou karoserií tvaru loďky, dlouhatánským čumákem, pod...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Autofotka týdne: Zuřivý Ford Escort v oblacích dýmu

Ford Mustang Sprinty 2019

Letiště v Tchořovicích u Blatné opět zažilo na začátku května mejdan amerických automobilových legend. Jednou z hvězd...

Najdete na iDNES.cz